Parkgids: Efteling Spoorweg
Efteling Spoorweg
Iedereen die door de Efteling loopt komt ogen en ore te kort en raakt bekend met de vele vrolijke muziekstukken en kenmerkende geuren die door het attractiepark zweven. Een van die kenmerkende geuren hangt al sinds 1969 dagelijks te herkennen. Stoom en verbrandde kolen zorgen al sinds dag en dauw dat de stoomtreinen van de Efteling puffen. Het is binnen de Efteling de snelste en makkelijkste manier om van het Marerijk naar het Ruigrijk te reizen en tussendoor te genieten van het uitzicht op vele attracties en natuur.
De geschiedenis van het spoortraject gaat diep terug in de tijd. Al vanaf 1959 werden er plannen gemaakt hoe de attractie vormgegeven moest worden. Men moest op zoek naar de juiste verhoudingen voor het spoor, de juiste locomotieven en de juiste route door het park. Burgemeester Van der Heijden was echter tegen de komst van de attractie omdat hiervoor te veel natuur moest sneuvelen. Men kon het aantal inperken en de aanleg van het 2 kilometer traject kon beginnen. Het oog van de directie was intussen ook gevallen op een locomotief bij de Arnhemse Steenfabriek IJsseloord in 1968. De locomotief paste precies binnen het plaatje van de Efteling en men gaat over tot aanschaf van de locomotief Aagje. Op 8 mei arriveert Aagje daadwerkelijk op een dieplader in het attractiepark.
Nadat het traject voltooid was kon men vanaf Station Sprookjesbos richting Station Café-Restaurant (huidig Panorama) met eindstation Station Noord. Er was destijds nog geen volledige ronde mogelijk en in het traject waren enkele keerdriehoeken aanwezig waardoor de locomotief de kans kreeg te keren op het spoor.
Het is inmiddels 1974 als besloten wordt Station Sprookjesbos op te heffen en een nieuw station te bouwen aan het Sing-Nicolaasplaets. Daarnaast plaatst men in het bestaande traject een wissel zodat een tweede locomotief haar weg kan vinden over het spoor. Moortje wordt aangeschaft waardoor men in drukkere periode twee treinen kan laten rondrijden. Intussen was het traject ook verlengd en kon men uit- en instappen bij vier stations; Station Sint-Nicolaasplaets, Station Noord (Café-Restaurant), Station Oost (Ruigrijk) en Station Zuid nabij de Vonderplas. Het traject werd in 1980 nogmaals onder handen genomen door de komst van de Python en werd het spoor enkele meters verlegd en vind locomotief Neefje zijn weg in de Efteling.
Hoewel het spoor nog steeds onvolledig is werd er in 1972 al druk overlegd om het traject definitief te sluiten zodat er een volledige ronde kon worden aangelegd. Pas in 1984 wordt de knoop doorgehakt en begint men met de realisatie van het gesloten traject. Men plaatst 500 meter extra spoor waardoor het traject nu bijna 3 kilometer lang is. Daarnaast kiest men ervoor om Station Noord te sluiten en een spoorbrug van 75 meter aan te leggen over de Siervijver. Hoewel men Station Noord ondanks de sluiting nog gerenoveerd werd zorgde een storm ervoor dat het gebouw definitief het veld moest ruimen. Ook Station Zuid moet snel haar deuren sluiten en de restanten worden in 1995 na verwaarlozing geruimd. Daarnaast neemt het attractiepark een derde locomotief in dienst. Trijntje is speciaal voor het attractiepark ontwikkeld en gebouwd.
In 1999 werd na besluit het spoortraject grondig gerenoveerd en werd er druk gewerkt aan nieuwe remise met ruimte voor meer locomotieven en bouwt men aan een Sprookjesstation. Tijdens een ritje in de Stoomtrein bezoekt men voor Station Marerijk een fictief station waar diverse sprookjes wachten op de stoomtrein. Holle Bolle Gijs, Heks, een kabouter, Laven en de Gelaarsde Kat zijn één van de kenmerkendste figuren. Twee jaar later neemt het attractiepark afscheid van locomotief Neefje en wordt deze definitief uitgerangeerd op het Ton van de Ven Plein waar deze dagelijks te bezichtigen is.
Vervolgend veranderd en in de jaren daarop niet veel aan het traject tot 2008. Men besluit voormalig horecapunt de Likkebaerd te sluiten zodat het plaats maakt voor nieuwe horeca. Ook Station Oost wordt gesloten om geïntegreerd te worden in het nieuwe stationsgebouw. Men kiest voor een koloniale, tropische sfeer met veel houten balken en tegeltjes. Het nieuwe station krijgt vier nieuwe horecagelegenheden met bijbehorende toiletten. De naam van het voormalige station wordt overgenomen en tijdens de opening in 2009 onthuld men de naam; Station de Oost.
In 2011 krijgt locomotief Aagje een volledige revisie omdat de trein al een eeuw trouwe dienst bewijst. Eén jaar later worden door de komst van Aquanura nieuwe spoorwegovergangen aangebracht en de huidige spoorwegovergang van de Pardoespromenade verbreed. Echter zorgen deze nieuwe overgangen voor een enorme beperking in de dienstregeling van de stoomtrein. Al ruim voor de sluiting van het park wordt de laatste ronde gereden zodat iedereen ruim voor de eerste Aquanura voorstelling op de vlonder aanwezig kan zijn. Hedendaags rijden de treinen een volledige ronde langs 3 stations waarvan er twee daadwerkelijk gebruikt worden. Hoewel de meeste mensen denken dat de locomotieven hedendaags elektrisch of via diesel worden aangedreven rijden alle locomotieven nog steeds op steenkool en water.
De geschiedenis van het spoortraject gaat diep terug in de tijd. Al vanaf 1959 werden er plannen gemaakt hoe de attractie vormgegeven moest worden. Men moest op zoek naar de juiste verhoudingen voor het spoor, de juiste locomotieven en de juiste route door het park. Burgemeester Van der Heijden was echter tegen de komst van de attractie omdat hiervoor te veel natuur moest sneuvelen. Men kon het aantal inperken en de aanleg van het 2 kilometer traject kon beginnen. Het oog van de directie was intussen ook gevallen op een locomotief bij de Arnhemse Steenfabriek IJsseloord in 1968. De locomotief paste precies binnen het plaatje van de Efteling en men gaat over tot aanschaf van de locomotief Aagje. Op 8 mei arriveert Aagje daadwerkelijk op een dieplader in het attractiepark.
