Forum: Attraktie-Crypto

Pagina: 1 van 1 (2 items)
<< 1 >>
Pagina: 197 van 214 (4278 items)
<< 1·2·3·192·193·194·195·196·197·198·199·200·201·202·212·213·214 >>

Offline Amelie
O ik had wel aan Erik gedacht, maar ik kon er niets mee.
Wat is Vlederik? Ben ik nu ontmaskerd als nep-eftelingfan, als ik dat niet weet...?

Nee hoor, niks ontmaskerd.
(zegt de man die zichzelf voor de kop stootte toen hij Dio Oberon opzocht, omdat hij hem niet kende... tot hij de foto zag)

Vlederiken zijn de duivelfiguren die af en toe tevoorschijn komen in de ronde zaal van het spookslot.
Ook zijn er afgietsels van de gezichten gemaakt die je tegenkomt op de Pardoespromenade. Eftepedia heeft er een leuke lemma over. Daar komt ook deze foto vandaan:

Versie: 1 Aangepast: 26 januari 2018 10:14 door: Martinez reden: Tiebvaudten hersteld
Een interessante puzzel. Ik zat al een tijdje vast op "erik", maar toen de hint kwam dat "V" als vijf goed was, had ik hem zo gevonden.
Tijdens het oplossen van deze puzzel kwam ik trouwens, ook op eftepedia, langs een "ding" waar ik nog nooit iets over had gehoord.
Op basis van deze vondst hierbij dan ook de volgende opgave.
De moeilijkheidsgraad is misschien niet al te hoog, maar hij is waarschijnlijk erg lang.

Na zijn 3 voorgangers komt hier Walter de Donder zonder leraar, om in zijn eentje te delven. Hij is van bedehuisjes, en van het kwaad van licht met spiegels, zonder herhaling maar mét nummer 8.

Versie: 3 Aangepast: 26 januari 2018 10:59 door: nathan1e reden: Geen reden aangegeven
Versie: 2 Aangepast: 26 januari 2018 10:59 door: nathan1e reden: Geen reden aangegeven
Versie: 1 Aangepast: 26 januari 2018 10:57 door: nathan1e reden: Geen reden aangegeven
Dan kom ik op die arme vierde Burggraaf van Capelle van Kaatsheuvel

Na zijn 3 voorgangers is hij dus de 4e,
Een burg is een Burgemeester (van Gert en Samson) zonder leraar, gespeeld door Walter de Donder
(ooit echt burgemeester geweest dat terzijde)
Graaf, oftewel delven in je eentje
van Kapellen/Capelle, de bedehuisjes en van
Kaats (licht op spiegels, zonder weer/herhaling)
h achtste letter
euvel kwaad

En dat is helemaal goed!
Martinez, aan jou de beurt.

Het hielp wel dat je aangaf dat je er op kwam via de vlederiken.

Dan stel ik de volgende voor:
Toeval bepaalt of Twan er mee op de markt gaat staan.

Toeval bepaalt = Lot
Twan: Twan Huys (oa van college tour bekend)
Op de markt = Kraam

Daarmee kom ik op: Lot's Kraamhuys

Correct en tevens juist!
Aan jou de beurt Joost.

Hiermee moet je schakelen in een dubbele bocht, in die dure mercedes maar 1 van de 2

Versie: 1 Aangepast: 11 februari 2018 20:37 door: Joost6786 reden: Als niemand het doet, doe ik het toch maar zelf
Succes

Ik twijfel alleen over het laatste deel. Maar toch de poging:

Een dubbele bocht = S-bocht
je schakelt met een pook
de mercedes zal een SL zijn
heb ik alleen OT over.
Ot van Ot en Sien, of het Oude Testament als in oude/nieuwe testament zijn degene die ik zo verzonnen krijg.

Ik kom in elk geval op spookslot uit.

Spookslot klopt, jouw beurt

Offline Weirdo
Citaat van: Joost6786 link: /forum/64/5343/814205 op: 13-02-2018 09:58:04

Spookslot klopt, jouw beurt

Kun je hem even uitleggen, want ik snap het OT gedeelte niet helemaal.

Offline Amelie
Ik denk dat het bij OT inderdaad om het Oude Testament gaat, 1 van de 2 delen van de Bijbel.

Teruglezend moet ik inderdaad zeggen dat ik het wat warrig heb beschreven (mannen en multitasken... maar goed)
Ik bedoelde inderdaad wat Amelie duidelijker beschreef.

Zal ik nog even wachten op de toelichting, of zal ik een nieuwe cryptogram posten?

Offline Amelie
Van mij mag je een nieuwe posten als je hem al hebt.

Ok, dan dacht ik aan de volgende:

Het Amsterdams peil was 2x als Europese norm de gangmaker.

Succes.

Amsterdams peil = AP
2x europese norm = EN + EN
Gangmaker = een MOL

In de juiste volgorde: Apenmolen

Helemaal correct robkuh84, jij bent!

Excuuss voor de late reactie (het wordt steeds moeilijker om iets te verzinnen )

Hierbij de nieuwe opgave: Deze priester is inmiddels wel bejaard

Succes

Pagina: 197 van 214 (4278 items)
<< 1·2·3·192·193·194·195·196·197·198·199·200·201·202·212·213·214 >>