Forum: Python schiet door bij evacuatie

Pagina: 1 van 7 (140 items)
<< 1·2·3·4·5·6·7 >>

beste mensen ,

gisteren is er in de efteling een riskant incident geweest met de python in de hoofdrol.

bovenop de lift .. agja , ik geef jullie het filmpje ! :

http://nl.youtube.com/watch?v=FDpB1JBRTEI

ik persoonlijk vind dat ze anders te werk hadden moeten gaan , ze hadden namelijk allereerst het karretje vast moeten zetten zodat het niet weg kon . en ze hadden voorin moeten beginnen met mensen evacueren !

ah , ik zie net ook dat er op onze enige echte villavoltawebsite ook iets over staat :

http://www.villavoltaweb.nl/frames.htm

Edit: Marwin: topic titel veranderd

Offline Wyvern
Zeer ZEER gevaarlijk om de trein dan nog te laten verder gaan met publiek.
Het zou dezelfde cenario kunnen hebben als de Sirocco destijds vanwege te weinig snelheid.
De beugels waren verdorie open.

Drakenstrijders onbevreesd, trek ten strijde tegen het beest.

http://www.youtube.com/watch?v=xFoqG-bfHns

Offline Ruben
oh dit vind ik echt erg! geen woorden voor..
ik...ik... *zucht*... echt jammer.. ik kan momenteel niets anders zeggen.
en ik dacht dat de python veilig was...

edit:
oke... ik heb het even laten inwerken... ik vind het jammer dat het gebeurd is..
zoals kevin al zei.. ze hadden voorin moeten beginnen..
maar goed het is verleden tijd..

ik vind het echt gewoon jammer,
maar de beugels waren tog nog wel dicht
je kan hem de heleweg aanblijven drukken,
dus ook naar beneden
achterste gedeeltje was al vrij
aleen voorste gedeelte niet,
en die beugels zitten allemaal naar beneden...

maar goed.. efteling moet eerst nog met een verhaal komen..
de lifthill kan ook opeens aan zijn gegaan

zover ik tot nu toe heb gelezen is de trein niet gaan rijden door de ketting , dus is het niet gebeurd met opzet .

Waarschijnlijk is de trein gaan rijden omdat de achterkant als eerste leeg was ,  en omdat de voorkant zwaarder werd begon de zwaartekracht eraan te trekken . van het een komt het ander , en daardoor ging de trein rijden .

ruben , de beugels waren niet allemaal dicht , kijk maar naar die man op de 2e rij , hij trekt nadat het treintje gaat rijden de beugel nog net dicht . gelukkig kon die man nog helder denken ..

Offline Wyvern
Daar beslist de operator toch voor.
De beugels mogen in geen geval opengaan zo bovenaan de lift- hill.
Tenzij er echt zekerheid is dat de trein met zekerheid niet zal verder rijden.
Elke persoon zal de beugel tegen zich aandrukken, maar stel...

je begrijpt het niet denk ik .

kijk ; de trein ging de lifthill op , bovenop de lifthill stopt hij met ' liften ' en de trein valt dus stil . vervolgens lopen er mensen naar boven ( wat overigens 'n tering end is ! ) en de operator drukt dan op de knop ' beugels open ' aangezien er anders niemand uit kan . vervolgens begint men met evacueren achterin het karretje , en doordat het zwaartepunt verplaatst gaat de trein rijden ..

gelukkig zijn er nieuwe treinen waarbij de beugel de hele rit aangetrokken kan worden , ik wil niet weten wat er anders was gebeurd ..

Offline Petra
Volgens mij kan de operator boven aan de lift de beugels niet vrijgeven, lijkt me sterk in ieder geval. Ik denk eerder dat ze met zo'n kastje te werk zijn gegaan.

Hoe dan ook dit had nooit mogen gebeuren, dit zal ook nog wel in het nieuws komen. W??r negatieve publiciteit voor de Efteling!

Offline Mrisje
Wow, die mensen hebben echt geluk gehad dan.

Je zou uit angst maar niet weten wat je moest doen

Done looking for the critics, cause they're everywhere

Citaat van: Mrisje link: /forum/8/1397/32053 op: 01-08-2007 09:44:12

Wow, die mensen hebben echt geluk gehad dan.

