Forum: Python Plus: gysbrecht van Aemstel

Pagina: 1 van 1 (16 items)
<< 1 >>

Python Plus: Gysbrecht van Aemstel

Toen ik het nieuws las dat de Python zou gaan verdwijnen, ben ik wat gaan nadenken over wat er in de plaats zou kunnen komen. Ik hoorde iedereen zowel op Themepark.nl als op de Vijf Zintuigen schreeuwen om een B&M, dit zag ik ook wel zitten; het park heeft immers een goede thrill nodig. Nu moest het niet louter een thrill zijn, maar een goed gethematiseerd geheel dat goed opgaat in de omgeving.

- Thema
Ik heb gekozen voor het verhaal van Gijsbrecht van Aemstel, het bekende zeventiende-eeuwse verhaal over de inname van de stad Amsterdam. Het verhaal is in het kort als volgt: na de dood van Floris V wordt Amsterdam belegerd. Gysbrecht van Aemstel, de burchtheer, probeert de stad te redden. In het begin van het verhaal lijken de vijanden vertrokken. Het is winter. Op aanwijzingen van Vosmeer de Spie (die later een spion blijkt te zijn) halen de Amsterdammers een schip met hout (‘het zeepaert’) binnen de muren. Zij weten niet dat de vijand onder het hout verborgen zit. De stad valt in handen van de moordende vijand. Op bevel van de engel Rafaël verlaat Gysbrecht de stad.

Ik heb het verhaal gekozen om de volgende redenen:
- Het heeft een historische link met de Vliegende Hollander. Joost van den Vondel (de schrijver) was immers een zeventiende-eeuwse schrijver. Daarbij kun je de havenstad van de Vliegende Hollander een beetje als Amsterdam zien (alleen zonder die boten op de muren, dat is gewoon onzin).
- Het heeft een historische link met Joris en de Draak. Beide attracties zijn immers gesitueerd in de Middeleeuwen, wat misschien de weg vrijmaakt voor de aanleg van een mooi themagebied voor Joris.
- Anton Pieck maakte al reeds prenten voor dit verhaal. Als een ontwerper het werk van Anton Pieck goed erbij houdt, hebben we alsnog een goede thrill waar de hand van Anton Pieck in is te herkennen (en dat willen we allemaal wel toch).

- Vorm
Zoals al eerder vermeld wordt de attractie een B&M Inverted Coaster. Voor een mogelijke lay-out wil ik graag terugverwijzen naar het Python Plus-idee, met een aangepaste rails en karretjes natuurlijk. Het idee is om er verschillende elementen van de oude Python-baan in te houden, als een soort ode aan zijn 30 jaar oude voorganger. Het begin van de rit is ongeveer hetzelfde als de Python: lifthill, klein afdaling en de twee loopings. Voor de lifthill wordt er een kleine slinger gemaakt in het traject om een klein stukje darkride te kunnen herbergen. Na de tweede looping duikt de baan via een camelback de Kanovijver in, onder de grond door een tunnel en flitst dan verticaal in het midden van een winkeltje naar buiten, en raast vervolgens middels een sidewinder weer horizontaal naar een tweede lift. Er is in het ontwerp een tweede lift voorzien van veertig meter hoog, waarna een val onder een hoek van zestig graden zou volgen: opnieuw de grond in, vele ride-effecten en waarbij de corkscrew dwars over het rangeerspoor aansluit op de bestaande Bayern curve. Weet niet of er nog helemaal ruimte voor is, maar ik vind dit gewoon een fantastisch idee.

- Buitengebouw
Vormgegeven als een stadsmuur met daarachter een miniatuurstad (niet als in Diorama, maar groter) die er boven uitsteekt. De stad is ingenomen, dat kan je zien: afgebrande huizen, afgebrokkelde muren en rook stijgt vervaarlijk op uit de stad.

- Wachtrij
De wachtrij vertelt het verhaal van Gysbrecht. De eerst helft is een met fakkels verlichte gang, met hier en daar doorkijkjes naar een verwoeste stad (alla Meisje met de Zwavelstokjes). Op de muur worden geanimeerde middeleeuwse prenten geprojecteerd die het verhaal vertellen.

In het middenstuk komt men uit in een kopie van de prent van de kerstmisvierende mensen in de kathedraal (prent hieronder). Hier is een meandering ingericht en er speelt zacht kerkmuziek op de achtergrond. De ruimt is vol met animatronics, die op een veilige afstand van het publiek staan.

De tweede helft van de wachtrij heeft dezelfde opzet als het eerste stuk.

