Forum: Python onderhoud 2017

Pagina: 1 van 4 (29 items)
<< 1·2·3·4 >>
Pagina: 1 van 10 (194 items)
<< 1·2·3·4·5·6·8·9·10 >>

36-jarige achtbaan Python wordt opnieuw opgebouwd

Toen de Python in 1981 opende was het niet alleen de eerste achtbaan in de Efteling, maar ook de grootste en meest spectaculaire achtbaan op het Europese vasteland. Inmiddels is de stalen achtbaan 36 jaar oud en heeft de Python in al die jaren een totale afstand van 309.435 km afgelegd. Na bijna acht keer de wereld rond is het nu tijd voor een grote opknapbeurt. Het 350.000 kilo wegend Efteling-icoon gaat daarom van januari tot en met maart 2018 in onderhoud. Daarbij wordt de baan afgebroken en weer opnieuw opgebouwd. De ritbeleving blijft hetzelfde, want de loopings, dubbele kurkentrekker en helix komen in het nieuwe ontwerp terug.

Na 36 jaar dienst is het tijd om het Efteling-icoon te vervangen. De treinen zijn door de jaren heen een aantal keer vernieuwd (laatste keer in 2011) en de attractie is opnieuw geverfd, maar het is nog steeds de oorspronkelijke baan. De grote opknapbeurt aan de Python vindt plaats omdat de Efteling goed en uitgebreid onderhoud aan haar attracties nodig vindt, om zodoende de herinneringen aan de Python te laten voortbestaan.

Geschiedenis Python

De Python heeft vanaf de allereerste plannen al voor opschudding gezorgd. Al in de loop van de jaren ’60 praat de Efteling over een aantrekkelijker aanbod voor de wat oudere jeugd. En om nationaal en internationaal te blijven meetellen, wordt eind jaren ’70 besloten een ‘reuzenachtbaan’ te bouwen. De Efteling bestond destijds enkel uit een Sprookjesbos en speeltuin, dus de Python werd als vreemde eend in de bijt aan de andere kant van het park neergezet. Waar de meningen over de komst van de achtbaan in het begin nogal verdeeld waren, bleek vrij snel na de opening van de Python dat de komst van deze thrill ride de toekomst van het park een belangrijke nieuwe richting gaf. Alleen al in 1981 bezochten 400.000 extra gasten de Efteling, door de komst van de Python.

Afscheid huidige achtbaan
Het afscheid van de huidige Python met genodigden, prijswinnaars en pers vindt plaats vóór 8 januari. Op zaterdag 31 maart 2018 wordt de stalen achtbaan weer opengesteld voor publiek. De Efteling-achtbanen Joris en de Draak, Baron 1898 en Vogel Rok blijven in deze periode wel geopend, mits de weersomstandigheden dit toelaten.

Bron: Efteling

Met de sluipende komst van het groot onderhoud van de Python, vroeg ik mij af wat jullie allemaal vinden wat er moet gebeuren met de Python?

Gezien het zo'n groot icoon is zou het mij niks verbazen dat ALS hij ooit weg moet, dat ze 'm dan gewoon van de grond af opnieuw opbouwen. Maarja, dan kun je net zo goed een beter/groter iets met thema neerzetten toch?

wat denken jullie? Zou hij ooit een thema moeten krijgen? Of in de verre toekomst gewoon neerhalen en een nieuwe achtbaan ervoor in de plaats?

Versie: 1 Aangepast: 28 september 2016 10:53 door: Volgera reden: Geen reden aangegeven
 Offline Bslo
Àls de Python ooit thematisatie krijgt zodat hij beter in het rijtje attracties van Ruigrijk past, zou de Efteling dat simpel kunnen doen door het thema 'Python' te veranderen naar een soort zeeslang. Dan kan er rondom de zeeslang thematisatie worden toegevoegd. Hij past dan ook gelijk in het zeevaart rijtje wat je in Ruigrijk ziet rondom de Python. (Joris en de Draak niet meegerekend)

Versie: 1 Aangepast: 22 september 2016 22:48 door: Bslo reden: Geen reden aangegeven
Efteling, Disneyland Paris, Artis, Bobbejaanland, Movie Park, Slagharen en Toverland abonnementhouder. Neem eens een kijkje op www.verwonderling.nl. Team Plaetjesmakers en Eftelingsestraat.

Efteling 2016: 50x Efteling 2017: 48x Efteling 2018: 20x EuropaPark: 5x Phantasialand: 3x Slagharen: 1x Gardaland: 1x Artis: 33x Toverland: 12x Disneyland Paris: 11x en nog vééél meer parken die niet interessant zijn om te vermelden

De Python is zo'n fenomeen in nederland dat het geen zin heeft deze helemaal opnieuw te thematiseren, de naam te veranderen of er een achtergrond verhaal aan toe te voegen. Denk dat niemand daar behoefte aan heeft bij de Python, de baan is ruim 30 jaar oud en iedereen kent de baan voor wat het is; een icoon in nederland., het is te laat voor zo'n ingrijpende verandering voor deze baan, dat kan je beter doen als je iets nieuws neerzet.

