Forum: Max en Moritz vervangt de Bob

Pagina: 1 van 2 (36 items)
<< 1·2 >>

Efteling opent in 2020 op plek van de Bob nieuwe familieachtbaan

In het voorjaar van 2020 opent op de plek waar nu de Bobsleebaan in de Efteling staat, een nieuwe attractie. Na ruim 34 jaar dienstgedaan te hebben als kinderachtbaan, maakt de Bob op dezelfde locatie volgend plaats voor een nieuwe achtbaan speciaal gericht op kinderen tussen de 4 en 10 jaar oud. Max & Moritz wordt een dubbele achtbaan, gebaseerd op het bekende Duitse beeldgedicht over de twee kwajongens Max en Moritz. De huidige Zwitserse thematisering en het stationsgebouw van de Bobbaan blijven behouden voor de nieuwe attractie. De Efteling start in september volgend jaar met de bouw van de familieachtbaan die 15 miljoen euro gaat kosten, tot die tijd blijft de Bobsleebaan geopend.

Bobsleebaan
Helaas heeft de Bobsleebaan al geruime tijd te kampen met storingen en is hierdoor momenteel nog steeds gesloten. Naar aanleiding van een uitgebreid en grondig onderzoek van alle elementen van de attractie, is nu bekend geworden dat de Bob donderdag 11 oktober weer opengaat voor Efteling-bezoekers. Coen Bertens, Directeur Park, zegt over de gemaakte afwegingen: “De Bob is een populaire attractie met een heel eigen karakter. Ik ben blij dat onze gasten vanaf deze week weer rondjes in de achtbaan kunnen maken, juist omdat deze voor kinderen vaak de eerste achtbaanbeleving biedt. Zolang we de veiligheid en het comfort van de ritbeleving kunnen garanderen, zal de Bob open blijven. Wel is nu bekend geworden dat dit voor bepaalde tijd zal zijn. De benodigde aanpassingen voor de toekomst en het feit dat soortgelijke achtbanen niet meer geleverd worden, hebben ertoe geleid dat de Efteling een alternatief heeft gezocht en gevonden.”

Nieuwe kinderachtbaan

Dit alternatief is gevonden in de vorm van een dubbele achtbaan, ook weer geschikt voor de hele familie (vanaf 1 meter groot). Max & Moritz opent in het voorjaar van 2020. De nieuwe attractie in het uitbreidingsgebied wordt uitgesteld tot 2021, als onderdeel van een compleet nieuw themagebied. Het nieuwe themagebied behoort straks tot het Reizenrijk, met daarin de nieuwe attractie naast het Efteling Hotel, een aantal aanpassingen aan het hotel en een paar kleinere attracties.

Het verhaal Max & Moritz

Max & Moritz is een Duits geïllustreerd verhaal uit 1865, geschreven en getekend door Wilhelm Busch. Het bestaat uit tekeningen met bij elk prentje rijmende tekstregels, de beeldgedichten zijn de voorloper van het stripverhaal. Max & Moritz zijn twee kwajongens die hun dorp onveilig maken door het uithalen van een aantal streken waar de dorpsbewoners de dupe van worden. De Efteling laat in de attractie een vrije bewerking van het oorspronkelijke verhaal terugkomen; een vrolijke knipoog naar het verhaal over de twee kwajongens.

Bron: Efteling

Nieuwe achtbaan Max & Moritz vervangt in 2020 de Bob
09 oktober 2018
Groot nieuws! De Bobsleebaan gaat deze week weer open. In september 2019 start op dezelfde plek de bouw van een nieuwe, dubbele familie-achtbaan: Max & Moritz.

Deze week: Bob weer open
Vanaf donderdag 11 oktober kun je weer een ritje maken in de Bobsleebaan. Het uitgebreide onderzoek naar aanleiding van de storingen is inmiddels afgerond. Coen Bertens, Directeur Park, zegt over de gemaakte afwegingen: “De Bob is een populaire attractie met een heel eigen karakter. Ik ben blij dat onze gasten vanaf deze week weer rondjes in de achtbaan kunnen maken, juist omdat deze voor kinderen vaak de eerste achtbaanbeleving biedt. Zolang we de veiligheid en het comfort van de ritbeleving kunnen garanderen, zal de Bob open blijven. Wel is nu bekend geworden dat dit voor bepaalde tijd zal zijn. De benodigde aanpassingen voor de toekomst en het feit dat soortgelijke achtbanen niet meer geleverd worden, hebben ertoe geleid dat de Efteling een alternatief heeft gezocht en gevonden.”
Nieuw in 2020: achtbaan Max & Moritz
Na ruim 34 jaar maakt de Bob plaats voor een nieuwe achtbaan voor de hele familie: Max & Moritz. Het wordt een dubbele achtbaan speciaal voor kinderen tussen de 4 en 10 jaar oud (vanaf 1 meter groot). De huidige Zwitserse thematisering en het stationsgebouw van de Bobbaan blijven behouden. In september 2019 starten de bouwwerkzaamheden voor de nieuwe achtbaan, die 15 miljoen euro gaat kosten. De attractie Max & Moritz opent in het voorjaar van 2020. De leverancier van de baan is de Duitse fabrikant Mack Rides.
Max en Moritz zijn twee kwajongens uit het bekende Duitse beeldgedicht uit 1865, die hun dorp onveilig maken door het uithalen van een aantal streken waar de dorpsbewoners de dupe van worden. De Efteling gebruikt dit verhaal als inspiratie voor de nieuwe achtbaan.

