Forum: Python onderhoud 2017

Pagina: 5 van 5 (98 items)
<< 1·2·3·4·5 >>
 
 

36-jarige achtbaan Python wordt opnieuw opgebouwd

Toen de Python in 1981 opende was het niet alleen de eerste achtbaan in de Efteling, maar ook de grootste en meest spectaculaire achtbaan op het Europese vasteland. Inmiddels is de stalen achtbaan 36 jaar oud en heeft de Python in al die jaren een totale afstand van 309.435 km afgelegd. Na bijna acht keer de wereld rond is het nu tijd voor een grote opknapbeurt. Het 350.000 kilo wegend Efteling-icoon gaat daarom van januari tot en met maart 2018 in onderhoud. Daarbij wordt de baan afgebroken en weer opnieuw opgebouwd. De ritbeleving blijft hetzelfde, want de loopings, dubbele kurkentrekker en helix komen in het nieuwe ontwerp terug.


Na 36 jaar dienst is het tijd om het Efteling-icoon te vervangen. De treinen zijn door de jaren heen een aantal keer vernieuwd (laatste keer in 2011) en de attractie is opnieuw geverfd, maar het is nog steeds de oorspronkelijke baan. De grote opknapbeurt aan de Python vindt plaats omdat de Efteling goed en uitgebreid onderhoud aan haar attracties nodig vindt, om zodoende de herinneringen aan de Python te laten voortbestaan.

Geschiedenis Python

De Python heeft vanaf de allereerste plannen al voor opschudding gezorgd. Al in de loop van de jaren ’60 praat de Efteling over een aantrekkelijker aanbod voor de wat oudere jeugd. En om nationaal en internationaal te blijven meetellen, wordt eind jaren ’70 besloten een ‘reuzenachtbaan’ te bouwen. De Efteling bestond destijds enkel uit een Sprookjesbos en speeltuin, dus de Python werd als vreemde eend in de bijt aan de andere kant van het park neergezet. Waar de meningen over de komst van de achtbaan in het begin nogal verdeeld waren, bleek vrij snel na de opening van de Python dat de komst van deze thrill ride de toekomst van het park een belangrijke nieuwe richting gaf. Alleen al in 1981 bezochten 400.000 extra gasten de Efteling, door de komst van de Python.

Afscheid huidige achtbaan
Het afscheid van de huidige Python met genodigden, prijswinnaars en pers vindt plaats vóór 8 januari. Op zaterdag 31 maart 2018 wordt de stalen achtbaan weer opengesteld voor publiek. De Efteling-achtbanen Joris en de Draak, Baron 1898 en Vogel Rok blijven in deze periode wel geopend, mits de weersomstandigheden dit toelaten.


Bron: Efteling




Zo werkt de Python Boarding Pass:



Kijk ook eens op Youtube.com/EftelwesleyHD, meer dan 9000 Abonnees!

 Offline fry
Ik zag gisteren bij de onderhoudspagina op de efteling site dat ze bij de python niet meer vermelden dat hij tijdens de winter gesloten is. Eftelingsestraat.nl weet te melden (op 27 sept al) dat onderhoud opnieuw is uitgesteld. Nu voor januari: http://eftelingsestraat.nl/efteling-nieuws/onderhoud-python-niet-voor-januari-2018/ . Hoeveelste keer is dit uitstel? 2e keer? 3e keer? Was het wel zo verstandig om bij dat Belgische bedrijf de baandelen te laten (na)maken......?



Versie: 2 Aangepast: 8 oktober 2017 19:35 door: fry reden: Geen reden aangegeven
Versie: 1 Aangepast: 8 oktober 2017 19:35 door: fry reden: Geen reden aangegeven
En nu ook een video van de (straks oude) baan overdag:



Kijk ook eens op Youtube.com/EftelwesleyHD, meer dan 9000 Abonnees!

 Offline Quizo
Denk dat dit bericht al eerder gepost is maar goed

https://www.looopings.nl/weblog/8740/Efteling-kondigt-aan-wanneer-sloop-Python-begint.html

Hulde! Hoezee! Fantastisch! Ik heb er jarenlang over gesproken dat wanneer de Python te oud of te onderhoudsintensief werd dat ze hem opnieuw zouden moeten bouwen om dit Nederlandse icoon te behouden. Geweldig om te zien dat ze dit vanaf 8 januari ook daadwerkelijk gaan doen

Laaf Laveloos

http://eftelingsestraat.nl/efteling-nieuws/dit-wordt-de-nieuwe-python/

Op deze mooie website laten ze foto's zien van de nieuwe baan van de Python. Ik ben alleen een beetje 'teleurgesteld' want de nieuwe track ziet er naar mijn mening lelijker uit dan de klassieke Vekoma track! Het is een (beetje) compleet nieuwe track geworden die veel te modern is naar mijn mening voor een achtbaan die er al meer dan 30 jaar staat. Ik vind de Vekoma track veel mooier.

Symbolica, het rijk der Fantasie...

