Forum: Lego Droomvlucht Project

Pagina: 1 van 1 (11 items)
<< 1 >>

Het idee om een darkride van Lego te bouwen dateert al uit 1999, toen ik met de website Droomserver begon, een website over met name Droomvlucht. Ongeveer 2 jaar geleden ben ik uiteindelijk toch aan het project begonnen. Vooral de track en voertuigen hebben diverse prototypes gehad voor e.a. goed functioneerde.

De Droomvlucht "Lego-track" is circa 13,50 meter lang, opgebouwd met Lego technic. Het hoogste punt in het Zompenwoud is ongeveer 1 meter. De gehele darkride is bijna 5m2 groot. De voertuigen (4 stuks) worden aangedreven met Lego PowerFunctions. Net als het origineel heeft elk voertuig 4 motoren aan boord (2 rijmotoren en 2 gondelmotoren).

In de scenes zijn diverse effecten verwerkt zoals beweging, neveleffecten en lichteffecten (waaronder de Pepper's Ghost van de fee in het Wonderwoud).

Op YouTube staat inmiddels een video van de gehele ride, meer foto's komen op een Facebook pagina van dit Lego Projectje.

Youtube video: Lego Droomvlucht Project

Impressies:

Wat ongeloofelijk vet zeg! Elk van die plaatjes is gewoon onmiskenbaar Droomvlucht. En zelfs nevel erbij, chapeau! Mag ik vragen, waarom Droomvlucht?

Ah wauw! Dit vind ik echt leuk om te zien!
Leuk ook dat je Lego gebruikt, dat zie ik eigenlijk niet meer veel in Efteling-creaties.
Misschien een idee om RGB strips te gebruiken voor het uitlichten?

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... De 6 Zwanen 2019!

Dank je, er zitten heel wat uurtjes in inmiddels (vooral met de voertuigen en de track).

Lego Efteling attractie crea's kom je inderdaad niet meer zo vaak tegen (de laatste was van het Lavenlaar volgens mij, prachtig gemaakt) en darkrides bijna nooit. In de VS kom je het meer tegen dan hier in Nederland, al zijn dat wel vaak coasters of kermis attracties.

De verlichting is inderdaad nog niet af hoor: ik was aan experimenteren met flexibele (goedkope) LED strips. Ook de Sterrentunnel moet nog dichtgemaakt worden en voorzien van led-jes. Bedankt voor de tip!

Citaat van: Trollenbol link: /forum/70/25403/816049 op: 24-02-2019 23:18:53

Wat ongeloofelijk vet zeg! Elk van die plaatjes is gewoon onmiskenbaar Droomvlucht. En zelfs nevel erbij, chapeau! Mag ik vragen, waarom Droomvlucht?

Zoals bij de meeste liefhebbers is dat vaak iets persoonlijks denk ik, zo ook voor mij. In 1992 waren er rondleidingen vanwege de uitgestelde opening, waarbij je o.a. het Kastelenrijk kon bekijken (vanaf het bordes op de begane grond). Ik was toen net 18 jaar en ik weet nog dat ik het indrukwekkend vond en dat in die tijd enorm baalde dat ik geen fototoestel bij mij had (met een ouderwets fotorolletje). Ook het materiaal (zoals de gondels) dat zichtbaar buiten lag wat iets spannends had. Ik denk ook zeker de aankoop van de VHS video Dromen met Open Ogen die velen natuurlijk kennen. Of andere herinneringen zoals vast blijven hangen tijdens de vele storingen in de 1e week van de opening, dat soort dingen blijven je ergens bij. Daarnaast was ik als kind al Efteling fan.

In 1998 was ik te gast op de CMG IT Dag (een besloten evenement) en werd er technische info over diverse attracties gegeven. Ik denk dat het idee om er iets mee te doen ooit daar is ontstaan. Na de renovatie van Droomvlucht in 2013 vond ik mijn privé verzameling weer terug en kwam het idee weer boven om een soort schaalmodel te maken.

