Forum: 2020: Intamin Launch Coaster

Pagina: 1 van 4 (66 items)
<< 1·2·3·4 >>

Waarom niet een apart topic aanmaken voor zulk groot nieuws?

Ikzelf weet niet wat ik hiervan moet vinden. We weten ondertussen dat het de Efteling gewoon niet wil lukken om echte thrill achtbanen te bouwen. Daarbij is mijn hoop op een volledig gethematiseerde baan nu zo goed als verdwenen. Launch coasters schieten als paddenstoelen uit de grond (Slagharen met Gold Rush, Bobbejaanland en natuurlijk Phantasialand met Taron en F.L.Y.) en ze zullen flink hun best moeten doen om vooral die laatste twee te kunnen evenaren.

Ze kunnen er ook voor kiezen een family launch coaster te nemen, maar dan zit je ermee dat het wéér een ''net niet'' baan wordt, en waarom zou je dan voor Intamin gaan? Go big or go home, zullen de meesten denken.

Nu er eigenlijk nog niets concreets bekend is gemaakt (al helemaal niet door de Efteling zelf...), wat denken jullie dat het wordt?

[STEM] Thrill Launch Coaster
[STEM] Family Launch Coaster

Geen flauw idee of deze polls werken, ik probeer dit voor het eerst.

Ikzelf hoop natuurlijk op een thrill launch coaster maar ik denk dat de Efteling toch gaat voor een family launch. Hier heb ik niet echt een probleem mee maar ik zou het wel jammer vinden.

Wat me ook opvalt is dat veel mensen denken dat de Efteling taron wil evenaren. Zelf heb ik het gevoel dat de Efteling dit niet zal proberen. Ik denk dat de Efteling eerder wil concureren met gold rush dan taron omdat dit simpelweg gewoon makkelijker is.

Offline lieven
Laten we niet vergeten dat de Efteling ooit de meest heftige coaster van het Europese vasteland heeft gebouwd (en nu herbouwd). Sure, vandaag is de Python verre van heftig in vergelijking met vele andere banen in NL en buurlanden, maar dat was hij niet in de jaren '80. Ik ga dan ook niet mee in het idee dat het de Efteling maar 'niet wil lukken'.
De Baron moest volgens mij ook nooit een 'pure' thrill coaster worden maar is er bewust gekozen iets heftiger te gaan maar het nog - relatief - familievriendelijk te houden. Met de Baron is het aantal achtbanen op 5 gekomen en is de vraag welke doelgroep te bedienen nu waarschijnlijk anders.

Ook met de groeiplannen van het park zal rekening worden gehouden. Ze hebben meer dan voldoende om kinderen (en families) bezig te houden, maar de echte thrill-zoeker heeft nog vrij weinig te doen (en zal nu waarschijnlijk eerder naar bijvoorbeeld Europa Park of Phantasialand uitwijken, zeker buitenlandse en meerdaagse gasten).

Wat ik wel lastig vind in het huidige scenario is dat de coaster naast het hotel komt te liggen, en het daarom 'ongepast' lijkt om een baan te plaatsen die veel geluidsoverlast veroorzaakt (zowel de trein als de inzittenden).

Mijn verwachting is toch een thrill coaster en het zou mij niet verbazen als deze deels in een gebouw komt te liggen (tegen Vogel Rok aan, zou twee vogels in een klap zijn?) en ze via decor en landscaping niet alleen een mooi en goed thema neerzetten maar ook de geluidsoverlast beperken. Persoonlijk hoop ik dat de baan redelijk laag blijft en de thrill vooral komt in vele twists, turns en headchoppers (met Nemesis in Alton Towers als inspiratie). En dan voor een volgende attractie kunnen ze de lucht in.

Ik heb nu voor thrill gekozen, aangezien ik anders weer overal ter wereld "net niet" hoor. Weet je, het gaat eigenlijk niet om thrill bij de Efteling. En wat is thrill precies? Is Taron thrill? Eerlijk gezegd niet, kijk liever dan naar die Japanse achtbanen die je zelfs psychisch beïnvloeden. Super snel, verschrikkelijk hoog en zoveel mogelijk over de kop met hoge snelheid.

Persoonlijk maakt het mij daarom ook niet echt uit of het een familie-achtbaan wordt of een achtbaan voor achtbaan-gekken (mensen die telkens hoger en sneller willen en nooit uitgekeken zijn op "thrill"). Ik vind uniekheid veel belangrijker, want zo onderscheid de Efteling zich van alle andere parken. Binnen no time is er namelijk weer een achtbaan met nóg meer launches en airtime als Taron. Vraag is niet of, maar wanneer deze achtbaan achterhaald is op thrill-niveau. Op thrill-niveau, wel te verstaan, want het bijzondere van Taron is namelijk de theming in combinatie met het verhaal en het staal.

Daarom wacht ik nog even af en hoop ik van harte dat de Efteling voor een unieke attractie kiest. Dat deze "thrilling" is en daarmee al die achtbaangekken weer eens de mond snoert, is mooi meegenomen. Een flying launched zou bijvoorbeeld uniek zijn geweest als Phantasialand niet nog een launched bouwde... Misschien een launched stand-up coaster met meerdere launches en door de bossen (veel near-miss elementen)?

