Forum: Carnaval Festival

Pagina: 1 van 30 (262 items)
<< 1·2·3·4·5·6·28·29·30 >>
Pagina: 121 van 121 (2410 items)
<< 1·2·3·116·117·118·119·120·121 >>

De Efteling heeft een nieuwe app gelanceerd voor in de wachtrij van Carnaval Festival. Zo werkt de app:

Kijk ook eens op Youtube.com/EftelwesleyHD, meer dan 17.000 Abonnees!

Offline AEGTTE
Dus Carnaval Festival gaat 3 maanden in de onderhoud.
Nu weet ik dat veel mensen Carnaval Festival niet echt PC vinden.
Denken jullie dat ze daar nu iets aan gaan doen?
Zelfs als je alles eruit haalt en volledig opnieuw begint weet ik niet wat ik er me bij zou kunnen voorstellen.
Alle poppen zijn natuurlijk karikaturen van stereotypen van vele nationaliteiten. Hier nemen sommige mensen aanstoot aan. Maar als je dat verminderd begint het misschien te veel op Disney's Small World te lijken. Wat is de oplossing?
Het thema hoorde dacht ik te zijn dat je ziet hoe ze overal in de wereld Carnaval vieren. Maar als je scenes bekijkt hebben ze niet veel met Carnaval te maken denk ik. In Engeland vieren ze denk ik geen Carnaval feest maar hebben in plaats daarvan pannenkoeken dag. Dus in plaats van een Britse wachter met een masker zou je eigenlijk iemand met een pannenkoek moeten hebben.
En In Japan vieren ze het helemaal niet als je Wikipedia erbij neemt. https://en.wikipedia.org/wiki/Carnival
Misschien is een betere naam 'Jokie's Wereldreis' of iets in die zin.
Ze moeten zoeizo natuurlijk de link met Jokie en Jet behouden want de televisie serie en veel merchandise is er op gebaseerd.
En Jokie en Jet gaan de wereld rond dus iets in die thema zal dan ook wel blijven.

Versie: 1 Aangepast: 8 januari 2019 18:53 door: AEGTTE reden: Geen reden aangegeven
An Englishmen's Guide To The Efteling

http://aegtte.weebly.com/

Opnieuw beginnen? Grote veranderingen? vast niet. Het schijnt dat het dak vervangen zou gaan worden. Mogelijk wordt de verlichting vervangen door LED.

Ik denk inderdaad dat we (helaas) niet veel gaan merken van het onderhoud. Als in dat de scenes niet gaan veranderen, maar misschien kunnen we wel verschillen in het dak en licht gaan zien. Ook hoop ik dat er dan eindelijk iets gebeurt met de temperatuur in het gebouw.
Ik denk ook niet dat het een slim plan is om de naam te veranderen want carnaval festival is zo bekend en dat is echt een statement geworden onder Efteling-bezoekers. Bovendien vind ik Carnaval Festival een veel leukere naam dan Jokies wereldreis of iets dergelijks.

Het zou wel kunnen dat ze iets gaan doen aan het 'racistische' aspect van de attractie, omdat ze daar veel kritiek op hebben gekregen de afgelopen jaren. Dit zouden ze kunnen doen door de bosjesmannen in de afrika-scene minder stereotype te maken. Maar ze zouden ook in andere landen een paar personen een andere huidskleur o.i.d. geven, want in westerse landen in Carnaval Festival is iedereen blank.

Versie: 1 Aangepast: 10 januari 2019 19:59 door: Wout IJpie reden: Geen reden aangegeven
 Offline Robin
Het zou er toch vreemd uitzien als er (bijvoorbeeld) in Duitsland een negroïde pop tussen staat. Het originele Duitse volk is nou eenmaal blank en het gaat hier juist om de originaliteit van de landen. Als je de autochtone bewoners van de landen ook nog uit moet beelden wordt het een erg verwarrende attractie. Dan zou er in Nederland nog wel een moskee toegevoegd kunnen worden met een boerka-pop.