De keuze voor Lego als materiaal heeft te maken met de vele technic onderdelen die beschikbaar zijn (zoals motoren en computersturing met IR of Bluetooth) en dat er van Lego vele figuren bruikbaar zijn voor Droomvlucht (het uitgangspunt was om alleen Lego te gebruiken en geen zelfgemaakte items). De trollen komen bijvoorbeeld uit de Harry Potter serie van Lego.

Verder is Droomvlucht een dankbaar onderwerp, omdat je kunt werken met effecten, maar ook met bijvoorbeeld programmeren (autonoom rijdende voertuigen, zoals het origineel). Je kunt dus alle kanten op. Daarnaast was Fata Morgana al eens gemaakt en had ik nog maar weinig crea's van Droomvlucht gezien op deze manier.

Leuk om zo een beeld te krijgen bij de totstandkoming van dit project en wat kan ik toch altijd genieten van anekdotes uit dit tijdperk. Je moet maar net de mazzel hebben dat soort toffe dingen mee te mogen maken. Die rondleidingen mogen ze van mij nu nog wel organiseren hoor. Zijn er toevallig nog plannen om Droomserver door te zetten?

De mooiste momenten (als fan) zijn natuurlijk wanneer je uit de gondel wordt gehaald (de gondels worden dan handmatig in de juiste positie gedraaid met een accuschroefboormachine op de gondelmotor) en via de centrale ruimte (tussen de Elfentuin, Wonderwoud en Kastelenrijk) naar beneden en uiteindelijk naar buiten kunt. Maar dat heb ik maar twee maal mogen meemaken (in april 1993 en jaren later in december 2012, in het Zompenwoud). Op YouTube staat hier nog een video van, gemaakt door een andere bezoeker op dat moment. Hieruit kwam ook de 1e plattegrond voort die ik destijds in 1999 online heb gezet en (tot mijn verbazing) nog steeds wordt gebruikt, ondanks dat er echt enkele foutjes inzitten wat de track en getoonde ruimtes betreft.

Ik heb een backup van de oude websites (DroomServer.net en DroomPark.nl, teruggevonden, maar niet echt plannen om zelf weer iets op te gaan zetten. Dit is echt uit de begintijd van het internet, toen in 1998 het Wondere Wereld Web online kwam van Erwin Taets. Misschien kan een deel van het materiaal naar Facebook, zoals de oude foto's zonder de bordessen in de Elfentuin e.a.

Inmiddels staat er ook een mooi artikel (Lemma) op Eftepedia, wellicht kan ik wat materiaal en nog niet vermeldde trivia aan Eftepedia kwijt ter aanvulling. Bijvoorbeeld over de 2 Elfen die in het 1e jaar al verdwenen uit het Wonderwoud, die je heel vluchtig kunt zien in de Droomvlucht Commercial van 1993 en in Dromen met Open Ogen. Of dat er 13 bosgeesten zijn en geen 12 zoals ik op de meeste websites lees. Het grappigste is de laatste scene, die ik in 1999 de naam "Droommoeras" had gegeven (een verzonnen naam dus), omdat er geen officïële benaming voor was, wat een eigen leven is gaan leiden door de jaren heen. Recent kwam ik door een oude video erachter dat Ton van de Ven deze laatste scene zelf "Woudtunnel" noemt en dus geen Droommoeras. Dit is de enige echte referentie die ik hiervan kon vinden. (Citaat van Ton van de Ven: "In deze laatste Woudtunnel komen we van dichtbij de wezentjes tegen... die we eerder op afstand hebben gezien").

Wat de Lego attractie betreft heb ik nog wat uitdagingen voor de hobby: bijvoorbeeld de sluitingsprocedure maken: hierbij worden de eerste 7 voertuigen dicht op elkaar gezet in het instapstation, zodat de overige 21 voertuigen opschuiven en er geen voertuigen meer hangen bij het kastelenrijk, de enige plaats nog zonder een loopbordes. Dat is zo gemaakt om de inspectie van de voertuigen makkelijker te maken zoals je kunt zien in de video van "Hier werk ik". Ik heb hiervan een video gemaakt hoe dat in het echt gaat, nu kijken of dat met Lego ook te programmeren is. Dit is echt weer zo'n hobby dingetje als Efteling fan, de meeste mensen boeit zoiets natuurlijk niet

Versie: 1 Aangepast: 27 februari 2019 00:51 door: DreamingCasper reden: Typefouten gecorrigeerd
Wauw, tof zeg! Volgens mij kom je, als je ontruimd wordt via die centrale ruimte, uit aan de linkerkant van de oude wachtrij, gezien vanaf het station. Soms staat daar een deur open waardoor je een techniekruimte binnenkijkt.

