Forum: De Zes Zwanen

Pagina: 1 van 1 (18 items)
<< 1 >>

Grimm’s ‘De zes Zwanen’ nieuw in Efteling Sprookjesbos

Het sprookje ‘De zes Zwanen’ wordt het nieuwe sprookje in het Sprookjesbos van de Efteling. Dit verhaal van de gebroeders Grimm krijgt een plaatsje tussen de grot van Sneeuwwitje en het huis van Assepoester. Bijzonder is dat het klassieke sprookjestafereel in het slot zal worden gecombineerd met een mini vaartochtje voor de kleinste bezoekers. Dat gebeurde nog niet eerder. De zes Zwanen zwemmen hun rondjes vanaf het najaar 2019. Eind oktober wordt gestart met de bouwwerkzaamheden. Met de komst van De zes Zwanen telt het Sprookjesbos in Kaatsheuvel 30 sprookjes.

De zes Zwanen
Zes koningszonen worden door hun jaloerse stiefmoeder veranderd in zwanen. Hun kleine zusje moet een onmogelijke opdracht uitvoeren om die betovering te verbreken en haar broers terug te krijgen. Ze moet zes hemden van bosastertjes voor hen naaien en mag zes jaar niet spreken of lachen.

Zoals het sprookjes betaamt loopt ook dit sprookje goed af en leven ze uiteindelijk nog lang en gelukkig.

Offline lieven
Mooie en onverwachte keuze van de Efteling. Ben erg benieuwd hoe dit eruit gaat zien.

Ter inleiding van de ontwikkelingen die we hier ongetwijfeld enthousiast gaan volgen:

Ik ben een trotse eigenaar van The Original Folk and Fairy Tales of the Brothers Grimm, een boek dat alom wordt gezien als een van de beste en meest letterlijke vertalingen van Kinder- und Hausmärchen van de Gebroeders Grimm. De Engelse vertaling is verzorgd door Jack Zipes - een Amerikaanse academicus en expert op het gebied van sprookjes.

Het boek is een aanrader, gezien het alle 156 sprookjes en vertellingen bevat en vertaald zijn uit de twee originele werken van de Gebroeders Grimm uit 1812 en 1815. De sprookjes zijn dus ook aanzienlijk minder kindvriendelijk dan we ze tegenwoordig kennen. Tevens wordt het duidelijk dat de broers geen schrijvers maar verzamelaars van sprookjes waren; de stijl laat regelmatig te wensen over maar dat maakt de vertaling juist zo authentiek. Je kan het makkelijk online en wellicht ook offline vinden en kost zo'n €20 tot €30.

Het boek bevat ook het sprookje van De Zes Zwanen, en voor diegenen die het niet kennen heb ik het hieronder overgenomen.

The Six Swans

A king went hunting in a vast forest, got lost, and couldn't find his way out. Finally, he came upon a witch and asked her to show him the way out of the forest. However, the witch told him she wouldn't do it. He had to remain there and would lose his life. He could only be saved if he married her daughter. The king cherished his life, and he was so frightened, he said yes. So the witch brought the maiden to him. Though she was young and beautiful, he couldn't look at her without getting the creeps and secretly shuddering. However, he intended to keep his promise. Then the old woman led both of them on the right path out of the forest, and once they were at the king's home, the witch's daughter became his wife.

Now the king still had seven children from his first wife, six boys and a girl, and since he was afraid the stepmother might harm them, he brought them to a castle in the middle of a forest. It lay so well concealed nobody knew the way to it, and he himself would not have found it if a wise woman had not given him a ball of yarn. When he threw the ball before him, the yarn unwound itself and showed him the way.
Since the king loved his children very much, he frequently went to the castle. However, the queen became curious and wanted to know why he was going out into the forest all alone. She interrogated the servants, and they revealed the entire secret. The first thing she did was to use her cunning and acquire the ball of yarn. Then she took seven small shirts and went out into the forest. The ball of yarn showed her the way, and when the six little princes saw her coming from the distance, they were delighted because they thought their father was coming and ran out to her. But all at once she threw a shirt over each one of them, and as soon as they were touched by the shirts they were turned into swans and flew away over the forest.