Je zou uit angst maar niet weten wat je moest doen

of je kind van 1.21 die de beugel niet zelf dicht kan doen !

Offline Marwin
Moderator
Voordat er speculaties ontstaan over of de Python veilig is of niet, dat ding is wel veilig. Elk jaar wordt de attractie gekeurd en dat gebeurd naar de strengste veiligheidseisen. Daarnaast wordt elke ochtend de baan gecontroleerd en proefgedraaid. Dit is een situatie van domme pech en mijnsinziens een stomme inschattingsfout. Natuurlijk is de reactie heel begrijpelijk dat zoiets niet mag gebeuren en toch gebeurd het. De Efteling wil dit soort situaties ook niet hebben net zo min de mensen die daar aan het ontruimen zijn.  Dus van opzet is hier geen sprake van eerder een inschattingsfout. De trein was niet of onvoldoende gezekerd wat ik uit het filmpje kan opmaken.  En daarnaast was het wellicht praktischer geweest om de ontruiming vooraan te beginnen ivm gewicht.

Wat betreft het openen van de beugels, dat wordt handmatig gedaan via een pedaal en niet met een kastje of iets dergelijks en niet via de controlekamer. Het knopje beugels open activeert in het station een rail die de beugels opent. Ergens anders in de baan moet dat handmatig gebeuren. Zodra die pedaal weer losgelaten wordt dan kun je de beugel gewoon weer opnieuw dicht doen zonder het de hele weg te blijven vasthouden.En zoals iemand al op TP zegt, je kan 1001 oefeningen doen maar als deze situatie wel lijkt op de ander maar net niet helemaal, tja dan zijn inschattingsfouten heel snel gemaakt ...

Groet,

Marwin

- Vaak is de beste verklaring veel ingewikkelder dan de meest eenvoudige verklaring.

- The copyright bargain: a balance between protection for the artist and rights for the consumer.

verscrikkelijk dat dit is gebeurd, maar heb nog iets gevonden:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/68339231/Passagiers_Python_aan_dood_ontsnapt.html

Spelfout in bovenstaande tekst? M'n excuses

klopt marwin , klopt zeker .. op themepark had ik ook gelezen ja .

dat de python veilig is twijfel ik niet aan . als die niet veilig was had ie immers niet meer gedraaid denk ik . een inschattingsfout met een staartje zullen we het dan maar noemen , maar kon het niet laten om het hier even neer te gooien

overigens stond op themepark ook een machtig stukje over hoe het er dit moment aan toe gaat . mag ik dat hiernaartoe kopieren ?

Statement incident Python
1/8/2007
Maandagavond, net na half acht, is een technische storing opgetreden bij de Python. De trein met 26 bezoekers werd op dat moment omhoog getrokken en kwam stil te staan aan het eind van de helling. Binnen tien minuten waren medewerkers van de bedrijfshulpverlening aanwezig om de trein, zoals gebruikelijk bij een storing, te ontruimen.

De trein is tijdens de ontruiming door een inschattingsfout gaan rijden. 18 mensen maakten de rit af en konden in het station uitstappen. Geen van de bezoekers is gewond geraakt. Een medewerker die bij de ontruiming hielp, is licht gewond geraakt toen de trein ging rijden. Na een bezoek aan de Efteling-arts kon hij met de schrik naar huis.

De Efteling-directie: ?We begrijpen dat de inzittenden flink zijn geschrokken. We hebben dan ook direct nazorg geboden. Ook wij zijn geschrokken. Gisteren hebben we procedures voor ontruimingen nog verder aangescherpt en meteen doorgenomen met de medewerkers?. Samen met een onafhankelijke keuringsinstantie is een onderzoek gestart en de Efteling heeft bij de betreffende overheidsinstantie melding gemaakt van het voorval.

bron : http://www.efteling.nl/Pages/NewsItem.aspx?NewsItemId=2003&UniquePageId=4&ParentName=Actueel

---------------------------------------------------------------------------------

hierboven de officiele [ pers ] verklaring zoals die gegeven is door de efteling .

