Forum: Max en Moritz vervangt de Bob

Pagina: 1 van 1 (5 items)
<< 1 >>
Pagina: 2 van 2 (38 items)
<< 1·2 >>

Efteling opent in 2020 op plek van de Bob nieuwe familieachtbaan

In het voorjaar van 2020 opent op de plek waar nu de Bobsleebaan in de Efteling staat, een nieuwe attractie. Na ruim 34 jaar dienstgedaan te hebben als kinderachtbaan, maakt de Bob op dezelfde locatie volgend plaats voor een nieuwe achtbaan speciaal gericht op kinderen tussen de 4 en 10 jaar oud. Max & Moritz wordt een dubbele achtbaan, gebaseerd op het bekende Duitse beeldgedicht over de twee kwajongens Max en Moritz. De huidige Zwitserse thematisering en het stationsgebouw van de Bobbaan blijven behouden voor de nieuwe attractie. De Efteling start in september volgend jaar met de bouw van de familieachtbaan die 15 miljoen euro gaat kosten, tot die tijd blijft de Bobsleebaan geopend.

Bobsleebaan
Helaas heeft de Bobsleebaan al geruime tijd te kampen met storingen en is hierdoor momenteel nog steeds gesloten. Naar aanleiding van een uitgebreid en grondig onderzoek van alle elementen van de attractie, is nu bekend geworden dat de Bob donderdag 11 oktober weer opengaat voor Efteling-bezoekers. Coen Bertens, Directeur Park, zegt over de gemaakte afwegingen: “De Bob is een populaire attractie met een heel eigen karakter. Ik ben blij dat onze gasten vanaf deze week weer rondjes in de achtbaan kunnen maken, juist omdat deze voor kinderen vaak de eerste achtbaanbeleving biedt. Zolang we de veiligheid en het comfort van de ritbeleving kunnen garanderen, zal de Bob open blijven. Wel is nu bekend geworden dat dit voor bepaalde tijd zal zijn. De benodigde aanpassingen voor de toekomst en het feit dat soortgelijke achtbanen niet meer geleverd worden, hebben ertoe geleid dat de Efteling een alternatief heeft gezocht en gevonden.”

Nieuwe kinderachtbaan

Dit alternatief is gevonden in de vorm van een dubbele achtbaan, ook weer geschikt voor de hele familie (vanaf 1 meter groot). Max & Moritz opent in het voorjaar van 2020. De nieuwe attractie in het uitbreidingsgebied wordt uitgesteld tot 2021, als onderdeel van een compleet nieuw themagebied. Het nieuwe themagebied behoort straks tot het Reizenrijk, met daarin de nieuwe attractie naast het Efteling Hotel, een aantal aanpassingen aan het hotel en een paar kleinere attracties.

Het verhaal Max & Moritz

Max & Moritz is een Duits geïllustreerd verhaal uit 1865, geschreven en getekend door Wilhelm Busch. Het bestaat uit tekeningen met bij elk prentje rijmende tekstregels, de beeldgedichten zijn de voorloper van het stripverhaal. Max & Moritz zijn twee kwajongens die hun dorp onveilig maken door het uithalen van een aantal streken waar de dorpsbewoners de dupe van worden. De Efteling laat in de attractie een vrije bewerking van het oorspronkelijke verhaal terugkomen; een vrolijke knipoog naar het verhaal over de twee kwajongens.

Bron: Efteling

Nieuw lid
Ik denk eerlijk gezegd dat het een Mack powered coaster wordt.
https://mack-rides.com/products/rollercoaster/powered-coaster/

Op de tekening zie je dat er geen lifthill is, want hij gaat niet zo hoog en er is geen recht stuk omhoog. Ook is de Youngstar coaster van Mack niet vanaf 4 jaar oud. Die zijn meestal te heftig nog.
De nieuwste Powered coaster van Mack kan de Efteling wel wat mee denk ik. Je kan hem makkelijk thematiseren en er is onboard muziek beschikbaar. Ook is er makkelijk te bepalen hoe snel die gaat. Dit kan zelfs afgewisseld worden per baanstuk.
Nog meer voordelen: hoge capaciteit vanwege lange treinen en bloksectie mogelijkheid dus 2 treinen per baan.
Comfortabele zitjes met aparte veiligheidsbeugels (dus ook prettig voor volwassenen, niet alleen kinderen)

