Forum: Wonder bestaat 20 jaar!

Pagina: 1 van 1 (1 items)
<< 1 >>
 
 

Magazine 'Wonder' bestaat 20 jaar

Recentelijk is het magazine Wonder weer bij de abonnementhouders op de deurmat gevallen. Dit jaar bestaat het blad 20 jaar en begin deze maand is het dus 20 jaar geleden dat het merk Wonder actief werd. Aanvankelijk was het blad bedoeld ter promotie van de ×Efteling en was bijgesloten in de damesbladen. De eerste uitgave hiervan was in 1994. 


Geschiedenis
Het idee kwam destijds van een reclamecampagnebureau waar voormalig hoofd-communicatie van de Efteling Reinoud van Assendelft de Coningh zaken mee deed. Het doel was een zo hoog mogelijke oplage te halen. Het damesblad Libelle werd daarvoor uitgekozen. De doelgroep was gezinnen met kinderen, waarbij de moeders de sprookjes konden voorlezen aan de kinderen. Alle adverteerders in het blad hadden hun reclame aangepast aan de Efteling.

In de jaren '95 tot en met '97 verschenen nog drie edities, daarna werd het rustig rondom het blad aangezien de adverteerders minder interesse toonden in het blad. In 2000 wordt de Efteling-slogan "Een wereld vol wonderen" weer onder de aandacht gebracht, dat werd het startsein voor een nieuwe reeks Wonder. In 2003 krijgt het blad ook een spin-off folder voor abonnementhouders: de Wonderwaardigheden. Het blad Wonder zelf blijft ter promotie voor het grote publiek. Tot aan 2005 verschenen elk jaar drie edities uit: lente, zomer, herfst/winter (gecombineerd). Het blijft daarna echter weer 2 jaar stil rondom het blad.

Luxe uitvoering
In 2006 onderging het blad een volledige make-over. Waarbij tot aan 2005 het blad nog enige diepgang had, was dat in 2006 volledig verdwenen. Ook de zo typerende 'ver-Eftelingse' reclames hebben het veld geruimd. Het blad bestaat dan alleen nog maar uit promoties voor musical en andere parkonderdelen. Ook houdt het blad zijn oude ritme weer vast: elk jaar één tot aan 2009. Wederom verdwijnt het blad weer van het toneel en wordt de wonderwaardigheden in een luxer jasje gestopt.

Samenwerking
Recentelijk is het concept weer van de plank af gehaald. Dit keer vervangt het blad de Wonderwaardigheden. Bijzonder aan dit blad is dat de Efteling Mediapartners in de arm heeft genomen voor de vormgeving. Mediapartners zijn onder meer bekend van de Allerhande. Alle Wonders en Wonderwaardigheden kun je terugvinden in onze bibliotheek.



Ik vind het een topblad. Maar als Eftelingfreak kan dat ook niet anders, toch? Inhoudelijk alleszins veel beter en bonter dan voorgaande edities.

Steven Desmet

Pagina: 1 van 1 (1 items)
<< 1 >>