"...en het feit dat soortgelijke achtbanen niet meer geleverd worden..." Maar wat staat er dan nu op de plek van de Python?

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... De 6 Zwanen 2019!

Dat is toch een heel ander soort baan dan de Bob?

Die baan werd ook niet meer gemaakt door z'n desbetreffende leverancier. En toch is het mogelijk om de Python te herbouwen (weliswaar met enkele aanpassingen om de sterkte en souplesse te bevorderen). Waarom wil Intamin dan niet de bouwtekeningen opsturen naar een extern bedrijf, als ze het zelf niet kunnen (lijkt mij sterk, want Intamin is al vaker de reddende engel van de Efteling geweest, zoals bij Gondoletta en de Vliegende Hollander).

De renovatie van de Python kostte zo'n 2 miljoen als ik het goed heb. Zou het vernieuwen van de Bob dan meer als 15 miljoen kosten?

Het verhaal lijkt mij wel leuk, maar kan ook bij de Bob zoals deze nu is. Ook het station blijft hetzelfde (hoewel ik toch duidelijk grote aanpassingen zie). Het is een dubbele baan, maar geen racer. We hebben al een dubbele baan, die wel een racer is en we hebben ook al meerdere stalen banen. Tevens zie ik geen lifthill, wat duidt op een lancering. Die komt toch al in Strookrijk (als familiebaan)? Daarnaast lijken er veel bomen te gaan sneuvelen voor nieuwe paden en uiteraard meer track. Precies alle nadelen en meer die nu boven water komen. Enkel de capaciteit wordt beter, maar ook dat betwijfel ik. Ze houden namelijk hetzelfde station. Dus we kunnen ook hier weer opstoppingen verwachten? Dus ook weer groupers of erger: de boarding pass?

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... De 6 Zwanen 2019!

Ah oke, dan snap ik je punt, ik wist niet dat de python niet meer gebouwd werd om het zo maar te zeggen. Al is een simpele stalen achtbaan met lifthill natuurlijk een stuk algemener, en daardoor waarschijnlijk makkelijker in onderhoud oid.

Het is wat dat betreft wel een redelijk grote investering inderdaad, ik hoop vooral dat dit betekend dat we er een heel mooi gebied bij gaan krijgen, op de afbeelding lijken er wel een hoop dingen te worden aangepast aan het station.

Ik denk trouwens niet dat er een lancering komt, maar denk eerder dat ze een soort lifthill met banden hebben, dat zie je wel vaker met dit soort kleine achtbanen.

Offline lieven
De Bob gaat gemist worden, maar dit lijkt me een waardige vervanger.

De lanceerachtbaan (of wordt dat nu wellicht iets anders?) die nu in 2021 in Strookrijk/Reizenrijk 2.0 komt mag dan wel graag even wat heftiger gaan worden. Met Max & Moritz erbij zijn er toch echt wel voldoende familieachtbanen...

Heel vet! Ben eigenlijk vooral benieuwd naar het thema en hoe deze achtbaan impact gaat hebben op het landschap. Denk zelf persoonlijk dat het station en de wachtrij niet heel uitbundig worden versierd, maar het is al snel beter dan de Bob.

Citaat van: Maurice3 link: /forum/8/25391/815530 op: 09-10-2018 11:33:27

Ah oke, dan snap ik je punt, ik wist niet dat de python niet meer gebouwd werd om het zo maar te zeggen. Al is een simpele stalen achtbaan met lifthill natuurlijk een stuk algemener, en daardoor waarschijnlijk makkelijker in onderhoud oid.

Het is wat dat betreft wel een redelijk grote investering inderdaad, ik hoop vooral dat dit betekend dat we er een heel mooi gebied bij gaan krijgen, op de afbeelding lijken er wel een hoop dingen te worden aangepast aan het station.

Ik denk trouwens niet dat er een lancering komt, maar denk eerder dat ze een soort lifthill met banden hebben, dat zie je wel vaker met dit soort kleine achtbanen.

Wat dacht je van een powered coaster?

