Forum: Python onderhoud 2017

Pagina: 1 van 4 (29 items)
<< 1·2·3·4 >>
Pagina: 8 van 9 (166 items)
<< 1·2·3·4·5·6·7·8·9 >>

36-jarige achtbaan Python wordt opnieuw opgebouwd

Toen de Python in 1981 opende was het niet alleen de eerste achtbaan in de Efteling, maar ook de grootste en meest spectaculaire achtbaan op het Europese vasteland. Inmiddels is de stalen achtbaan 36 jaar oud en heeft de Python in al die jaren een totale afstand van 309.435 km afgelegd. Na bijna acht keer de wereld rond is het nu tijd voor een grote opknapbeurt. Het 350.000 kilo wegend Efteling-icoon gaat daarom van januari tot en met maart 2018 in onderhoud. Daarbij wordt de baan afgebroken en weer opnieuw opgebouwd. De ritbeleving blijft hetzelfde, want de loopings, dubbele kurkentrekker en helix komen in het nieuwe ontwerp terug.

Na 36 jaar dienst is het tijd om het Efteling-icoon te vervangen. De treinen zijn door de jaren heen een aantal keer vernieuwd (laatste keer in 2011) en de attractie is opnieuw geverfd, maar het is nog steeds de oorspronkelijke baan. De grote opknapbeurt aan de Python vindt plaats omdat de Efteling goed en uitgebreid onderhoud aan haar attracties nodig vindt, om zodoende de herinneringen aan de Python te laten voortbestaan.

Geschiedenis Python

De Python heeft vanaf de allereerste plannen al voor opschudding gezorgd. Al in de loop van de jaren ’60 praat de Efteling over een aantrekkelijker aanbod voor de wat oudere jeugd. En om nationaal en internationaal te blijven meetellen, wordt eind jaren ’70 besloten een ‘reuzenachtbaan’ te bouwen. De Efteling bestond destijds enkel uit een Sprookjesbos en speeltuin, dus de Python werd als vreemde eend in de bijt aan de andere kant van het park neergezet. Waar de meningen over de komst van de achtbaan in het begin nogal verdeeld waren, bleek vrij snel na de opening van de Python dat de komst van deze thrill ride de toekomst van het park een belangrijke nieuwe richting gaf. Alleen al in 1981 bezochten 400.000 extra gasten de Efteling, door de komst van de Python.

Afscheid huidige achtbaan
Het afscheid van de huidige Python met genodigden, prijswinnaars en pers vindt plaats vóór 8 januari. Op zaterdag 31 maart 2018 wordt de stalen achtbaan weer opengesteld voor publiek. De Efteling-achtbanen Joris en de Draak, Baron 1898 en Vogel Rok blijven in deze periode wel geopend, mits de weersomstandigheden dit toelaten.

Bron: Efteling

Ze hadden ze ook kleiner kunnen maken, zoals bij andere (niet gelaste) Vekoma-banen het geval is? Andere fabrikanten, die de crossties aan de binnenkant plaatsen, zetten de verloopstukjes ook aan de binnenkant waardoor ze minder opvallen.

Dat kan hier volgens mij niet omdat aan de binnenkant een wiel zit.

Symbolica, het rijk der Fantasie...

Uiteraard, maar dat verklaart niet waarom ze nu zo groot moeten zijn.

De eerste looping van de Python is nu compleet en het baandeel tussen de twee loopings werd vandaag ook gemonteerd:

Kijk ook eens op Youtube.com/EftelwesleyHD, meer dan 9000 Abonnees!

Vandaag was ik weer in het mooiste pretpark van Kaatsheuvel. ;-)
Gelukkig had ik de fotocamera weer bij dus kan ik jullie weer trakteren op nieuwe bouwfoto's van de renovatie aan de Python.

Vandaag is de tweede looping compleet gemaakt en kunnen we het eindelijk weer hebben over loopings.

Van uit de Pagode geeft dit ook weer een vertrouwd gezicht op Ruigrijk.

Met een verfrollertje de oude Python baan schilderen, het zal ongetwijfeld het beste zijn, maar het ziet er niet uit.

Op deze foto is goed het verschil te zien van wat wel en niet geschilderd is.

In de ochtend lagen er al een aantal supports klaar, in de middag zijn deze geplaatst.

Al langere tijd worden bij de liftheuvel-constructie alle verbindingen geïnspecteerd en de bouten en moeren vervangen. Heb het nu pas een beetje goed op foto kunnen zetten.

Als laatste nog wat wachtrij foto's voor jullie.