- Station
Het station is vormgegeven als een kerkgebouw in denacht. Het dak is opengewerkt, waar via een koepelvormig scherm en projector op hele realistische manier een sterrenhemel wordt getoond.

- Darkride
Er worden via filmbeelden beelden getoond van een stad in plundering (film vormgegeven als een soort bewegende Pieck-prent) en later dat Gysbrecht door de engel Rafaël wordt gedwongen de stad te verlaten.

- Lifthill
Overkapt en vormgegeven als een trappenhuis. Terwijl de echo van het geplunder en de stem van Rafaël klinken wordt de muziek dreigender en begint de rit.

- Uitgang
Via een zijpoortje in de stadsmuur worden we de stad uitgestuurd en kunnen we weer opgelucht ademhalen: we hebben het overleefd.

Tot zover mijn idee. Weet niet of het allemaal wel haalbaar is, maar ik denk dat iedere Efteling-fan dit wel zou verwelkomen, als het er kwam. Tot dan berijd ik hem in mijn dromen!

Wow, wat een fantastisch project. Dit mag er van mij zo komen. Het verhaal is mooi, je ideeën zijn goed, en vooral een flinke knipoog naar python. Zo mag ik het zien.  

Toch heb ik een aantal dingen in je ontwerp gezien die ik anders zou doen:

- ten eerste, de lay-out. Vanaf het stuk met de camelback is het niet meer mogelijk. Er is te weinig plaats om daar onder water te duiken, vanwege Jedd en de Kombuys. Ook zal je heel erg dicht op DVH komen (bij de splash), ook al is het in een tunnel. Ik denk niet dat dat gaat lukken, en als het lukt, denk ik niet dat het er mooi uit zou zien. Daarnaast weet ik niet of je die sidewinder ook op de getekende plek wilt hebben, maar daar ligt nu het plein van DVH. Het zou het zicht op DVH enorm bederven.

- Ten tweede, een inverted coaster en een darkride is niet echt een geslaagde combinatie. Alleen front seat zul je iets mee krijgen van de film, daarachter niet tot weinig. Dit probleem zou vooral bij de middelste twee stoelen een probleem geven. Dit kun je op verschillende manieren oplossen, je zou de darkride kunnen schrappen (maar dat zou zonde zijn), maar je kan ook het baantype veranderen. Je zou dan kunnen uitwijken naar een sit down, floorless, launch (alleen levert B&M die niet) of zelfs Stand Up gaan. Mocht je toch het vliegen willen behouden, dan zou ik uitwijken naar een flying coaster. Je kan de bezoeker dan de engel laten zijn, die neerkijkt op de gebeurtenissen beneden in de stad. Eventueel zou je ook de karretjes op de lifthill laten terugklappen naar een zittende positie, waardoor je nog steeds de loopings kan maken. Dan hebben we meteen een unieke Inverted Flying Coaster Ik weet niet 100% zeker of dit technisch mogelijk is, maar de techniek kan vergelijkbaar zijn met die van een Arrow 4D coaster.

- Ten derde: de geanimeerde beelden in de wachtrij. Ik denk dat je beter door middel van afbeeldingen, geschreven tekst en gesproken tekst het verhaal duidelijk kan maken. Die geanimeerde beelden doen me denken aan de tv schermen bij DVH en Jedd en ik vind ze bij beide erg misplaatst. Ik vrees dat dat hier ook is.

- Ten slotte, een tweede lifthill van 40 meter hoog? Ik vrees dat je dan een six flags gevoel krijgt, zeker als je vanaf anderrijk kijkt. Ik denk dat een enkele lifthill van 30 meter hoog ook voldoet. Zo snel verliest een achtbaan zijn snelheid niet.  

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt, om dit erg mooie project nog beter te maken en uiteraard blijft de keuze aan jou wat je met deze tips doet

If you can dream it, you can do it - Walt Disney

Bedankt voor je nuttige kritiek. Fijn om te lezen dat iemand het leuk vind. Je tips zijn erg nuttig en ik moet ook een beetje toegeven dat ik mij soms iets teveel liet leiden door mijn verbeelding   als nog bedankt en ga er zeker iets aan doen

Offline Japio
Het idee is zeker goed gevonden! De link met de middeleeuwen en de VOC past perfect in het huidige Ruigrijk. Echter, de keuze voor een inverted is verhaaltechnisch geen makkelijke en logische keuze. Ook het Python+ concept is niet erg realistisch. Ik zou het aanraden de 'ride' iets anders vorm te geven, dan kan dit namelijk wel echt iets heel gaafs worden! Misschien moeten we de Halve Maen dan maar 't Zeepaerd gaan noemen....