De Efteling zal die telling van bosgeestjes toch zelf gedaan hebben. Tijdens die CMG dag zouden informatieborden hebben gehangen met het aantal figuren erop. Tja, als je de Efteling niet kunt vertrouwen.

Ik heb de laatste scène ook altijd Droommoeras genoemd, zelfs Eftepedia heeft die naam overgenomen. Ik heb me, net zo bij Fata Morgana, altijd afgevraagd hoe die scènes hun naam krijgen, bij deze is dat beantwoord, haha.

Zou dit trouwens de plattegrond zijn die je bedoelt?

https://www.flickr.com/photos/wilblo/3431271734

Overigens is in Droomvlucht zelf ook een ontruimingsplattegrond aanwezig, die ongetwijfeld het meest accuraat zal zijn, maar dat wist je vast al.

Er stond inderdaad een info bord van CMG bij de ingang, daar moet ik nog ergens een foto van hebben, ik vermoed niet digitaal, dat is alweer ruim 20 jaar geleden. Nu is het logisch dat er tussentijds - door de jaren heen - wat kleine veranderingen hebben plaatsgevonden, dus de aantallen (figuren) kloppen niet altijd meer zoals deze in 1991 of 1992 in het personeelsblad Efteldingen stonden. Net als nu bij Symbolica in het laatste jaar nog wat kleine veranderingen zijn doorgevoerd, dat is bij Droomvlucht kennelijk ook zo gebeurd.

De ontruimingsplattegrond die je bedoelt (en die op de monitoren in de controleruimte) geven wel de juiste verhoudingen van het gebouw en het baanverloop weer. Het zijn overigens maar details, er is al zoveel over Droomvlucht geschreven in de afgelopen 25 jaar dat het niet meer zo belangrijk is denk ik.

Dat je die oude plattegrond nog hebt zeg. Die kwam van deze oude pagina inderdaad (plaatje onder). Die dateert uit 1999 op basis van info en foto's die ik toen destijds ter beschikking had. Het plaatje klopt globaal gezien wel, maar is niet helemaal accuraat. Enkele ruimtes hebben andere verhoudingen in werkelijkheid en de track is hier en daar net wat anders (in de Elfentuin bijvoorbeeld is de track niet helemaal rond zoals op de tekening, maar heeft ook een recht baandeel. Bovendien bestaat ruimte 11 niet, dat had ik tijdens de rondwandeling niet goed gezien). Voor het lego project had ik een nieuwe gemaakt, al moest ik concessies doen omdat simpelweg de kamer waar de "lego tafel" staat te klein is om alles exact na te maken.

Het filmpje (met Ton van de Ven, in gesprek met Han Peekel in Wordt Vervolgd) waar ik op doelde mbt de naam "Woudtunnel" vind je hier:

Van de 1999 website:

Die plattegrond was slechts een "quick Google search away" haha.

Dat soort kleine aanpassingen zijn toch altijd interessant en als je alles op een rijtje hebt, kan het 't zeker waard zijn om de informatie door te spelen naar Eftepedia. Op bovenstaande video zien we meer bomen in het Zompenwoud, en natuurlijk de ontruimingsplateau's waren er nog niet. Dat geeft toch een heel andere aanblik. Ik had 'm in ieder geval nog niet gezien. Ook mooi hoe Ton van de Ven er dan weer nét een beetje extra over kan vertellen.

Ik heb de video van je project gevonden via RTL Nieuws. Het ziet er goed uit! Ben benieuwd wat je volgende project zal worden

Pagina: 1 van 1 (11 items)
<< 1 >>