Forum: Schaalmodel Python (Afmetingen en beeldmateriaal gezocht..!)

Pagina: 1 van 8 (143 items)
<< 1·2·3·4·5·6·7·8 >>

Offline RobL
Modelbouw is al jaren een van mijn hobbies.
Ik loop al enkele jaren rond met plannen om een werkend model te bouwen van de Python. De schaal zal waarschijnlijk H0 worden (1:87) maar er is ook een mogelijkheid dat het O (1:4 wordt. Een en ander is afhankelijk van de verkrijgbaarheid van bepaalde onderdelen om de trein te fabriceren.
In verband met ruimte gaat in eerste instantie mijn voorkeur uit naar H0 (1:87). Deze winter ga ik zeker starten met het fabriceren van de trein. Als ik hiervan een rollend model heb zal parallel de bouw van de baan gaan beginnen. Momenteel druk aan het oriƫnteren in modelbouwwinkels naar de juiste materialen.
Nu ben ik echter op zoek naar de exacte afmetingen van de python en zijn omgeving. Heeft er iemand hier op het forum een idee hoe daar aan te komen is.. Via google maps heb ik een schatting gemaakt van de oppervlakte van het terrein wat de Python beslaat. Ik kom dan op een lengte van ongeveer 80 meter en een breedte van ongeveer 35 meter. Hoogste punt van de Python is bij mijn weten 32 meter.
In H0 zou dit dan dus een grondplaat zijn van ongeveer 40 cm breed, 92 cm lang en 36 cm hoog. In O schaal zou het neerkomen op 72 cm breed, 1m65 lang en 66 cm hoog.
Dit zijn echter slechts schattingen. Graag zou ik zoveel mogelijk exacte informatie hebben. Wie kan me hieraan helpen...? Tevens zijn alle detail en overzichtfoto's van de gehele constructie en wachtrijen ZEER welkom. Dit zijn dus typisch de foto's die normaal gezien NIET gemaakt worden tijdens een parkbezoek. Eenieder die tijdens zijn volgende bezoek wat foto's maakt en ze hier plaatst zou ik daarom zeer dankbaar zijn. Alle beeldmateriaal is welkom.
Als de knopen zijn doorgehakt en de bouw gaat beginnen zal ik proberen hier wat foto's te gaan plaatsen.
Alvast bedankt.

Moderator
Voor de exacte afmetingen zou je in het archief van de gemeente Loon op Zand de bouwtekeningen kunnen raadplegen/laten kopieeren. Kost meestal een tientje ofzo en je hebt er denk ik in dit geval veel profijt van.

Offline RobL
Prima idee..!! Heb net een mailtje aan de gemeente gedicht om deze vraag daar neer te leggen. Ben benieuwd of dat inderdaad mogelijk is. Dat zou natuurlijk de ultieme bron zijn. Vraag me wel af of ze die bouwtekeningen zomaar vrijgeven. Heb daar sterk mijn twijfels over.

Ik heb thuis een officiele a1 lijn tekening liggen van bovenaf. dus niet van de hoogtes. Hier staat de baan, wachtrij, "vijvertje" op getekend. Mocht je er bij de gemeente niet uit komen dan lees ik dat wel

Moderator
Citaat van: RobL link: /forum/70/9827/267228 op: 23-09-2009 11:00:16

Prima idee..!! Heb net een mailtje aan de gemeente gedicht om deze vraag daar neer te leggen. Ben benieuwd of dat inderdaad mogelijk is. Dat zou natuurlijk de ultieme bron zijn. Vraag me wel af of ze die bouwtekeningen zomaar vrijgeven. Heb daar sterk mijn twijfels over.

Ik zou niet weten waarom niet. Hier in Nijmegen staan alle bouwtekeningen van bedrijven en objecten openbaar op internet. Enige restrictie hierin zijn gebouwen waarbij de lokale/nationale veiligheid in het geding is. Zoals het politiebureau. Dus volgens mij zijn al dat soort stukken openbaar.

