Efteling opent in 2020 op plek van de Bob nieuwe familieachtbaan
9 oktober 2018 10:51
In het voorjaar van 2020 opent op de plek waar nu de Bobsleebaan in de Efteling staat, een nieuwe attractie. Na ruim 34 jaar dienstgedaan te hebben als kinderachtbaan, maakt de Bob op dezelfde locatie volgend plaats voor een nieuwe achtbaan speciaal gericht op kinderen tussen de 4 en 10 jaar oud. Max & Moritz wordt een dubbele achtbaan, gebaseerd op het bekende Duitse beeldgedicht over de twee kwajongens Max en Moritz. De huidige Zwitserse thematisering en het stationsgebouw van de Bobbaan blijven behouden voor de nieuwe attractie. De Efteling start in september volgend jaar met de bouw van de familieachtbaan die 15 miljoen euro gaat kosten, tot die tijd blijft de Bobsleebaan geopend.
Bobsleebaan
Helaas heeft de Bobsleebaan al geruime tijd te kampen met storingen en is hierdoor momenteel nog steeds gesloten. Naar aanleiding van een uitgebreid en grondig onderzoek van alle elementen van de attractie, is nu bekend geworden dat de Bob donderdag 11 oktober weer opengaat voor Efteling-bezoekers. Coen Bertens, Directeur Park, zegt over de gemaakte afwegingen: “De Bob is een populaire attractie met een heel eigen karakter. Ik ben blij dat onze gasten vanaf deze week weer rondjes in de achtbaan kunnen maken, juist omdat deze voor kinderen vaak de eerste achtbaanbeleving biedt. Zolang we de veiligheid en het comfort van de ritbeleving kunnen garanderen, zal de Bob open blijven. Wel is nu bekend geworden dat dit voor bepaalde tijd zal zijn. De benodigde aanpassingen voor de toekomst en het feit dat soortgelijke achtbanen niet meer geleverd worden, hebben ertoe geleid dat de Efteling een alternatief heeft gezocht en gevonden.”
Nieuwe kinderachtbaan
Dit alternatief is gevonden in de vorm van een dubbele achtbaan, ook weer geschikt voor de hele familie (vanaf 1 meter groot). Max & Moritz opent in het voorjaar van 2020. De nieuwe attractie in het uitbreidingsgebied wordt uitgesteld tot 2021, als onderdeel van een compleet nieuw themagebied. Het nieuwe themagebied behoort straks tot het Reizenrijk, met daarin de nieuwe attractie naast het Efteling Hotel, een aantal aanpassingen aan het hotel en een paar kleinere attracties.
Het verhaal Max & Moritz
Max & Moritz is een Duits geïllustreerd verhaal uit 1865, geschreven en getekend door Wilhelm Busch. Het bestaat uit tekeningen met bij elk prentje rijmende tekstregels, de beeldgedichten zijn de voorloper van het stripverhaal. Max & Moritz zijn twee kwajongens die hun dorp onveilig maken door het uithalen van een aantal streken waar de dorpsbewoners de dupe van worden. De Efteling laat in de attractie een vrije bewerking van het oorspronkelijke verhaal terugkomen; een vrolijke knipoog naar het verhaal over de twee kwajongens.
Bron: Efteling
9 oktober 2018 | Bob wordt aangekondigd om gesloopt te worden. | |
29 september 2009 | De bob is gesloten vanwege groot onderhoud, de buizen die her en der in de bochten geplaatst zijn worden verplaatst aangezien de karretjes daar met te hoge snelheid tegenaan botsen. Tevens worden baandelen vervangen die slijtage lieten zien | |
29 juni 2009 | De Bob draait weer op volle capaciteit dus de 6 personen in plaats van maximaal 4 | |
december 2008 | De Bob rijdt met vier personen in plaats van zes. Volgens de Efteling heeft dit te maken met de koude periode. De ritbeleving is niet optimaal en daarom worden er minder mensen in de bobsleeën gezet |
Reacties
Deel je deze mening?
Deel je deze mening?
Deel je deze mening?
Deel je deze mening?
Veel mensen heb ik al zien klagen over het 'onnodige' pleintje. Dit pleintje zal immers enorm belangrijk zijn voor de infrastructuur van het pirana plein. Op drukke dagen staat het namelijk altijd potje dicht op het pirana plein, en zelfs op gewone dagen raakt het al snel vol. Het is gewoon een enorm druk kruispunt, pirana een van de weinige waterattracties in het park, en een van de snellere wegen vanaf de promenade naar het Ruigrijk en voornamelijk Baron1898. In mijn ogen is het dus eigenlijk wel noodzakelijk om een extra pad/plein aan te leggen daar. het zal de doorstroom enorm bevorderderen.
Ik ben trouwens ook helemaal geen fan van de grote kaalslag die de laatste jaren heeft plaats gevonden in het park. Met als hoogtepunt voor mij het Pinokkio gebied (we hebben er wel een mooi sprookje voor terug). Ik ben dus meer fan van de 'Duinrell aanpak'. Zo min mogelijk kappen, en anders maar om de bomen heen bouwen.
Even attractie inhoudelijk. Ik vind dit namelijk wel een enorm goede zet van de Efteling.
Het lijkt er dus op dat het een powered coaster wordt. Dit zal de huidige doelgroep van de Bob enorm goed opvangen. Ook zou ik mijn kinderen (als ik die zou hebben) eerder mee in een powered coaster nemen dan in de Bob. Capaciteit technisch zou het ook een enorme vooruitgang moeten zijn. Dubbele track, Enorm lange treinen, en door het nieuwe verbeterde ontwerp van Mack zijn ook 2 treinen mogelijk op 1 baan (een heel mooi voorbeeld van de vernieuwde technieken is Arctic blast in Ocean park Hong Kong).
Tekening technisch vind ik hem ook niet de sterkste... Het lijkt alsof er nog even snel een presentatie tekening op tafel moest komen en daar is dit uit gekomen. Maar waarschijnlijk kunnen we na De Zes Zwanen ook weer meer tekeningen gaan verwachten met een hogere detailvoering.
Al met al denk ik dat we weer een enorm frisse, leuke en nieuwe Efteling attractie kunnen gaan verwachten.
Ik wilde enkel even mijn mening geven over de 'haat' van dit project geven.