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... Strookrijk 2020!

Volgens mij hoorde ik ooit dat de attractie deels indoor/deels uitdoor zou worden.

Qua inversies of elementen zou ik graag zoiets zien zoals dit deel in Cheetah Hunt (vanaf 1:43 en dan voornamelijk vanaf 2:00):

Ook een inversie zoals een dubbele s-bocht of een s-bocht met airtime zoals bij Hyperion in Energylandia (vanaf 1:11) lijken mij erg leuk:

Ook lijkt mij een heartline roll erg mooi (dit filmpje is van Maverick, deze inversie is later vervangen):

Symbolica, het rijk der Fantasie...

Ik ben heel benieuwd als het allemaal klopt, maar vaak zijn de bronnen van Looopings goed geïnformeerd.
En bij de Efteling ga je dan ook afvragen welk thema hangen/achtergrondverhaal ze aan deze baan.

Tja, wat is thrill precies? Ik denk dat het niet belangrijk is wat dat precies is, maar wel of een park daarvoor gaat of niet. Bij de Baron heb ik het gevoel dat ze voor een thrill baan wilden gaan, maar feit blijft dat de Efteling anno 2015 de minst hoge Dive Coaster ter wereld heeft neergezet. Taron is in mijn ogen thrill. Je hoeft eigenlijk enkel te kijken naar de marketing om daar achter te komen. Nee, het is bij lange na niet de hoogste, grootste en snelste coaster maar het heeft wel alle elementen om als thrill beschouwd te worden (inclusief een familieachtbaan in hetzelfde themagebied om te benadrukken hoe stoer Taron moet zijn).

Uiteindelijk maakt het mij persoonlijk ook niet zo veel uit wat er nu komt. Ik geef niet zo veel om launch coasters. Maar als hij er dan toch komt, zorg ervoor dat het iets is waar wij als Efteling-fans trots op kunnen zijn. Dat zou voor mij óf een full-on thrill coaster zijn, of een geweldig gethematiseerde familieachtbaan.

Citaat van: Trollenbol link: /forum/8/25360/814372 op: 07-03-2018 12:05:54

Uiteindelijk maakt het mij persoonlijk ook niet zo veel uit wat er nu komt. Ik geef niet zo veel om launch coasters. Maar als hij er dan toch komt, zorg ervoor dat het iets is waar wij als Efteling-fans trots op kunnen zijn. Dat zou voor mij óf een full-on thrill coaster zijn, of een geweldig gethematiseerde familieachtbaan.

Of een combinatie van die 2!

Efteling, oh, Efteling

Citaat van: Trollenbol link: /forum/8/25360/814372 op: 07-03-2018 12:05:54

Mijn reactie is exact hetzelfde. Al heeft de Efteling geweldige banen erbij gekregen de afgelopen jaren, voor mij blijft bijvoorbeeld VogelRok nog steeds het leukste uit het park. Als het layout leuk is en het thema goed ben ik al zeer tevreden.
Ik denk persoonlijk niet dat er een Taron v2 komt (al zou dat wel leuk zijn.)
Plus een nieuwe familie achtbaan is naar mijn idee toch wel een meer logische zet. Een tweede iets (na VogelRok) tussen de dark rides en de meer "heftige" rides in.

Versie: 1 Aangepast: 7 maart 2018 13:52 door: RobinMovies reden: Geen reden aangegeven
[center]Website|YouTube|Twitter|Profiel[center]

Naast het bespreken van de thrill van dit spannende project kunnen we ook praten over de mythe/legende/sprookje van de attractie!

We weten dat we in de attractie een deel van het verhaal beleven: bij de Baron ga je met de lift de mijnschacht in, bij VHE vaar je dezelfde route als de Vliegende Hollander en komt hem ook tegen, bij vogelrok maak je een reis op de vogel Roc van 1001 nacht, etc. etc.

Dus dan volgt de vraag: Welke mythe/legende/sprookje zou passen met een launch?
Ikzelf heb echt geen idee... Maar ben reuze benieuwd natuurlijk!

Offline lieven
Citaat van: MrWhippyCreamy link: /forum/8/25360/814376 op: 07-03-2018 22:18:02

Dan kom je denk ik al snel uit bij mythologische dieren (en dat zijn er honderden), en deze hebben vaak meerdere verhalen.

Kan zo snel even niet iets in de Noorse mythologie verzinnen waarbij snelheid een logisch verband is.

In de Griekse mythologie heb je Nikè, de godin van de overwinning met een sterke link naar bliksem; of Hermes, de gevleugelde en atletische god van de reizigers (Mercurius is zijn equivalent in de Romeinse mythologie).

Maar de inspiratie kan natuurlijk ook compleet ergens anders vandaan komen, kijk naar de Baron: thema heeft duidelijke wortels in de Nederlandse cultuur maar verhaalt geen concrete sage, sterker: de mijnen en de wieven hebben helemaal geen link in de volkscultuur en komen niet eens uit dezelfde streek.

