Forum: Welke vijf sprookjes zou je nog in het Sprookjesbos willen zien?

Pagina: 1 van 1 (1 items)
<< 1 >>
Pagina: 2 van 2 (75 items)
<< 1·2 >>

En wat als de sprookjesboom herplant wordt in het sprookjesbos theater om zo een interactieve show ermee te maken, dan komt er meer ruimte vrij.

Versie: 2 Aangepast: 18 april 2016 23:31 door: eftelwonder reden: Geen reden aangegeven
Versie: 1 Aangepast: 8 januari 2016 17:08 door: eftelwonder reden: Geen reden aangegeven
Waarom niet een paar sprookjes introduceren langs het heksenpad?

Bijvoorbeeld sprookjes met heksen, trollen, spoken of bosgeesten waardoor het een griezelsprookjesbos wordt dat goed aansluit met het spookslot.

Best kleinschalig zodat de bomen kunnen blijven staan.

Echte sprookjes moet je in het sprookjesbos houden. Dat is de kern en sterke punt van de Efteling. Laat het heksenpad maar een rustig pad dat niet iedereen weet te vinden.

Zo lang ich nog in laeve bèn, bèn ich eine Fortuna fan!

Ja maar het is dicht bij het sprookjesbos. En het is echt een stemmige plek.

Maar ik snap wat je bedoelt. Het was maar een ideetje

Nog even een reactie op het verhaal hierboven en daarna mijn lange verhaal over nog een idee...

Ik ben het met Rambo1990 eens, het sprookjesbos moet een geheel blijven en niet door de promenade in tweeën worden gesplitst. Van Damme heeft daarentegen wel gelijk dat het gebied bij het Heksenpad zich mooi voor een uitbreiding leent.
Toch zou ik ervoor kiezen om de oude parkeerplaats deels in te korten, zodat daar weer een vol bos kan ontstaan, met uitbreidingsmogelijkheden voor sprookjes, want feit blijft dat het sprookjesbos nu toch echt bijna vol is, om een bos te kunnen noemen. Aan de andere kant kan dit ook worden gedaan, zodat het gebied bij de entree weer symmetrisch is. Hier zou dan uitbreiding kunnen komen voor een eerder door velen van jullie genoemd Uitrijk. Er is dan nog extra ruimte beschikbaar dan dat er nu is. De opslagplekken daar die er nu zijn, kunnen, net als de weggevallen parkeerplaatsen, worden opgeschoven naar het westen van het park, nabij de zogeheten Dodenauweg (zie Google Maps). Ja, ik weet dat het dan nog ver lopen wordt en het voor de Efteling niet heel handig is om parkeerplekken weg te halen, maar eens moet dit wel gebeuren, want de uitbreiding van strookrijk voorziet de Efteling niet van een uitbreiding van het sprookjesbos en een toekomstig Uitrijk. De Efteling moet blijven uitbreiden, maar zover is het natuurlijk nog niet. Eerst Strookrijk en Symbolica natuurlijk, maar aangezien dit een soort toekomst-topic betreft, bij deze mijn visie.

Na dit hele verhaal, is het wel duidelijk dat er voor de Efteling weinig ruimte overblijft. Immers, ten noorden van het park ligt Kaatsheuvel, dus uitbreiding daar is onmogelijk. Ten zuiden van het park, ligt het Loonsche land en Villa Pardoes, door de bouw van een vakantiepark daar en de visie dat dat stuk grond natuur moet blijven, is uitbreiding naar het zuiden onmogelijk. Ten westen is er nog veel grond, maar door mijn verhaal van hierboven, m.b.t. parkeergelegenheid en een toekomstige uitbreiding van het sprookjesbos en ook nog een toekomstig Uitrijk, is het westen eigenlijk al vol. Bosrijk ligt in het zuidwesten, dus dat wordt niets. Blijft over het oosten: een toekomstig strookrijk en een snelweg. Een uitbreiding aan de andere kant van de snelweg sluit ik voor de toekomst niet uit, maar voor dit topic is dit niet relevant, dus beperk ik mij tot strookrijk.

