Forum: Bestemmingsplan 2030

Pagina: 1 van 1 (3 items)
<< 1 >>
Pagina: 2 van 2 (30 items)
<< 1·2 >>

Ik ben zelf bang dat het idee van o.a. JenE berperkend zal zijn voor zowel uitrijk als het park. We kunnen alleen maar gissen over de toekomst, maar ik verwacht dat de Efteling ooit die drukte en grootte heeft dat het zeler een ruim uitrijk en park met capaciteit nodig heeft. Disneyland resort is hier op elk punt een voorbeeld van een beperkt park met te veel bezoekers. Door de Efteling te blokken met uitrijk rond het dwarrelplein zal het nooit veel groter dan dit worden. Of je moet natuur laten vallen, wat niet zal gebeuren. En dit blokken blokken/ vastzetten moet je niet doen indien niet nodig. Uitrijk mag geen snelle en makkelijke investering zijn, maar gebaseerd op een doordachte toekomstvisie.

Voor het gemak eerst even een fotootje van hoe het er nu bij ligt (anno mei 201

DISCLIAMER: Ik verwacht niet dat de Efteling dit alles gaat doen, het is slechts dromerig mijn fantasieën in beeld brengen.

Oke dus wat ik heb gedaan? Allereerst heb ik het Sprookjesbos groter gemaakt door de oostelijke P te schappen. Hiervoor in de plaats heb ik binnen het ongebruikte bos, een nieuwe neergezet die net iets kleiner is. Ook heb ik een derde geplaatst op de plaats van de hedendaagse westelijke. De nieuwe is vergelijkbaar met de eerste en dus groter dan de westelijke anno 2018.

Pandadroom en de Bob horen niet bij Uitrijk maar heb ik al easter egg aangepast

Het felroze zijn de ingangen. Met rechts een groepsingang, naast het theater een verblijfsingang (hier kom ik later op terug) en in het HvdVZ een reguliere ingang. Die in op deze manier een stuk groter word. Groepsingang is dus ook verplaatst naar de andere kant.

De fietsenstalling is volledig verplaatst naar een stuk gras op dit moment. Naast mijn derde parkeerplaats. De fietsenstalling ligt tegen de nieuwe zwemgelegenheid. Deze is vanaf de fietsenstalling te betreden zodat het ook voor verblijfsgasten makkelijk bereikbaar word. Uiteraard is het zwembad/paradijs ook toegankelijk vanaf Uitrijk.

Uitrijk komt op de plek waar eerst de fietsenstalling stond. Met wat aanpassingen aan de natuur worden aan de zijkanten verschillende sfeervolle restaurants ect. geplaatst. Hierbij komt aan bod: een bakker, meerdere restaurants, meerdere cafe's/barren, een club of discotheek voor jonger publiek, souvenirwinkeltjes en een supermarkt. Naast de gebouwen komt een bioscoop gebouw met 2 zalen. En het groen wat grenst aan het terras van Applaus wordt bijgetrokken bij een trouwkapel. Het terras van Applaus is vanaf het theaterplein en Uitrijk plein bereikbaar. Ook zullen sommige van de andere gebouwtjes terrasjes hebben.

Om 21.15 start een Aquanura show voor de langere blijvertjes. Deze is te zien vanaf een terras van de drie aanliggende gebouwtjes. Ook kunnen de mensen gewoon op deze steiger gaan staan. Eigenlijk word het gewoon een soort steiger zoals we die al kennen in het park. Hiermee sluit de Efteling helaas de doorgang vanaf het Dwarrelplein naar Fata Morgana. Tot de Pardoes Promenade blijft het park ook bij toegankelijk tot 21.30 zodat ook vanaf daar de show te zien is. In het midden van het Rijk zien we ook een draaimolen. Deze is gratis voor de bezoekers. Hiervoor zullen ze wel hun entree bewijs, Bosrijk pasje of abonnement voor moeten laten zien. Anders kost een ritje €1,00. Hetzelfde geld voor de kleine darkride die we vinden in Uitrijk. Deze zit een beetje verstopt in 1 van de gebouwtjes. Hij is dan ook vergelijkbaar met Pinnokio of Peter Pan in Disney. De ride gaat om 19.00 open. Dit gebeurd elke dag en sluit dan weer om 23.00. Uiteraard kunnen de gasten nog na borrelen in de cafeetjes. De invulling van de ride laat ik over aan de Efteling. Een bioscoop bezoekje zal €5,00 met entree bewijs kosten en €10,00 zonder. Zo trek je ook nog gasten vanuit Kaatsheuvel naar het kleinschalige Bioscoopje.