Now the queen thought that she had gotten rid of all her stepchildren and returned home. So the maiden, who had remained in her room, was saved. The next day the king went to the castle in the forest, and she told him what happened and showed him the swan feathers that had fallen down from her six brothers into the courtyard. The king was horrified but couldn't believe that the queen had done such an evil deed. At the same time, he was worried that the princess might also be stolen away from him. So he wanted to take her with him. However she was afraid of her stepmother and begged the king to allow her to spend one more night in the castle. Then, during the night, she fled and went deeper into the forest.
She walked the entire day and toward evening she came to a hut. Once he entered, she found a room with six small beds. Since she was now tired, she lay herself down beneath one of the beds and wanted to spend the night there. Yet at sunset six swans came flying through the window, landed on the floor, and blew on one another until all their feathers were blown off as if some cloth had slipped off them, and there stood her six brothers. She crawled out from beneath the bed, and the brothers were both glad and distressed to see her again.

“You can't stay here,” they said. “This is a robbers' den. When they come home from their marauding, they live here. We can take off our swan skins for only a quarter of an hour every evening and assume our human form during this time. Then it's all over. If you want to rescue us, you must sew six little shirts made out of asters, but during this time you're not allowed to speak or laugh. Otherwise all your work is for naught.”
As the brothers were speaking, the quarter of an hour expired, and once again they were transformed into swans. The next morning, however, the maiden gathered asters, perched herself on a branch of a tall tree, and began to sew. She didn't speak a single word or laugh. She just sat there and concentrated on her work.

After she had been there for some time, the king who owned this land went hunting and came to the tree where the maiden was perched. His hunters called to her and told her to come down. But because she was not permitted to answer them she wanted to satisfy them by throwing them presents. So she threw down her golden necklace. Yet they continued to call out. So she threw them her girdle, and when this didn't work either, she threw down her garters and little by little everything that she had on and could do without until she had nothing left but her little shift. Still all this was not enough for the hunters. They climbed the tree, carried her down, and led her by force to the king, who was astonished by her beauty. He covered her with his cloak, lifted her onto his horse, and brought her to his home. Even though she was mute, he loved her with all his heart, and she became his wife.
Now the king's mother was angry about all of this and spoke ill of the young queen: nobody knew where the wench came from, and she wasn't worthy of the king. When the queen gave birth to her first child, the old mother-in-law took the child away and smeared the queen's mouth with blood while she was asleep. Then she accused the queen of eaten her own child and of being a sorceress. However, because of his great love for his wife, the king refused to believe this.

Some time later the queen gave birth to a second prince, and the godless mother-in-law played the same trick and accused the queen of cannibalism again. Since the queen wasn't allowed to talk and had to sit there mute and work on the six little shirts, she couldn't save herself and was sentenced to burn at the stake.
The day came when the sentence was to be carried out. It was exactly the last day of the six years, and she had managed to finish sewing the six shirts. Only the left sleeve of the last shirt was missing. When she was led to the stake, she took the six shirts with her, and when she stood on the pile of wood and the fire was about to be lit, she saw the six swans flying through the air until they descended right near her. So she threw the shirts over them, and as soon as the shirts touched them, the swan skins fell off, and her six brothers stood before her in the flesh. Only the sixth one was missing his left arm; instead, he had a swan's wing on his shoulder. Now she could speak once again and told everyone how her mother-in-law had slandered her in such a wicked way. Consequently, the old woman was tied to the stake and burned to death. However, the young queen lived with the king and her six brothers a long time in great joy.

Mooi hoor alleen ik betwijfel of het gaat passen. Wel gek, hebben ze gister aangekondigd te mogen uitbreiden wat doen ze? kondigen ze 1 dag later aan iets nieuws te gaan bouwen op de huidige grond

Auties love Efteling

Citaat van: IkbennlXD link: /forum/8/25388/815429 op: 21-09-2018 15:48:53

Mooi hoor alleen ik betwijfel of het gaat passen. Wel gek, hebben ze gister aangekondigd te mogen uitbreiden wat doen ze? kondigen ze 1 dag later aan iets nieuws te gaan bouwen op de huidige grond

Dat komt waarschijnlijk omdat de buurtbewoners nog 6 weken de tijd hebben om naar de Raad van State te gaan en de Efteling wilde dit jaar nog iets gaan bouwen. Ze hadden dit sprookje waarschijnlijk ook al als reserveplan voor hervat geval iedereen tegen zou stemmen.

