Forum: *** DVZ video review & hands-on: De Efteling app ***

Pagina: 1 van 1 (6 items)
<< 1 >>

Offline Marwin
Moderator
Video review App:

Hands-On
Vandaag was het hands-on voor de Efteling app. Eindelijk, eindelijk, eindelijk. Efteling liep ver achter met mobiele ontwikkelingen. Reden, zoals de Efteling het zelf noemt, als ze iets willen doen willen ze het goed doen. Niets mis mee, maar eigenlijk is het wel noodzaak dat je dan zelf de kennis opbouwt dan wel inhuurt. Maar goed Efteling is geen early adopter van nieuwe technologie. 
Attractiepark apps heb je in alle soorten en maten. Ik ben zelf fan van deze apps dus gebruik ze ook:

•  Disney: De beste vind ik zelf nog steeds Disney, grafisch gelikt, en simpel maar erg krachtig! Oké de status van perfecte app haalt hij niet omdat er nog wat bugs in zitten mbt GPS, maar dan nog, wat betreft gebruiskvriendelijkheid, erg sterk.
•  Europa-Park: Daarnaast beschik ik over EP guide die recentelijk ook wachttijden aan de app toegevoegd heeft. Grafisch iets minder sterk, her en der nog wel wat bugs, wat betreft verdwijnende “back” buttons en wat andere dingen waarbij je bij de minste of geringste aanraking bij de wachttijden doorgaat naar de parkmap.
•  Gardandland: Grafisch goed in elkaar,  simpel en eenvoudig in gebruik, kortom goede gebruiksvriendelijk, kan her en der iets meer structurering in de gegevens.
•  Heidepark: Aardige app, grafisch verzorgt, gebruiksvriendelijk: ok, maar geen topper

Goed tijd om de Efteling ergens te gaan plaatsen. Maar eerst, Efteling heeft ervoor gekozen om voornamelijk veel onderzoek te doen bij de gasten. Daarin kwam vooral de vragen naar boven waar attracties zich bevinden en wat de wachttijd is. Alle andere tierelantijnen hebben ze achterwege gelaten. “Want,” zo zeggen ze, “we willen niet dat de gast de hele tijd met een bezig is met de telefoon, maar zijn tijd doorbrengt met degene waarmee hij mee is”. Op zich een nobel streven, maar zolang mobiele telefoons niet verboden zijn in de Efteling, blijft Whatsapp en Facebook erg verslavend en zeker bij de huidige jeugd. Aan de andere kant hebben ze al eerder apps uitgebracht met feetje en de kluis en staat dat weer haaks op deze gedachte: http://www.efteling.com/NL/kids/Efteling-Apps/Feetje-en-de-kluis-App.html. Daarnaast zetten ze zichzelf hier ook mee klem voor nu, want hé… een koppeling met Facebook? Twitter? 4Square? Zichtbaarheid van je bedrijf in een persoonlijke tijdslijn… Ik zie mogelijkheden, de Efteling niet voor alsnog.

Optstarten
Goed eens de app opstarten, uiteraard een toffe splash screen, met daarin het menu met twee knopjes en een irritant rood balkje dat onderin mijn scherm blijft staan: “Je bent niet in de Efteling” Dat weet ik, want ik zit thuis, dank voor de herinnering… Eerste wat opvalt is dat de Efteling zijn splashscreen niet gebruikt voor reclame doeleinden: “Winterse Illusies”, “Gezellig schaatsen ’t kan nu in de Efteling” gemiste marketing voor alsnog. Iets dat heel sterk is bij bijvoorbeeld de Disney app.  Ik bedoel je kalkt wel de hele plattegrond vol met “kom eten bij Polles”, “koop nu dit leuke souvenirtje” en dan laat je dit liggen!

Daarnaast zijn er maar twee menu-items: “Kaart” en “Mijn dag”. Hier merk je dat er vooralsnog niet nagedacht is over menu-uitbreidingen. Ik snap dat je wellicht geen games en andere tierelantijnen in je app wil hebben, maar in de jaren ’80 is de wereld van de Efteling ontstaan, gebruik dat als basis. Daarmee kun je alle onderdelen van de Efteling in kwijt en pak je het net zo aan als Europa-Park & Gardaland: Park, Resort (Hotel + Bosrijk), Golf. Je kan ook de Disney structuur aanhouden en “Verkennen” “Openingstijden & Wachttijden” “Mijn Dag” “Nieuw!” “Boek nu”. Zeker NIEUW is erg handig voor de gast AKA Truus uit Delft die een paar jaar niet in de Efteling is geweest. Als men dat nu nog zou willen, moet men de app opnieuw redesignen. En het vervelende is, dat ze dit als basis gebruiken, kortom dubbel werk. Daarnaast verspringt de navigatie van de app van onderen naar boven en als je eenmaal een menu item gekozen hebt kun je niet meer terug naar het openingsscherm. Ja ik kan bovenin kiezen, maar daar ga je straks ook geen 10 menu-items in kwijt raken, kortom redesign anyways.