Nadat het traject voltooid was kon men vanaf Station Sprookjesbos richting Station Café-Restaurant (huidig Panorama) met eindstation Station Noord. Er was destijds nog geen volledige ronde mogelijk en in het traject waren enkele keerdriehoeken aanwezig waardoor de locomotief de kans kreeg te keren op het spoor.
Het is inmiddels 1974 als besloten wordt Station Sprookjesbos op te heffen en een nieuw station te bouwen aan het Sing-Nicolaasplaets. Daarnaast plaatst men in het bestaande traject een wissel zodat een tweede locomotief haar weg kan vinden over het spoor. Moortje wordt aangeschaft waardoor men in drukkere periode twee treinen kan laten rondrijden. Intussen was het traject ook verlengd en kon men uit- en instappen bij vier stations; Station Sint-Nicolaasplaets, Station Noord (Café-Restaurant), Station Oost (Ruigrijk) en Station Zuid nabij de Vonderplas. Het traject werd in 1980 nogmaals onder handen genomen door de komst van de Python en werd het spoor enkele meters verlegd en vind locomotief Neefje zijn weg in de Efteling.
Hoewel het spoor nog steeds onvolledig is werd er in 1972 al druk overlegd om het traject definitief te sluiten zodat er een volledige ronde kon worden aangelegd. Pas in 1984 wordt de knoop doorgehakt en begint men met de realisatie van het gesloten traject. Men plaatst 500 meter extra spoor waardoor het traject nu bijna 3 kilometer lang is. Daarnaast kiest men ervoor om Station Noord te sluiten en een spoorbrug van 75 meter aan te leggen over de Siervijver. Hoewel men Station Noord ondanks de sluiting nog gerenoveerd werd zorgde een storm ervoor dat het gebouw definitief het veld moest ruimen. Ook Station Zuid moet snel haar deuren sluiten en de restanten worden in 1995 na verwaarlozing geruimd. Daarnaast neemt het attractiepark een derde locomotief in dienst. Trijntje is speciaal voor het attractiepark ontwikkeld en gebouwd.
In 1999 werd na besluit het spoortraject grondig gerenoveerd en werd er druk gewerkt aan nieuwe remise met ruimte voor meer locomotieven en bouwt men aan een Sprookjesstation. Tijdens een ritje in de Stoomtrein bezoekt men voor Station Marerijk een fictief station waar diverse sprookjes wachten op de stoomtrein. Holle Bolle Gijs, Heks, een kabouter, Laven en de Gelaarsde Kat zijn één van de kenmerkendste figuren. Twee jaar later neemt het attractiepark afscheid van locomotief Neefje en wordt deze definitief uitgerangeerd op het Ton van de Ven Plein waar deze dagelijks te bezichtigen is.
Vervolgend veranderd en in de jaren daarop niet veel aan het traject tot 2008. Men besluit voormalig horecapunt de Likkebaerd te sluiten zodat het plaats maakt voor nieuwe horeca. Ook Station Oost wordt gesloten om geïntegreerd te worden in het nieuwe stationsgebouw. Men kiest voor een koloniale, tropische sfeer met veel houten balken en tegeltjes. Het nieuwe station krijgt vier nieuwe horecagelegenheden met bijbehorende toiletten. De naam van het voormalige station wordt overgenomen en tijdens de opening in 2009 onthuld men de naam; Station de Oost.
In 2011 krijgt locomotief Aagje een volledige revisie omdat de trein al een eeuw trouwe dienst bewijst. Eén jaar later worden door de komst van Aquanura nieuwe spoorwegovergangen aangebracht en de huidige spoorwegovergang van de Pardoespromenade verbreed. Echter zorgen deze nieuwe overgangen voor een enorme beperking in de dienstregeling van de stoomtrein. Al ruim voor de sluiting van het park wordt de laatste ronde gereden zodat iedereen ruim voor de eerste Aquanura voorstelling op de vlonder aanwezig kan zijn. Hedendaags rijden de treinen een volledige ronde langs 3 stations waarvan er twee daadwerkelijk gebruikt worden. Hoewel de meeste mensen denken dat de locomotieven hedendaags elektrisch of via diesel worden aangedreven rijden alle locomotieven nog steeds op steenkool en water.
Locatie
Bijzonderheden
1 juni 2015 | Station Marerijk krijgt een grondige onderhoudsbeurt | |
30 april 2009 | Aagje botst vrij rustig tegen het nieuwe perron van Station de Oost | |
30 april 2009 | Het perron van Station de Oost wordt ingekort, vanwege de botsing met Aagje | |
1 april 2009 | De Stoomtrein rijdt niet vanwege de bouw bij Station de Oost | |
24 februari 2002 | De spoorbruggen in de buurt van de Gondolettavijver worden verhoogd | |
5 april 2001 | Neefje is permanent buiten werking en is op het Sint Nicolaasplaets neergezet | |
27 februari 2000 | Nabij de Python wordt het spoor gerenoveerd, rails en bielzen zijn verwijderd | |
8 mei 1999 | Remise geopend om 12.00 in bijzijn van Pardoes en Railrunner. Treinen, Aagje, Moortje en Trijntje reden door het lint. | |
12 april 1999 | Defect bij de Stoomtrein, vermoedelijk problemen met de nieuwe onderstellen | |
1 april 1999 | Renovatie aan spoor uitgevoerd op diverse plekken | |
1 april 1999 | Nieuwe onderstellen voor de treinen | |
april 1999 | Treinstation Ruigrijk is rolstoelvriendelijk gemaakt | |
24 februari 1999 | Spoor tussen gondoletta brug en station Ruigrijk wordt aangepast en lager gelegd om de klim van 2 meter voor de stoomtreinen te vergemakkelijken | |
4 november 1998 | Persbericht over de bouw van de nieuwe trein remise | |
21 oktober 1998 | Officiële bevestiging dat de treinremise verplaatst gaat worden naast Droomvlucht |
Bekijk ook eens...
Efteling Spoorweg
Bekijk ook eens:
NieuwsFoto's
Foto's leden
Video's
Wallpapers
Bibliotheek
Beoordelingen
Kenmerken
Kindvriendelijk 