De baan zelf was gisteren trouwens op de remsecties ruw (zoals altijd), maar vond ik persoonlijk geweldig door de baan vliegen. Voor een baan van 34 jaar vind ik dat toch echt wel meevallen. Tuurlijk, de baan is nu de ruwste van alle banen (komt ook dat de rest van de achtbanen enorm goed zijn), heeft niet het eeuwige leven en is aan vervanging toe, maar dit plan wat we nu voorgeschoteld krijgen... noem ik geen plan.

Ik moet ook zeggen, dat het park sinds de komst van Raveleijn het bos erg aan het uitdunnen is: bij het Ton van de Ven-plein oogt het nu erg vol, ligt de nieuwe kleren van de Keizer enorm tegen de parkeerplaats aan en is er groot zicht op het rangeergebied van de Stoomtrein, werd de Piraña een stuk uitgedund, werd een groot bos gekapt voor Baron1898 (wat Gondoletta nu enorm open maakt en de overgang tussen Ruigrijk en Anderrijk aanzienlijk verandert, werd er een stuk bos tussen de promenade en het Sprookjesbos weggehaald t.a.v. Pinokkio en nam Symbolica een grote ruimte in beslag, wat een prachtige attractie is en een goede toevoeging, maar de bezoekersstromen op de Brink enorm in de weg zit.
Deze toevoegingen waren stuk voor stuk prachtig, maar hebben wel hun tol geëist. Vandaar dat ik de uitbreiding van het park enorm toejuich. Daar is immers straks weer voldoende nieuwe ruimte. Waarom dan het bos van de Bob weggooien (wat ook karakter biedt aan het Spookslot en Pandadroom toch enigszins afschermt)?

Deel je deze mening?
Maakt voor ons ook weinig uit natuurlijk hoeveel ze neer moeten leggen hiervoor, maar het is er niet aan af te zien vind ik.
Dat er eens een milde achtbaan komt is opzich een heel goed plan, maar dan verwacht ik vandaag de dag wel iets interessanters en iets wat laat zien dat de Efteling zeker geen dertien in een dozijn pretpark is maar tot de wereldtop behoort. En hoewel het stationsgebouw leuk gethematiseerd gaat worden is het verder maar een minimalistisch en inspiratieloos ontwerp (zoals het er op dit moment naar uit ziet).
Jammer is ook dat voorbijgangers nauwelijks wat meekrijgen van de attractie. Je moet echt naar het do(odlopen)de pleintje lopen om wat te zien. Als ze de muren zouden verwijderen zou het interessanter worden denk ik.
Maar, los van het verlies van de Bob is het best wel een prima attractie. Het pijnlijke echter is wat ik me bij mijn laatste bezoek extra realiseerde, namelijk hoeveel bomen er weer moeten wijken. Op de tekening zie ik de huidige bomen niet meer terug, dus ik ga er vanuit dat het ook echt allemaal weggaat. Vooral op de plek van het pleintje met de pomp moet een heus bos verdwijnen. Dat pleintje is het toch echt niet waard...
Achter de boom rechts van het groepje mensen komt het pleintje met de pomp te liggen. Er lijkt maar weinig over te blijven van dit mooie dichte bos.

