Forum: kasteel in diorama / Anton Pieck stijl

Pagina: 1 van 4 (32 items)
<< 1·2·3·4 >>
Pagina: 1 van 1 (17 items)
<< 1 >>

Offline ave80
Mijn allereerste modelbouw poging met klei om een Anton Pieck- achtig kasteel te bouwen, ook geïnspireerd door het diorama. Ik ben niet ontevreden en het smaakt naar meer; het is gemaakt van klei en dat is leuk materiaal om mee te werken en je kan er veel mee

Offline Bslo
Wauw! Ik vind het er erg mooi uitzien! Zeker ook de details zoals de (ophaal)ketting bij de brug, de raampjes en de hekjes maken het af!

Efteling, Disneyland Paris, Artis, Bobbejaanland, Movie Park, Slagharen en Toverland abonnementhouder. Neem eens een kijkje op www.verwonderling.nl. Team Plaetjesmakers en Eftelingsestraat.

Efteling 2016: 50x Efteling 2017: 48x Efteling 2018: 64x EuropaPark: 5x Phantasialand: 3x Slagharen: 1x Gardaland: 1x Artis: 33x Toverland: 18x Disneyland Paris: 15x en nog vééél meer parken die niet interessant zijn om te vermelden

Offline Lucius
Wauw, super gaaf!

"Het unieke van de Efteling is dat ze zowel de mensen van vandaag, gister als morgen telkens weer verwondert."

[i]Efteling teller 2014: 33x 2015: 15x 2016: 4x

Super mooi, hoor! Zoveel details hierin, hoe groot is dit kasteel eigenlijk?

Offline ave80
Bedankt voor de complimenten! De afmetingen zijn 50 x 50 x 85 ( L x B x H )

Offline ave80
Hoi Eftelwonder, ik heb net jouw poort van Raveleijn zitten bekijken en die ziet er ook prachtig uit. Welk materiaal? En kan je iets vertellen over de techniek voor de dakpannetjes? Ik ga een volgend model maken en vind de pannen erg mooi en wil ze ook zo

Dankjewel ave80! Haha, ik zie je post terwijl ik een nieuwe video erover aan het uploaden ben.
De basis is uit hout met een gipslaag erop. De dakpannetjes zijn gewoon gemaakt door een "vel klei" te snijden in allemaal vierkantjes en deze rij voor rij aan te brengen. De "hoekdakpannetjes" zijn op dezelfde manier gemaakt, alleen iets kleiner en wat geplooid.

Hopelijk ben je er wat mee

Offline ave80
dat dacht ik al, maar hoe zet je ze vast? Door de bovenkant vast te smeren waardoor de pan als het ware alleen bovenaan vast zit? Of zijn ze gedroogd en gelijmd? En ik ben benieuwd naar kleurgebruik. Ik wil het doornroosjekasteel maken volgens Anton Pieck tekening. Jij hebt ook soortgelijke kleuren gebruikt. Kan je daar wat over vertellen, zelf gemengd etc.

Offline ave80
Ik heb dat kasteel al eerder in het groot gemaakt voor in de tuin maar wil nu een kleiner model. Het model uit mijn tuin lijkt meer op de variant uit het sprookjesbos, het kleinere model wil ik meer op de Anton Pieck tekening laten lijken. Vandaar mijn vraag over kleuren want de torens moeten crème en de deur Piecks blauw/groen.....en de pannen wil ik op jouw manier maken

Wow!! wat creaties hier!!! Lijkt mij wel onwijs mooi om zoiets in de tuin te hebben

Het is Z.K.H. Prins der Efteling

Offline ave80
in dit topic zal ik ook vorderingen van nieuwe projecten posten. Vanmiddag begonnen met een toren van kasteel Doornroosje. Voor het eerst de pannentechniek geprobeerd en die is behoorlijk arbeidsintensief valt mij op. Nu de eerste toren klaar is heb ik er gemengde gevoelens over. Het lijkt niet sprekend op de toren zoals ik hem voor ogen had maar vind hem toch wel echt Efteling, misschien eerder in cartoon-achtige stijl. Omdat ik al de tuinversie heb gemaakt en een kartonnen maquette zou dit dus nummer drie zijn. Dan is het wel leuk om deze stijl te nemen. Mede door het gekozen formaat wordt het lastig te bewerken vind ik. Deze toren is 14 cm hoog. De gekozen schaal is vanwege het uiteindelijke resultaat; die afmeting moet in de kast passen aangezien de kamer een beetje te vol wordt met alle kastelen

Alvast een toren geschilderd....

