Forum: Toekomst :

Pagina: 1 van 2 (14 items)
<< 1·2 >>
Pagina: 45 van 51 (1014 items)
<< 1·2·3·40·41·42·43·44·45·46·47·48·49·50·51 >>

Ik hoop echter wel dat Strookrijk een organische groei krijgt, dus niet dat het in 1x in zijn geheel gebouwd wordt maar op een natuurlijke manier groeit. Mij lijkt het leuk, aangezien het Stroorijk hier toch aan gaat grenzen, om de Kleuterhof uit te breiden met wat mooi aangeklede outdoor kinder attracties. Voor de jongste doelgroep is er nu vooral het sprookjesbos en de slow rides maar die zijn veelal binnen. Een gebied dat totaal inspeelt op de fantasie van jonge kinderen lijkt mij dan wel gepast. Hieraan vast zouden ze natuurlijk een thrillride kunnen plaatsen, dit loopt dan gelijk door in het Ruigrijk.

Verder lijkt het me nog steeds gaaf als ze het Fata Morgana gebied iets meer uitbreiden met een compleet gethematiseerd Oosters stationsgebouw, extra station voor de stoomtrein.

Citaat van: willm-kr link: /forum/8/23153/812191 op: 05-05-2017 18:17:20

Ik hoop echter wel dat Strookrijk een organische groei krijgt, dus niet dat het in 1x in zijn geheel gebouwd wordt maar op een natuurlijke manier groeit. Mij lijkt het leuk, aangezien het Stroorijk hier toch aan gaat grenzen, om de Kleuterhof uit te breiden met wat mooi aangeklede outdoor kinder attracties. Voor de jongste doelgroep is er nu vooral het sprookjesbos en de slow rides maar die zijn veelal binnen. Een gebied dat totaal inspeelt op de fantasie van jonge kinderen lijkt mij dan wel gepast. Hieraan vast zouden ze natuurlijk een thrillride kunnen plaatsen, dit loopt dan gelijk door in het Ruigrijk.

Verder lijkt het me nog steeds gaaf als ze het Fata Morgana gebied iets meer uitbreiden met een compleet gethematiseerd Oosters stationsgebouw, extra station voor de stoomtrein.

Hopelijk valt het inderdaad niet op aan de natuur dat het er later bij is gekomen,echter zijn de meeste bomen in de efteling onnatuurlijk ontstaan dus wie weet. Nu zou je wel bijna zeggen dat. Een flying coaster wel moet, wing coaster kan pas over aantal jaar als het 100km verder als nieuw is.

Een flying is door Toverland een stuk minder exclusief geworden. Toen de eerste inverted werd gebouwd dacht men ook 'wow. dat is toch eens apart.' Tegenwoordig is het niet heel opvallend meer. Ik denk dat de efteling ALS ze met een goede coaster willen komen een speciale willen bouwen en dan zie ik inderdaad liever een MACK megacoaster.

Het zal ongetwijfeld iets speciaals worden, maar ik vind het eigenlijk nog belangrijker dat de capaciteit per uur van de achtbaan hoog is.

Een ride zoals Journey to the Center of the Earth lijkt me ook gaaf. Een eyecatcher van buitenaf en deels in-, deels outdoor, en van binnen tot in de puntjes gethemed. Lijkt me sowieso gaaf als Efteling een soort rots/berg/vulkaan zou plaatsen. Nadeel is dat dit veel ruimte in beslag neemt + past het niet echt binnen het Hollandse thema natuurlijk.

Oh, en aangezien Symbolica niet zo bombastisch, groots en iconisch is geworden als we hadden gehoopt, mag er best een ander indrukwekkend gebouw tevoorschijn komen in Strookrijk . Of eventueel het Nederlands-Indië gebied uitbreiden vanuit Station de Oost, al ligt dit onderwerp bij sommigen wel gevoelig.