Offline RobL
Citaat van: Sandero link: /forum/70/9827/267237 op: 23-09-2009 13:02:19

Ik heb thuis een officiele a1 lijn tekening liggen van bovenaf. dus niet van de hoogtes. Hier staat de baan, wachtrij, "vijvertje" op getekend. Mocht je er bij de gemeente niet uit komen dan lees ik dat wel

Perfect.. ik hou me van harte aanbevolen. Inmiddels wacht ik op een reactie van de gemeente. Hoe dan ook.. dit weekend start ik met het maken van het eerste proefmodel voor de trein. De schaal is inmiddels bekend.. het wordt H0. Gisteren heb ik bij mijn modelbouwshop de oplossing gevonden voor het loopwerk van de trein. Dit zullen wielen worden van een N schaal modeltrein. deze wieltjes komen goed in de buurt van een H0 schaal Python. Met een kleine modificatie zie ik wel kans om daar een soepel lopend onderstel van te maken. Ook voor het maken van de sporen heb ik inmiddels een goede oplossing gevonden.
Het feit dat er veel in schaal H0 verkrijgbaar is (figuurtjes, verlichting, etc.) is tevens bepalend om voor deze schaal te kiezen. Spoorbreedte in H0 zal iets meer dan een centimeter worden. Het chassis en de carosserie van de trein maak ik door paneeltjes uit styreenplaat te snijden en daarna te verlijmen. Wordt een hels karwei maar ik zie dit wel lukken.
Hopelijk heb ik volgende week de eerste resultaten.

Offline Marwin
Moderator
Arrow heeft in de jaren 80 ook het beugelsysteem gepatenteerd, en uiteraard vind je daar ook zijaanzichten van de karretjes. Weliswaar niet op schaal, althans er staan geen maten bij, maar dan heb je toch een beetje een indruk Ik weet niet of je daaraan wat hebt?

- Vaak is de beste verklaring veel ingewikkelder dan de meest eenvoudige verklaring.

- The copyright bargain: a balance between protection for the artist and rights for the consumer.

Offline RobL
Citaat van: Marwin link: /forum/70/9827/267510 op: 24-09-2009 09:53:39

Arrow heeft in de jaren 80 ook het beugelsysteem gepatenteerd, en uiteraard vind je daar ook zijaanzichten van de karretjes. Weliswaar niet op schaal, althans er staan geen maten bij, maar dan heb je toch een beetje een indruk Ik weet niet of je daaraan wat hebt?

Bedankt voor de tip.. ga ik opzoeken. Alle info is in dit stadium belangrijk. Ik wil zoveel mogelijk details. Volgende week zijn we weer met de kids in de Efteling en wil ik zoveel mogelijk foto's van het station maken. Met name het rangeerdeel is belangrijk. Ook dit wil ik namelijk werkend op schaal namaken.
Zojuist bericht van de gemeente Loon op Zand. Goed nieuws... volgende week liggen mijn dossiers waarschijnlijk klaar. Ze moeten uit een regionaal archief komen. Dat betekent dus dat ik de tekeningen ga krijgen. Dat is natuurlijk mijn belangrijkste bron om de baan en de staalconstructie natuurgetrouw na te bouwen..

Offline RobL
Dit weekend enkele experimentjes met het onderstel voor de trein gedaan. Blijkt erg lastig.. zo niet onmogelijk om dit uit een plaatje polystyreen te maken zonder dat je hier professioneel materiaal voor hebt. Alles moet exact recht en haaks zijn om het later soepel te laten functioneren. Toch is het gelukt om een aanvaardbaar chassis te maken dat soepel over de baan kan rollen. Met behulp van enkele technisch lego steentjes. Daarnaast gebruik ik de duw/trek buisjes die gebruikt worden om servo's met roeren te verbinden. Deze bestaan uit twee buisjes waarvan de een precies in de ander past. De buitenste blijkt vervolgens perfect in een verbinding van de technische lego te passen. Hierdoor ontstaat er een as. In de uiteinden worden hier afgeknipte bagetnaalden gestoken waar de N schaal treinwieltjes prima op passen. Het geheel geeft een spoorbreedte van 2 cm. Op schaal dus 1meter 74. Da's iets te veel maar helaas kan het niet anders. In die trein van 2 centimeter breed passen later wel precies twee figuurtjes op schaal 1:87.
Tevens alvast een verbinding en een stukje spoor gesneden om een en ander te passen. Lijkt wel te gaan werken.
Bij Lego nu een bestelling van 32 steentjes met verbindingen om op die manier twee treinen van ieder 7 karretjes te kunnen maken. Volgende stap is afwachten tot de tekeningen van de gemeente beschikbaar komen om te zien of deze schaal zo kan worden doorgezet. Wellicht is de spoorbreedte iets te groot ten opzichte van de rest van de staalconstructie. In dat geval moet ik de rest ook in een iets grotere schaal gaan bouwen.

Offline GJV
wow ziet er echt mooi uit!!!

ziet er goed uit howr

<b>Blog:</b> Veel bussen

Moderator
Je bent indrukwekkend precies bezig. Ik ben heel benieuwd naar je verdere ontwikkelingen.