Alle gekheid op een stokje ...wat is er mis met de temperatuur? In de winter is het heerlijk verwarmd. Als de rit klaar is ben je precies ontdooid.

Eens met Robin, de attractie is gemaakt op stereotypes. Nederlanders blond en met klompen, Duitsers jolig met bier, Fransen met de baret en de wijn, Aziaten met de spleetogen, schot met kilt, Engelsen met bolhoed en regen, Mexico met sombrero's, Hawaï met maskers en rieten rokjes en Afrikanen met inheemse stammen. De typische kenmerken die door ieder land afzonderlijk worden genoemd. Eén ding veranderen, betekent alles veranderen. Niet alleen omdat dan schijnbaar alles racistisch is, maar ook omdat dan niets meer bij elkaar past. De bedoeling van de attractie, is om alle bezoekers (ook internationaal) in een oogwenk te vertellen welk land het is en dat er in ieder desbetreffend land feest wordt gevierd.

Dan over temperatuur: was het niet zo dat verwarming goed was, maar dat juist de airco beter kon (mede door verwarming van een plat dak, Vogelrok heeft een compleet intern warm/koelsysteem met het hotel. Carnaval Festival volgens mij niet. Dit kan veel tijd vergen, zonder dat er uiteindelijk iets van is te zien (maar dan natuurlijk wel te voelen).

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... De 6 Zwanen 2019!

Offline lieven
De vraag is natuurlijk in hoeverre je mag verwachten (of: de Efteling moet proberen) een eerlijke weergave van verschillende culturen te geven.

Wat definieert een land en wat maakt een cultuur? Als ik aan Nederland denk, denk ik aan de sfeer en architectuur van Amsterdam, de Euromast, de Martinitoren, het grootste kunstmatige eiland ter wereld (Flevoland - mijn geboortegrond). De Veluwe en de duinen, de gemalen en de Deltawerken (en ook de Efteling). Ik denk niet aan blanke mensen.

En, stereotypisch, als Carnaval Festival eigen, de klompen, de molens en de tulpen. Ik zie echt geen reden waarom een niet-blank persoon niet ook daar in klederdracht kan staan, en ook in andere landuitbeeldingen een rol kan krijgen zonder teniet te doen aan de stereotype culturen die worden uitgebeeld.

Mono-culturen, zoals we ze nu zien in CF, kennen we - op zijn best - al sinds de jaren '60 nagenoeg niet meer.

Ik geloof niet dat CF (of Monsieur Cannibale) ooit een racistische intentie heeft gehad. Daar staat tegenover dat blanke ontwerpers in een park met een blanke directie in een land met een historisch blanke en moderne hoofdzakelijk blanke populatie stereotypering gebruikt voor het vermaak van diezelfde populatie. Zelfspot is iets anders dan de spot met anderen drijven. Dat is grotendeels waar de claim van racisme vandaan komt - dat het niet racistisch is bedoeld betekent niet dat het geen racistische kenmerken kan hebben.

Update je de attractie met een diversere 'poppen populatie' meer in lijn met de huidige tijd dan wordt het opeens een heel ander verhaal: je krijgt het beeld van een globale bevolking ('wij' ipv 'wij vs zij') waarmee stereotyperingen een andere - niet negatieve - lading krijgen. Ondertussen hou je wel cultuurspecifieke elementen- in NL vinden we tulpen, in Frankrijk de Moulin Rouge en al het andere wat we reeds in de attractie vinden en dus ook de herkenbaarheid.

Offline Robin
Citaat van: IProducties link: /forum/8/2304/815934 op: 14-01-2019 22:05:42

Dan over temperatuur: was het niet zo dat verwarming goed was, maar dat juist de airco beter kon (mede door verwarming van een plat dak, Vogelrok heeft een compleet intern warm/koelsysteem met het hotel. Carnaval Festival volgens mij niet. Dit kan veel tijd vergen, zonder dat er uiteindelijk iets van is te zien (maar dan natuurlijk wel te voelen).