Kortom, zoals Lex Lemmens vandaag al zei: "Het is natuurlijk jammer dat we de Bob straks toch moeten missen. Er komt gelukkig iets moois voor terug." https://www.looopings.nl/weblog/10940/Efteling-icoon-over-verdwijnen-Bob-Het-is-mooi-geweest.html
Deze nieuwe achtbaan wordt waarschijnlijk wel Eftelingwaardig, daar zorgen ze wel voor. Ik ben benieuwd.

Offline Kaii
Nieuw lid
Iemand al opgevallen dat de treintjes op de artist impression tegenovergestelde richting opgaan.

Nu je het zegt. Treintjes lijken inderdaad in tegenovergestelde richting te vertrekken. Hierdoor krijg je in ieder geval wel het idee dat je 2 verschillende achtbanen hebt ipv dezelfde achtbaan met net net iets andere bochten. Vind het een positieve ontwikkeling!

Nieuw lid
Analyse ontwerptekening
Ik heb de afgelopen dagen de eerste tekening goed bestudeerd, net als velen van jullie waarschijnlijk.
Ik wil graag een paar dingen die me opvielen delen die misschien anderen ook al zijn opgevallen, of juist niet. Misschien interessant!

Buiten de attractie
Iets wat me direct opviel is dat de ingang van de Bob blijft staan, maar niet wordt hergebruikt. Misschien blijft hij wel in gebruik als personeelsingang en/of nooduitgang. De deuren zijn vooralsnog gesloten. Wel zijn aan weerszijden 2 beeldjes te vinden van jongetjes, dit zijn waarschijnlijk Max en Moritz.
Rechts hiervan zie je een poort die er uitziet alsof het de hoofdingang is, hier staat ook een bord boven, ik ga er vanuit dat hier 'Max en Moritz' op staat. ook zie je een groen en een blauw wagentje dat er uit ziet als een zeepkist. Waarschijnlijk de zeepkisten van Max en Moritz, mogelijk heeft het iets te maken met de karretjes van de achtbaan. Dit is echter niet de hoofdingang want je komt op een pleintje uit dat onder andere ook richting Het Seyland Freygat loopt. Direct links na de poort begint de wachtrij, dus dit is waarschijnlijk de echte hoofdingang.

Wachtrij
Het eerste wat me opviel aan de wachtrij is dat het bijna geheel overdekt is. Met overigens een mooi dak, leuk die dakpannen, hoop dat ze dat werkelijk zo maken.
Een ander leuk dingetje bij de wachtrij is dat het lijkt alsof er 2 wachtrijen zijn. Aan de linkerkant zie je een dubbele rij. Dit kan betekenen dat er een single-riders rij komt. Het zou ook gewoon het uitgangspad kunnen zijn, maar dat denk ik niet omdat de Efteling bijna nooit de uitgang pal naast de ingang doet. Bij de Baron is het ook het geval van een singleriders vlak naast de reguliere wachtij.
Het eerste stuk wachtrij is een simpele overdekte meandering zoals we die ook kennen uit Symbolica. Na dit stuk gaat dit over in een recht stuk wachtrij wat we kennen van bijvoorbeeld de Bob. Het verschil is dat dit stuk gesloten is aan beide kanten, dus geheel binnen. Ook zie je dat het dak hier verandert in ander materiaal dan dat van de meandering. Misschien wil de Efteling dat je de baan nog niet mag zien als je in de rij staat? Of misschien is het alleen maar omdat er binnen thematisering mogelijk een stukje storytelling wordt toegepast.
Als je goed kijkt achter het stationsgebouw zie je dat nog een stuk achter zit met een plat dak, bijna als een soort van loods, dit kan je niet zien van achter het stationsgebouw of vanuit de gesloten wachtrij, dus dit is gewoon een blok. (Als je niet begrijpt wat ik bedoel, kijk dan eens een keer naar de achterkant van Villa Volta. Hier zit een stuk relatief ongethematiseerd vierkant gebouw waar de voorshows inzitten. Dit zie je niet vanaf de voorkant.) In deze "loods" gaat waarschijnlijk de wachtrij door, maar misschien zit hier wel een voorshow o.i.d. in. Aangezien er al een aardig stuk wachtrij aan vooraf is gegaan zou je denken dat er niet meer wachtrij nodig is dus is er ruimte voor een voorshow. Ook zit er natuurlijk een verhaal achter de attractie (Max en Moritz).