Insta: @Eftelingnerd

Twitter: @efteling_nerd

Offline Robin
Toch nog een darkride in het sprookjesbos.
Ik vind het er erg sfeervol uitzien. Wel een bijzondere keuze om er een kleine attractie in te verwerken. Waarschijnlijk gaat het vaartje met de zwaan er niet zodanig interessant uitzien dat veel mensen de moeite willen nemen om er in te stappen.
De locatie vind ik evenzo bijzonder en ben dan ook benieuwd hoe ze het duidelijk gaan maken dat men die richting op moet, aangezien men het plein moet verlaten om er te komen. waarschijnlijk wordt het Herauten Plein deels heringericht zodat men niet de neiging heeft om richting de Kikkerkoning en prinsenpoort te lopen en ongetwijfeld gaan de zuilen met hekwerk bij Assepoester inclusief de tuin verdwijnen zodat er veel bestrating voor in de plaats kan komen. Dus deze komst gaat aardig wat verandering brengen voor het Herauten Plein (een van de bijzonderste plekken), wat ook wel weer heel interessant wordt.

Nee hoor. Dit nieuwe sprookje / mini attractie komt op een deel van het huidige, oude parkeerterrein te liggen. Het park (sprookjesbos) uitbreiden op het huidige, oude parkeerterrein is onderdeel van het gisteren goedgekeurde meerjarenplan.

@-D@nny- het klopt dat uitbreiden op de P1 in het bestemmingsplan stond. Enkel ben ik het met @nickge4 eens dat het hier niet gaat om het plan. Op de parkeer was het probleem niet. Het ging vooral om de buiten de Eftelingse grenzen uitbreidingen. De parkeer hoort immers wel bij het park. Dit idee zal wel een uit de la getrokken idee zijn. Zo’n “ijskast” idee. Mooi keuze is het wel. Ook ben ik in voor de locatie. Ik ga er niet vanuit dat ze de volledige prinsenpoort weg laten vagen en je direct door te laten naar Indische Waterlelies/Sprookjesboom show. Maar de poort niet meer tot het officiele pad laten lopen, kan wel een optie zijn. Als laatste vraag ik mij af hoe ze het spoor in het sprookje verwerken. Ik denk dat de Efteling daar wel iets leuks mee kan verzinnen, maar een trein door het kasteeltje lijkt mij geen directe oplossing. Misschien in de nadere toekomst een sprookje waarbij de spoorwegovergang een rol kan spelen in het sprookje. Zelf had ik altijd het idee om onder het spoor door te gaan en daar het riool van de rattenvanger van Hamelen te plaatsen. Het Herautenplein is naar mijn idee altijd al de perfecte locatie voor dit sprookje. En ik vind wel dat dat sprookje in een plekje verdient in het bos. Maar goed, ik dwaal te ver af... prachtige ontwerpen en hoop dat we iets moois te zien krijgen de komende maanden en daarna jaren .

...Dan zult gij vrede vinden. In uw huis en in uw hart...

Ik ben helemaal een voorstander van een onbekend sprookje, maar ik vind het gek dat de boottocht alleen voor kinderen is, maar op de foto toch duidelijk een volwassenen te zien is. Verder vind ik het mooie aan het sprookjesbos dat je gewoon kunt doorlopen ondanks de drukte in het park. Nu ga je toch (lange) wachtrijen creëren.

Ik vraag me af of die wachtrij echt zo heftig word. Er word duidelijk aangegeven dat het hier rond vaart voor de kleintjes. Bij het kinderspoor word de regel toegepast dat je vanaf 12jaar oud, niet meer alleen in de attractie mag stappen. Als dat hier ook gebeurd zal de wachtrij niet zo erg worden. En zolang de volwassenen door dezelfde scenes kunnen wandelen, lijkt het me niet heel erg nodig om erin te stappen. Uiteraard zal het eerste jaar/half jaar echt wel drukkere dagen krijgen, en telleurgestelde gezichten van volwassenen die niet in kunnen stappen. Maar dat moet je dan maar voor lief nemen denk ik.

Een prachtig idee en een mooi ontwerp. Fijn dat het park weer iets aankondigt voor 2019. Maar over die aansluiting op het oude sprookjesbos-netwerk: waarom niet een compleet nieuwe lus creëren die aansluit op het pad tussen de rode schoentjes en de trollenkoning en het Herautenplein tussen sneeuwwitje grot en stiefmoeder-kasteel? Het nieuwe sprookje kan dan altijd "achter" het gebied van grot sneeuwwitje en huis assepoester.

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... De 6 Zwanen 2019!

Offline Robin
Het sprookje komt gewoon binnen de grenzen van het Sprookjesbos te liggen, dus niet aan de andere kant van het spoor. Anders zou het niet tussen de grot en Assepoester gelegen zijn. Ik denk dus dat de zin ''Het Sprookjesbos wordt uitgebreid richting de parkeerplaats'' onhandig en verwarrend is geschreven door Looopings en dat het Sprookjesbos dus niet wordt uitgebreid in die zin dat er grond aan wordt toegevoegd.

