Forum: Rick. > Nieuwe figuren Fata Morgana!

Pagina: 1 van 1 (7 items)
<< 1 >>
Pagina: 1 van 1 (9 items)
<< 1 >>

Offline Rick.
Hallo allemaal!

Niet zo gek lang na de inzending voor de Holle Bolle Gijs wedstrijd, die tot mijn lichte verbazing érg goed werdt ontvangen ondanks de enigszins haastige uitwerking, hier opnieuw een wedstrijd inzending: Fata Morgana figuren! Inderdaad, het zijn er 2. Hoe en wat, dat leg ik je meteen even uit. Eerst wil ik even van het hart dat ik ontzettend mijn best heb gedaan een toevoeging te bedenken die op zou gaan in de omgeving en vooral niet zou misstaan langs alle ontwerpen van Ton van de Ven. Een extra moeilijksheidsgraad, beoordeel zometeen zelf het resultaat, eerst even een inleidinkje

Goed, ik had me dus ingeschreven, nam een gloedjenieuw schetsblok voor mijn neus en ben eens gaan schetsen. Daar kwamen lelijke studies uit, waarvan ik al wel een plaatsje in gedachten had. Waar immers in Fata Morgana kun je -zonder Ton van de Ven te beledigen- nog figuren toevoegen? Waar is nog een plaatsje in de haast perfecte darkride? Kortaf: waar kun je mensen nog een stukje extra beleving meegeven?

Mijn gedachten gingen, net als enkele jaren terug ook gebeurde (geïnteresseerden: snuffel even rond in het archief van themepark voor een stukje Rick.-nostalgie/ontwikkeling), uit naar een niet-voor-de-hand-liggende plaats locatie; het "station". Het is opzich een heerlijk neutrale plaats waarvandaan je je mysterieuze reis perfect kunt starten, maar het zou mooi zijn om ook in deze zaal wat beweging te brengen om de beleving wat completer te maken. Je bent immers een paleis binnengestapt, maar van enige bewoners is geen sprake.

Nu wilde ik daar dus enkele jaren geleden al iets mee doen, destijds met het idee er een sterrenhemel, wat gevels, waslijnen, 3 personages: BOM-BAS-TIE ten top. Dat wilde ik niet weer, maar één van de figuren was me altijd bij gebleven. Een wachter in een bootje, die je opwachtte aan het einde van de rit. Voor het gemak heb ik de schets er net even bijgezocht:

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik de tekening net (nu 10 minuten geleden) voor het eerst sinds 3 jaar weer zag en mijn nieuwe versie er niets meer van weg heeft. Gelukkig maar, want ik ben nu dan ook een stukje verbeterd que tekenstijl en “Efteling-inlevingsvermogen”. De nieuwe ontwerpen zijn dan ook wat basischer, simpeltjes, maar enigszins passend.

Het zijn 2 wachters, één gesitueerd in een bootje aan het eind van de rit (fig. 1), één op een soort “steiger” tegen het begin van de rit (fig. 2). De bedoeling van deze toevoegingen is heel simpel: de één is blij je terug te zien en meld dit triomfantelijk aan zijn collega aan de andere zijde van de zaal (fig. 1), de ander probeert uit alle macht te voorkomen dat je doorvaart (fig. 2).

Zo. Een kort inleidinkje is wat uitgelopen, maar het zal onderstaande schetsen hopelijk wat verduidelijken. We beginnen met een overzichtsschets, waarop de positionering goed te zien is:

Figuur 1 is dus de in het bootje gesitueerde wachter. Deze kwam dmv. een aantal studies tot vorm...

...werd “uitgetekend in bewegingen”...

...kreeg een bootje...

...en werd uiteindelijk in detail op papier gezet:

De andere wachter, die wanhopig probeert mensen tegen te houden, werd in een wat kortere periode uitgeschetst. Een overzichts-schets...

...en een detailschets van de beste man:

Twee figuren dus, met een (hopelijk inmiddels) duidelijke functie. De scherpte is niet telkens optimaal, maar ik geloof duidelijk genoeg
Graag reacties, tips, klachten, commentaar: m’n tekenende hand wil blijven leren!

Rick.

Twitter: @Safarick!

Het plan(voor een deel) en de schetsen zijn super!
Aleen zag ik dit liever niet in het station.
Ik had het liever bij de scene schietende man gezien.

fotograafje!!!

Zomeravonden 2011

Erg vet! Maar ik ben nog steeds van mening dat jouw eerste idee beter is, een soort dorpje maken. Maar deze figuren zijn ook erg leuk, zie het al helemaal voor me

Offline dieter
een leuk idee de wachthal van fm is in mijn ogen ook een beetje saai aan het worden. ik weet niet als die voledige wachtrij nog ooit vol staat.
het zou leuk zijn om die grote kale hal om te bouwen naar een oosters dorp waar doorheen dan de wachtrij slingert over balkonnetjes en door nauwe steegjes om zo bij het instapplatform te komen
leuk idee

Offline Rick.
Apart dat nu wordt gezegd dat een dorpje leuker is 3 jaar geleden was dat juíst punt van kritiek op themepark: Er zijn al teveel buitenscenes, en de simpele wachtrij maakt het contrast met de "Fata Morgana" waar je doorheen vaart groter, dus meer verbeelding. Vanuit die kritiek en mijn eigen oogpunt op die zaak (want ik vind tegenwoordig inderdaad dat ze gelijk hadden), heb ik toch gekozen voor het station. Een beetje meer te zien vanuit de wachtrij, doch niet overmatige thematisatie. Gewoon een prettige toevoeging zonder veel toeters en bellen

Bedankt voor de reacties so far!

Ik vind het een heel goed idee en goed uitgewerkt maar ik vraag me af of mensen (die in de wachtrij staan) dan al weten dat die twee wachters er zijn (doordat ze die kunnen zien) en het dus minder leuk is? Natuurlijk kan het ook zo zijn dat ik het mis heb en dat je ze niet ziet vanuit de wachtrij. Als dat zo is vind ik dit idee helemaal top.

Offline Rick.
Citaat van: efteling link: /forum/70/16051/520977 op: 13-03-2011 21:09:04

Ik vind het een heel goed idee en goed uitgewerkt maar ik vraag me af of mensen (die in de wachtrij staan) dan al weten dat die twee wachters er zijn (doordat ze die kunnen zien) en het dus minder leuk is? Natuurlijk kan het ook zo zijn dat ik het mis heb en dat je ze niet ziet vanuit de wachtrij. Als dat zo is vind ik dit idee helemaal top.

Je ziet de wachters wel vanuit de wachtrij maar waarschijnlijk vat je ze nog niet daadwerkelijk op als in de rit (Zéker figuur 2 niet). Een van de redenen waarom ik voor het station heb gekozen is namelijk om de wachtrij wat interessanter te maken, maar toch een nuttige toevoeging aan de rit te geven.

Ijzersterk ontwerp!  Alleen vraag ik me af of de instaphal niet de instaphal moet blijven, en de andere wereld met al haar figuren pas te zien is áchter het gordijn?

de verkeers leider van de fata morgana

"Somebody was trying to tell me that CDs are better than vinyl because they don't have any surface noise. I said, 'Listen, mate, *life* has surface noise."

Pagina: 1 van 1 (9 items)
<< 1 >>