15 miljoen voor die twee kleine kinderachtbanen? Terwijl ze ook nog een deel van het station hergebruiken?
Dat kan bijna niet óf er komen nog wat verassingen bij. Een gethematiseerde wachtrij met voorshows bijvoorbeeld...

Ik denk persoonlijk ook dat het een powered coaster zal gaan worden. Een enorm gemis tov de bob maar wel een kans om de loods van de pandadroom mee te themathiseren

15miljoen te veel? Denk eraan de heel de Bob plat moet. Daarbij gaat het niet alleen om de achtbanen die waarschijnlijk hun kostenplaatje kennen, maar ook om een Steenbok die volledig vanuit de grond opgebouwd moet worden ivm het Bobslee thema. Ook moeten er bomen gekapt worden en water aangelegd worden. En inderdaad is een gethematiseerde wachtrij niet ondenkbaar met de richting die de Efteling op wilt slaan. Enkel hoop ik wel dat Python ook nog een beetje liefde krijgt een dragelijke trap/fotohuisje. Er worden nu zoveel projecten tegelijk aangekondigd dat ik ergens bang ben dat het te erg gaat overlappen met de huidige vernieuwingen zoals bijvoorbeeld een project Fata Morgana wat op zo’n moment niet gerenoveerd kan worden. Of misschien wel erger, wat als een andere attractie hetzelfde lot treft als de Bob. Het kan zomaar zijn dat contract Pandadroom (Efteling WNF) vervalt. En dan zal de attractie moeten veranderen. Ik hoop dat het park rekening houd met alle andere attracties. Maar als ik het goed begrijp zijn renovaties zoals Vogelrok, Fata Morgana ect. gedaan zodat de attracties weer 10/20 jaar mee kunnen. Wat natuurlijk dan weer ruimte geeft voor de bouw voor de nieuwe attracties. Ik hou mijn hart vast, Fons gaat nu wel heel snel knallen

...Dan zult gij vrede vinden. In uw huis en in uw hart...

gaan we de bob missen, ja tuurlijk. maar over een paar jaar weet je niet beter. kijk naar de pegasus. die was leuk, ja maar toen er de sleet op kwam en het een garantie voor een zere rug en blauwe plekken werd. werd deze vaker overgeslagen.
nu de dubbele baan geen racer gaat worden. kan het zomaar nog gaan zijn dat één rit iets tammer voor de kleine kinderen, en een iets sneller voor de grotere kleine kinderen. als ik zo naar de loop van de baan kijk op de tekening, zie ik de "blauwe" baan, een andere route neemt dan de "groene".. ik ben in ieder geval benieuwd. in 2020 is de jongste 5. mooi in de doelgroep. de andere 2 dochters hadden hun eerste achtbaan ervaringen in de vogelrok voor de oudste. en ze had de hele tijd haar ogen dicht. ze had er niets van gezien. nu had ze in het 2e rondje haar ogen open gehouden. en dan bijna niets gezien. de middelste was met 1,1 net groot genoeg voor joris en de draak. na haar eerste rondje, duurde het even voor de haar woorden had gevonden. maar daar kwam niet veel meer uit dan "mag ik nog een keer". nu lijkt de jongste het meest op de oudste dus een rustig begin juich ik toe.

De herbouw van de Python was 4,5 miljoen, ook inclusief sloop oude baan. Kosten van Joris en de Draak was 13 miljoen, ook inclusief sloop Pegasus. Hoe kunnen twee kinderachtbanen dan 15 miljoen kosten als er niet nog iets speciaal mee gaat gebeuren?

Versie: 1 Aangepast: 9 oktober 2018 15:23 door: William III reden: Geen reden aangegeven
@ William III, Ik denk dat het antwoord hetzelfde is als op de vraag "hoe kunnen we er voor zorgen dat men de Bob gaat vergeten".

En ik hoop dat het antwoord gaat zijn: "Door de nieuwe ride enorm mooi aan te kleden".

De Bob is echt een iconisch attractie en de Efteling zal er alles aan doen om een attractie neer te zetten die net zo groots kan gaan worden. Dit gaat dus niet gebeuren door een unieke baan, maar waarschijnlijk door een enorme mooie thematisering.

Ook is het niet de makkelijkste locatie om even een achtbaan af te breken en opnieuw op te bouwen (zonder het gehele gebied te verwoesten).

Citaat van: SylvainDr link: /forum/8/25391/815536 op: 09-10-2018 12:31:22

maar ook om een Steenbok die volledig vanuit de grond opgebouwd moet worden ivm het Bobslee thema.

Nergens sttaat dat er iets met het restaurant gaat gebeuren tot nu toe, dus nogal voorbarig om daar meteen vanuit te gaan. Lijkt me ook onzin dat het restaurant helemaal gesloopt gaat worden, deze past juist nog prima in het thema waarschijnlijk.