Op het volgende beeld valt op hoe dicht alles eigenlijk tegen het Seylend Fregat aanzit. Het lijkt duidelijk dat het achterplaatsje bij het Fregat verdwijnt (kijkend naar het dak van de wachtrij op de ontwerptekening).

Op het Spookslot Plein gaat het beeld waarschijnlijk ook veel veranderen.

Alle bomen achter het gebouw...

En hier ook alles.

Ze konden het gebied op tig manieren inrichten, maar toch moest het laatste stukje bos ook nog wijken omdat ze daar perse een (doodgewoon) pleintje willen hebben...
Deel je deze mening?
Dit klinkt als een heel leuk idee, maar het is niet heel realistisch en te veel gedoe voor de Efteling.
We moeten het hier mee doen. De Efteling heeft al data bekend gemaakt en dit is een vrij duidelijk plan in een vergevorderde fase. Wat ik wil zeggen is dat de Efteling hier geen grote veranderingen meer gaat inbrengen en dat we ze maar moeten vertrouwen dat dit een mooie attractie word.
Klopt, maar hoezo niet realistisch? Technisch en praktisch is het mogelijk. Enkel de kosten zouden hoger uitpakken voor de bouw, maar als de Efteling tegenwoordig miljoenen uitgeeft voor een sprookje...

Deel je deze mening?
Een storageroom heb je in feite ook niet nodig, op de baan van een powered coaster kan je volgens mij namelijk maar met 1 trein op de baan rijden (iets met een gesloten stroomcircuit).
Op de site van Mack-Rides staat o.a. het volgende over hun powered coasters: "To offer you even more capacity why don’t you use two trains on the track as we can set up an all new block system for this ride."
En ik meen ergens gelezen te hebben dat je onder het station een storage room/werkplaats kunt verbergen, met een lift sectie om de wagentjes van de track naar de ruimte eronder en vice versa te krijgen.
Deel je deze mening?
Die loods lijkt mij gewoon het dak van het stationsgebouw aan de achterzijde. Geen voorshow-gedeelte (hoeft van mij ook helemaal niet, vanwege de vele voorshows de laatste tijd).
Begrijp ik, er is voor dit soort attractie ook eigenlijk helemaal geen voorshow nodig, ik hoop wel dat er een mooie wachtrij voor komt en ik denk dat dat dan wel in die 'loods' zal zitten.
Dat de baan vervangen moet worden is iedereen duidelijk en dat Intamin de baan niet meer levert, prima. Maar het is zo'n unieke ervaring... waarom niet Mack opbellen en vragen of ze samen met Intamin de baan opmeten en als nieuw type baan willen leveren. Kan je zelfs een Mack Bobsled op baan 1 plaatsen en een soort Intamin Bobs (door bijvoorbeeld Mack) op baan 2 laten roetsjen. Dat zou pas uniek zijn en velen een plezier doen. Zó duur is het nou ook weer niet.

Extra toevoeging op mijn plan om twee verschillende achtbaantypes naast elkaar te zetten:
Zou super uniek zijn: een Mack Bobsled en een Intamin Bobsled in hetzelfde station. Mocht één van de twee uitvallen, heb je nog altijd de attractie open. Het is toch geen race, dus kunnen het verschillende achtbanen zijn. Wil je voor veel capaciteit: zet je beide banen aan. Heb je een gemiddelde dag: zet de Mack aan. Een rustige dag? enkel de Intamin. Zou ook leuk zijn: de menigte (bevolking uit het verhaal van M&M) als Mack Bob en de jongens in hun zeepkist als Intamin Bob tegen elkaar in gaan. Letterlijk. De ene baan krijgt de hele tijd traps, zoals water tegen zich, terwijl de andere baan op het eind de verdiende loon krijgt. Wachtenden in de wachtrij kunnen zelf kiezen wie ze helpen door de traps te activeren op de verschillende banen, zoals bij de Piraña, maar dan niet enkel met water. De Mack Bob bevat dus meer elementen voor bijvoorbeeld jongere bezoekers, maar de baan is milder (vanaf 4 jaar en ouder). De Intamin is ruiger voor de wat oudere bezoekers (vanaf 6 jaar en ouder).
Dit klinkt als een heel leuk idee, maar het is niet heel realistisch en te veel gedoe voor de Efteling.
We moeten het hier mee doen. De Efteling heeft al data bekend gemaakt en dit is een vrij duidelijk plan in een vergevorderde fase. Wat ik wil zeggen is dat de Efteling hier geen grote veranderingen meer gaat inbrengen en dat we ze maar moeten vertrouwen dat dit een mooie attractie word.
Deel je deze mening?