Het stationsgebouw
Het stationsgebouw is aardig groot, iets groter dan het stationsgebouw van de Bob nu is. Je kan duidelijk de transitie van het oude en nieuwe stuk zien vanaf bovenaf, door het dak. Dit is waarschijnlijk anders vanaf grondniveau, dan zal het wel gewoon 1 groot gebouw lijken.
De grootste aanpassing aan de buitenkant van het Bob station is dat er een houten spits op komt. Deze spits ziet er niet hoog uit, maar ik denk dat het wel een eye-catcher wordt vanaf het Steenbokplein.
De bouwstijl heet vakwerk, dit is een geraamte van balken, meestal ingevuld met (zoals in dit geval) leem. Deze bouwstijl dateert uit de 13e eeuw, dus het moeten erg oude huizen voorstellen. Het verhaal van Max en Moritz is niet duidelijk in welke tijd het zich afspeelt, dus ik gok dat de Efteling gewoon zijn eigen invulling geeft op dat aspect. Wel werd het veel gebruikt in Duitsland en Oostenrijk, dus het wel gepast en kenmerkend voor de attractie.

De baan, de rit en de treintjes
Er zijn 2 banen, een groene en een blauwe, ik denk dat groen voor Moritz staat en blauw voor Max. (vanwege de kleur van hun jasjes)
Ik ben er achter gekomen dat de treintjes in tegengestelde richting gaan. De trein op de groene baan komt net uit het station rijden, dat zie je aan de voorkant. Bij de trein op de blauwe baan zie je die voorkant niet, want die is al in het station. Dit betekent dat ze allebei een andere kant opgaan, in tegenstelling tot bijv. JedD. Dit maakt de kans dat de 2 treinen elkaar in de rit tegenkomen best groot. Waarschijnlijk is dat dus ook zo bedoeld.
De treintjes zien er uit alsof het allemaal kisten zijn die achterelkaar zijn gezet met een mooi boegbeeld. misschien is het een lange zeepkist?
Tijdens de rit ga je over een vijver met fonteinen heen, het ziet er uit alsof je weleens nat kan worden op de blauwe baan.
Er staan 2 bouwwerken van boomstammen/balken(?) op het terrein. 1 daarvan gaan beide treinen doorheen en de andere gaan ze alleen langs. in dit bouwwerken hangen touwen met emmers eraan. Ik heb geen idee wat dit betekent, misschien een variatie op de kippen in het originele verhaal?
halverwege de rit van de blauwe baan verdwijnt de rails even in het bos. Waarschijnlijk is dit gewoon een bocht met wat bomen er tussen, maar misschien wordt er meer voor ons verborgen?

Opvallendheden
Het valt me op dat je vaak een vogel terugziet in en rondom de attractie. Bijv. voor op de trein(en) en op de poort vanaf het Steenbokplein. Mogelijk heeft dit een betekenis en komt deze vogel vaker voor in en rondom de attractie.
Het originele verhaal over Max en Moritz eindigt best wel luguber. Bij de laatste streek die ze uithalen worden ze gepakt en gruwelijk vermoord. Ik ben benieuwd wat de Efteling hier van maakt en of ze hier überhaupt op gaan inspelen, of dat ze het verhaal heel oppervlakkig houden.