Offline RobL
Heb zojuist bericht van de gemeente Loon Op Zand. Kan donderdag de bouwtekeningen gaan ophalen. Daarna weer een update van de vorderingen.
Het is de bedoeling dat het een echt schaalmodel wordt. Iets zoals je in de diorama hal ziet... maar dan alleen de Python en zijn directe omgeving.
Zodra ik de tekeningen heb zal ik de uiteindelijke schaal bepalen en de grondplaat op maat zagen. De bedoeling is dat daar een dubbele bodem in gaat komen. De aandrijving zal aangestuurd gaan worden door een Lego mindstorms brick met de daarbij horende servomotors. Dat spul wordt zoveel mogelijk in de dubbele bodem weg gewerkt. Tevens geeft die dubbele bodem me de mogelijkheid om de metaalconstructie goed vast te zetten.
Voor alle duidelijkheid.. alle detailfoto's die jullie eventueel hebben zijn van harte welkom. Zeker van het station en de uitgang. Een tekening is leuk voor de maten, maar de details zal ik toch uit foto's moeten halen.

Offline RobL
Hier 2 interessante links met betrekking tot de natuurkunde van de achbaan. http://vip.vast.org/BOOK/PDFFILES/PART1a.PDF en http://vip.vast.org/BOOK/PDFFILES/PART1b.PDF
In dit verhaal zou het dus wel interessant zijn om te weten wat de massa/gewicht van een Python trein is.

Offline Marwin
Moderator
Als ik me niet vergis is het gewicht van de complete Python trein 3 ton. (Leeg) Maar goed dat zijn getallen die ik ooit gehoord heb.

- Vaak is de beste verklaring veel ingewikkelder dan de meest eenvoudige verklaring.

- The copyright bargain: a balance between protection for the artist and rights for the consumer.

Offline RobL
Citaat van: Marwin link: /forum/70/9827/269180 op: 29-09-2009 13:06:17

Als ik me niet vergis is het gewicht van de complete Python trein 3 ton. (Leeg) Maar goed dat zijn getallen die ik ooit gehoord heb.

Bedankt Marwin... goed bezig. Dit kan ik eens invullen in de berekeningen... kijken of dit zou kunnen kloppen.. Op schaal zou de mijne dan dus 34 kilo moeten wegen... maar ik heb minder frictie.. kijken hoe groot de correctiefactor daarvoor zou kunnen zijn. 34 kilo voor mijn treintje is een beetje aan de hoge kant. Ik zal al blij zijn al ik 340 gram haal.....

Citaat van: RobL link: /forum/70/9827/269188 op: 29-09-2009 13:30:20

Bedankt Marwin... goed bezig. Dit kan ik eens invullen in de berekeningen... kijken of dit zou kunnen kloppen.. Op schaal zou de mijne dan dus 34 kilo moeten wegen... maar ik heb minder frictie.. kijken hoe groot de correctiefactor daarvoor zou kunnen zijn. 34 kilo voor mijn treintje is een beetje aan de hoge kant. Ik zal al blij zijn al ik 340 gram haal.....

34 kilo zou je alleen kunnen halen met een 1:6 model denk ik. Misschien een idee om kleine gewichten te gebruiken.

[center]Website|YouTube|Twitter|Profiel[center]

Offline RobL
Citaat van: RobinMovies link: /forum/70/9827/269276 op: 29-09-2009 17:33:57

34 kilo zou je alleen kunnen halen met een 1:6 model denk ik. Misschien een idee om kleine gewichten te gebruiken.

34 Kilo zal ik nooit halen.. treintje is maar amper 2 centimeter breed en een centimeter of 30 lang. het hele model zal niet zwaarder zijn dan een paar kilo, inclusief bodemplaten,station en electronica. Er is ook aanzienlijk minder frictie, daardoor zal slechts een klein deel van die 34 kilo genoeg zijn. Waarschijnlijk ga ik onderin verzwaren met vissersloodjes. Stap voor stap tijdens het testrijden. De baan zal ook vanaf het station gebouwd gaan worden. Als de trein de twee loopings succesvol doorkomt spring ik al een gat in de lucht..  . De kurketrekkers en de helix zie ik dan wel zitten.

Offline Nick
Hoe wil je het treintje zelf na-maken? Ga je die ook texturen enzo?

Offline Marwin
Moderator
Hangt ervanaf of ie de oude gaat gebruiken of de nieuwe maar ik vermoed de oorspronkelijke arrow karretjes

Pagina: 1 van 8 (143 items)
<< 1·2·3·4·5·6·7·8 >>