Doe mee en win: laatste ritje Python
7 december 2017 10:15
Zojuist maakte de Efteling officieel bekend dat het de Python gaat vervangen en vernieuwen. In gelegenheid daarvan, mogen we de laatste ritje Python, weg gaan geven! Beantwoord de volgende vraag:
het originele ontwerp van de Python was van het Amerikaanse Arrow, maar welk Nederlands bedrijf construeerde de baan voor de Efteling?
Stuur je antwoord naar: prijsvraag@vijfzintuigen.nl onder vermelding van Pythonprijsvraag. En wellicht mag jij samen met een vriend of vriendin het allerlaatste ritje in de Python beleven.
Actievoorwaarden kun je vinden op de Efteling voor zover van toepassing.
Bron: DVZ / Efteling
Reacties
Deel je deze mening?
Deel je deze mening?
Deel je deze mening?
De capaciteit zou inderdaad niet anders zijn. Ofwel er gaan nog steeds net zo veel treintjes op een dag, alleen zitten er denk ik nu vaker dezelfde mensen in.
Op papier een goed systeem, maar de uitwerking is matig. De efteling dacht een nieuw concept te hebben door alleen met boardingspassen te werken, maar er is natuurlijk een reden waarom dat een groot bedrijf als Disney voor een combinatie van vaste tijden een gewone tijden kiest.
Deel je deze mening?
Volgens mij is het bij de meeste attracties niet eens mogelijk om een tweede, normale rij te realiseren. En voorkomen dat mensen meerdere Boarding Passes kunnnen halen lijkt me ook lastig. Om te zeggen ''het is een goed systeem maar het moet alleen nog wat aangepast worden'' is dus makkelijker gezegd dan gedaan. Ben benieuwd wat ze er nu mee gaan doen.
Wat ik nog niet helemaal helder heb is het volgende. Het systeem veranderd natuurlijk niks aan de capaciteit. Maar, zonder het systeem kan iedereen aansluiten wanneer hij wil (en dus een ritje maken) en mét het systeem wordt een hoop mensen de toegang ontzegd.
Komt dat dan puur vanwege de mensen die meteen meerdere Boarding Passes uit de automaat halen? Zijn er dan zodanig veel mensen die dit doen dat dit effect ontstaat?
Deel je deze mening?
Van de andere kant, misschien is het ook allemaal een wassen neus,
stel, het is druk in het park en je hebt een tijdslot van 13.30 -13.45. overal zijn wachtrijen van 30min of meer. Dan ga je dus niet in de wachtrij bij een andere attractie met het risico dat je de entree van de Python mist. wat doe je dan? Juist je gaat zitten wachten bij Station de Oost of ergens in de buurt van de Vliegende Hollander/JEDD zodat je op tijd in de wachtrij bent.... met als gevolg... dat je nog steeds 40 minuten of langer wacht op je ritje in de Python

Ja dat is dus het grootste probleem wat ik hier mee heb.
Je verhoogd de wachtrijen alleen maar.
Er is een rede waarom andere parken een normaal fastpass systeem gebruiken. En zo druk was de Python voor de renovatie nou ook weer niet om mensen te forceren zo'n pas te gebruiken.

Deel je deze mening?
Je moet een systeem ontwikkelen waarbij je max 1 boardingpas per entreeticket (zie hier, de unieke entreecode, deze zou je ook in kunnen moeten voeren in de app) tegelijk kan reserveren. Wanneer je deze gereserveerd en opgebruikt hebt, mag je weer en nieuw tijdslot reserveren. Desnoods maximaal 1 ticket per entreekaart tegelijk. Zul je zien dat het ineens een stuk beter gaat werken.
Daarbij komt dat er nu maar met 1 trein gereden wordt waardoor de capaciteit beduidend lager ligt dan wanneer je met 2 treinen rijdt.
De vraag is nu wat te doen bij storing?
Afgelopen dinsdag hadden wij een boarding pas voor een tijdslot "X". In de rij aangesloten stonden we al bijna bij de het poortje van de ingang. No way een wachtrij van max 15 minuten ;-). bleek er storing te zijn, wat krijg je dan, allemaal mensen die uit de wachtrij lopen of mensen die veel langer moeten wachten dan beloofd, daar moet in mijn ogen dus ook nog iets op gevonden worden.
Helemaal ideaal zou zijn en een wachtrij voor de boarding pas, en een single riders c.q. reguliere wachtrij ( wat de single riders wachtrij toch wel wordt als je niet oppast).
Van de andere kant, misschien is het ook allemaal een wassen neus,
stel, het is druk in het park en je hebt een tijdslot van 13.30 -13.45. overal zijn wachtrijen van 30min of meer. Dan ga je dus niet in de wachtrij bij een andere attractie met het risico dat je de entree van de Python mist. wat doe je dan? Juist je gaat zitten wachten bij Station de Oost of ergens in de buurt van de Vliegende Hollander/JEDD zodat je op tijd in de wachtrij bent.... met als gevolg... dat je nog steeds 40 minuten of langer wacht op je ritje in de Python

Deel je deze mening?

Het boarding pass systeem... Tsjah, ik had er als bezoeker in m'n uppie in de ochtend geen probleem mee, kon gelijk een boarding pass halen voor de actuele tijd, en heb gelijk daarna een BP gehaald voor een kwartier later. Maar rond 12.15 waren alle BP's al op en dat vind ik niet heel gek met het huidige systeem. Toen ik in de rij stond om een BP te halen stond er een groep jongens voor me die alle 6 6 BP's haalden, zo ben je er natuurlijk wel snel doorheen... Het reserveren per app werkte ook niet. Kon wel kiezen uit hoeveel personen, en een tijdslot, maar daarna kwam steeds een melding dat de baan wel open was en dat ik de machines in het park moest gebruiken.
Ik heb trouwens een minuut of 5 moeten wachten voor ik in een treintje zat, misschien dat ze het aantal BP 's per tijdslot nog wel wat naar boven bijschroeven. Ben benieuwd hoe het zal gaan als het tweede treintje terug is van onderhoud.
Ik gok dat wanneer ik een keer wat later op een zomeravond aankom, ik kan fluiten naar een ritje Python (als ze het huidige systeem aanhouden)

Deel je deze mening?
Deel je deze mening?
De treintjes lijken tegelijk naar beneden te gaan, waardoor je dus ook duidelijk ziet dat de nieuwe Python eerder aankomt en dus ook echt sneller is. Heeft iemand toevallig al een keer een snelheidsmeter (of een app) gebruikt om de nieuwe snelheid te meten?
Was is trouwens de maximale snelheid van de oude Python? Op Wikipedia wordt aangegeven dat de topsneldheid 75km per uur is, maar later op de dag 85 km per uur kan zijn ivm het opwarmen van de wiellagers. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat dit 10 km per uur kan schelen. Op Eftepedia staat dat de snelheid in 1996 is verhoogd naar 85 km per uur. Wie weet hier meer over?
Zover ik weet is 75 km/h de snelheid van de eerste karretjes. 85 km/h is de topsnelheid (met opgewarmde wiellagers) van de daaropvolgende karretjes. De nieuwe snelheid zou trouwens niet zo hoog zijn dat men daar onder de indruk van moet zijn. Het grootste voordeel is toch dat de baan stiller en soepeler is geworden en tevens vele jaren weer mee kan.

Deel je deze mening?