Kortom
Het wordt een zeer gedetailleerde attractie waar misschien wel meer achter zit dan je denkt.

Als jou iets opvalt dat ik nog niet heb genoemd of heb je wat aan te merken op een van mijn punten, reageer hier dan alsjeblieft op! Ik ben zeer benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog iets ontdekt hebben!
Bedankt voor het lezen

Ciao, Wout

Versie: 2 Aangepast: 11 oktober 2018 22:14 door: Wout IJpie reden: Fouten aangepast
Versie: 1 Aangepast: 11 oktober 2018 21:59 door: Wout IJpie reden: Geen reden aangegeven
Nieuw lid

Versie: 1 Aangepast: 11 oktober 2018 22:10 door: Wout IJpie reden: Geen reden aangegeven
Nieuw lid
Citaat van: Kaii link: /forum/8/25391/815557 op: 11-10-2018 20:16:43

Iemand al opgevallen dat de treintjes op de artist impression tegenovergestelde richting opgaan.

Het was mij al opgevallen.
Ik was net bezig met het schrijven van bovenstaand bericht toen jij dit zei. Goed gezien van ons!

Het in tegengestelde richting rijden kan ook wat anders betekenen. Aangezien het hoogstwaarschijnlijk gaat om een Powered Coaster (een achtbaan die rijd op een motor) zie ik het gebeuren dat ze de karretjes achteruit laten rijden. Nogmaals Powered Coaster, dus op motor, dus te programmeren Als je een beetje begrijpt waar ik heen wil, zullen de karretjes niet zomaar een bochtje maken in de bosverdwijning.

Ik heb geen idee hoeveel van jullie Expedition Everest kennen. Dit is een coaster uit Animal Kingdom. In deze achtbaan komen de karretjes tot stilstand voor (bijvoorbeeld) een Yeti en rijden van het 'schrikken' achteruit. Dat zou dus ook het tegengestelde richting fenomeen verklaren. Het zou tevens wat meer duidelijkheid geven over het mega budget en maakt de baan/belevenis langer. En dat laatste klinkt misschien gek, maar als we kijken naar andere coasters van dit formaat, deze lengte restricties en dit waarschijnlijke type, rijden de achtbanen vaak meer dan 1 rondje. Dit vind ik zelf nooit heel sfeervol. Wanneer er dus terug gereden, en weer heen, en weer terug, etc. Word de achtbaan een stuk langer (omdat je sommige stukken 2x doet). Dus eigenlijk een soort boomerang coaster. Enkel hoop ik, dat die dan uiteindelijk wel vooruit terug naar het station rijd.

...Dan zult gij vrede vinden. In uw huis en in uw hart...

Ik verwacht geen boomerang, aangezien de (vooral de groene) baan een gesloten circuit lijkt. Dit hoeft natuurlijk niks te betekenen, maar toch...

Verder kunnen we de capaciteit al een beetje berekenen? De groenen trein heeft namelijk 10 treintjes / 38 zitplaatsen. Ik neem aan dat de blauwe trein net zo groot is.

beetje een mogelijke idee hoe het zou kunnen gaan.
dit is natuurlijk puur op basis van zijn fantasie en de foto.

Citaat van: Wout IJpie link: /forum/8/25391/815559 op: 11-10-2018 21:56:44

Als jou iets opvalt dat ik nog niet heb genoemd of heb je wat aan te merken op een van mijn punten, reageer hier dan alsjeblieft op! Ik ben zeer benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog iets ontdekt hebben!
Bedankt voor het lezen

Ciao, Wout

Thanks voor deze duidelijke en gedetailleerde beschrijving.
Alvast excuses voor mijn zure mening over de vervanging van de Bob...

