Parkgids: Volk van Laaf
Volk van Laaf
In het Marerijk leeft een luimig en lollig volkje dat afkomstig is van de Noordpool. De Laven woonde daar al jaren lang en gelukkig totdat een nieuwe ijstijd aanbrak. Hierdoor waren zij genoodzaakt de Noordpool te verlaten en op zoek te gaan naar een andere woonplaats. Via een tunnel langs het hart van moeder Aarde kwamen zij na lang hakken en spannende avonturen terecht in de Efteling. Hier pakte de Laven hun lollige leven weer op en zij nodigen iedereen uit om op bezoek te komen in het levendige en lommerrijke dorpje. Overal zijn Laven aan het werk, zitten ze op school of liggen ze lekker te luieren.
In 1990 vonden de Laven hun huidige locatie in de Efteling na ontwerp van Ton van de Ven. De vormgeving van de huisjes is divers en is gekenmerkt door de puntdaken met een bol. Het Lavenlaar komt men binnen via een toegangspoort die gelegen is tegenover Het Witte Paard en daarnaast ook onderdeel is van een stadsmuur die rondom het dorp loopt. Na de poort komt men terecht op een klein dorpspleintje en kan iedere kant van het dorp bezocht worden.
Het dorp zelf bestaat uit vele soorten huizen waarin laven aan het werk zijn, slapen of aan het leren zijn. In totaal zijn er binnen het Lavenlaar vijftien bezienswaardigheden met als grootste attractie de monorail die volledig boven het dorp doorloopt. Via een korte meandering komt de bezoeker terecht in het Slakkenhuys waarna men instapt in één van de 26 monorailvoertuigen die door Ton van de Ven gedecoreerd zijn als slak. Ieder voertuig heeft een eigen naam welke altijd begint met een L (Lof, Laf, etc.). In de begin jaren van de attractie kon men deze nog zelfstandig besturen door te trappen (vergelijkbaar met het Kinderspoor). Echter door botsingen en vermoeidheid heeft de Efteling in 1996 de attractie laten ombouwen door Vekoma die er elektromotoren in plaatste. In 4 minuten tijd ziet men met een snelheid van 11km/u het volledige Lavenlaar over een parcours van 450 meter.
De geschiedenis van de Laven reikt diep terug in de tijd toen men eind jaren tachtig terug wilde naar de basis: het sprookje. De Python en Piraña zorgde voor genoeg actie en men wilde dat de rust wederkeerde. Dit resulteerde in de opening van o.a. de Fata Morgana en de Trollenkoning. Ton van de Ven kwam met het idee om een eigen sprookje te schrijven en hierbij een volkje te creëren dat leefde in een Luilekkerland. Er werd besloten om een volledig dorp te bouwen met een diversiteit aan huisjes. Architect Jan Verhoeven produceerde de werktekeningen voor de funderingen en het attractiepark kreeg hiermee de bouwvergunning zonder enige tegenslag.
Er was echter één probleem voordat de bouw kon beginnen. De locatie van het Lavenlaar stond gepland op de eerste attractie van het park, namelijk de Speeltuin. Echter was de speeltuin in de jaren vervallen en paste hij niet meer in de huidige plannen. En zo kon men in begin 1989 beginnen met de bouw van het Lavenlaar. In november 1989 maakte Nederland voor het eerst kennis met de Laven nadat een echte Laaf door middel van speciale effecten uit de grond tevoorschijn kwam. Uiteindelijk opende het Lavenlaar in april 1990 haar deuren voor het grote publiek onder leiding van een grootste vuurwerkshow.
In 1990 vonden de Laven hun huidige locatie in de Efteling na ontwerp van Ton van de Ven. De vormgeving van de huisjes is divers en is gekenmerkt door de puntdaken met een bol. Het Lavenlaar komt men binnen via een toegangspoort die gelegen is tegenover Het Witte Paard en daarnaast ook onderdeel is van een stadsmuur die rondom het dorp loopt. Na de poort komt men terecht op een klein dorpspleintje en kan iedere kant van het dorp bezocht worden.
