Parkgids: Halve Maen
Halve Maen
Hoge golven nemen het 27 meter lange schip De Halve Maen mee op een zeereis die men niet meer snel vergeet. Geen golf is te hoog, geen windvlaag te sterk om het schip mee te nemen naar een hoogte van 25 meter. De tocht begint in een klein vissersdorpje waar De Halve Maen ligt aangemeerd en klaar is voor vertrek. Ruim 85 matrozen kunnen plaatsnemen in het schip waarna al vrij direct de spannende zeereis begint. Het schip begint vervolgens de deinzen over de golven en gaat hoger en hoger waarna na enkele slagen het hoogste punt wordt bereikt. Na enkele minuten meert men weer veilig aan in hetzelfde vissersdorpje en staan beide voeten veilig aan wal.
De Halve Maen is een kopie van een vroeger VOC-schip dat onder leiding stond van kapitein Henry Hudson. Hudson kreeg de opdracht om een handelsweg te vinden vanaf Texel richting Indië via Nova Zembla. Deze negeerde hij echter en hij voer via Faeröer, Newfoundland & Novia Scotia richting Nieuw-Nederland. Eind 1618 brandde het schip volledig uit bij een Engelse aanval op Jakarta, het voormalige Batavia.
De Efteling stelde nog voor de opening van de Python in 1981 een meerjarenplan op waarin de bouw van de Piraña en Fata Morgana al was vastgelegd. De Piraña werd echter uitgesteld om de attractie door te ontwikkelen en er besloten dat men dat jaar een kleinere attractie moest openen. Het oog valt op het type Schommelschip van het Zwitserse Intamin. Men koos voor het grootste model wat plaatst biedt voor 85 mensen en een hoogte haalt van 25 meter. De attractie werd ontworpen door Ton van de Ven en opgeleverd voor een bedrag van 3 miljoen gulden (€1.300.000,-) Uiteindelijk werd De Halve Maen in het paasweekend van 1982 geopend.
In en rond de attractie zijn de afgelopen jaren wat dingen veranderd. Zo werden de grote steunpilaren van beige naar licht groen geschilderd en werd in 1988 het schip opgenomen in het Guiness Book of Records als grootste Schommelschip van Europa. Rond 2000 werd voor de attractie een podium geplaatst dat werd gebruikt voor diverse optredens en het werd vervolgens rond 2011 buiten gebruik gesteld en afgebroken. In 2010 werd ook een verdeling in de wachtrij aangebracht zodat men kon kiezen voor de bovenste of middelste rijen om de capaciteit optimaal te benutten. Voor de zomer van 2015 onderging de attractie een grote onderhoudsbeurt waarbij het volledige schip werd gestript en opnieuw werd opgebouwd. Ook het plein voor de attractie ging op de schop en veranderde in een klein zandstrand.
De Halve Maen is een kopie van een vroeger VOC-schip dat onder leiding stond van kapitein Henry Hudson. Hudson kreeg de opdracht om een handelsweg te vinden vanaf Texel richting Indië via Nova Zembla. Deze negeerde hij echter en hij voer via Faeröer, Newfoundland & Novia Scotia richting Nieuw-Nederland. Eind 1618 brandde het schip volledig uit bij een Engelse aanval op Jakarta, het voormalige Batavia.
De Efteling stelde nog voor de opening van de Python in 1981 een meerjarenplan op waarin de bouw van de Piraña en Fata Morgana al was vastgelegd. De Piraña werd echter uitgesteld om de attractie door te ontwikkelen en er besloten dat men dat jaar een kleinere attractie moest openen. Het oog valt op het type Schommelschip van het Zwitserse Intamin. Men koos voor het grootste model wat plaatst biedt voor 85 mensen en een hoogte haalt van 25 meter. De attractie werd ontworpen door Ton van de Ven en opgeleverd voor een bedrag van 3 miljoen gulden (€1.300.000,-) Uiteindelijk werd De Halve Maen in het paasweekend van 1982 geopend.
In en rond de attractie zijn de afgelopen jaren wat dingen veranderd. Zo werden de grote steunpilaren van beige naar licht groen geschilderd en werd in 1988 het schip opgenomen in het Guiness Book of Records als grootste Schommelschip van Europa. Rond 2000 werd voor de attractie een podium geplaatst dat werd gebruikt voor diverse optredens en het werd vervolgens rond 2011 buiten gebruik gesteld en afgebroken. In 2010 werd ook een verdeling in de wachtrij aangebracht zodat men kon kiezen voor de bovenste of middelste rijen om de capaciteit optimaal te benutten. Voor de zomer van 2015 onderging de attractie een grote onderhoudsbeurt waarbij het volledige schip werd gestript en opnieuw werd opgebouwd. Ook het plein voor de attractie ging op de schop en veranderde in een klein zandstrand.
Locatie
Bijzonderheden
19 juni 2015 | De Halve Maen opent weer na een intensieve onderhoudsbeurt. De gehele vijver rondom de attractie is op de schop gegaan, maar ook het gehele schip is volledig uit elkaar geweest. Ook alle masten met zeilen en bijbehorende touwen zijn terug van weggeweest | |
18 mei 2015 | Vanaf vandaag is het schommelschip in groot onderhoud. De komende 6 weken wordt het gehele schip gestript, motoren vervangen en algemene schoonmaakwerkzaamheden | |
2 juli 2004 | Voor ze zomeravond is er een podium gebouwd over de gracht van de Halve Maen om opstoppingen van voorgaande jaren te voorkomen | |
23 januari 1999 | De Halve Maen is geschrapt uit het Guinness Book of Records, reden onbekend | |
12 april 1982 | De Halve Maen wordt officieel geopend |
Bekijk ook eens...
Halve Maen
Bekijk ook eens:
NieuwsFoto's
Foto's leden
Video's
Wallpapers
Bibliotheek
Beoordelingen
Kenmerken
Kindvriendelijk 









Snelheid 









Intensiteit 









Nattigheid 









Hoogte 









Overdekt 









Op het forum
-
-
-
-
-
-
Algemene Specificaties
Aantal personen
85
Aantal rijen in de boot
14
Capaciteit
1200 bezoekers / uur
Openingsjaar
12 april 1982
Rit duur
2 minuten
Snelheid
54 km/uur
Type (staal/hout/bobslee/darkride)
Schipschommel
Bezoekersinfo
Geschikt voor
Durfals
Geschikt voor mindervaliden
Ja
Openlucht en/of overdekt
Openlucht
Locatie
Breedtegraad
51,64866
Lengtegraad
5,05316
Onderaannemers
Leverancier schip
Intamin AG
Vernieuwen besturing
Van Doren Engineers
Ontwikkeling / Realisatie
Geopend door
Directeur Herman ten Bruggecate, Geuzen, J Cornelissen (Nationaal Bureau voor Toerisme)
Hoofdontwerper
Ton van de Ven
Kosten - werkelijk
3 miljoen gulden
Uitgebreide Specificaties
Gewicht
22 ton
Hoogte
20 meter
Lengte schip
27 meter
Maxifoto
Nee
Model
Bounty
Uitzwaaihoogte
25 meter