De python heeft gisteren al meer problemen gehad. Hij is tot 12.30 dicht geweest door een technise storing!

Myn wil is wet, Ik zal vaeren, Storm of gheen Storm, Pasen of gheen Pasen, Verbod of gheen Verbod al is het tot in eeuwigheid! Ik zal vaeren!

Offline Wyvern
Een achtbaan, om het even welke, wordt in deze streken streng gecontroleerd.
Maar die controle gaan enkel om de status van de attractie, en niet wat er zou kunnen mislopen.
een coaster is en blijft een imense machine, en die machine moet goed bestuurd worden door de operator.
??n kleine fout van de operator, of in de stroomkast kan genoeg zijn voor een gruwelijke ramp.

Bijvoorbeeld in Walibi Belgium hebben de operators van de coaster loup- garou net op tijd de trein in de lift hill kunnen stoppen nadat gemerkt werdt dat er een stukje van de baan is ingevallen.(2002)

Offline Marwin
Moderator
Citaat maar kon het niet laten om het hier even neer te gooien

Ow daarop heb ik niets aan te merken , daarvoor zijn we een discussieforum. Mijn reactie was even bedoeld dat we niet met z'n allen in het kielzog worden meegetrokken dat de attractie onveilig is etc etc. Een beetje binnen proporties houden dat was mijn enig doel (een beetje een voorzorgsreactie zeg maar). Maar prima dat je het hier neerzet

Citaat
overigens stond op themepark ook een machtig stukje over hoe het er dit moment aan toe gaat . mag ik dat hiernaartoe kopieren ?

Van mij mag je, bronvermelding is wel netjes 

- Vaak is de beste verklaring veel ingewikkelder dan de meest eenvoudige verklaring.

- The copyright bargain: a balance between protection for the artist and rights for the consumer.

Dit is wel erg.
Als de mensen de beugels niet meer dicht konden doen dan waren verongelukt.
En vind het ook zeilig voor de mannen die de mensen er uit probeerde te halen.
Maar ik dacht dat ze hem vast konden zetten?

Citaat van: rockboy link: /forum/8/1397/32067 op: 01-08-2007 11:33:49

Dit is wel erg.
Als de mensen de beugels niet meer dicht konden doen dan waren verongelukt.
En vind het ook zeilig voor de mannen die de mensen er uit probeerde te halen.
Maar ik dacht dat ze hem vast konden zetten?

gelukkig zijn er nieuwe treinen , bij de oude treinen had de beugel niet meer dicht gekunt , ehh gekonnen , gekont .. ja .. je weet wat ik bedoel

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dat krijg je er van wanneer de zogenaamde Rijkenmanager de hele dag druk is met duimen draaien in de hoop dat De Vliegende Hollander een dagje z?nder storing rijdt, in plaats van zijn personeel een beetje te instrueren. Maargoed, wat kan je verwachten wanneer je je attracties voor de helft door zestienjarigen laat runnen... Schandalig!

En naast de originaliteit vliegt dit jaar ook de veiligheid het raam uit. Way to go Vughts en Co! Waar zijn de tijden gebleven waarin kwaliteit, veiligheid en daarmee een VERDIEND imago voorop stonden? Ik vrees nauwkeurig verstopt achter sprankelende tovertwinkels, halfvolle vla en gladde praatjes van persvoorlichters en parkdirecteuren...

De respectievelijke bekken van Hugo, Repelsteelje en de halve Fata Morgana cast zouden er van open vallen, als ze niet kapot hingen te wezen.

??n van de vele reacties op themepark, in deze reactie kon ik mijn eigen mening wel terugvinden eigenlijk ..

bron : http://themepark.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=444368&fpart=9

Om het nog een stuk over de Python te hebben.
Ik hoorde op sky radio net(weet niet of je het zo schtijft)
dat dit op? woesdag morgen (vandaag dus)weer gebeurde.
De tweede keer in deze week.
met mensen die er nog in zaten.

hmm ja .. daar geloof ik dan weer niets van

Pagina: 1 van 7 (140 items)
<< 1·2·3·4·5·6·7 >>