Ik heb al vele ideeën langs horen komen in diverse topics. Zo heb ik hier bijvoorbeeld nog het verhaal van de jongen die wilde leren griezelen gehoord, wat dan weer goed met een flying coaster van B&M kan worden gecombineerd. De Efteling vond tenslotte de samenwerking met B&M erg goed gaan en er zijn veel fans die graag een nog wat extremere achtbaan in de Efteling wilden. Dit kan prima met het thema griezelen en een unieke achtbaan als een flying van B&M. Deze coaster kan dan het beste in het zuiden van strookrijk liggen, want...

Hier (eindelijk) mijn idee:

Ik hoorde van een aantal mensen hier op het forum dat een logflume nog ontbrak. Het liefste als die in Phantasia, werd er nog genoemd, en nadat ik heb gekeken naar diverse soorten, vond ik het thema van Chiapas wel het beste bij een logflume passen. Nu heb ik zitten nadenken wat de Efteling dan wel hiermee kon doen. Het thema Egypte en Afrika zou ik persoonlijk nog graag in de Efteling terug zien (Piraña is inca-achtig en Fata Morgana Arabisch, net als Vogelrok, maar bij Fata Morgana en Piraña is geen ruimte, bij Vogelrok wel). Vandaar dat mijn idee het beste in het noorden van strookrijk kan, als nieuwe toevoeging voor Reizenrijk gelijk.

Ik had dus:
- Logflume
- Thema Egyptisch/Afrikaans (met Afrikaans bedoel ik jungle, iets wat bij mijn idee past, leg ik straks uit)
- Uniek, maar haalbaar
- Nabij Vogelrok, in reizenrijk
- Storytelling, maar eigen fantasie moet grote rol spelen (dus verhaal moet niet boem pats voor je liggen)

Toen bedacht ik dat we nog als sprookje/verhaal Tarzan missen, een verhaal wat bij Disney toch al wel oud is, net als Pinokkio.
En dan wilde ik niet het bekende verhaal van Tarzan en Jane zien, maar een wat minder bekend verhaal, wat toch ook weer duidelijk Tarzan en co laat zien, maar niet gelijk een bekend verhaal voorwerpt. Nee, ik wilde, gezien de eisen, dan toch liever richting de verdwenen stad Opar. Disney is hier nauwelijks op ingegaan (m.u.v. de tv serie rondom Tarzan), dus zorgt ervoor dat kinderen de Efteling niet met Disney vergelijken. Toch kan de Efteling veel inspiratie opdoen bij die paar afleveringen van Tarzan, met nadruk op hoe de stad eruit ziet, met watervallen, torens en zo, en niet stereotypen als een saaie piramide.

Hierin zou dan een logflume kunnen liggen, die deels indoor een darkride vormt, immers, de Efteling is goed in het maken van darkrides, volgens velen, waaronder ik. Het themagebied eromheen zou dan middels jungle-achtige planten en veel bloemen (ook were een extraatje) kunnen aansluiten op het gebied bij Vogelrok. De achterkant van Vogelrok kan dan ook weer mooi worden meegenomen, wat de verbinding park-Efteling Hotel indrukwekkend mooi maakt.

Ik heb nog veel meer details e.d., en natuurlijk weet ik dat dit project veel gaat kosten (hoewel, hoeft niet, kan, maar kan ook in fases worden gedaan). Eerst Symbolica en natuurlijk moet Strookrijk er nog komen. Maar dit waren mijn ideeën erover. Hoop dat jullie het wat vinden en dat jullie überhaupt dit te lange verhaal van mij hebben kunnen volgen.

Wat is jullie mening hierover? Tips, verbeteringen, commentaar, allemaal welkom.

NB: Mijn verhaal past deels in dit topic, deels in andere topics, maar aangezien het toch om een sprookje/verhaal gaat, schrijf ik in dit topic...

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... Symbolica: 2017!

Wat ik, en meerdere al vaker hebben geroepen; de Efteling heeft voldoende plek om uit te breiden, en alles zal naar aanloop van 2030 duidelijker worden.
In ieder geval is het bij mij bekend dat de Efteling ontzettend veel ruimtr heeft aan de west kant van het huidige park, en dat het parkoppervlak op den duur dubbel zo groot kan worden tot aan de dodenauweg.
Zorgen om ruimte heb ik dus totaal niet, ik weet dat die er is namelijk, ook voor een groter parkeerterrein zonder in de leveren aan parkoppervlakte.