Persoonlijk denk ik dat het gewoon een bocht is die verscholen ligt. De wachtrij lijkt mij nagenoeg dezelfde als die er nu ligt (dus geen nieuw dak, hoewel er wel dakpannen zijn getekend). Mochten er toch dakpannen komen, zal de hele wachtrij hetzelfde worden (zijn niet verder achterin ingetekend, door de hoge details die wegvallen naarmate je verder weg kijkt). Die loods lijkt mij gewoon het dak van het stationsgebouw aan de achterzijde. Geen voorshow-gedeelte (hoeft van mij ook helemaal niet, vanwege de vele voorshows de laatste tijd). Een bord bij de entree met "Max & Moritz" vind ik cliché (het is geen RCT).

Persoonlijk vind ik de custom opties op het stationsgebouw onnodig. Een waterrad hebben we al bij Raveleijn en de verschillende huisjes ook, evenals bij de Vliegende Hollander en het theater aan de zijkant (wel andere bouwstijl natuurlijk, maar toch...).
Het torenspitsje is leuk, maar daar blijft het ook bij. Het station zoals het nu is, vind ik al mooi genoeg. Beter kunnen ze dan de wachtrij wat mooier afwerken (voorshow overbodig).

Ik moet zeggen dat een nieuwe lay-out leuk is en 2 banen echt een goed idee is op basis van capaciteit, maar ik heb persoonlijk echt mijn twijfels over het management van bezoekers in het gebouw. Het gebouw is namelijk niet echt veel groter (ook al lijkt het) en dat zal met twee grote treinen (38 personen per trein? Wauw...) echt dramatisch worden. Er ontstaan nu al opstoppingen in attracties als Joris en de Draak en ik wil absoluut geen grouper of boarding-pass meer zien. (Een grouper laat klanten gewoon als vee ergens neerzetten. Bezoekers moeten zelf kunnen bepalen waar ze gaan zitten en goed management zorgt ervoor dat er dan geen opstoppingen ontstaan.)

Verder vind ik de tekening erg somber overkomen (en niet alleen omdat het de Bob vervangt, maar ook door kleurgebruik). Kan best dat Karel de ontwerper is, maar zijn werk bij de Vliegende Hollander en andere attracties was tot nu toe echt niet somber te noemen maar gewoon sfeervol, dus ik hoop nog een nieuwe tekening te kunnen zien.

Tja, en een powered coaster... vind ik persoonlijk geen achtbaan. Het is meer een Oude Tuffer op een achtbaan-track en hoewel ik beiden leuk vind, moet je ze niet combineren. Verder vind ik de baan toch wat kort doen overkomen en weinig variatie bieden t.o.v. alle andere achtbanen in de Efteling. Uiteraard is het afwachten, maar ik blijf bij mijn standpunt: als ze precies deden wat ze nu doen, met uitzondering van het baantype, was ik tevreden.

Natuurlijk kun je zeggen, ach, als één persoon het niets vind en de rest het niets uit maakt of goed vindt, is het project geslaagd. Maar ik betwijfel of dit de juiste keuze is door voorgenoemde problemen. Daarbij heb ik nu al veel mensen gehoord die de Bob gaan missen (kwam zelfs op tv). Dat de baan vervangen moet worden is iedereen duidelijk en dat Intamin de baan niet meer levert, prima. Maar het is zo'n unieke ervaring... waarom niet Mack opbellen en vragen of ze samen met Intamin de baan opmeten en als nieuw type baan willen leveren. Kan je zelfs een Mack Bobsled op baan 1 plaatsen en een soort Intamin Bobs (door bijvoorbeeld Mack) op baan 2 laten roetsjen. Dat zou pas uniek zijn en velen een plezier doen. Zó duur is het nou ook weer niet.