Kaart
Goed ik kies maar eens voor kaart. De nieuwe parkplattegrond, word ik heel vrolijk van. De parkplattegrond is geredesigned voor GPS en daarbij een kwartslag gekanteld is. Overigens is dit niet de eerste keer dat de Efteling deze plattegrond meer natuurgetrouw maakt, want in 2000 ontwierp het park voor de parkgidsjes ook al dit soort natuurgetrouwe plattegronden.

Terug naar de kaart, wat knap is, dat ze serieus 4 verschillende schermen hebben weten in te bouwen en overal zit wat… Links zit een mager menuutje met dezelfde opties al bovenin en een link naar de contact en voorzieningen pagina.  In de voorzieningenpagina zit weer geen twee knopjes in de titelbalk om terug te gaan naar de kaart / mijn dag. Kortom een menustructuur die heel wat vraagtekens zet.

Rechts heb je de attractielijst waarbij je bepaalde attracties als favoriet kunt markeren. Zet daar je wachttijd en eerst volgende show neer (als extra achter de attractienaam) en je bent klaar.

Daarnaast is op de kaart een bewegend kwastje te zien die je naar beneden kan trekken en dan komt er een filter te voorschijn. Aardig bedacht maar niet handig, want de kaart eronder kan ook bewegen. Kortom irritatiefactor, en het is onnodig. Het past gemakkelijk in het menu wat je links moet sliden. Wil je het toch in beeld hebben kun je beter voor een optie onder of boven kiezen, met een rij knopjes (6 stuks: prima te doen). Gardaland heeft hier een goed voorbeeld van: standaard is alles opt out:  en zie je de blanco kaart. Wil je de thrills zien: prima even bovenin het menu klikken: en voila ze poppen met een leuke manier op. Wil je horecagelegenheden zien, worden alle vorige icoontjes weggehaald en krijg je dat te zien als je erop klikt. Meer is ook niet nodig want als ik een achtbaan zoek ben ik niet geïnteresseerd in horeca. De meest belangrijke van de filters in de Efteling app zijn ze vergeten: Mijn Favorieten… Dat is wel pijnlijk. Je bouwt een app rondom “Mijn dag” Efteling en dan vergeet je deze… niet handig. Of je moet net weten dat je alle filters uit moet schakelen dan blijven alle favorieten staan: niet logisch… Daarnaast mijn favoriete pois niet op op een uitgezoomde kaart… Simpele aanpassing is door de kaart zwart wit te maken, of donkerder en de attracties op te laten lichten…

Inzoomend op de kaart krijg je een explosie van poi’s Point Of Interest te zien. Het bijzondere wat me meteen opviel is dat alle poi’s bruin zijn, de rijknamen verdwijnen. Kortom geen referentie in welk rijk ik zit. Met bovenstaande alinea kun je dat eenvoudig oplossen en je kan natuurlijk altijd als basis de attracties weergeven. 
Goed dan komen we bij de poi icoontjes zelf. Stijlvol weergeven met daarom heen een cirkeltje. Als je in het park bent, geeft het cirkeltje aan hoe druk het is. Nu is het zo dat cirkel rond is ik iets 100% bereikt heb. Maar wat is hier 100%? 60 minuten wachttijd? En als er nu toevallig 90 minuten staat? Ik kan moeilijk het cirkeltje 1,5 keer rond gaan. Dus hoe moet ik dat als bezoeker interpreteren er is geen referentie. Datzelfde geld met de wachttijdbalkjes in het ballonnetje. Enige uitzondering is de Raveleijnshow dat zou je nog wel eruit kunnen halen omdat dat een vast capaciteit heeft. Dus ja leuk bedacht, maar je kan beter aangegeven  of een attractie druk of minder druk is. Als je dat al op die manier wil doen. Want hé over wachttijden gesproken:

Wachttijden
Veel van de parkapps zijn gebouwd om wachttijden. Wat heeft dat voor nut? Nu een attractie heeft een bepaalde maximum capaciteit, dus je wil je bezoekers zoveel mogelijk spreiden in het park. Dat is de essentie waarbij zo’n app kan helpen. Nu is het wel in de mens ingebakken dat hij niet te lang wil wachten voor een attractie. Dus ja ik wil in 1 oogopslag waar dan ook in het park de wachttijden kunnen zien… Alle parken hebben daar redelijk de klok gelijk hangen. Efteling is de enige dat graag toch op een eigen wijze probeert. Dat is door op de plattegrond het weer te geven. Maar ja daar kun je niet al die data kwijt. Ja een indicatie – mits je niet te ver bent uitgezoomd - maar that is it.