Daarnaast hoor ik vaak mensen praten over attracties, in dit maar ook in andere topics. Ik denk dat als we aan een nieuwe attractie in de Efteling eigenlijk eerder andersom moeten denken. Bedenk bijvoorbeeld eens welk verhaal in de Efteling zou passen, en pas daarna hoe dat dit uitgebeeld moet worden.
Tuurlijk kun je altijd kijken voor welke doelgroep je een attractie bouwt, maar om zo maar te roepen; we bouwen een logflume, en daar verzinnen we een verhaal omheen.

Echter gaat dit topic over het sprookjesbos, en ook daar is allemaal al iets mee gedaan in de toekomstvisie richting 2030. Er komen zeker nog sprookjes in het huidige bos bij, en daarna wordt het uitgebreid tot aan de parkeerpromenade.
Alles heeft tijd nodig en ik verwacht dat dit nog wel eens een jaar of 10 kan duren voordat het sprookjesbos in oppervlakte wordt uitgebreid.

Is dat bevestigd? Dat het Sprookjesbos uitgebreid word richting parkeer promenade als het zo ver is?

Efteling, oh, Efteling

Nee is niet officiëel bevestigd, maar als het goed is wordt hier wel over gesproken in het masterplan wereld van de Efteling 2030 wat later dit jaar gepresenteerd wordt. Op dit moment is het op basis van bronnen/geruchten.
Echter zou ik nooit een gerucht plaatsen waar geen reden toe is om te geloven. Tevens als je logisch nadenkt weet je ook dat dit gaat gebeuren. Het is niet of, maar de vraag is wanneer.

Versie: 1 Aangepast: 6 mei 2016 19:54 door: Eftelaar reden: Geen reden aangegeven
Citaat van: Eftelaar link: /forum/8/25034/806499 op: 05-05-2016 15:55:15

Daarnaast hoor ik vaak mensen praten over attracties, in dit maar ook in andere topics. Ik denk dat als we aan een nieuwe attractie in de Efteling eigenlijk eerder andersom moeten denken. Bedenk bijvoorbeeld eens welk verhaal in de Efteling zou passen, en pas daarna hoe dat dit uitgebeeld moet worden.
Tuurlijk kun je altijd kijken voor welke doelgroep je een attractie bouwt, maar om zo maar te roepen; we bouwen een logflume, en daar verzinnen we een verhaal omheen.

Echter gaat dit topic over het sprookjesbos, en ook daar is allemaal al iets mee gedaan in de toekomstvisie richting 2030. Er komen zeker nog sprookjes in het huidige bos bij, en daarna wordt het uitgebreid tot aan de parkeerpromenade.
Alles heeft tijd nodig en ik verwacht dat dit nog wel eens een jaar of 10 kan duren voordat het sprookjesbos in oppervlakte wordt uitgebreid.

Ik redeneer zoals te zien in mijn reactie niet via attractie -> verhaal, hoor. Ikzelf had al wat ideeën en zo te zien is het type attractie logflume de beste optie hiervoor.

Zelf zie ik heus nog wel een of twee sprookjes in het huidige bos erbij komen, maar tot 2030 nog geen gronduitbreiding? Vind ik persoonlijk toch wel wat krap worden. Maar hé, nog tijd zat. In ieder geval wel correct dat we indien er een uitbreiding voor het sprookjesbos komt, we met zekerheid kunnen zeggen dat een deel van de parkeerplaats dan weg moet. Anders loop je gewoon tegen de promenade, de dioramahal of het Ton van de Ven plein aan.

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... Symbolica: 2017!

Citaat van: Eftelaar link: /forum/8/25034/806510 op: 06-05-2016 19:51:43

Nee is niet officiëel bevestigd, maar als het goed is wordt hier wel over gesproken in het masterplan wereld van de Efteling 2030 wat later dit jaar gepresenteerd wordt. Op dit moment is het op basis van bronnen/geruchten.
Echter zou ik nooit een gerucht plaatsen waar geen reden toe is om te geloven. Tevens als je logisch nadenkt weet je ook dat dit gaat gebeuren. Het is niet of, maar de vraag is wanneer.

