Forum: Python onderhoud 2017

Pagina: 1 van 4 (29 items)
<< 1·2·3·4 >>
Pagina: 6 van 10 (194 items)
<< 1·2·3·4·5·6·7·8·9·10 >>

36-jarige achtbaan Python wordt opnieuw opgebouwd

Toen de Python in 1981 opende was het niet alleen de eerste achtbaan in de Efteling, maar ook de grootste en meest spectaculaire achtbaan op het Europese vasteland. Inmiddels is de stalen achtbaan 36 jaar oud en heeft de Python in al die jaren een totale afstand van 309.435 km afgelegd. Na bijna acht keer de wereld rond is het nu tijd voor een grote opknapbeurt. Het 350.000 kilo wegend Efteling-icoon gaat daarom van januari tot en met maart 2018 in onderhoud. Daarbij wordt de baan afgebroken en weer opnieuw opgebouwd. De ritbeleving blijft hetzelfde, want de loopings, dubbele kurkentrekker en helix komen in het nieuwe ontwerp terug.

Na 36 jaar dienst is het tijd om het Efteling-icoon te vervangen. De treinen zijn door de jaren heen een aantal keer vernieuwd (laatste keer in 2011) en de attractie is opnieuw geverfd, maar het is nog steeds de oorspronkelijke baan. De grote opknapbeurt aan de Python vindt plaats omdat de Efteling goed en uitgebreid onderhoud aan haar attracties nodig vindt, om zodoende de herinneringen aan de Python te laten voortbestaan.

Geschiedenis Python

De Python heeft vanaf de allereerste plannen al voor opschudding gezorgd. Al in de loop van de jaren ’60 praat de Efteling over een aantrekkelijker aanbod voor de wat oudere jeugd. En om nationaal en internationaal te blijven meetellen, wordt eind jaren ’70 besloten een ‘reuzenachtbaan’ te bouwen. De Efteling bestond destijds enkel uit een Sprookjesbos en speeltuin, dus de Python werd als vreemde eend in de bijt aan de andere kant van het park neergezet. Waar de meningen over de komst van de achtbaan in het begin nogal verdeeld waren, bleek vrij snel na de opening van de Python dat de komst van deze thrill ride de toekomst van het park een belangrijke nieuwe richting gaf. Alleen al in 1981 bezochten 400.000 extra gasten de Efteling, door de komst van de Python.

Afscheid huidige achtbaan
Het afscheid van de huidige Python met genodigden, prijswinnaars en pers vindt plaats vóór 8 januari. Op zaterdag 31 maart 2018 wordt de stalen achtbaan weer opengesteld voor publiek. De Efteling-achtbanen Joris en de Draak, Baron 1898 en Vogel Rok blijven in deze periode wel geopend, mits de weersomstandigheden dit toelaten.

Bron: Efteling

Dank voor deze afscheidsfoto's en onderhoudsvideo's. Die telefoon is me overigens nooit opgevallen.

In de hoop dat de Python binnenkort weer net zo mooi is als vroeger!

Inderdaad bedankt voor alle foto's weer allemaal. En ik ben benieuwd naar de documentaire na de heropening! Ook fijn om een aantal zaken nu vast te hebben, zoals de kleur die behouden blijft en het "drempeltje" wat er nu wordt uitgehaald (deze feiten n.a.v. nieuwsbericht Looopings).

Over die telefoon: ha, mijn familie en ik maakten altijd de grap dat daar het laatste moment was om nog een verzoek te doen om eruit te mogen. "Even Apeldoorn bellen..." Neem aan dat die telefoon de laatste tijd nooit meer is gebruikt, of wel?

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... Strookrijk 2020!

Efteling is begonnen met de sloop van de Python

Vandaag is de Efteling begonnen met de sloop van de Python. De baan gaat voor een groot deel gerenoveerd worden. Afgelopen zaterdag draaide de Python zijn laatste rondjes en konden fans afscheid nemen van de de baan. De Python werd in 1981 geopend en is dus 36 jaar oud. Vanochtend werd er een begin gemaakt met het demonteren van de baan. Daarvoor wordt een grote hydrolische schaar gebruikt. Voor de hoge gedeeltes wordt de baan losgesneden.

De werkwijze is dat men begint bij de helix en naar achteren werkt. Vanuit die kant wordt de baan dan ook weer opgebouwd. Afgelopen dagen werden de supports uitgegraven van de loopings. De Python is naar verwachting vanaf begin april weer open.

Offline Marwin
Moderator
Citaat van: IProducties link: /forum/8/25251/814023 op: 08-01-2018 21:55:09

Inderdaad bedankt voor alle foto's weer allemaal. En ik ben benieuwd naar de documentaire na de heropening!

Die gaat gaaf worden, dat kan ik je nu al zeggen! Ik hoop van harte dat we dit soort dingetjes meer kunnen doen... :-) Maar daar zijn we echt afhankelijk van het park uiteraard. Er gaat nog een fotoreportage volgen van het erafhalen van de treinen. Maar ik verwacht dat ergens in de loop van volgende week (beetje druk nu).