Het Eftelingse Spoor rijd vanaf nu ook langs Bosrijk en het Hotel. Zo hoeft de Efteling tevens geen rekening meer te houden met het feit dat er een spoor in het Sprookjesbos zou komen wanneer deze word uitgebreid. Een extra station word nog die bij de Aquanura restaurants. Vanaf heden word ook toegepast dat zonder entree geen treinritje meer mogelijk is. Dit is natuurlijk niet het geval als je vanuit het park reist. Het La Place restaurant blijft hetzelfde. Enkel komt er een tweede locatie in Uitrijk. Ook zien we dat het Bosrijk pad geschapt is. Hiervoor in de plaats kunnen bezoekers ervoor kiezen om een bospad te nemen door het ongebruikte bos OF om langs de nieuwe parkeerplaatsen te lopen.

Wat denken jullie van mijn ideeën? Ik hoor het graag! Hou natuurlijk wel in uw hoofd voor u gaat reageren, dat het allemaal gaat om hoe ik het graag zie. Hierbij heb ik geen rekening gehouden met een maximaal aantal jaar of met een maximaal budget. Al zou het natuurlijk makkelijk allemaal in fase's kunnen waarbij je spreekt over 30jaar.

...Dan zult gij vrede vinden. In uw huis en in uw hart...

SylvianDr: ik vind dit een leuk plan. Mooi uitgewerkt ook. Leuk compact wat het knus en gezellig maakt.
Persoonlijk denk ik dat het te klein is en, zoals je bij mij vast al hebt gelezen, dat het te Efteling insluit. Het oark kan hier geen kant meer op, ookal is dit gebied volgens het bestemmingsplan voorbestemd als dagrecreatie en kan het bij het park komen.

Het idee van het duitse bosje is tot 2030 in ieder geval onmogelijk. Dit is een plek waar de natuur behouden MOET worden, zonder bedenken, volgens het bestemmingsplan. Hier kunnen hooguit wat wandelpaden in gelegd worden, maar dit zal voorlopig gewoon onaangetast bos blijven, net als de kinkenpolder die er nog moet blijven liggen.

Offline JenE
@SylvainDr: die trouwkapel is echt een leuk idee en zou zeker een realiseerbaar onderdeel van Uitrijk kunnen zijn
Over het 'ongebruikte bos' (volgens mij ook vaak Duits Bosje genoemd) staat in het nieuwe masterplan dat ze deze vooral bos willen laten (hooguit wat wandelpaden toevoegen). Ook van de huidige wegen staat in het plan dat deze zo zullen blijven. Een uitbreiding met parkeerplaats daar zie ik dus niet zo snel gebeuren. Op termijn zal het mogelijk een soort 'Groene Hart'-functie krijgen, zo liggende tussen het park en de verblijfsaccomodaties.

@Tristino: Ik kan me jouw twijfels voorstellen, maar denk dat het blocken op zich wel mee valt. Komende jaren zal de Efteling eerst Strookrijk volbouwen. Vervolgens is er nog ruimte achter CF/VR waar volgens mij door Fons Jurgens al eens van is gezegd dat die ruimte beschikbaar wordt voor uitbreiding. De Efteling zal dan eerst de 'kleine kant' van P1 opofferen voor uitbreiding van het sprookjesbos en vervolgens zou nog, in de verre toekomst, de rest van P1 toegevoegd kunnen worden aan het attractiepark. Uitrijk zou dan, mits het op het huidige Dwarrelplein/fietsenstaling komt, juist een prima ligging hebben ten opzichte van alle nieuwe parkeerplaatsen in het Westen. Mocht op termijn het Uitrijk bij Dwarrelplein/Fietsenstalling te klein worden, dan zou deze altijd nog kunnen uitbreiden door een brug over de Kinkenpolder te maken en een tweede 'strook' Uitrijk te plaatsen in ongeveer de richting die MisterVW voor zich zag.