Versie: 1 Aangepast: 6 mei 2017 20:48 door: willm-kr reden: Geen reden aangegeven
Aangezien dit topic over toekomst gaat, vroeg ik mij af hoe begin 22e eeuw (dat duurt dus nog enorm lang, maar goed) er voor de Efteling uit gaat zien. Kijkend naar het bestemmingsplan en naar resorts als Disney World en Disneyland Paris (neem aan dat de Efteling er in de toekomst ook als een resort uit gaat zien), bedacht ik het volgende (grove plan):

Ik weet het, het is enorm complex en heb mijn fantasie ook deels de vrije loop laten gaan (wel rekening houdend met natuur, "buren" en andere belangrijke zaken), maar dat vond ik van Disney World ook, ha, ha. Het gaat dan ook over de toekomst, dus kan nog veel vervallen of worden aangepast. Zo hebben we te maken met het park zelf, inclusief de uitbereiding van Strookrijk en het toevoegen van de oude parkeerplaats. Het huis van de 5 zintuigen wordt een kwartslag gedraaid en is nu gericht op de nieuwe enorme parkeerplaats in het westen. So far so good. Bosrijk en het Loonsche land zijn niet veranderd, evenals Villa Pardoes (in de kleur paars). Dan het volgende: lichtblauw toont in mijn visie de plek van een waterpark, grotendeels indoor, maar toch ook een stukje outdoor dat in de winter grotendeels kan worden overdekt via een automatisch inschuifbaar groot dak. Bijbehorende parkeerplaats ligt dan ten noorden van het zwempark. Het golfpark is ietsje groter geworden aan de noordzijde, maar heeft wat ruimte moeten afstaan nabij Bosrijk, voor het vergroten van de natuur (dus geen bebouwing hier!) binnen Loonsche land. Lichtpaars stellen de bus-parkeerplaatsen voor en bruine cirkels kantoormogelijkheden en o.a. kweekkassen voor planten van de Efteling en natuurlijk het Gildehuis.

Vanaf hier vooral aanvraag van grond van boeren en de gemeente, zonder een go van hun kan dit hier natuurlijk niet doorgaan:
Lichtroze is een eventuele mogelijkheid voor een derde hotel., met hiernaast nog een kantoormogelijkheid verwerkt. Een tweede park zit er voor nu nog niet in, maar aangezien ik nu kijk naar de volgende eeuw, denk ik dat ook dit er gaat komen. Er zijn twee plekken: zuidwest en oost, mist natuurlijk natuurorganisaties/boeren toestemming geven. Bijbehorende parking ligt ernaast en indien het tweede park in het oosten komt, komt voor dit gebied een extra kantoormogelijkheid. Let wel, het is voor het tweede park óf het één, óf het ander. Niet allebei.

Dan nog de verbindingen, aangegeven met geel en lichtgeel voor het eventuele tweede park in het oosten. Te zien is dast er een tweede verbinding met de snelweg is gekomen en dat de oude weg van Strookrijk nu langs de snelweg loopt, voor de "buren". Een stippellijn tussen Bosrijk + Loonsche land en de Efteling geeft niet aan dat deze er nu eventueel komt, maar dat deze ondergronds ligt. Bovengronds ligt een kleinere weg voor de "buren" en bezoekers van Villa Pardoes, anders wordt het voor deze kinderen van de Villa veel te druk. Tevens zorgt deze snelweg ondergronds voor een betere aansluiting van de snelweg met het park en andere uitbreidingen, zonder het voor overstekers van de vakantieparken te gevaarlijk (en minder sprookjesachtig) te maken.

Wat vinden jullie? Hoe zouden jullie het gebied indelen, als je rekening moest houden met minimaal een zwempark en een tweede park? Dit aangezien een zwempark volgens mij na uitbreiding Strookrijk wel een goede keus voor de Efteling zou zijn op niveau gebiedsuitbreidingen.

NB: In dit plan heb ik het natuurlijk alleen over gebiedsuitbreiding, niet over het plaatsen van attracties in het bestaande park (wat natuurlijk ook gewoon door zal gaan). Tevens wordt er rekening gehouden met buurtbewoners en andere partijen en zal natuurlijk niet alles worden volgebouwd. Natuur is en blijft een kenmerk van de Efteling. Ook als resort in de toekomst, aldus mijn visie.

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... Achtbaan 2019!

@ IProducties, bedoel je het jaar 2022 of echt de 22ste eeuw (Het jaar 2100 tot 2199). In de 22ste eeuw kan ons voedsel goed geheel uit de fabriek gerold komen, waardoor de grond van deze boeren nutteloos is geworden. Auto's rijden misschien wel automatisch, waardoor ze niet eens meer in de buurt van het park geparkeerd hoeven te worden en je dus geen parkeerplaats om de hoek nodig hebt. Ofwel, dit is wel erg veel gokken.