De foto's van de Efteling

Versie: 1 Aangepast: 11 januari 2018 13:42 door: Marwin reden: Geen reden aangegeven
- Vaak is de beste verklaring veel ingewikkelder dan de meest eenvoudige verklaring.

- The copyright bargain: a balance between protection for the artist and rights for the consumer.

Offline Marwin
Moderator
Vanavond btw beelden van de Python in Hart van NL kijken dus!

- Vaak is de beste verklaring veel ingewikkelder dan de meest eenvoudige verklaring.

- The copyright bargain: a balance between protection for the artist and rights for the consumer.

Efteling brengt Pythonsouvenirs uit

Efteling brengt eind maart een Pythonsouvenir uit. De moeren die gebruikt zijn om de supports vast te zetten, worden bewaard. Hiervan wordt een mooie Pythonaandenken gemaakt. De rest van de baan zal omgesmolten worden tot nieuw staal.

De Python ondergaat een grote renovatie waarbij een groot deel van de baan vervangen wordt. Vandaag heeft de Efteling een start gemaakt met het verwijderen van de oude baan. Alleen het station, de lifthill, first drop en de remsectie blijven authentiek. Ook de besturing zal veranderen. Inmiddels zijn de nieuwe baandelen al gemaakt bij het Belgische CSM. Eind maart, begin april gaat de baan weer open voor publiek.

Ik was als een frequent Efteling bezoeker vandaag uiteraard ook aanwezig. Hierbij dan ook een paar foto's van vandaag bij de renovatie van de Python en het verwijderen van de eerste baandelen.

Dit jaar: Efteling in 2016 72x | Baron 1898 in 2016 93x - Vorig jaar: efteling in 2015 146x | Baron 1898 in 2015 214x - Totaal: bezoeken park 1012x | Baron1898 307x

Plaetjesmaker.nl voor al uw Efteling foto's

Vandaag is dan de sloop van de Python begonnen en werden de eerste baandelen weggehaald:

Kijk ook eens op Youtube.com/EftelwesleyHD, meer dan 17.000 Abonnees!

Kijk! Dát is pas een kniptang. Zo eentje wil ik ook wil, ha, ha.

Anyway, gaat zo best snel. Had mijn twijfels over de tijd die nodig was om te slopen, te bouwen en daarna nog te testen, maar zo lijkt het wel of de sloop in ongeveer een week kan worden afgerond (misschien zelfs sneller), of heb ik het mis?

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... Strookrijk 2020!

Offline Phoxy
Voor de sloop hebben ze 2,5 week uitgetrokken...

Mooi om te zien maar toch ook wel even slikken hoor... Het is maar staal maar dan nog...

Offline Weirdo
Ik vind het erger van de bomen. Weer wat groen weg.

Citaat van: Weirdo link: /forum/8/25251/814042 op: 12-01-2018 14:03:05

Je kunt helaas niet bouwen en/of slopen zonder natuur te beschadigen.
Zolang het daarna maar hersteld word is er toch niks aan de hand.

Al oogt deez' villa lief en mild, daarbinnen word het toch iets wild.

U lijkt soms overkop te gaan.. voelt u dan angst? Blijf dan hier staan!

En ouders, is uw kind nog klein, bedenk, het kan wat griezelig zijn...

Dag 2 van de sloop van de oude baan van de Python: Onder andere een deel van een looping werd eraf gehaald.

Ook ik heb een filmpje gemaakt over de eerste dag dat de schaar erin ging...

Offline Marwin
Moderator
Citaat van: Weirdo link: /forum/8/25251/814042 op: 12-01-2018 14:03:05

Mja dat valt toch wel mee? De Beierische Kurve vond ik zelf altijd wel een stukje ongeinspireerde natuur. Hopelijk kunnen ze daar iets mee doen...

Nu heeft men wel weer de kans ons de kwaliteit van nu door te trekken naar gebied Python. De wachtrijen tegenwoordig vind ik prachtig aangelegd. Gezien toch alles op de shop gaat kan de Efteling dat nu ook mooi doen. Hopelijk kiest de Efteling er verder ook voor om het percentage asfalt in het park weer te verkleinen door in dit gebied de bestrating te vervangen voor klinkers.

Zo lang ich nog in laeve bèn, bèn ich eine Fortuna fan!

7x Efteling bezocht in 2018.

http://www.youtube.com/eftel1ngfan

Vandaag werd er weer volop gewerkt aan de sloop van de originele Pythonbaan.
Ook werd de bovenste helft van de eerste looping er afgehaald:

Wat denken jullie wat er gaat gebeuren qua wachtrijthematisatie? Zover ik kan zien is de huidige wachtrij volledig weg en is er dus ruimte voor iets nieuws. Zou dit weer net zo saai worden of zou de Efteling ervoor kiezen het Python thema meer invulling te geven. Tevens bestaat er Python themamuziek. Hoe gaaf zou het zijn als de Efteling deze ging toepassen in de wachtrij!

Pagina: 6 van 10 (194 items)
<< 1·2·3·4·5·6·7·8·9·10 >>