Wat er beter gedaan kan worden (en denk dat dat ook gaat gebeuren) is dat de beplanting een flinke opknap beurt krijgt, de wachtrij wordt aangepast en de subtiele industriele ornamenten in het station een beetje doorgevoerd kunnen worden.

Thematiek toevoegen kan altijd, evenals de baan verlengen op welke manier dan ook. Muziek toevoegen en/of visuele effecten, kan allemaal...

Maar voor nu zie ik het liefste dat de baan enkel een nieuwe laag verf krijgt. Een eigen soundtrack voor enkel de wachtrij lijkt mij ook wel wat.

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... Strookrijk 2020!

Prima als ze hem zo laten. Door thematisering te forceren gaat er een icoon verloren. Een verlengd baan verloop leek mij eerst wel cool, maar dat is helemaal niet nodig. De Python is namelijk nog altijd de ruigste attractie van de Efteling, ondanks dat hij al zo oud is.

Misschien dat ze nog iets leuks met het station kunnen doen, en een (overigens al gecomponeerde ) wachtrij muziek kunnen toevoegen, maar daar zou ik het bij laten.

Natuurlijk komt er ooit die tijd dat de baan niet meer te redden valt. Slagharen heeft er laatst voor gekozen om haar iconische achtbaan te laten vervangen door een geheel ander model, en de respons was positief. Toch zou een exacte kopie mijn stem krijgen.

Citaat van: Trollenbol link: /forum/8/25251/809339 op: 22-09-2016 20:08:09

Prima als ze hem zo laten. Door thematisering te forceren gaat er een icoon verloren. Een verlengd baan verloop leek mij eerst wel cool, maar dat is helemaal niet nodig. De Python is namelijk nog altijd de ruigste attractie van de Efteling, ondanks dat hij al zo oud is.

Misschien dat ze nog iets leuks met het station kunnen doen, en een (overigens al gecomponeerde ) wachtrij muziek kunnen toevoegen, maar daar zou ik het bij laten.

Natuurlijk komt er ooit die tijd dat de baan niet meer te redden valt. Slagharen heeft er laatst voor gekozen om haar iconische achtbaan te laten vervangen door een geheel ander model, en de respons was positief. Toch zou een exacte kopie mijn stem krijgen.

Al gecomponeerde wachtrijmuziek? Dat is nieuw voor mij.

Parken 2018: Efteling 12x | Tikibad (Duinrell) 1x | Attractiepark Slagharen 1x | Europa-Park 1x

Parken 2017: Efteling 17x | Disneyland Park 2x | Walt Disney Studios Park 2x | Phantasialand 1x

Efteling totaal 69x

Citaat van: SWIding97 link: /forum/8/25251/809341 op: 22-09-2016 20:45:21

Zeg ik nu iets heel verkeerds? Het lijkt me dat dit nummer ooit bedoeld was als wachtrij muziek maar speelt niet in het park:

Niets verkeerds hoor, maar deze muziek is enkel te vinden op de DVD's en is niet speciaal gecomponeerd voor de Python. Hij is van iemand anders. Hoewel ik deze muziek wel lekker spannend vindt voor een attractie als de Python (mag echt spannender zijn dan alle andere soundtracks uit het park).

Edit: de reacties onder de video op YouTube dat deze muziek van René is zijn incorrect. Hij maakte alleen een variant.

Versie: 2 Aangepast: 22 september 2016 21:42 door: IProducties reden: geen
Versie: 1 Aangepast: 22 september 2016 21:34 door: IProducties reden: Toevoeging.
Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... Strookrijk 2020!

Ik heb deze track altijd al een mysterie gevonden. Sommigen beweren dat hij voor de Efteling is gecomponeerd, sommigen weer niet. Merkelbach mag dan wel een variant op een bestaand muziekstuk hebben gemaakt, maar wanneer is er sprake van een variant, en wanneer van een eigen compositie (of rearrangement, of remix)? Er zal toch wel een connectie zijn, ook al is het maar een licence voor gebruik op de park DVD's. Het lijkt me sterk dat ze die dan niet mogen gebruiken in het park zelf.

Als ze maar zorgen dat hij weer soepel rijdt. De laatste keer kreeg ik ergens tijdens de rit zo'n tik op mijn nek dat ik wel 10 keer nadenk voor ik weer instap...

Count the days or set them ablaze...