Maar kijkend naar bijvoorbeeld Disneyland Parijs (Naar dit concept wil je een beetje naar toe heb ik het idee). Dit park is in nog geen kwart eeuw uitgegroeid tot wat het nu is. Bovenstaande hoeft dus niet eens 100 tot 200 jaar te duren. Ik denk persoonlijk dat wij ons nog helemaal niet kunnen inbeelden over wat erover 100 tot 200 jaar allemaal mogelijk is. Eerlijk gezegd wil ik ook niet weten hoe de Efteling eruit gaat zien als ik er niet meer ben

Zo, daar zit wel wat tijd in zo te zien! Aan dit soort (wilde) speculatie doe ik natuurlijk graag mee.

Hieronder een simpel kaartje van mijn ''toekomstvisie'' van de Efteling, medio 2100.

In eerste instantie lijkt hij misschien wat op die van IProducties, maar ik heb vorderingen in bepaalde gebieden apart aangegeven, gebaseerd op mijn verwachte oplevertijd.

Het huidige park bestaat uit E(fteling) 1. In 2020 komt daar E2 bij, en in 2030 E3. De parkeerplaats voor het park op dat moment is E4, wat nu de noodvelden zijn. Rond deze periode zal de Efteling erachter komen dat er niet genoeg huisjes meer bij Bosrijk / Loonsche Land zijn. Daarom wordt er een extra stuk toegevoegd, R(ecreatie)3 tussen de andere twee in (ernaast / achter kan ook).

Rond 2050 / 2060, wanneer de E2 en E3 plekken volgebouwd zijn, wordt er gekeken naar wederom een uitbreiding voor het park. Dat wordt E4 en de parkeerplaatsen worden wederom naar achteren verplaatst, naar wat ik heb ingetekend als P(arkeren)1, met P2 als ''noodvelden''.

Nu de parkeerplaatsen op afstand liggen, wordt het gebied tussen het park en het Golfpark opgevuld. Daarin komt Uitrijk, of een variatie daarop centraal te liggen. Tegen deze tijd zal het HvdVZ verplaatst zijn naar het zuiden van E4, de nieuwe ingang.

Vanuit Uitrijk kunnen mensen naar elk gerealiseerd gebied (voor het Efteling Hotel zal men nog steeds door het park moeten, Villa Pardoes is via een omweg beschikbaar). De laatste uitbreiding die ik verwacht is een extra H(otel)2, gekoppeld aan een groot W(aterpark).

Verder zal tegen deze tijd het D(ienstcentrum) zijn verplaatst en/of uitgebreid. Daarvoor heb ik D ingetekend op de kaart.

Of dit allemaal mogelijk is, geen idee. Maar één ding is zeker, als de bezoekersaantallen van de Efteling zó blijven groeien, is het noodzakelijk dat het park ook kan blijven groeien. Ik denk, IProducties, dat in onze voorbeelden misschien nog te weinig plek is voor de Efteling om het attractiepark uit te breiden, tenzij ze werkelijk een twee park openen. Ik bedoel, als je kijkt naar hoeveel parken het gemiddelde Disney Resort heeft, en hoeveel hectare ruimte ertussen e.d.... Het is allemaal gissen, en ik ben zeker benieuwd wat de Efteling van plan is in de spannende periode die eraan zit te komen!

Citaat van: IProducties link: /forum/8/23153/812219 op: 07-05-2017 18:57:46

NB: In dit plan heb ik het natuurlijk alleen over gebiedsuitbreiding, niet over het plaatsen van attracties in het bestaande park (wat natuurlijk ook gewoon door zal gaan). Tevens wordt er rekening gehouden met buurtbewoners en andere partijen en zal natuurlijk niet alles worden volgebouwd. Natuur is en blijft een kenmerk van de Efteling. Ook als resort in de toekomst, aldus mijn visie.

Hoe ga je dan de vertienvoudigde toestroom van verkeer uitleggen aan de buurtbewoners?

Ik denk dat de Efteling eerst eens moet proberen, met wat ze nu hebben, tot een veilig bezoekersaantal te komen. Dan kunnen ze kijken naar drastische uitbreidingsmogelijkheden indien nodig.

Versie: 1 Aangepast: 7 mei 2017 21:11 door: willm-kr reden: Geen reden aangegeven
Allereerst, bedankt voor de feedback allemaal. Interessante ideeën!