Versie: 1 Aangepast: 7 oktober 2015 21:50 door: ave80 reden: Geen reden aangegeven
Citaat van: ave80 link: /forum/70/24982/799897 op: 07-10-2015 06:01:19

dat dacht ik al, maar hoe zet je ze vast? Door de bovenkant vast te smeren waardoor de pan als het ware alleen bovenaan vast zit? Of zijn ze gedroogd en gelijmd? En ik ben benieuwd naar kleurgebruik. Ik wil het doornroosjekasteel maken volgens Anton Pieck tekening. Jij hebt ook soortgelijke kleuren gebruikt. Kan je daar wat over vertellen, zelf gemengd etc.

De dakpannetjes én voor één aangebracht met secondelijm, net nadat ze gesneden waren zodat ik hier en daar het pannetje nog wat kon plooien. De kleuren heb ik op gevoel proberen te mengen. Het Piecksblauw bijvoorbeeld door (permanent)groen licht met veel(mangaan)blauw te mengen tot een kleur lijkend op Piecks blauw, dan met zwart en wit de kleur wat te verzachten en op de poort zelf nog wat accenten te leggen met zwart, blauw en groen. Ik heb hiervoor acrylverf gebruikt.

btw: dat nieuwe torentje ziet er weer keurig uit

Versie: 1 Aangepast: 7 oktober 2015 23:25 door: eftelwonder reden: Geen reden aangegeven
 Offline ave80
Citaat van: eftelwonder link: /forum/70/24982/799919 op: 07-10-2015 23:20:24

Citaat van: ave80 link: /forum/70/24982/799897 op: 07-10-2015 06:01:19

De dakpannetjes én voor één aangebracht met secondelijm, net nadat ze gesneden waren zodat ik hier en daar het pannetje nog wat kon plooien. De kleuren heb ik op gevoel proberen te mengen. Het Piecksblauw bijvoorbeeld door (permanent)groen licht met veel(mangaan)blauw te mengen tot een kleur lijkend op Piecks blauw, dan met zwart en wit de kleur wat te verzachten en op de poort zelf nog wat accenten te leggen met zwart, blauw en groen. Ik heb hiervoor acrylverf gebruikt.

btw: dat nieuwe torentje ziet er weer keurig uit

zoals je ziet ben ik nu ook met pannetjes aan het werken. En op deze schaal vind ik het prima zo. Maar ik wil voor een volgend project groter gaan werken en dan de pannen meer op jouw manier doen. Nu smeer ik de bovenzijde vast zeg maar. En op die schaal mooie lei-pannen snijden valt niet mee. Maar daaraan merk ik dat ik nog vaker moet oefenen. In ieder geval is het wel heel leuk. Het kasteel van eerdere foto's welke in mijn tuin staat heeft voor het dak ook een basis van hout. Wat betreft jouw kleurgebruik; jij hebt een set verf gekocht of koop je alles los? Ik heb momenteel gewoon verf van de action , zo'n set met allerlei kleurtjes acrylverf en 2 grotere potten met zwart en rood. Voor wit gebruik ik gewoon plafondlatex die ik nog had staan. Sommige mensen op het forum hier zijn ook met kleurgebruik ware kunstenaars

Offline ave80

nieuwe toren erbij gemaakt. Nu nog zo'n kleine toren, de grootste toren 3 keer een muur en een toog. Het achterste gebouw laat ik weg. Ik maak alleen wat op de tekening zichtbaar is

Die ziet er echt goed uit! Ik ken een truukje waar je misschien nog wat aan hebt; als je groen met zwart, misschien een beetje oranje met elkaar mengt, en vervolgens je kwast heel nat maakt, kun je de details een beetje benadrukken. Het groenige water loopt dan als het ware als mos door de dieper gelegen details van de muur heen. Succes met je project!

Offline ave80
Dank je Irjan, klinkt goed! Check ook mijn nieuwe kasteel, staat ook op dit forum. Die vind ik stukken beter dan deze. Alleen krijg ik de foto's niet recht, als ik ze upload van mijn pc dan worden ze automatisch gedraaid. Misschien heeft iemand tips hoe je dat goed krijgt?

Offline ave80
Ik heb trouwens ooit iets voorbij zien komen van jou van een diorama remake maar kan hier niets meer van vinden,....waar zijn die foto's ? Ik kan me herinneren dat ik het erg mooi vond

Pagina: 1 van 1 (17 items)
<< 1 >>