Als ik het mocht zeggen zo snel mogelijk.
Het is en blijft toch een prachtig stuk efteling.
Het zou gewoon jammer zijn als er nog 2 sprookjes bij komen en dat het dan over en sluiten is.
Natuurlijk niet letterlijk maar komt er geen uitbreiding van het bos dan stopt de aanbouw van sprookjes uiteindelijk wel.
En dan vraag ik me af hoe gaat het dan in de toekomst.
Want eerlijk is eerlijk uiteindelijk lopen er dan veel minder mensen doorheen.
Nu doordat er steeds wat nieuws komt loop je makkelijker de ronde dan dat je nu bijv. 10 jaar niks nieuws krijgt.

Al oogt deez' villa lief en mild, daarbinnen word het toch iets wild.

U lijkt soms overkop te gaan.. voelt u dan angst? Blijf dan hier staan!

En ouders, is uw kind nog klein, bedenk, het kan wat griezelig zijn...

1.Blauwbaard
2.De gelaarsde kat
3.De vos en de raaf
4.De schone en het beest
5.Het tinnen soldaatje

Wat mij ook wel een leuk idee lijkt is om (als de paddenstoelen en De nieuwe kleren van de keizer) de muzikale kant op te gaan met het zwanenmeer (wat al eerder vermeld is) maar ik zou vooral graag de Toverfluit van Mozart zien maar dat telt misschien niet als sprookje.

Citaat van: HenryRavenswood link: /forum/8/25034/808247 op: 12-07-2016 17:49:52

1.Blauwbaard
2.De gelaarsde kat
3.De vos en de raaf
4.De schone en het beest
5.Het tinnen soldaatje

Wat mij ook wel een leuk idee lijkt is om (als de paddenstoelen en De nieuwe kleren van de keizer) de muzikale kant op te gaan met het zwanenmeer (wat al eerder vermeld is) maar ik zou vooral graag de Toverfluit van Mozart zien maar dat telt misschien niet als sprookje.

Het Zwanenmeer met muziek van Tsjaikovski? Dat zou wel gaaf zijn, vooral als er nog andere elementen uit het ballet in zouden zitten.

Ik heb ergens het idee dat de gelaarsde kat in de toekomst wel in het sprookjesbos komt, zeker in verband met de nieuwe musical.

Offline maxim
1. De rattenvanger van Hamelen.
Ik zag deze vroeger in het sprookjesbos in Valkenburg. Ze hebben een simpele maar leuke uitvoering met kruipende ratten en een fluitspelende rattenvanger animatronic.

2. Sprookje van de zes zwanen.
Anton Pieck maakte hiervoor een tekening van een meisje (animatronic) op een heuveltje met 6 zwanen die er rond zwemmen. Ik zou dit een erg leuke toevoeging vinden naast al die grote sprookjes van de laatste jaren.

3. Het verhaal van Reynaert de Vos. Een Vlaams sprookje dat de Efteling al gebruikt voor het golfpark (mascotte).

4. De gelaarsde kat

5. De prinses op de erwt. Al jaren vertoont in het Efteling museum maar nooit een sprookje geworden.

Met vriendelijke groet, <br />Maxim De Donder

Ik denk dat ze van Robin Hood ook iets kunnen maken, qua omgeving van het verhaal pas het goed in het Sprookjesbos.

Versie: 1 Aangepast: 1 augustus 2016 14:21 door: JeroenNEC reden: Geen reden aangegeven
Robin Hood is toch geen sprookje? Ik dacht altijd meer dat dat een volkslegende was.

Offline Carlo
Citaat van: Donald D link: /forum/8/25034/808510 op: 01-08-2016 19:05:58

Robin Hood is toch geen sprookje? Ik dacht altijd meer dat dat een volkslegende was.

Pinokkio is ook geen sprookje...

Efteling-counter 2014: 14 x (2011: 56x / 2012: 33x / 2013: 25x) Een bericht getypt en je onderbouwde mening geuit? Check dan je spelling en haal eerst de fouten er uit!