Versie: 1 Aangepast: 5 februari 2018 19:53 door: Izaak3S reden: Geen reden aangegeven
Dit jaar: Efteling in 2016 72x | Baron 1898 in 2016 93x - Vorig jaar: efteling in 2015 146x | Baron 1898 in 2015 214x - Totaal: bezoeken park 1012x | Baron1898 307x

Plaetjesmaker.nl voor al uw Efteling foto's

Ook ik was er vandaag weer eens bij met de camera en heb voor jullie de bewegende beelden gemaakt:

Offline Gampel
Als jarenlang lurker (lid geworden vanwege de cd) nu dan toch mijn eerste reactie op dit forum ooit.
Ik ken de Efteling al lang, heel lang en heb de opening van de python redelijk bewust meegemaakt. Zo bewust zelfs dat ik me nog kan herinneren dat m'n pa en ma mijn zusje en mij meenamen naar de Efteling om dat nieuwe ding een keer te proberen. Gampel was in die tijd een doetje eerste klas en stapte na anderhalf uur wachten huilend de rij uit. Ma en zusje!! zijn toen wel gegaan en ondanks alle bemoedigende woorden gingen zij wel voor een 2e keer maar bleef ik aan de hand van papa (ook niet echt een held) aan de rand wachten. Pas een seizoen later ging Gampel dan toch voor de eerste keer ondersteboven (heeft wat traantjes gekost).
Sindsdien is er aardig wat veranderd en kan het me niet gek genoeg,
Ik was net als velen van jullie bang dat er een einde zou komen aan deze baan (en alle herinneringen) maar gelukkig besloot de Efteling anders. Renoveren....
En hoe... (nu volgt een persoonlijke mening)
De nieuwe track is niet een beetje, maar veel mooier dan de oude (ga kijken). Die blokjes aan de buitenkant om de baandelen te koppelen zie je niet eens/amper. De supports vormen een organisch geheel (als je er eentje uitlicht kun je altijd zeiken) en de 'Schreeuw' van Munch is geweldig om te zien ;-). Als deze baan gaat rijden zoals hij eruit ziet dan heeft de Efteling iets geweldigs gedaan. Het oude bewaard voor nostalgische mutsen als ik en een 4 keer over de kop baan voor alles en iedereen boven de 1,20 meter.
Ik hoop wel dat er nog iets verzonnen wordt/is op de plek van de overgang van oud naar nieuw.
Lang verhaal voor een eerste post van een 45+ er

Leef je leven maar bemoei je niet met het mijne....

Heel tof, de wachtrij veranderde niet toch? Of wel

Vandaag zijn de baandelen die de bocht voor de kurkentrekkers vormen geplaatst:

Vandaag was ik weer in de Efteling (verrassend) en heb weer nieuwe foto's van de Python voor jullie.

Vandaag is de bocht na de loopings verder afgewerkt en is het begin van de kurkentrekker gemaakt. Het mag denk nu voor iedereen wel duidelijk zijn dat wij straks iets anders deze dubbele kurkentrekker in gaan.

De werkzaamheden komen wel heel dicht bij Joris en de Draak in de buurt.

Vandaag kwam er ook een lading nieuwe supports binnen.

Dit is support 59, hoe de nummering is weet ik ook niet.

Het onderste deel van de drop, het oude gedeelte wat blijft staan, is nu ook opnieuw geverfd. Een groot deel van de eerste bocht moet nog geverfd worden.

Nog twee extra foto's. Iemand die op de baan staat, en een meeuw die alles goed in de gaten houd.

Dit jaar: Efteling in 2016 72x | Baron 1898 in 2016 93x - Vorig jaar: efteling in 2015 146x | Baron 1898 in 2015 214x - Totaal: bezoeken park 1012x | Baron1898 307x

Plaetjesmaker.nl voor al uw Efteling foto's

Offline Amelie
Dat de python nu een single riders wachtrij krijgt, betekent dat dat de proef met de boarding passes niet geslaagd is / geen doorgang vindt?

Een single-rider wachtrij kan uiteraard nog blijven bestaan náást de boardingpass rij.

Donderdag werd verder gewerkt aan de aanloop naar de kurketrekker.

Single-riders rij en/of boarding pass, geen probleem.

Waar ik vooral een hekel aan heb, is dat ze nu ook bij de Python met een nummersysteem zoals bij Joris en de Draak gaan werken.
Sorry, maar voorin of achterin moet gewoon een keuze blijven, dus als ze een nummersysteem gebruiken, dan graag ook een aparte rij voor voorin en achterin implementeren.

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... Strookrijk 2020!

Vandaag is bij de Python het eerste deel van de kurkentrekker geplaatst:

Ooh dit ziet er zo goed uit. Je gaat volgens mij eindelijk geruisloos door de eerste kurkentrekker heen. Bedankt weer Wesley! De filmpjes zijn precies zoals je ze wil hebben!

Dat wordt een smooth ritje! Normaal vond ik de Python al veel fijner rijden dan andere banen van Vekoma, maar nu wordt de baan nog veel beter (als ik op mijn ogen mag afgaan).

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... Strookrijk 2020!

Er wordt hard doorgewerkt bij de Python. Zo is vandaag alweer het grootste deel van de tweede kurkentrekker geplaatst:

Ah, dat laatste shot in de video. Prachtige glimmende witte baan weer. Vooral met die mooie blauwe lucht weer een genot voor de ogen! Ben trouwens benieuwd naar de nieuwe natuur die later wordt aangelegd.

Nu het zeker is dat er op voorhand gereserveerd moet gaan worden, denken jullie dat de wachtrij bij de overige trill rides nu nog langer wordt? Mij lijkt het namelijk een logisch gevolg dat de mensen die voorheen in de rij stonden nu een andere attractie opzoeken.

Pagina: 8 van 9 (166 items)
<< 1·2·3·4·5·6·7·8·9 >>