Daarnaast kan je het in je favorietenlijstje zien, maar nergens is een lijst gesorteerd om minst druk (Disney, Europa-Park, Gardaland). En dat blijkt nog steeds het beste te werken. KISS: Keep it Simple and Stupid. Misschien besluit ik toch wel niet helemaal “Mijn Dag” te volgen en toch even een attractie in de buurt mee te pakken. En dan wil ik niet eerst de plattegrond erbij pakken en dan op 400 pois moeten klikken om vervolgens alle wachttijden te moeten onthouden. Don’t let me think.

Over wachttijden nog meer gesproken… Disney begon ooit hun app met GPS bounding box daarmee kun je alleen binnen het park de wachttijden bekijken. Dat was zo af en toe irritant zeker als je net in het park was en je wil snel even de tijden bekijken en dan moest de app nog bepalen of je wel in het park was. Gevolg je moet half het park in lopen wil je iets kunnen zien. Sinds september zijn ze ervanaf gestapt en zijn de wachttijden altijd te bekijken. Voordeel is dat de GPS niet meer nodig daarvoor is, en dus ook nog eens batterij spaart. Want ook bij GPS moet je tradeoffs maken. Wil je nauwkeurige locate: kost je dat batterij. Wil je grove locate, spaar je batterij, maar wel als gevolg dat je irritaties krijgt. Daarnaast lijkt mij wachttijden nou niet per definitie concurrent gevoelige informatie. Dus ja waarom daar nu niet vanaf stappen? En wat is er nou fijner om thuis even snel te spieken of het druk is, om dan te beslissen om wel of niet te gaan?

Ontbrekende POIs
Andere belangrijke informatie zoals een Hotel ingang, de Villa Pardoes ingang, Bosrijk ingang en de Parkeerplaats staan er ook niet op, laat staan vak K en vak P(akistan). En juist zo’n parkeerplaats assistent zoals Europa-Park heeft is bijzonder makkelijk (mits je het niet vergeet).

Trouwens ondanks dat je de wachttijden wel kunt zien, kun je de parkshowtijden weer niet zien, die moet je eerst gefav’ed hebben voordat je dat kan zien. In de prespresentatie kwam naar voren dat de Efteling graag met actuele data werkt en dat als ze graag een show willen inlassen, dat ze dat op die manier willen doen. Ik zeg stuur een pushbericht uit dat er een extra show is en je bent klaar, hoe vaak gebeurt dat nu? Maar goed het is online die paar KB voor een paar cijfertjes maakt ook niet uit.
Iets dat wel fijn is dat je wel bij Raveleijn een herinnering voor je show kan plaatsen. Maar ook hier, staat een balkje met het aantal tickets, maar niet hoeveel plekken er nog vrij zijn… Gemiste informatie. Overigens heb ik het al in de Efteling gehad dat ik in de Pagode dat dus niet meer kon zien wel in de Efteling niet in het park.

Mijn Dag
Dan waar het volgens de Efteling wel om draait: Mijn dag. Op het eerste oog fraai vormgegeven. Overigens zetten ze hier de marketinguitingen wel tussen. Opzich aardig maar niet wenselijk, niet tussen mijn gemaakte planning door. Plus het is niet op mij toegespitst. Wat moet ik met een Jokie en Jet pyjama. Dat is leuk als ik Jokies wereld gefaved heb maar anders niet.

Handig de weersinformatie, temperatuur, gevoelsinformatie en buienradar mist. Alleen van de huidige dag, maar niet van het bezoekje dat ik aankomend weekend geplanned heb.
Goed ik kan mijn attracties als favoriet markeren. Het kostte me enig uitzoek werk hoe hij dat nu sorteerde maar het is per rijk te beginnen in Anderrijk, daarna Marerijk, Reizenrijk en daarna Ruigrijk. Vervolgens de attracties op alfabetische volgorde… Als ik iets plan wil ik graag dat in mijn volgorde doen van aanklikken. Niet een zelfbedachte routine. Daarnaast zou ik daar ook nog eens in willen schuiven als dat nodig is, en aanklikken als ik een attractie gehad heb. Uiteraard heb je onderin een icoontje om naar de kaart te gaan. De app brengt je netjes naar de kaart, maar dan blijven daar ook alle ander POI icoontjes staan: onoverzichtelijk: ow ja en welk rijk was dat ook al weer.