@robkuh84: Het jaar 2100 ongeveer. Jep, het is inderdaad nogal gissen voor deze periode, maar dat mag hier wel, hoop ik. En inderdaad, DLP (of misschien al een klein beetje Disney World) tonen wat mij betreft al goede ideeën op het gebied van resort-structuur. Echter, deze parken worden plotsklaps neergezet met een grote investering. Aangezien de Efteling wel wat aan kan, maar niet zoveel, verwacht ik toch dat dit nog wel even gaat duren, eer we de Efteling een resort mogen gaan noemen. Ook in gedachten houdend dat de directie eerst nog niet veel wilde afweten van een zwempark, vanwege het klimaat in Nederland, aldus operationeel directeur Coen Bertens n.a.v. een vragenronde met Vijf Zintuigen (heb even niet de link bij de hand). Maar ik verwacht toch echt wel dat de Efteling vroeg of laat moet meekomen om verder te gaan naar de 7 miljoen bezoekers. (Ook internationaal gezien een goede investering.) Maar ik denk dat je wel gelijk hebt, dat we al wel wat eerder zulke dingen kunnen verwachten. Bouwtechnisch is het allemaal mogelijk. Financieel gezien weet ik er niet zo veel van, vandaar de ruime planning, ha, ha.

@Trollenbol: Wat een duidelijke tekening! Beter dan die van mij vind ik (qua netheid). Zoveel parken als Disney World gaat nog heel lang duren. Daar is denk ik ook in Nederland geen plaats voor: waarom een soort animal kingdom, terwijl Beekse Bergen om de hoek ligt? En waarom meerdere waterparken, als het in Nederland nooit zo warm wordt als in Florida? Toch zie ik wel een soort "studio's park" bij de Efteling verschijnen. Redelijk geprijsd zal dit veel aanzien geven. Meerdere parken lijken mij beter in het buitenland, maar dat is een heel ander verhaal en ligt veel verder weg, om nu over te speculeren. Maar ik ben net zoals jij zeker zeer benieuwd wat de Efteling van plan is voor 2030 en verder. Een monorail vanuit Tilburg vond ik namelijk al zeer overdreven voor 2030, maar als de Efteling daar al aan denkt... wat dan nog meer te verwachten? Wat ik mij wel afvraag, hoe gaat R3 er qua thema bij jou uitzien? Wordt het goedkoper dan Loonsche land, of krijgt het een extra thema? En waarom een tweede vakantiepark, of is het meer ene uitbreiding van de bestaande parken? Ben benieuwd!

@willm-kr: O.a. de snelweg ondergronds zal het probleem al grotendeels verhelpen. Een monorail eventueel zoals de Efteling aangaf zal ook goed meewerken. En tja, wie weet hoe de bewoners er dan aan denken? En inderdaad, eerst moet de Efteling investeren in de middelen die er nu zijn/nu gaan aankomen. Daar zit al heel veel winst in. Maar goed, vandaar ook mijn toekomstvisie richting een nieuwe eeuw. Want dan zal uitbreiding echt noodzakelijk worden.

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... Achtbaan 2019!

Als ik jullie plannen zie denk ik niet dat jullie dit plan gezien hebben. Dit is hoe de efteling het zelf aangeeft in het masterplan 2030. Al zijn er zeker overeenkomsten. Voor het jaar 2200 kunnen dan de parkeerplaatsen ook bij het park getrokken worden, dan zijn auto's zelfrijdend of misschien kunnen we onszelf dan wel rechtstreeks naar de ingang teleporteren

Gr Mister V-W

Er zijn de laatste tijd veel kaartjes voorbij gekomen, maar deze heb ik volgens mij niet eerder gezien. Ik vraag me af of deze nog up-to-date is aangezien hier staat dat de huidige parkeerplaats behouden zal worden? Ook wordt hier ''na 2025'' al in het westen uitgebreid, maar dat zou toch pas in 2030 gebeuren (en dan eerst alleen de parkeerplaats, later pas dat erachter)?

Dit komt uit het document dat nu bij de gemeente ligt. Bij agenda punt 10 in deze link staan verschillende documenten, Vast te stellen Masterplan Wereld van de Efteling 2030 (datum: januari 2017) is de laatste versie volgens mij. De huidige parkeerplaats zouden dan VIP plekken worden.

http://www.gemeenteraadloonopzand.nl/vergaderingen/vergadering/raadsvergadering-70/2017/02/raadsverg...