Snelheid 









Intensiteit 









Nattigheid 









Hoogte 









Overdekt 









Op het forum
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Algemene Specificaties
Aantal locomotieven
3
Aantal personen per coach
150 bezoekers / trein
Aantal treinstellen
2 sets
Lengte baan bij opening
1800 m
Lengte baan in 1974
2000 m
Openingsjaar
31 maart 1969
Rit duur
15 minuten
Type (staal/hout/bobslee/darkride)
Minispoor
Bezoekersinfo
Geschikt voor
Hele gezin
Geschikt voor mindervaliden
Ja
Openlucht en/of overdekt
Openlucht
Locatie
Breedtegraad
51,65223
Lengtegraad
5,04723
Onderaannemers
Bouwer Aagje, Moortje
Orenstein en Koppel
Bouwer Dieseltje
Diepholzer Maschinenfabrik F. Schottler GMBH
Bouwer Neefje
Henschel
Leverancier nieuwe ketel Aagje / Moortje / Neefje
Hagoort (Tilburg)
Rails
Belgische aannemer (onbekend wie)
Ontwikkeling / Realisatie
Geopend door
Internationale vertegenwoordigers
Hoofdontwerper coupé
Anton Pieck
Uitgebreide Specificaties
Bemiddelaar Aagje
J. Pellenbarg
Breedte spoor
60 cm
Fabrieksnummer Aagje
4930
Fabrieksnummer Dieseltje
1600
Fabrieksnummer Moortje
2697
Fabrieksnummer Neefje
13067
Herkomst Aagje
Steenfabriek Ijsseloord Arnhem
Herkomst Moortje
fa. Piette & Joseph via Brusselse sloper
Herkomst Neefje
Kon. Ned. Gist & Spiritusfabriek via K.A. Neve
Hoeveelheid kolen / seizoen
90 ton
Hoeveelheid smeerolie / seizoen
10 vaten
Omleggen baan 1981
500m ivm Python
Revisie Aagje
K.A. Neve
Revisie Moortje
Technische Dienst Efteling
Type Rails
Cockerill-rails (gedateerd 1914)