Eindoordeel
Eindoordeel, het is allereerst tof dat men eindelijk eens wat tijd geïnvesteerd heeft in een app. Maar de basis laat toch wel te wensen over jammer genoeg. Niet praktische navigatie door de menu’s, her en der inconsistent. Plus op dit moment totaal niet voorbereid op een uitbreiding. Goed filteren en goed displayen van je favorieten zijn toch wel key features voor een app. Plus daarnaast hoe vaak mensen niet lopen te zoeken naar hun auto op de Efteling parkeerplaats. Iets dat over het hoofd gezien is, plus daarin de vitale info. Dan heb ik het nog niet eens gehad over een plattegrond van Bosrijk. Daarnaast ook mis ik op de juiste plekken de algemene marketing-communicatie-uitingen, wat zijn de nieuwigheden in het park. Geen rijkaanduidingen in “Mijn Dag” en bij inzoomen van de “Kaart”, overvloed aan POIs. Voor mijn gevoel is er teveel gekeken wat een bezoeker wil ipv ook eens een concurrentenanalyse te doen hoe die een app inelkaar zetten, want soms kan “Proudly found elswhere” ook een strategie zijn. Soms hoef je een wiel niet opnieuw uit te vinden.

Verder vergeten we dan maar gemakshalve dat de invalideshow van Villa Volta en het Sprookjesboomtheater niet gemeld worden op de kaart. Evenmin schoonheidsfoutjes zoals Meisje met de Zwavelstokjes een indoorattractie is en niet outdoor. Ook het displayen van attractietijden in de parkmap vind ik dubieuze manier. Kortom omgaan met informatie en dat op een handige manier structureren laat te wensen over. Ook het batterijgebruik, blijft een kritisch punt, GPS is een batterijvreter en moet je als ontwikkelaar spaarzaam mee omgaan. Je wil niet dat je batterij halverwege de dag door een app leeg is.

Pluspunten grafisch goed vormgegeven, maar dat is wel zoals verwacht van de Efteling. Voor zover ik begrepen heb is hier een jaar ontwikkeltijd in gaan zitten. Als ik dan kijk wat voor resultaat het oplevert, is dat simpelweg mager. “Als we iets willen doen dan willen we het goed doen” is in mijn ogen niet gehaald. Daarvoor moet wel meer gebeuren. Maar gelukkig kan software aangepast worden. Dus ik verwacht binnenkort een gereviseerde app, en ik hoop dat ik dan punten van mijn lijstje kan afstrepen.
Dan nog even over de wifi punten, hele toffe zet. Hoewel de Efteling verwacht dat mensen daar de app gaan gebruiken ben ik bang dat de meeste mensen ervoor kiezen tijdens het lopen de kaart oproepen. Immers gewone bezoekers kennen het park niet uit hun hoofd dus, meer Wifi spots in de Efteling zou welkom zijn.

- Vaak is de beste verklaring veel ingewikkelder dan de meest eenvoudige verklaring.

- The copyright bargain: a balance between protection for the artist and rights for the consumer.

Offline Carlo
Aangezien er helaas (nog) geen apart topic bestaat over de video-review van deze app zet ik mijn mening daarover even in dit tekst-topic.

Wow, wat een heerlijk, vlot filmpje met snelle overgangen en twee personen die met een redelijk vloeiend verlopende vlotte babbel veel vertellen in korte tijd. Mooie overgangen en vooral mooie settings; het verhaal dat bovenin de Pagode wordt verteld vond ik heerlijk om te bekijken.

Topwerk!

Efteling-counter 2014: 14 x (2011: 56x / 2012: 33x / 2013: 25x) Een bericht getypt en je onderbouwde mening geuit? Check dan je spelling en haal eerst de fouten er uit!

Offline Tjomme
Inderdaad een erg goede tekst en natuurlijk het filmpje. Hier ben ik het volledig mee eens. Ik zal vanmiddag zelf de App. nog gaan uittesten in het park.

"De fantasie reist onbegrensd en niet aan tijd gebonden" Henny Knoet (1942 - 2013)

Bedankt voor deze (super in elkaar gezette) review!

Offline Japio
Ik vond het filmpje dan weer erg rommelig. Het muziekje is een beetje storend, vooral als Koen Sanders aan het woord is. Het wekt een beetje een gevoel van dynamiek en korte, flitsende beelden op, terwijl we eigenlijk alleen maar monoloog te zien krijgen. Daarbij praat de persoon in het filmpje een beetje gehaast en wordt er vaak gehakkeld of ..uuh gezegd. Dat kun je er met montage of een nieuw shot makkelijk uit halen lijkt me.

Hier jouw advertentie?<br /><br /><br />acht het niet!

Of gewoon even opnieuw draaien..

Pagina: 1 van 1 (6 items)
<< 1 >>