Het is inderdaad zeer spijtig dat de klassieke 1200 track niet terugkeert. Het is mij dan ook nog steeds een raadsel waarom ervoor is gekozen om CSM direct de klus te laten klaren, i.p.v. (in opdracht van) Vekoma. Ik ben nog wel het meest benieuwd naar hoe deze track eruit zal zien, geïnstalleerd aan de huidige (aangezien het station en de lift blijven staan).

Aan de andere kant mogen we niet klagen dat de Efteling haar best doet om de Python te behouden.

Ik vind deze nieuwe track juist heel gaaf, geeft een totaal nieuwe uitstraling. Alleen is het dan een aparte keuze om de lift en het station niet te veranderen. Hebben de lift en het station niet ook een technische opknapbeurt nodig?

 Offline Marwin
Moderator
Citaat van: themeparkfreak link: /forum/8/25251/813648 op: 08-11-2017 20:57:09

Ik vind deze nieuwe track juist heel gaaf, geeft een totaal nieuwe uitstraling. Alleen is het dan een aparte keuze om de lift en het station niet te veranderen. Hebben de lift en het station niet ook een technische opknapbeurt nodig?

Ja goeie vraag! Waar ik ook wel benieuwd naar ben of ze deze baan ook gaan lassen of van bouten voorzien (vermoed het eerste!)

- Vaak is de beste verklaring veel ingewikkelder dan de meest eenvoudige verklaring.

- The copyright bargain: a balance between protection for the artist and rights for the consumer.

Zoals te zien op de foto's worden ze aan elkaar geschroefd, er zitten namelijk schroefgaten in de connectie stukken.

Dacht ik ook, maar de rails zelf bevat geen connecties. Dit dan wel lassen?

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... Achtbaan 2019!

Citaat van: IProducties link: /forum/8/25251/813656 op: 09-11-2017 18:13:37

Dacht ik ook, maar de rails zelf bevat geen connecties. Dit dan wel lassen?

De grote witte buis van de track op de foto's heeft wel connecties/mogelijkheden om te schroeven. Dus geen lassen... alleen miss de verbinding met het oude baandeel (lift/station).

Versie: 1 Aangepast: 9 november 2017 21:40 door: DVHMark reden: Geen reden aangegeven
Sprookjes Bestaan in de Wereld vol Wonderen.

Op de rail zelf kun je geen schroefverbinding maken, omdat de wielen van het treintje daar overheen loopt. En als je de rail zelf gaat lassen, heeft het geen doel om de centrale buis wel met een schroefverbinding op elkaar aan te sluiten. Op foto drie en foto vijf zie je volgens mij hoe de rail zelf tegen het volgende raildeel gehouden wordt. Op de genoemde foto's zie je een knobbel in het midden van de railbuis. In het deel dat er tegenaan gedrukt wordt, zit waarschijnlijk een kuiltje waar die knobbel precies in past. Op die manier krijg je dat de raildelen precies op elkaar aansluiten. Da's met een schroef- of lasverbinding veel moeilijker.

De Markies

Ah natuurlijk, jullie hebben gelijk. Hoewel een lasverbinding met na-schuren wel mogelijk is, is dit toch wel eenvoudiger. Was ook volgens mij nu ik het mij bedenk ook gezegd dat o.a. de loopings ieder in twee delen zouden worden gemaakt.

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... Achtbaan 2019!

Ik vind die nieuwe look van de baan ook wel echt gaaf. Het zal wel echt wennen worden om dalijk naar ruigrijk te lopen en dan geen python meer te zien als ie in onderhoud is.. Verder baal ik ook best wel erg dat t onderhoud zo lang uitgesteld word

Goh, dat is waar. Een Python-loos Ruigrijk! Dat wil ik wel eens zien.

 Offline Marwin
Moderator
Citaat van: Trollenbol link: /forum/8/25251/813831 op: 06-12-2017 09:39:23

Goh, dat is waar. Een Python-loos Ruigrijk! Dat wil ik wel eens zien.

Nou niet helemaal Pythonloos. Het station en de liftill blijven bestaan. Maar een gek gezicht zal het wel zijn.

Btw even als side note vanuit de Efteling mogen we dus een laatste rit (samen met vriend of vriendin) verloten onder de DVZ aanhang. Dus vergeet niet je antwoord even in te sturen!

- Vaak is de beste verklaring veel ingewikkelder dan de meest eenvoudige verklaring.

- The copyright bargain: a balance between protection for the artist and rights for the consumer.

Leuk dat de Efteling ook plaatsen weggeeft aan de Vijf Zintuigen om te winnen! Komt er dan ook een videoreportage met Bram?

Symbolica, het rijk der Fantasie...

 Offline FrankV
Artikel van het Algemeen Dagblad over de vernieuwing van de Python (inclusief video):
https://www.ad.nl/binnenland/de-oude-python-is-versleten-de-nieuwe-komt-eraan-zo-wordt-hij-gebouwd~a...

Pagina: 5 van 5 (98 items)
<< 1·2·3·4·5 >>