Citaat van: Bslo link: /forum/8/25251/809332 op: 22-09-2016 15:49:33

Àls de Python ooit thematisatie krijgt zodat hij beter in het rijtje attracties van Ruigrijk past, zou de Efteling dat simpel kunnen doen door het thema 'Python' te veranderen naar een soort zeeslang. Dan kan er rondom de zeeslang thematisatie worden toegevoegd. Hij past dan ook gelijk in het zeevaart rijtje wat je in Ruigrijk ziet rondom de Python. (Joris en de Draak niet meegerekend)

Wat grappig, daar dacht ik in eerste instantie ook wel aan ja

maar over het algemeen redelijk gemixte reacties dus wel leuk om te zien! Ik snap natuurlijk dat het voor veel mensen al een groot icoon is voor Nederland, maar ik hoop dat ze ook kunnen begrijpen dat vernieuwing ook nodig is om te groeien als park zijnde (en een kale, oude achtbaan past niet zo heel mooi in dat plaatje als de rest van het park mooi gethematiseerd is natuurlijk).

En sowieso hoop ik inderdaad ook dat ze het ritje weer wat aangenamer kunnen maken in het onderhoud volgend jaar Ik word vooral in die 2e looping wel wat huiverig van die 3 harde tikken die je kunt horen als je er doorheen raast....

Citaat van: Trollenbol link: /forum/8/25251/809342 op: 22-09-2016 20:52:59

Zeg ik nu iets heel verkeerds? Het lijkt me dat dit nummer ooit bedoeld was als wachtrij muziek maar speelt niet in het park:

Dit hoor je ook in de onride video op het yt kanaal van de Efteling

Citaat van: mipmuyd link: /forum/8/25251/809361 op: 23-09-2016 18:05:26

Citaat van: Trollenbol link: /forum/8/25251/809342 op: 22-09-2016 20:52:59

Dit hoor je ook in de onride video op het yt kanaal van de Efteling

Dit nummer hoorde je ook tijdens de strijd om de boskabouter op het Efteling Youtube kanaal.

Auties love Efteling

Ik had hem inderdaad al eerder voorbij horen komen bij de onride, daar kende ik hem zelfs van.

Strijd om de boskabouter? Battle om de wisselkabouter zul je bedoelen Aan het einde van deze video's kun je goed horen dat het wederom een variatie is. Deze zou zelfs beter passen als wachtrij muziek om hij wat rustiger is!

Citaat van: Trollenbol link: /forum/8/25251/809366 op: 23-09-2016 18:48:23

Ik had hem inderdaad al eerder voorbij horen komen bij de onride, daar kende ik hem zelfs van.

Strijd om de boskabouter? Battle om de wisselkabouter zul je bedoelen Aan het einde van deze video's kun je goed horen dat het wederom een variatie is. Deze zou zelfs beter passen als wachtrij muziek om hij wat rustiger is!

Die serie is 4 jaar geleden, dan kun je je wel voorstellen dat de naam een beetje is weggezakt

Auties love Efteling

Strijd had het wel moeten zijn naar mijn mening. Deze discussie blijft wel ieder jaar terugkomen met ongeveer dezelfde meningen...

Ik hoop dat aanstellerig Engels in een niet-internationale context binnenkort niet meer in de mode is...

''Natuurlijk komt er ooit die tijd dat de baan niet meer te redden valt.'' zei ik een maand of 2 geleden. Van dit bericht op Looopings schrok ik dus wel even.

http://www.looopings.nl/weblog/6453/Python-in-de-Efteling-gaat-bijna-drie-maanden-dicht.html

''Volgens geruchten blijven alleen de liftheuvel en het station staan. De rest van de baan zou vervangen worden.'' Oei. Tja, het zat er aan te komen. Dit betekend gelukkig dat hij niet geheel weg moet / vervangen wordt, zoals sommigen voorspeld (en blijkbaar stiekem gehoopt?) hadden. De Python blijft de Python, maar dan een stukje mooier

Als ik het goed begrijp, gaat de baan gewoon hetzelfde blijven, maar dan met nieuw staal. Laat die reacties op looopings maar lekker, ik ben trots op de Efteling dat ze de Python laten staan en zelfs nog geweldig goed onderhouden.

Kan toch bijna niet dat in 3 dagen een heel baandeel weggelast wordt en opnieuw gemonteerd. Dat lijkt me niet heel veilig.

The Monsterball Tour Mei 2010 <3! - Born This Way Ball September 2012 <3! - artRAVE: The ARTPOP Ball September 2014 <3! - Cheek to Cheek Tour Juli 2015 <3 - The Joanne World Tour 2017 <3!

Citaat van: GEKKERTJUH link: /forum/8/25251/810415 op: 14-11-2016 21:20:38

Kan toch bijna niet dat in 3 dagen een heel baandeel weggelast wordt en opnieuw gemonteerd. Dat lijkt me niet heel veilig.

De baan is sowieso 3 maanden dicht, en in april ook nog een paar dagen

Auties love Efteling

Pagina: 1 van 10 (194 items)
<< 1·2·3·4·5·6·8·9·10 >>