Extra toevoeging op mijn plan om twee verschillende achtbaantypes naast elkaar te zetten:
Zou super uniek zijn: een Mack Bobsled en een Intamin Bobsled in hetzelfde station. Mocht één van de twee uitvallen, heb je nog altijd de attractie open. Het is toch geen race, dus kunnen het verschillende achtbanen zijn. Wil je voor veel capaciteit: zet je beide banen aan. Heb je een gemiddelde dag: zet de Mack aan. Een rustige dag? enkel de Intamin. Zou ook leuk zijn: de menigte (bevolking uit het verhaal van M&M) als Mack Bob en de jongens in hun zeepkist als Intamin Bob tegen elkaar in gaan. Letterlijk. De ene baan krijgt de hele tijd traps, zoals water tegen zich, terwijl de andere baan op het eind de verdiende loon krijgt. Wachtenden in de wachtrij kunnen zelf kiezen wie ze helpen door de traps te activeren op de verschillende banen, zoals bij de Piraña, maar dan niet enkel met water. De Mack Bob bevat dus meer elementen voor bijvoorbeeld jongere bezoekers, maar de baan is milder (vanaf 4 jaar en ouder). De Intamin is ruiger voor de wat oudere bezoekers (vanaf 6 jaar en ouder).

Men hoeft trouwens niet te vrezen dat het concept van Intamin niet werkt: het staat er namelijk nu al, dus het zou gewoon werken. Ik vraag mij enkel af wie de rechten van de Intamin Bob in handen heeft. Zou anders ook door Mack kunnen worden gebouwd en wie weet kunnen onderzoekskosten worden gedeeld door Europapark en de Efteling 9zoals bij Voletarium het plan was), zodat Mack later ook van dit type achtbanen kan produceren.

De Efteling wil uiteraard geen fiasco zoals Droomvlucht en de Vliegende Hollander bij het bedenken van nieuwe banen, maar dit type baan heeft al bestaan en laten we eerlijk zijn: Droomvlucht en de Vliegende Hollander zijn beide favoriete attracties onder het publiek. M.a.w., uniek zijn loont.

Verder houd ik er nu over op, want de Efteling beslist uiteraard wat er gebeurd, niet wij.

Versie: 1 Aangepast: 12 oktober 2018 11:29 door: IProducties reden: Extra toevoeging
Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... De 6 Zwanen 2019!

Aan het gebouw op de artimpression te zien krijgen we geen voorshow.
Wel een dubbelzijdig in/uitstapstation (dus niet als DVH, maar meer als Space Mountain, Disneyland Paris).
Dan heb je alle ruimte nodig die er is. Een storageroom heb je in feite ook niet nodig, op de baan van een powered coaster kan je volgens mij namelijk maar met 1 trein op de baan rijden (iets met een gesloten stroomcircuit).
Verklaart ook meteen de keuze voor 2 banen naast elkaar.

Versie: 1 Aangepast: 12 oktober 2018 13:15 door: H.Hightower reden: Geen reden aangegeven
Citaat van: Kaii link: /forum/8/25391/815557 op: 11-10-2018 20:16:43

Ook op de poort is dat goed te zien.

Offline AEGTTE
Ik vraag me af of Benten terugkomt om afscheid te nemen van de Bob op Youtube.

An Englishmen's Guide To The Efteling

http://aegtte.weebly.com/

Nieuw lid
Citaat van: IProducties link: /forum/8/25391/815571 op: 12-10-2018 11:13:29

Die loods lijkt mij gewoon het dak van het stationsgebouw aan de achterzijde. Geen voorshow-gedeelte (hoeft van mij ook helemaal niet, vanwege de vele voorshows de laatste tijd).

Begrijp ik, er is voor dit soort attractie ook eigenlijk helemaal geen voorshow nodig, ik hoop wel dat er een mooie wachtrij voor komt en ik denk dat dat dan wel in die 'loods' zal zitten.

Citaat van: IProducties link: /forum/8/25391/815571 op: 12-10-2018 11:13:29

Dat de baan vervangen moet worden is iedereen duidelijk en dat Intamin de baan niet meer levert, prima. Maar het is zo'n unieke ervaring... waarom niet Mack opbellen en vragen of ze samen met Intamin de baan opmeten en als nieuw type baan willen leveren. Kan je zelfs een Mack Bobsled op baan 1 plaatsen en een soort Intamin Bobs (door bijvoorbeeld Mack) op baan 2 laten roetsjen. Dat zou pas uniek zijn en velen een plezier doen. Zó duur is het nou ook weer niet.