Het Sprookjesbos zal zeker wel uitgebreid worden tot in die hoek,
Hoe dat met het spoor gaat komen heb ik geen idee van.
Ik verwacht ook dat de nieuwe attractie niet pal tussen de grot en het landhuis in komt, dat kan ook niet vanwege de grootte, maar dat er een ruim pad heen leid waar later eventueel een lus aangemaakt kan worden voor het nieuwe stuk.

Efteling, oh, Efteling

Citaat van: Arathonk link: /forum/8/25388/815441 op: 22-09-2018 18:32:04

Ik verwacht ook dat de nieuwe attractie niet pal tussen de grot en het landhuis in komt, dat kan ook niet vanwege de grootte, maar dat er een ruim pad heen leid waar later eventueel een lus aangemaakt kan worden voor het nieuwe stuk.

Ik denk ook zeker dat dit het geval is. Laat de Efteling het pad dusdanig lang maken dat er tussen de SW grot en Assepoester, nog minstens 4 kleinere of 2 grotere sprookjes bij kunnen komen. Wanneer er voor een groter sprookje word gekozen neig ik toch weer naar Hamelen. Een klein centrumtje met meerdere huizen die met een plaag van ratten zitten. In dit geval zou je dus maar 1 sprookje op het nieuwe pad kunnen leggen. Ook ben ik het eens met de lus en denk zeker dat ze dit gaan doen. Even afwachten hoe ze dit willen oplossen met het spoor en de parkeer. Aangezien het park dat de 3jaar niet echt kan missen denk ik. Zeker wanneer er op P4 en P5 garages gebouwd moeten worden!

De veiligste manier is natuurlijk het spoor verleggen naar de rand van het parkeerveld, zodat er geen spoor door het bos loopt.
Echter is dat op korte termijn nog geen optie. Zeer interessant!

Efteling, oh, Efteling

Dit is niet helemaal waar, ik had iets begrepen dat ze al een stuk van de parkeerplaats gingen gebruiken

Over het spoorprobleem: ik denk dat ze een sprookje bouwen, dat over het bestaande spoor wordt gebouwd en eentje, dat onder het spoor wordt gebouwd. Het spoor verschuiven is misschien iets veiliger, maar levert vandaag de dag met de overgangen geen problemen met overstekende gezinnen op. Daarnaast zorgt dit idee voor een mooi spoortraject, waarbij er geen traject zicht heeft op on-Eftelingse zaken zoals de parkeerplaats. Voor velen een doorn in het oog die nu opgelost kan worden.

Over de rattenvanger van Hamelen: SylvainDr's idee is een goed idee en hoeft niet gelijk die lus op te slokken: door dit sprookje juist zo dicht mogelijk tegen de parkeerplaats aan te bouwen, is de parkleerplaats uit het zicht voor nagenoeg de hele route. Eigenlijk de functie zoals het kasteel van de stiefmoeder van Sneeuwwitje deels nu uitoefent.

En nog over het Lelijke jonge eendje: op Looopings zijn er een paar reaguurders die zich afvragen waar dit sprookje blijft, gezien er nu de 6 Zwanen met water wordt gebouwd. Maar dit is juist fijn, want van de Efteling weten we dat de relatief grote en gemiddelde waterpartijen op het bestaande waternetwerk worden aangesloten (zie project Klaterwater). Lijkt mij dus meer dan logisch, dat een sprookje dat dicht bij de 6 Zwanen wordt gebouwd, ook water zal krijgen. En laat het Lelijke jonge eendje dit goed kunnen gebruiken. Ook best bijzonder: het huidige sprookjesbos bevat eigenlijk geen echte waterpartij, zoals een klein meer. Dit kan dan in het nieuwe gedeelte komen, zodat niet alleen d sprookjes, maar ook het bos zelf wat meer diversiteit krijgt.

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... De 6 Zwanen 2019!

Offline Robin
Citaat van: Jerwouters98 link: /forum/8/25388/815444 op: 23-09-2018 12:41:43

Dit is niet helemaal waar, ik had iets begrepen dat ze al een stuk van de parkeerplaats gingen gebruiken

Bedoel je dat ze volgend jaar al, en voor dit sprookje, een stuk van de parkeerplaats gaan gebruiken? Waar heb je dat gelezen als ik vragen mag?