Sprookje of geen sprookje, Robin Hood zou ook prima in de Efteling passen.

Hmm mee. Zal niet veel kinderen aanspreken denk ik, Robin Hood. Dan zijn er toch wel een aantal sprookjes, sages en legenden die ik eerder zou kiezen.

Count the days or set them ablaze...

Robin Hood is heel bekend onder de kinderen... als Disney versie Ik heb Belle en het Beest niet vaak langs zien komen op dit topic, ondanks hij erg aansorekend kan zijn met bijv. Een grote animatronic van een harig groot monster

Hoogmoed komt voor den val...

Het viel mij overigens vandaag goed, en voor het eerst, op dat er tussen de kabouters en langnek, waar voorheen de aangepaste route ivm Pinokkio liep, best nog een hoop ruimte is. Ik verwacht dan ook dat ze deze plek als één van de 4 a 5 locatie's in gedachten hebben voor de toekomst.

Nieuw lid
Stelling:

Vinden jullie het Sprookjesbos niet te groot worden? Ik begrijp de interesse naar nieuwe sprookjes. Ik ben er ook in zijn geheel mee bezig. Enkel merk ik steeds meer dat (vooral de allerkleinste...) kindjes het bos te groot vinden worden voor dit stuk wandelen. Ik heb eerder ideeën gehoord over het maken van een darkride binnen het bos. Dit valt bij mij niet echt in de smaak. Om een nieuw leven in dit topic te blazen en uit interesse heb ik deze twee polls bedacht: (beredenering is altijd leuk!)

Vinden jullie het Sprookjesbos niet te groot worden?
[STEM] Ja
[STEM] Nee
[STEM] veel van hetzelfde

Denken jullie dat het bos nog veel gaat uitbreiden?
[STEM] Ja
[STEM] Nee
[STEM] Alleen voor een volwassen doelgroep (uitbreiding naar de eerder genoemde Blauw Baard ect.)

...Dan zult gij vrede vinden. In uw huis en in uw hart...

Offline Weirdo
Vind het een moeilijke stelling die laatste.
Want wat is veel?

1. De Gelaarsde Kat
2. De Rattenvanger van Hamelen
3. Het Lelijke Eendje
4. Uitbreiding de Kleine Zeemeermin
5. De Bremer Stadsmuzikanten

Citaat van: SylvainDr link: /forum/8/25034/813125 op: 31-07-2017 00:49:07

Stelling:

Vinden jullie het Sprookjesbos niet te groot worden? Ik begrijp de interesse naar nieuwe sprookjes. Ik ben er ook in zijn geheel mee bezig. Enkel merk ik steeds meer dat (vooral de allerkleinste...) kindjes het bos te groot vinden worden voor dit stuk wandelen. Ik heb eerder ideeën gehoord over het maken van een darkride binnen het bos. Dit valt bij mij niet echt in de smaak.

Misschien is dit niet het meest geschikte topic, maar ik heb hier ook al eens over nagedacht. De huidige route begint inderdaad vrij lang te worden zeker met kleinere kinderen. Een eventuele oplossing is om het meer op te splitsen. Door een tweetal hoofdpaden van de originele ingang en vanaf de pardoes promenade rechtstreeks naar het herauten plein te maken (rood). En vanaf daar in eerste instantie twee kortere routes te maken (blauw en paars). Als dan in de toekomst een deel van de parkeerplaats bij het sprookjesbos getrokken wordt kan daar een derde route bij komen (groen). Vooral voor meer daagse bezoekers kan dit goed werken denk ik. Ze kunnen dan op verschillende dagen steeds 1 route doen. En voor de meer nostalgisch aangelegde bezoekers veranderd er ook niet heel veel als ze de verschillende routes achter elkaar doen.

Gr Mister V-W

Wat ook ervoor zorgt dat het Sprookjesbos langer duurt is dat er geen sluippaadje is bij het Meisje met de Zwavelstokjes en de Sprookjesboom. Dat scheelt best wel veel tijd als je niet daar helemaal omheen hoefde te lopen.

Symbolica, het rijk der Fantasie...

Pagina: 2 van 2 (75 items)
<< 1·2 >>