Ik ben zelf ook wel benieuwd in wat voor stijl een mogelijk Uitrijk zou kunnen worden gebouwd: Het HvdVZ en Theater hebben al echt verschillende bouwstijlen. Op Kleine Boodschap word steeds gedacht aan een Victoriaans/Piecks dorpje, terwijl misschien een 'rietendakenboerderijen'-thema of fantasie-thema eerder bij het HvdVZ zou passen. Wat zien jullie voor je?

Offline steve
Ik verwacht Uitrijk veel meer in de buurt bij BR en HLL. Dit zorgt er voor dat mensen die hier gebruik van willen maken een nachtje moeten blijven slapen. Op deze manier verdient de Efteling veel meer geld.

Citaat van: steve link: /forum/8/25372/814763 op: 16-05-2018 10:26:38

Ik verwacht Uitrijk veel meer in de buurt bij BR en HLL. Dit zorgt er voor dat mensen die hier gebruik van willen maken een nachtje moeten blijven slapen. Op deze manier verdient de Efteling veel meer geld.

Dat denk ik ook, en daarom zie ik het Uitrijk ook liever op de plek die ik laatst aangaf (tussen BR en HLL waar nu de holes van het golfpark liggen). Dan kan Uitrijk dienen als een waardige entree tot het park voor verblijfsgasten, die ook tot later in de avond hier gebruik van kunnen maken en niet al te ver terug hoeven te lopen naar hun huisje/kamer en er is hier ook gewoon genoeg ruimte. Deze locatie is gewoon erg praktisch aangezien het dichtbij de verblijfsaccomodaties ligt en daarbij, mocht de Efteling de Eftelingsestraat nog meer in gebruik nemen heb je zo een goede aanrijdroute voor het Uitrijk. Er kan zelfs nog een parkeergarage worden gebouwd onder de grond (gethematiseerd als grot ofzo) met daarboven het Uitrijk, wat dan natuurlijk op ‘grondniveau’ is. De ingang naar het park voor verblijfsgasten en het begin van Uitrijk komt dan te liggen tussen de Fata Morgana en het Efteling Theater, als het pad voor de FM open blijft kan deze attractie ook na sluitingstijd nog dienen als die darkride waar jullie het over hebben, al ben ik daar niet echt een fan van aangezien je de hele dag al in het park loopt. Bovendien kan de Efteling dan beter een extra darkride in het park erbij bouwen toch? Desnoods gooi je het park in plaats van een half uur een uur of langer eerder open voor de verblijfsgasten.

Qua Uitrijk lijkt het mij wel leuk als het gethematiseerd wordt als een Anton Pieck dorpje, met wat ‘easter eggs’ van de Efteling. Denk hierbij aan een huisje wat dan ietsje meer gethemed is als Baron 1898 (bijvoorbeeld op de hoeken die groene ijzeren balken), een ander gebouw weer iets meer als het Midden Oosten voor Fata morgana, een Zwitsers huisje van de Bob, een Mexicaans huisje van de Pirana (voor bv de Taco Bell). Niet al te overdreven natuurlijk want dan wordt het een rommel, het Anton Pieck thema blijft voorop maar gewoon wat kleine details is al leuk en dat maakt het nog meer Eftelings.

Dichterbij BR of LL krijg je het probleem dat het Theater ver van Uitrijk afligt. Ook Efteldingen behoort tot Uitrijk. Om Aquanura mee te nemen in Uitrijk is zelfs een hele mooie kans. Het park een uur (of half) langer open houden voor verblijfsgasten is onmogelijk. Willen ze alle andere gasten weg sturen van de achterkant van het park? Dit kan echt niet! En bij de darkride gaat het bij mij niet om een mega darkride maar om een Peter Pan of Pinokkio achtige ride. Een kleine rit met de grootte van maximaal een groot huis. Echt niet groter dan dat. FM is over dat level heen. Hetzelfde geld voor elke andere darkride in de Efteling. De easter eggs had ik ook in gedachten. Hier sluit ik mij volledig bij aan. Aangepaste versies van de muziek zou dan ook helpen. Bijvoorbeeld in jouw Taco Bell iets langzamere Pirana muziek. Of in een bar de Vliegende Hollander muziek met een Uitrijk tintje (gezellig, knus, ect). Het FM-theater pad lijkt mij ook het beste wat betreft Uitrijk.