Hoop in ieder geval niet dat we weer een 'vervloekte' attractie krijgen, zijn er inmiddels echt wel genoeg van.

Offline rvz
Citaat van: MrWhippyCreamy link: /forum/8/25360/814376 op: 07-03-2018 22:18:02

Naast het bespreken van de thrill van dit spannende project kunnen we ook praten over de mythe/legende/sprookje van de attractie!

We weten dat we in de attractie een deel van het verhaal beleven: bij de Baron ga je met de lift de mijnschacht in, bij VHE vaar je dezelfde route als de Vliegende Hollander en komt hem ook tegen, bij vogelrok maak je een reis op de vogel Roc van 1001 nacht, etc. etc.

Ikzelf heb echt geen idee... Maar ben reuze benieuwd natuurlijk!

Bronnen melden dat het zou gaan om een circus thema of een chinees thema.

www.youtube.com/kermiskermis8 - Kermis, Efteling, (Internationale) Touristische trekpleisters, Halloween én meer! - www.youtube.com/kermiskermis8

Citaat van: rvz link: /forum/8/25360/814379 op: 08-03-2018 00:03:10

Bronnen melden dat het zou gaan om een circus thema of een chinees thema.

Dat zouden interessante thema's zijn voor de Efteling. Het lijkt mij vooral interessant om te zien wat de Efteling met het Chinese thema kan. Naast wat we er nu van hebben in CF

Een Chinees thema lijkt me wel interessant en past natuurlijk perfect in Reizenrijk. Een circusthema misschien ook, ligt eraan hoe je het uitwerkt, maar dat spreekt me niet zo aan (en Carnaval Festival, hoewel niet direct een circus, zou dit thema wel kunnen vertegenwoordigen). Het Verre Oosten verdient gewoon meer aandacht in attractieparken naar mijn mening en als de Chinese Nachtegaal en de Pagode een indicatie mogen zijn van de aankleding, komt het vast helemaal goed.

Toffe, mits passende, mythische / mythologische dieren zijn ook welkom. Je zou kunnen stellen dat daar ook al genoeg attracties over bestaan (Eftelings eigen Vogel Rok en Toverland's Fenix*), maar van dat soort thema's wordt ik gewoon nooit moe.

*Officieel geschreven met een macron op de E maar dat wordt niet gewaardeerd door het forum.

Versie: 1 Aangepast: 8 maart 2018 10:11 door: Trollenbol reden: Geen reden aangegeven
Een Polercoaster wordt recht omhoog gelanceerd en wordt gemaakt door Intamin en US Thrill Rides

https://www.youtube.com/watch?v=J6otfUnRZAY

Citaat van: SDaniel link: /forum/8/25360/814382 op: 08-03-2018 12:59:44

Een Polercoaster wordt recht omhoog gelanceerd en wordt gemaakt door Intamin en US Thrill Rides

Alsjeblieft niet! Dit hoort gwn niet thuis in de efteling! Hoe vet de ervaring ook zal zijn, het heeft niet een efteling gevoel! En dit zijn ook zeker geen attracties met een hoge capaciteit! Voor mij dus een nee

Ik zou het gaaf vinden als de atractie weer Pegasus zou gaan heten, past ook heel goed bij een launch coaster.
Toch weer een iconische naam terug in het park.
Daarnaast mag het best een “familie” ride zijn geschikt voor kinderen vanaf 1:10 net als Joris en de draak.
Ook dan kun je er een gave rit van maken.
De Efteling is en blijft een familiepark

Een Chinees thema? Klinkt interessant! Persoonlijk krijg ik bij een Chinees thema of zelfs een Grieks thema een veel beter gevoel dan een Circus thema. Natuurlijk is het een kwestie van afwachten voor er gelijk meningen gegeven moeten worden, maar deze thema's voelen naar mijn idee beter aan bij een achtbaan.

En ook ik moet toegeven (zoals Lieven al zegt) dat deze attractie weer niet een "vervloekt" thema moet krijgen. Daar zijn er nu wel genoeg van inderdaad en als er een nieuwe vervloekte attractie moet komen, lijkt mij dit beter te passen bij een droptoren.

Het thema van Pegasus kan inderdaad veel mee, vooral als je meerdere goden zoals Zeus, Hercules en Medusa erbij plaatst.
Het Chinese thema, mja, daar kan de Efteling zelf misschien een mooi verhaal mee maken. Hoewel draken bekende mythologische wezens in China zijn, zou ik niet hiervoor kiezen (Joris en de Draak, Draak Lichtgeraakt, de Chinese draak in CF...)

En over gevleugelde dieren, wat vinden jullie van vleermuizen (Dracula) of zwanen (zwanenmeer)?

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... Strookrijk 2020!

Aan een Polercoaster kun je aan 4 zijden drop- of shoot Towers monteren en eronder is plek voor minstens een parkeergarage een hotel en een darkride en is ook geweldig te thematiseren... Daar komt bij dat het uniek is! Er is er nog geen eentje in de wereld, tot nu toe

Pagina: 1 van 4 (66 items)
<< 1·2·3·4 >>