Extra toevoeging op mijn plan om twee verschillende achtbaantypes naast elkaar te zetten:
Zou super uniek zijn: een Mack Bobsled en een Intamin Bobsled in hetzelfde station. Mocht één van de twee uitvallen, heb je nog altijd de attractie open. Het is toch geen race, dus kunnen het verschillende achtbanen zijn. Wil je voor veel capaciteit: zet je beide banen aan. Heb je een gemiddelde dag: zet de Mack aan. Een rustige dag? enkel de Intamin. Zou ook leuk zijn: de menigte (bevolking uit het verhaal van M&M) als Mack Bob en de jongens in hun zeepkist als Intamin Bob tegen elkaar in gaan. Letterlijk. De ene baan krijgt de hele tijd traps, zoals water tegen zich, terwijl de andere baan op het eind de verdiende loon krijgt. Wachtenden in de wachtrij kunnen zelf kiezen wie ze helpen door de traps te activeren op de verschillende banen, zoals bij de Piraña, maar dan niet enkel met water. De Mack Bob bevat dus meer elementen voor bijvoorbeeld jongere bezoekers, maar de baan is milder (vanaf 4 jaar en ouder). De Intamin is ruiger voor de wat oudere bezoekers (vanaf 6 jaar en ouder).

Dit klinkt als een heel leuk idee, maar het is niet heel realistisch en te veel gedoe voor de Efteling.
We moeten het hier mee doen. De Efteling heeft al data bekend gemaakt en dit is een vrij duidelijk plan in een vergevorderde fase. Wat ik wil zeggen is dat de Efteling hier geen grote veranderingen meer gaat inbrengen en dat we ze maar moeten vertrouwen dat dit een mooie attractie word.

Citaat van: H.Hightower link: /forum/8/25391/815572 op: 12-10-2018 13:15:36

Een storageroom heb je in feite ook niet nodig, op de baan van een powered coaster kan je volgens mij namelijk maar met 1 trein op de baan rijden (iets met een gesloten stroomcircuit).

Op de site van Mack-Rides staat o.a. het volgende over hun powered coasters: "To offer you even more capacity why don’t you use two trains on the track as we can set up an all new block system for this ride."

En ik meen ergens gelezen te hebben dat je onder het station een storage room/werkplaats kunt verbergen, met een lift sectie om de wagentjes van de track naar de ruimte eronder en vice versa te krijgen.

De Markies

Citaat van: Wout IJpie link: /forum/8/25391/815582 op: 12-10-2018 18:40:24

Dit klinkt als een heel leuk idee, maar het is niet heel realistisch en te veel gedoe voor de Efteling.
We moeten het hier mee doen. De Efteling heeft al data bekend gemaakt en dit is een vrij duidelijk plan in een vergevorderde fase. Wat ik wil zeggen is dat de Efteling hier geen grote veranderingen meer gaat inbrengen en dat we ze maar moeten vertrouwen dat dit een mooie attractie word.

Klopt, maar hoezo niet realistisch? Technisch en praktisch is het mogelijk. Enkel de kosten zouden hoger uitpakken voor de bouw, maar als de Efteling tegenwoordig miljoenen uitgeeft voor een sprookje...

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... De 6 Zwanen 2019!