Hier jouw advertentie?<br /><br /><br />acht het niet!

De middeleeuwen vind ik niet echt een goed thema voor De Efteling.
Ik weet het, JedD is ook een soort middeleeuws, en de achtbaan is mooi, maar ook het thema daar van vind ik niet in De Efteling passen, maar ja, dat is natuurlijk persoonlijk.

Het idee vind ik wel mooi.

Opnieuw bedankt voor jullie tips. Ik ben even aan het puzzelen over het type coaster, maar daar kom ik wel uit. (ben van plan de baan in no Limits te maken)

Het idee van de Halve Maen is nog niet eens zo slecht

Citaat van: Sam Vlas link: /forum/70/14915/472237 op: 08-11-2010 21:08:04

Ik ben even aan het puzzelen over het type coaster,

Tip van een een echte achtbaan fan neem de flying is nog uniek hier ook.

Citaat van: stefieneter5 link: /forum/70/14915/472233 op: 08-11-2010 21:00:17

De middeleeuwen vind ik niet echt een goed thema voor De Efteling.
Ik weet het, JedD is ook een soort middeleeuws, en de achtbaan is mooi, maar ook het thema daar van vind ik niet in De Efteling passen, maar ja, dat is natuurlijk persoonlijk.

Dat valt wel mee hoor, middeleeuws kun je perfect in de Efteling inpassen. Jedd is inderdaad middeleeuws, maar ook vele sprookjess komen uit die tijd. Ik heb ook ergens een keer gehoord/ gelezen dat ravelijn middeleeuws is, maar of dat ook echt zo is, weet ik niet.

If you can dream it, you can do it - Walt Disney

Goed idee de link naar Joris en de Draak en De Vliegende Hollander. Heb je straks misschien wel een gebied met 3 mooie attracties  ben benieuwd wat ze ervan gaan maken.

Mag ik je er even op attenderen dat dit een idee is, en dat dit waarschijnlijk nooit in de Efteling zal komen? Je post komt bij mij namelijk zo over dat je gelooft dat dit er over 5 jaar echt staat.

Hoop niet.. Droom niet.. Geen verwachting, geen verdriet..

Ik ga de coaster maken in NoLimits. Ik heb alleen een paar vraagjes:
1. Waar kan ik het krijgen
2. Is het gratis? (blijf een nederlander hè  )
3. waar en hoe moet ik überhaupt beginnen?

Alvast bedankt voor het antwoorden 

Citaat van: Sam Vlas link: /forum/70/14915/473565 op: 12-11-2010 18:59:33

Ik ga de coaster maken in NoLimits. Ik heb alleen een paar vraagjes:
1. Waar kan ik het krijgen
2. Is het gratis? (blijf een nederlander hè  )
3. waar en hoe moet ik überhaupt beginnen?

Alvast bedankt voor het antwoorden 

1. Je kunt het programma verkrijgen op de site van Nolimits. Daar kun je een 'proef' versie downloaden, alleen hierin heb je een beperkt aantal opties.

2. Ja en nee, de proefversie is geheel gratis, alleen je hebt een beperkt aantal opties qua banen en aanpassingen e.d. Je kunt de Full version kopen, deze kost US$29.95 en kun je via de site kopen

3. Je zult zelf het programma moeten onderzoeken, veel moet je zelf leren want het valt in mijn opzicht lastig uit te leggen

Hopelijk heb je je antwoorden gekregen!

Myn wil is wet, Ik zal vaeren, Storm of gheen Storm, Pasen of gheen Pasen, Verbod of gheen Verbod al is het tot in eeuwigheid! Ik zal vaeren!

dank je. Ga toch maar eerst een goede layout en ontwerp maken, denk ik 

Maar 29.95, dat is een flinke smak geld, zeg 

Offline JOCUL
Ik zou zeggen stuur het idee naar de efteling op

Citaat van: Sam Vlas link: /forum/70/14915/473584 op: 12-11-2010 19:17:00

dank je. Ga toch maar eerst een goede layout en ontwerp maken, denk ik 

Denk wel dat je met No Limits eerst veel ervaring nodig hebt om een goede achtbaan neer te zetten, dit is niet zoals bij rct klikken en klaar. Vooral de Supports is veel werk waar je lang de tijd voor nodig hebt. Scenery maken is al helemaal moeilijk, maar als het lukt, denk ik dat het heel mooi gaat worden

50x Joris en de Draak

Kan iemand mij dan een beetje wegwijs maken? Ik wil wel een degelijke coaster afleveren

Pagina: 1 van 1 (16 items)
<< 1 >>