Ik kan me niet herinneren dat het op warme dagen te warm is daar. In mijn herinnering is het in beide seizoenen juist een wenselijke temperatuur, vandaar dat ik het opmerkelijk vond dat iemand er juist negatief over sprak.

Ik zag trouwens dat er op Twitter werd gezegd door iemand dat er nieuwe gondels komen, maar misschien snap ik de grap niet, dat kan ook.

Duidelijk verhaal, Lieven. De kern van ons meningsverschil zit 'm in die ''negatieve lading'' en die ''racistische kenmerken''. Ikzelf zie dat in de attractie helemaal niet voorbij komen. Het zijn voornamelijk die cultuurspecifieke elementen waar je het over hebt die voorbij komen zoals een riksha, stokbrood en pizza. Het zijn dingen waar men juist trots op mag zijn! Als er negatieve kenmerken van landen en hun bevolking zouden worden belicht is het inderdaad geen leuk concept meer. Maar dan denk ik aan Hitler in Duitsland of iets dergelijks, dat is erg. Maar als je het Verenigd Koninkrijk associeert met regen dan kunnen Britten daar zelf ook mee lachen. Ik zie echter niks in de attractie wat je 'gewaagd' kan noemen, behalve wat ik eerder op het forum zei over de tanden van de Chinezen, dat begrijp ik niet.
Wat betreft het uiterlijk van de poppen: We weten allemaal dat men in Afrika een donkere huidskleur heeft en ze in China een bepaald soort ogen hebben. En daar mogen zij, terecht, net zo trots op zijn als een Italiaan op zijn pizza. Het gaat uiteindelijk om identiteit en het kan negatief worden belicht wanneer je bijvoorbeeld zou suggereren dat de desbetreffende huidskleur dezelfde kleur is als die van poep.
Als je nu getinte poppen zou maken in willekeurige landen zeg je daarmee dus eigenlijk dat het niet prima is als de Nederlander of de Duitser etc. wordt uitgebeeld als iemand met een lichte huidskleur. Wie vindt dat huidskleur niet uitmaakt, laat de poppen zoals ze van zichzelf zijn en gaat ze niet bruin verven.

Niet alle stereotypes zijn negatief, en ik ben ook niet per definitie voor het veranderen van de attractie, maar als je niet inziet dat een heel continent wordt neergezet als primitieve Bosjesmannen en dat dát wellicht racistisch is... Het gaat niet alleen om het uiterlijk van de poppen zoals de kleur en de tanden, maar ook om waar ze symbool voor staan.

Offline lieven
Vergeef me het betoog:

Schijnbaar was mijn verhaal niet duidelijk... Ik heb het namelijk specifiek over de 'populatie' van ieder deel in CF in plaats van de andere objecten en voorstellingen (i.e. alles niet mens/pop). De riksha, de baguette en de pizza hoor je mij niet over. En nee, ik stel ook niet voor om Hitler in het Duitsland deel te plaatsen - hij bood noch Carnaval noch Festival om een understatement te maken. Maar ik stel wel voor om de populatie bewust diverser te maken zonder cultuur-specifieke elementen te verliezen. En, misschien, zoals Maurice terecht aangeeft, moet een deel als Afrika wel even helemaal opnieuw bekeken worden (je kan zelfs stellen dat het wel hebben van Nederland, Duitsland en België maar het niet hebben van Egypte, Zuid-Afrika en Marokko en ipv daarvan 'Afrika' zelf een racistische noot heeft).

Als je zelf niet tot een minderheid behoort is het vaak lastig te begrijpen hoe stereotyperingen schade kunnen aanrichten - aan het individu en aan de maatschappij als geheel (of je behoort tot minderheid x en ziet het probleem niet bij minderheid y - komt helaas ook maar al te vaak voor). In Nederland, en in het hele 'westen' van de wereld, hebben we een lange geschiedenis van racisme en hoewel het op papier allemaal mooi naar het verleden is verbannen weet een ieder dat het nog steeds diepgeworteld zit in onze samenlevingen.