Offline Robin
Voor 15 miljoen euro kunnen ze iets veel mooiers neezetten dan wat er op deze tekening te zien is. Waar gaan al die miljoenen inzitten, in bladgoud?
Maakt voor ons ook weinig uit natuurlijk hoeveel ze neer moeten leggen hiervoor, maar het is er niet aan af te zien vind ik.
Dat er eens een milde achtbaan komt is opzich een heel goed plan, maar dan verwacht ik vandaag de dag wel iets interessanters en iets wat laat zien dat de Efteling zeker geen dertien in een dozijn pretpark is maar tot de wereldtop behoort. En hoewel het stationsgebouw leuk gethematiseerd gaat worden is het verder maar een minimalistisch en inspiratieloos ontwerp (zoals het er op dit moment naar uit ziet).
Jammer is ook dat voorbijgangers nauwelijks wat meekrijgen van de attractie. Je moet echt naar het do(odlopen)de pleintje lopen om wat te zien. Als ze de muren zouden verwijderen zou het interessanter worden denk ik.
Maar, los van het verlies van de Bob is het best wel een prima attractie. Het pijnlijke echter is wat ik me bij mijn laatste bezoek extra realiseerde, namelijk hoeveel bomen er weer moeten wijken. Op de tekening zie ik de huidige bomen niet meer terug, dus ik ga er vanuit dat het ook echt allemaal weggaat. Vooral op de plek van het pleintje met de pomp moet een heus bos verdwijnen. Dat pleintje is het toch echt niet waard...
Achter de boom rechts van het groepje mensen komt het pleintje met de pomp te liggen. Er lijkt maar weinig over te blijven van dit mooie dichte bos.

Op het volgende beeld valt op hoe dicht alles eigenlijk tegen het Seylend Fregat aanzit. Het lijkt duidelijk dat het achterplaatsje bij het Fregat verdwijnt (kijkend naar het dak van de wachtrij op de ontwerptekening).

Op het Spookslot Plein gaat het beeld waarschijnlijk ook veel veranderen.

Alle bomen achter het gebouw...

En hier ook alles.

Ze konden het gebied op tig manieren inrichten, maar toch moest het laatste stukje bos ook nog wijken omdat ze daar perse een (doodgewoon) pleintje willen hebben...

Versie: 1 Aangepast: Vandaag 00:23 door: Robin reden: Geen reden aangegeven
En dan moet je ook zeker niet vergeten, dat de "sfeer"-impressie een hoop bomen toont achter de achtbaangebied. Dit klopt dus ook niet, want hierachter bevindt zich Pandadroom en de promenade. Nee, dát wordt pas een goed uitzicht. Ik heb gisteren een aantal mensen in het park gesproken, waaronder medewerkers bij o.a. het station en de fotobalie en ook die vonden het verlies van de Bob zeer jammer.

De baan zelf was gisteren trouwens op de remsecties ruw (zoals altijd), maar vond ik persoonlijk geweldig door de baan vliegen. Voor een baan van 34 jaar vind ik dat toch echt wel meevallen. Tuurlijk, de baan is nu de ruwste van alle banen (komt ook dat de rest van de achtbanen enorm goed zijn), heeft niet het eeuwige leven en is aan vervanging toe, maar dit plan wat we nu voorgeschoteld krijgen... noem ik geen plan.

Ik moet ook zeggen, dat het park sinds de komst van Raveleijn het bos erg aan het uitdunnen is: bij het Ton van de Ven-plein oogt het nu erg vol, ligt de nieuwe kleren van de Keizer enorm tegen de parkeerplaats aan en is er groot zicht op het rangeergebied van de Stoomtrein, werd de Piraña een stuk uitgedund, werd een groot bos gekapt voor Baron1898 (wat Gondoletta nu enorm open maakt en de overgang tussen Ruigrijk en Anderrijk aanzienlijk verandert, werd er een stuk bos tussen de promenade en het Sprookjesbos weggehaald t.a.v. Pinokkio en nam Symbolica een grote ruimte in beslag, wat een prachtige attractie is en een goede toevoeging, maar de bezoekersstromen op de Brink enorm in de weg zit.

Deze toevoegingen waren stuk voor stuk prachtig, maar hebben wel hun tol geëist. Vandaar dat ik de uitbreiding van het park enorm toejuich. Daar is immers straks weer voldoende nieuwe ruimte. Waarom dan het bos van de Bob weggooien (wat ook karakter biedt aan het Spookslot en Pandadroom toch enigszins afschermt)?

Pagina: 2 van 2 (38 items)
<< 1·2 >>