Het dorp zelf bestaat uit vele soorten huizen waarin laven aan het werk zijn, slapen of aan het leren zijn. In totaal zijn er binnen het Lavenlaar vijftien bezienswaardigheden met als grootste attractie de monorail die volledig boven het dorp doorloopt. Via een korte meandering komt de bezoeker terecht in het Slakkenhuys waarna men instapt in één van de 26 monorailvoertuigen die door Ton van de Ven gedecoreerd zijn als slak. Ieder voertuig heeft een eigen naam welke altijd begint met een L (Lof, Laf, etc.). In de begin jaren van de attractie kon men deze nog zelfstandig besturen door te trappen (vergelijkbaar met het Kinderspoor). Echter door botsingen en vermoeidheid heeft de Efteling in 1996 de attractie laten ombouwen door Vekoma die er elektromotoren in plaatste. In 4 minuten tijd ziet men met een snelheid van 11km/u het volledige Lavenlaar over een parcours van 450 meter.
De geschiedenis van de Laven reikt diep terug in de tijd toen men eind jaren tachtig terug wilde naar de basis: het sprookje. De Python en Piraña zorgde voor genoeg actie en men wilde dat de rust wederkeerde. Dit resulteerde in de opening van o.a. de Fata Morgana en de Trollenkoning. Ton van de Ven kwam met het idee om een eigen sprookje te schrijven en hierbij een volkje te creëren dat leefde in een Luilekkerland. Er werd besloten om een volledig dorp te bouwen met een diversiteit aan huisjes. Architect Jan Verhoeven produceerde de werktekeningen voor de funderingen en het attractiepark kreeg hiermee de bouwvergunning zonder enige tegenslag.
Er was echter één probleem voordat de bouw kon beginnen. De locatie van het Lavenlaar stond gepland op de eerste attractie van het park, namelijk de Speeltuin. Echter was de speeltuin in de jaren vervallen en paste hij niet meer in de huidige plannen. En zo kon men in begin 1989 beginnen met de bouw van het Lavenlaar. In november 1989 maakte Nederland voor het eerst kennis met de Laven nadat een echte Laaf door middel van speciale effecten uit de grond tevoorschijn kwam. Uiteindelijk opende het Lavenlaar in april 1990 haar deuren voor het grote publiek onder leiding van een grootste vuurwerkshow.
Locatie
Bijzonderheden
12 juni 2002 | Het station van de Laafmonorail krijgt zijn eigen muziek, die gecomponeerd is door Merkelbach | |
30 november 2000 | Aankondiging van de Laafse Winterspelen | |
21 mei 2000 | Oude geluiden vervangen door nieuwe waaronder: een soort oprisping, een scheet, een kattekreet | |
1 april 1999 | Vaste lantaarnverlichting geplaatst bij Het Volk van Laaf | |
11 december 1998 | Henk Molenberg overlijdt op 74 jarige leeftijd, hij sprak de Laaf audiotour in | |
15 juni 1990 | Het Volk van Laaf wordt officieel geopend | |
3 april 1990 | De bouwaanvraag voor de tweede fase van het volk van Laaf wordt ingediend | |
22 augustus 1989 | Voor het volk van Laaf wordt een bouwaanvraag ingediend. Het gaat hierbij om fase 1 |
Bekijk ook eens...
Volk van Laaf
Bekijk ook eens:
NieuwsFoto's
Foto's leden
Video's
Wallpapers
Bibliotheek
Beoordelingen
Kenmerken
Kindvriendelijk 









Snelheid 









Intensiteit 









Nattigheid 









Hoogte 









Overdekt 









Op het forum
-
-
-
-
-
-
-
-
Algemene Specificaties
Aantal personen per slak
2
Capaciteit monorail
340 bezoekers / uur
Lengte monorail
450 m
Oppervlakte
1,5 ha
Type (staal/hout/bobslee/darkride)
Funny village
Bezoekersinfo
Geschikt voor
Hele gezin
Geschikt voor mindervaliden
Ja met uitzondering Laafmonorail
Openlucht en/of overdekt
Openlucht
Locatie
Breedtegraad
51,65270
Lengtegraad
5,04885
Onderaannemers
Bouwer
Vekoma
Constructeur
Goudstikker de Vries BV
Ontwikkeling / Realisatie
Aannemer
Merkx BV
Componist
Peter van Ostade, Cees van Berkel, Rene Merkelbach
Hoofdontwerper
Ton van de Ven
Idee
Ton van de Ven
Kosten - begroot
1,5 miljoen gulden
Kosten - werkelijk
3 miljoen gulden
Lichtontwerper
Wim Dresens
Schrijver verhaal Wonder
Willem van der Oest
Thema
Laaf
Verhaal
Ja
Werknamen
Funny village