Versie: 1 Aangepast: 9 mei 2017 15:12 door: MisterVW reden: Geen reden aangegeven
Gr Mister V-W

Ik zit al een tijdje met een vraag,

Binnenkort (over 2 a 3 jaar) zal strookrijk toegevoegd worden, alleen mijn zorg ontstaat omdat dit een zeer groot gebied is, en dit ze nooit ineens helemaal vol zullen bouwen. Hoe wil de efteling dit op een zo vloeiende manier gaan laten overlopen? Dat het lijkt alsof het er al jaren bij hoort.

Ik denk zelf dat beetje bij beetje er een stuk bij betrokken zal worden, in plaats van dat ze meteen de volle 8 hectare vol bouwen.

Of maken ze er eerst een soort natuurpark van?

Hoor graag hoe jullie hier over denken.

Versie: 1 Aangepast: 9 mei 2017 20:36 door: Jerwouters98 reden: Geen reden aangegeven
Citaat van: Jerwouters98 link: /forum/8/23153/812244 op: 09-05-2017 20:30:16

Binnenkort (over 2 a 3 jaar) zal strookrijk toegevoegd worden, alleen mijn zorg ontstaat omdat dit een zeer groot gebied is, en dit ze nooit ineens helemaal vol zullen bouwen. Hoe wil de efteling dit op een zo vloeiende manier gaan laten overlopen? Dat het lijkt alsof het er al jaren bij hoort.

Ik denk zelf dat beetje bij beetje er een stuk bij betrokken zal worden, in plaats van dat ze meteen de volle 8 hectare vol bouwen.

Ik denk dat er sowieso wel attracties op gaan komen. In welke grootte is natuurlijk afwachten. Dit denk ik voornamelijk, omdat je uit een natuurpark bijna geen rendement haalt. Een groot stuk natuurpark trekt weinig extra bezoekers in tegenstelling tot een attractie. Wellicht wordt een gedeelte vooral natuur, maar ik ga er van uit dat er minstens een attractie op komt.

Waarschijnlijk wordt eerst De Horst verlegd. Daarna zullen er één voor één attracties, etc. op gezet worden. Waar dan nog niks staat, zal waarschijnlijk wandelgebied worden of afgesloten worden voor bezoekers van het park. Tot er iets bij komt. Maar zoals ik al aangaf, dat gaat volgens mij stap voor stap.

De Markies

Offline Divart
Citaat van: Jerwouters98 link: /forum/8/23153/812244 op: 09-05-2017 20:30:16

Bij de laatste (ja toch?) grote uitbreiding van de Efteling in 1970 met de afgraving van de Vonderplas is er eerst een wandelgedeelte gemaakt langs de vijver. Pas 10 jaar later is er sprake van activiteit. Radiografisch bestuurbare bootjes en later worden de roeiboten er na toe verplaatst. Pas in 1986 (dus 16 jaar na de uitbreiding) wordt de Fata Morgana gebouwd en wordt het een volwaardig gedeelte van het park (al hield ik zelf altijd wel van de rust rondom de vijver).
Grote kans dat het ongeveer hetzelfde zal gaan. Al zal het nu wel wat sneller gaan om het te bebouwen. Maar hopelijk wel in etappes. Natuurlijke groei is toch wat leuker dan alles in een keer van de tekentafel waarbij de waan van de dag de norm wordt. En misschien wordt het traject van de stoomtrein verlegd. Ik hoop het wel.

Mij lijkt het ook leuk als er een RMC rollercoaster komt (zoals Wildfire). Het kan misschien een beetje dubbelop zijn maar met dit type coaster kan je veel meer en krijg je ook een heel andere ervaring als bij een achtbaan van GCI.

Symbolica, het rijk der Fantasie...

Offline TUNAS
Citaat van: MisterVW link: /forum/8/23153/812230 op: 09-05-2017 10:33:50

Bekijk plaatje

Als ik jullie plannen zie denk ik niet dat jullie dit plan gezien hebben. Dit is hoe de efteling het zelf aangeeft in het masterplan 2030. Al zijn er zeker overeenkomsten. Voor het jaar 2200 kunnen dan de parkeerplaatsen ook bij het park getrokken worden, dan zijn auto's zelfrijdend of misschien kunnen we onszelf dan wel rechtstreeks naar de ingang teleporteren

Figuur 7 is al afgeschoten, het zuidelijk trace door het Loonsche Land, stuite op grote weerstand.

Offline TUNAS
En ideeen voor de andere kant van de snelweg kunnen ook de prullenbak in, hier begint het Nationaal Park.

Pagina: 45 van 51 (1014 items)
<< 1·2·3·40·41·42·43·44·45·46·47·48·49·50·51 >>