Dat ze dat stuk parkeerplaats willen gaan gebruiken voor uitbreiding van het Sprookjesbos is al langer bekend,
Nu het bestemmingsplan is goedgekeurd kan dat ook echt gerealiseerd gaan worden.
Ik vraag mij dan wel af wanneer ze dat willen gaan doen,
Uiteraard zal er een bos aangepland moeten gaan worden, en logischerwijs wil je dat hele stuk in 1 keer doen,
Alleen lijkt het mij niet wenselijk om nu al al die parkeervlakken op te offeren terwijl er nog geen vervangend nieuw stuk parkeerplaats ligt.

Citaat van: IProducties link: /forum/8/25388/815445 op: 23-09-2018 14:01:44

Over het spoorprobleem: ik denk dat ze een sprookje bouwen, dat over het bestaande spoor wordt gebouwd en eentje, dat onder het spoor wordt gebouwd. Het spoor verschuiven is misschien iets veiliger, maar levert vandaag de dag met de overgangen geen problemen met overstekende gezinnen op. Daarnaast zorgt dit idee voor een mooi spoortraject, waarbij er geen traject zicht heeft op on-Eftelingse zaken zoals de parkeerplaats. Voor velen een doorn in het oog die nu opgelost kan worden.

Dit zou eventueel ook een optie kunnen zijn, dan moet alleen die verhoging wel rolstoel toegankelijk zijn en niet zoals bij bijvoorbeeld Doornroosje met trappen.

Citaat van: IProducties link: /forum/8/25388/815445 op: 23-09-2018 14:01:44

Over de rattenvanger van Hamelen: SylvainDr's idee is een goed idee en hoeft niet gelijk die lus op te slokken: door dit sprookje juist zo dicht mogelijk tegen de parkeerplaats aan te bouwen, is de parkleerplaats uit het zicht voor nagenoeg de hele route. Eigenlijk de functie zoals het kasteel van de stiefmoeder van Sneeuwwitje deels nu uitoefent.

Dat is ook zeker een goed idee!
Op die manier heb je ook een mooi uitzicht vanaf de parkeerplaats en pad vanaf het busstation naar HVZ!

Efteling, oh, Efteling

Zojuist een mail van Eftelist mogen ontvangen met daarin nieuwe informatie!
Welja, tekeningen uit de vergunningaanvraag:

Eftelist concludeert hier uit,
- Het sprookje heeft een kleine oppervlakte en blijft zowel binnen de
parkgrenzen als binnen het spoorlijntraject.
- Het donkergroene deel op de tekening met hoogtes geeft aan de bovenzijde
de rots met het kasteeltje weer, en de grote donkergroene cirkel aan de
onderzijde is de vijver.
- De toren van het kasteeltje wordt circa vijftien meter hoog en biedt
vermoedelijk plaats aan niet meer dan een enkele scene. Het 'blokje' op de
tekening behuist waarschijnlijk de techniek: makkelijk bereikbaar vanaf de
achterzijde.
- De vijver wordt, bezien vanaf peilniveau, slechts negentig centimeter
diep. De doorsnede van de vijver telt vijftien meter. Ter vergelijking:
dat is kleiner dan de Polka Marina en ongeveer even groot als de
draaischijf van Monsieur Cannibale. smile In plaats van een halve Gondoletta
valt dus vooral te denken aan een soort zwaantjescarrousel, wellicht
attractietypes als de waterdraaimolen Tolly Molly in Toverland.
- De lichtere groene delen zijn de wandelpaden van en naar het sprookje,
met hoogteverschillen. De op de tekening aangegeven leidingen zullen voor
de padverlichting bedoeld zijn.
- Het aangegeven pad overlapt nu deels met van Assepoester, maar dat is
waarschijnlijk omdat de CAD-tekening van de nieuwe situatie gewoon over de
oude situatie heengeplempt is. Aangezien de Efteling eerder al
wijzigingen aan de Assepoestuin heeft aangekondigd, zal dit in de
uiteindelijke uitvoering dus wel beter gaan kloppen.

Bron: https://www.eftelist.nl/mail/7753

Dus toch niet op de parkeerplaats en geen verplaatsing van het spoor,
Ook komt er zo te zien in de toekomst geen lus voor verlegging van de route,
De Zes Zwanen zal op deze manier echt bij het Herautenplein horen.
Spannend!

Versie: 1 Aangepast: 28 september 2018 17:52 door: Arathonk reden: Geen reden aangegeven
Efteling, oh, Efteling

Pagina: 1 van 1 (18 items)
<< 1 >>