Er is dan ook een wezenlijk verschil tussen het stereotyperen van de eigen cultuur en die van een ander. Daarnaast is er een wezenlijk verschil tussen het stereotyperen van groeperingen die geen of weinig discriminatie hebben ervaren en groepen die vele generaties het mikpunt van discriminatie zijn geweest - met vele vormen van lijden tot gevolg.

Het lastige hiervan is dat de meeste mensen niet racistisch zijn (of anderszins discriminerend maar in deze niet van toepassing), maar vaak onbewust wel een bijdrage leveren aan het in stand houden van racisme. Simpel voorbeeld: wanneer een blanke Nederlander een misdaad begaat heeft de media het over een 'man van 30', wanneer een Nederlander met ouders geboren in Marokko een misdaad begaat wordt gesproken over een 'Marokkaanse man van 30' of, beter maar nog steeds niet goed, 'man van 30 met een Marokkaanse achtergrond'. Dat beïnvloedt de beeldvorming en schept daadwerkelijke het verkeerde beeld (veruit de meeste misdaden in Nederland worden toch echt begaan door blanke Nederlanders maar het beeld is bij heel veel mensen anders).

Terug naar CF: door het gebruik van overte stereotypering en bepaalde delen van de bevolking uit te sluiten in een weergave (i.e. in NL is iedereen blank in CF) worden vooroordelen bevestigd. Afrikanen zijn bosjesmannen (terwijl in werkelijkheid Afrika metropolen kent die Amsterdam doen verbleken en een enorm rijke cultuur niet minder dan die van Europa) en Nederland is blank (en gekleurde medelanders, meer en meer hier geboren, zijn toch net niet de mensen waarmee we daadwerkelijk hand-in-hand staan - en als dat laatste niet op jou van toepassing is, wat goed kan, het is voor heel veel mensen als niet de meerderheid nog wel het geval).

Nou zal dit betoog voor velen overtrokken lijken voor een 'handvol poppen in een pretpark' maar voor een groot deel van de bevolking (en dus ook gasten van de Efteling) is racisme in kleine en grote vorm een dagelijkse realiteit. CF helpt met het bevestigen van stereotyperingen van mensen - dit zorgt er enerzijds voor dat mensen zichzelf wederom als de ander ('de exoot') geportretteerd zien maar anderzijds bevestigt het ook voor de doorsnee (blanke) bezoeker dat er een wij en een zij is - en dat 'zij' toch niet helemaal onderdeel van 'wij' zijn.

Dat we dit niet bewust oppakken betekent niet dat we het niet meekrijgen (zeker kinderen) en ik ben ervan overtuigd dat je CF net zo leuk en grappig kan houden met een paar aanpassingen die dit adresseren. Je hoeft niet de landenthema's te verliezen. De pizza, de molen en de riksha kunnen gewoon blijven maar de poppen mogen echt wel iets diverser en minder stereotypisch zijn in 2019.

Het is niet aan de Efteling om discriminatie 'op te lossen', maar ze dienen zich wel bewust te zijn van hun maatschappelijke rol en daarbij ook te bedenken dat de intentie niet noodzakelijke hetzelfde is als de uitkomst (nogmaals: ik beschuldig de Efteling niet van doelbewust racisme of dat het ze koud laat). Maar: het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de Efteling vandaag de dag CF in haar huidige vorm als nieuwe attractie zou openen - in de ruim 30 jaar dat de attractie er nu staat is de maatschappij aanzienlijk veranderd en zijn we anders over dingen gaan denken. Het zou de Efteling sieren als ze een balans kunnen en willen vinden tussen de historie van de attractie en de maatschappij van vandaag.

(voor de oplettende lezer: hier valt ook een ander betoog uit op te maken voor een andere maatschappelijke discussie van de afgelopen jaren maar deze heeft geen plaats of DVZ).

Pagina: 121 van 121 (2410 items)
<< 1·2·3·116·117·118·119·120·121 >>