Forum: Anton Pieck Tentoonstelling in het Nederlands Drukkerij Museum

Pagina: 1 van 1 (4 items)
<< 1 >>

(ik weet niet of dit topic hier thuis hoort of ergens anders, het kan altijd verplaatst worden)

De graficus
"Hij ziet zichzelf als ambachtsman, niet als kunstenaar"
Citaat Op 19 april 1895 wordt Anton Pieck geboren in Den Helder, samen met zijn tweelingbroer Henri Pieck. Ze krijgen allebei al op hun zesde tekenles en blijken erg veel talent te hebben, vooral Anton, want op zijn tiende wint hij een tekenwedstrijd met een aquarel van een stilleven. Als prijs krijgt hij vijf tubes waterverf en een fixeerspuitje.

In 1906 verhuist hij naar Den Haag en gaat daar verder met zijn tekenlessen. Op zijn veertiende, in 1909, haalt hij zijn lagere akte tekenen, vijf jaar later zijn tweede akte. Hij mag zich nu tekenleraar noemen en gaat lesgeven op het instituut “Bik en Vaandrager”, waar hij zelf op heeft gezeten.

In 1920 gaat hij lesgeven als tekenleraar aan het Kennemer Lyceum in Overveen, waar hij zou blijven tot zijn pensioen in 1960. Hij trouwt met Jo van Poelvoorden en ze krijgen samen drie kinderen: Elsa, Anneke en Max. In 1983 overlijdt Jo, en hun zoon Max drie jaar later. Anton Pieck overlijdt op 24 november 1987 op 92-jarige leeftijd.

Als kunstenaar haalt Anton Pieck zijn inspiratie uit de sprookjes en sagen uit de 19de eeuw. Hij wordt vaak omschreven als “een man die in de verkeerde tijd is geboren”, omdat hij altijd droomt over een geïdealiseerde versie van de 19de eeuw, met romantische straatjes en tafereeltjes zoals je op de meeste van zijn kunstwerken ziet. Het overgrote deel van zijn werk bestaat uit aquarellen, meestal van een straatje met wat mensen in 19de eeuwse stijl. Wat er ook werd afgebeeld, een bakker, een besneeuwde straat, of een speelgoedwinkel, het ziet er vooral heel gezellig uit.

Omdat de meeste mensen Anton Pieck voornamelijk alleen kennen van attractiepark “De Efteling”, weten ze niet dat hij behalve zijn aquarellen van o.a. pittoreske straatjes, nog veel meer kunstwerken heeft gemaakt.

Info

De expositie is te zien in het Nederlands Drukkerijmuseum van 29 mei tot 1 december 2011.
Tijdens deze tentoonstelling zijn de openingstijden: dinsdag t/m vrijdag en iedere zondag van 13.00 uur tot 16.30 uur.

Bron: http://www.nederlandsdrukkerijmuseum.eu/tentoonstelling.php
(ik zag het op een poster bij iemand op het raam geplakt)

Misschien handig te vermelden dat het museum zich in Etten-Leur bevind, maar niet in het centrum, maar midden in een woonwijk in een soort oude boerderij. Overigens komen nagenoeg alle werken uit het Anton Pieckmuseum in Hattem, dus mensen die daar naartoe zijn geweest zullen alles al gezien hebben.

Ik weet hier verder niet bijzonder veel over, zag alleen de poster hangen en misschien kon het interessant zijn voor iemand in die omgeving.
Ben geen museum man (A).

Oe! Dit zit ik even op mijn wishlist! Hier wil ik best graag naartoe, aangezien ik ook nog nooit in Hattem ben geweest!

Pagina: 1 van 1 (4 items)
<< 1 >>