*Zucht* Waarom hadden ze er niet voor gekozen om precies te doen wat er nu gebeurt, maar de twee coasters gewoon Intamin bobs met lifthills te laten? Dan was iedereen weer blij met een gloednieuwe achtbaan, ditmaal met verhaal en meer capaciteit, maar nog altijd uniek en zelfs unieker dan de twee in Amerika, aangezien het er dan twee naast elkaar zouden zijn.

Ik vind het nog altijd geen argument dat Intamin de baan niet meer maakt. Ik was juist dolblij om te horen dat de Python-renovatie meer dan geslaagd was. Tuurlijk, de Pegasus mis ik vandaag eerlijk gezegd nog, vanwege z'n lay-out en de mooie weerspiegeling van de baan in het water (zoek maar wat foto's op van zowel overdag als in de avond met die natuur!). Dit laatste was echter al vervallen door de komst van de Vliegende Hollander en de baan was niet meer uniek. Vandaag de dag is Joris en de Draak dat wel en zie ik daarom als een herrijzing uit de as van wat Pegasus ooit was.

De vervanger van de Bob is echter een totaal ander baan-type en totaal niet uniek. De Efteling hoeft niet aan te komen met al dat coastergeweld, zo lang ze maar uniek blijven. Daarmee hebben ze het prima gedaan en doen ze het nu nog goed.

Dan nog even dit: dus minimaal 3 nieuwe achtbanen in zo'n 2 jaar? Terwijl alle omliggende parken ook coasters uit de grond stampen? Niet alles draait om achtbanen... Waar blijft bijvoorbeeld die nieuwe aterattractie, die nieuwe vrijeval-toren en al die infills?

Citaat van: IProducties link: /forum/8/25391/815542 op: 09-10-2018 18:11:11

De vervanger van de Bob is echter een totaal ander baan-type en totaal niet uniek. De Efteling hoeft niet aan te komen met al dat coastergeweld, zo lang ze maar uniek blijven. Daarmee hebben ze het prima gedaan en doen ze het nu nog goed.

Een achtbaan voor kinderen is voor de Efteling zelf wel uniek.

Citaat van: IProducties link: /forum/8/25391/815542 op: 09-10-2018 18:11:11

*Zucht* Waarom hadden ze er niet voor gekozen om precies te doen wat er nu gebeurt, maar de twee coasters gewoon Intamin bobs met lifthills te laten? Dan was iedereen weer blij met een gloednieuwe achtbaan, ditmaal met verhaal en meer capaciteit, maar nog altijd uniek en zelfs unieker dan de twee in Amerika, aangezien het er dan twee naast elkaar zouden zijn.

Ik vind het nog altijd geen argument dat Intamin de baan niet meer maakt. Ik was juist dolblij om te horen dat de Python-renovatie meer dan geslaagd was.

Het baantype van de Python wordt door Vekoma nog volop ondersteund. Er staan honderden banen van dat type en zelfs de Boomerangs en SLC's, die Vekoma overal en nergens uit de grond blijft stampen, maken nog steeds gebruik van dit verouderde type. De laatste Intamin Swiss Bob is in de vorige eeuw gebouwd en inmiddels zijn er nog maar drie van over. Dit type is dood en de Efteling heeft geen andere keus dan overstappen naar een ander achtbaantype.

Persoonlijk vind ik de keuze voor Mack Rides en (vermoedelijk) een Powered Coaster best wel aantrekkelijk. Het attractietype heeft de afgelopen jaren vele updates mogen ontvangen, waarmee in de Efteling een erg unieke baan kan worden gebouwd. Denk daarbij aan onboard audio, onboard lichteffecten, variabele snelheid en variabele rijrichtingen. Zeker gezien deze opties en de extreem hoge capaciteit van het attractietype, zie ik niet in waarom dit een slechte keuze zou moeten zijn.

Even een kijkje op de website van mack lijkt het er op dat het een dubbele Youngstar Coaster word.
https://mack-rides.com/products/rollercoaster/youngstar-coaster/

In Europapark staat de Pegasus

Versie: 1 Aangepast: 10 oktober 2018 19:51 door: Robdendunnen reden: Geen reden aangegeven
Super! We wisten allemaal dat dit zou komen, dat de bob ooit zou gaan. Dit als nieuwe toevoeging vind ik zo slecht nog niet.

The Monsterball Tour Mei 2010 <3! - Born This Way Ball September 2012 <3! - artRAVE: The ARTPOP Ball September 2014 <3! - Cheek to Cheek Tour Juli 2015 <3 - The Joanne World Tour 2017 <3!

Pagina: 1 van 2 (36 items)
<< 1·2 >>