...Dan zult gij vrede vinden. In uw huis en in uw hart...

Op zich kan het Uitrijk al ‘beginnen’ naast het theater. Zo is er een hele houten kade voor Aquanura. Als er aan de achterkant van het theater nog een nieuwe (extra) ingang wordt gemaakt, dan ligt er ook een ingang van het theater in het Uitrijk. Dit is dan helemaal handig voor als er shows zijn na sluitingstijd van het park, dan hoeven de bezoekers niet via de ingang van het park maar via Uitrijk. Tussen Fata Morgana en het Theater kan een blikvanger komen (niet hetzelfde maar iets als het nieuwe entreegebied van toverland met zo’n toren. Misschien een soort vuurtoren met easter eggs van De Vliegende Hollander met bovenin een restaurant/bar voor gaaf uitzicht op Aquanura?).

Andere Easter Eggs voor in Uitrijk zijn een juwelier waar gouden sieraden verkocht worden die gemaakt zijn van goud gedolven uit de mijn van Baron 1898, een trouwkapel met een soort droomvlucht thema, een pizza hut of dominos ofzo met wat pinokkio/Italiaanse theming, misschien een soort speelparadijs met wat Jokie en Jet invloeden, zoals ik zei zo’n vuurtoren met wat vliegende Hollander theming, taco Bell in Inca stijl (pirana). En then again dit gaat dan om de kleine details want ‘overall’ wordt het dan een Anton Pieck thema.

Ook lijkt het mij inderdaad wel een idee om een extra spoor aan te leggen of in ieder geval een extra trein te laten rijden speciaal voor hotelgasten. Misschien toch een soort computergestuurde monorail maar dan op een rails en gethematiseerd als grote stoomtrein? Zo kunnen gasten van het Efteling hotel ook gemakkelijk naar Uitrijk, want die kunnen daar niet echt komen als het park gesloten is. Dan krijg je een station bij het Efteling Hotel en een station bij Uitrijk als dat dan tussen BR en HLL komt. Als het dan computergestuurd is dan heb je minder personeel nodig en kan je de trein ook tot later laten rijden, zodat de gasten van het hotel ook langer in Uitrijk kunnen blijven als ze willen.

Over de gasten na sluitingstijd heb je wel gelijk, alleen ik bedoelde meer in de ochtend. Doe in plaats van om 10 uur open het park bijvoorbeeld om half negen of negen uur al open. Dus zeg maar nog eerder dan nu het geval is. Of als je het toch ‘s avonds doet, doe het park een uur na sluitingstijd weer open? Maar op zich hebben mensen al de hele dag in het park gelopen dus dit is zeker niet noodzakelijk. In de winter als het later licht wordt kan er weer een Ochtendsymfonie voor Aquanura komen, en dan met zonsopkomst? Veel kinderen zijn helemaal excited als ze in de Efteling blijven slapen en zijn al vroeg wakker. Dan is het toch magisch om met je ouders op een mooie dag naar de zonsopgang te kijken en te genieten hoe de kikkers en de Efteling ontwaken? Laat wat entertainers in het sprookjesbos lopen ofzo dat ze allemaal net wakker zijn enzo. Niet elke dag hoor, maar bijvoorbeeld in de weekenden of in vakanties.

Versie: 1 Aangepast: 16 mei 2018 17:24 door: Alikouali reden: Geen reden aangegeven
 Offline Meuser
Onderstaand een plaatje van de bestemmingen zoals opgenomen in het ontwerp bestemmingsplan

Toen ik vandaag langs de Efteling kwam rijden viel me op dat tussen de bomen waar de verlegde hoest moet komen al flink gesnoed is.
Ook zijn nu de paaltjes die aangeven waar de nieuwe weg moet komen al goed te zien.
Het lijkt er dus op dat er langzaam een eerste aanzet gemaakt word om de plannen in werking te zetten zodra alle vergunningen rond zin.

Pagina: 2 van 2 (30 items)
<< 1·2 >>