Forum: Klaas Vaak de sprookjes musical

Pagina: 1 van 2 (18 items)
<< 1·2 >>
Pagina: 4 van 17 (332 items)
<< 1·2·3·4·5·6·7·8·9·15·16·17 >>

Citaat van: Kogeloog link: /forum/50/22565/729740 op: 28-04-2013 11:18:29

Oké, nu vraag ik me wel af wat 'The Phantom of the Opera' met de Efteling te maken heeft, en of dat wel een musical zou zijn om met je kinderen naar toe te gaan.

In principe niet echt veel, maar het is ook een opvuller zodat het theater niet leeg hoeft te staan in de tijd dat ze wel een goede musical kunnen ontwikkelen.
Daarnaast heeft deze musical iets klassiek, daardoor maakt het het merk Efteling alleen maar sterker (kan het eventueel nog linken aan het Spookslot).

Deze musical is op zich geschikt voor kinderen, maar wel ouder dan 8 jaar, zodat ze het verhaal kunnen begrijpen (en niet eng dromen).

Maar vooral het feit dat deze musical al zo lang niet in Nederland is geweest maakt de kans alleen maar groter dan ook Stage Entertainment het graag nog eens terug brengt,

Om een of andere reden in het voordelig om kinderen in je show te laten spelen. Waarschijnlijk omdat je minder geld aan ze kwijt bent en dan kunnen die musicalmensen naar aanstormend talent kijken, zoiets.

Kijk naar de musical Wicked, kindvriendelijk en toch volwassen met 'magie'. Dit is een perfect exemplaar hoe de Efteling het moet doen.
Niks 'er is iets zoek', 'iets werkt niet meer', 'een slechterik wilt iets stelen' en nog meer van die onzin die de Efteling ALTIJD gebruikt.

Ze moeten daar juist vandaan gaan en de wrijving en relaties tussen mensen gaan opzoeken met veel actie en veel humor. Dan hebben ze pas kans op succes.

In ieder geval denk ik dat de Efteling toch liever weer kiest voor eigen producties, iets wat kindvriendelijk is en niet te lang duurt.

Heb je gelijk in, de Efteling beschikt niet over mensen (met invloed) die een goed verhaal kunnen schrijven.
Ik kan er alleen niet tegen als iets enorm veel potentie heeft    (eigen theater, groot budget, een hele fijne verplichting om sky-high te kunnen denken door de fantasie)
het dan helemaal verpesten (netjes uitgedrukt) door met zulke achterlijke plots op de proppen te komen, iedere keer maar weer...

Zou het geen goed idee voor de Efteling zijn om een vaste samenwerking met een echte schrijver aan te gaan? Achter de schermen, bedoel ik dan. Freelance of zo. Dat zou misschien de kwaliteit en originaliteit van verhalen van theaterproducties en zo flink omhoog tillen.

Citaat van: RobertvDijk link: /forum/50/22565/731956 op: 12-05-2013 10:33:28

Zou het geen goed idee voor de Efteling zijn om een vaste samenwerking met een echte schrijver aan te gaan? Achter de schermen, bedoel ik dan. Freelance of zo. Dat zou misschien de kwaliteit en originaliteit van verhalen van theaterproducties en zo flink omhoog tillen.

Juist niet. Dan ga je in de loop van de jaren steeds dezelfde opbouw en hetzelfde verloop zien van de verhalen. Dat is juist de reden dat grote producenten ook niet elke keer dezelfde schrijvers gebruiken.

'Sluit je ogen niet, durf te Dromen!'

Maar een echte schrijver gebruikt juist niet telkens hetzelfde verloop en opbouw in verhalen, of het moet een enorm slechte schrijver zijn. Boeketreeks of zo. De copywriters die ze bij de efteling blijkbaar gebruiken hebben dat talent niet. Volgens mij hebben die meer ervaring met het schrijven van folders en reclameteksten en zo. Daarom krijg je juist telkens diezelfde verhalen. Heks of trol of Pantagor steelt iets, waardoor de fantasie wordt bedreigd. Held moet het terugvinden, al dan niet met behulp van een kind. Daarom zou een echte schrijver juist een goed idee zijn. Die zou als professional in staat moeten zijn verschillende plots te verzinnen die niet telkens op elkaar lijken.

Offline Carlo
Maar ik denk wel dat driekwart van alle musicals, verhalen en films gaat over de strijd tussen goed en kwaad of het zoeken van iets dat ooit op de een af andere manier verdwenen is. Dat kan de fantasie zijn, een goudschat of de ware liefde.

Echter geef ik RobertvDijk wel gelijk dat het nu wel een beetje een eenheidsworst begint te worden, zeker toen ik de benaming Heks las. Ik mag van harte hopen dat de Sprookjesbosfiguren in deze musical totaal niet van pas komen. Met een béétje fantasie hou je een figuur als Heks totaal buiten het verhaal van Klaas Vaak, er zijn genoeg aanknopingspunten om er totaal wat anders van te maken, en anders zorg je zelf voor een compleet nieuwe droomwereld zónder heksen. Ik ben bang dat het verhaal van de komende musical meer door de markteting-afdeling is geschreven dan door een goede musicalmaker. Maar we zullen zien, eerst kijken of het ook echt zo is voordat ik een te vroeg oordeel vel. Echter zorgt de bekend gemaakte verhaallijn en de lengte van de musical er bij mij nog lang niet voor dat ik kaartjes zou willen bestellen.

Efteling-counter 2014: 14 x (2011: 56x / 2012: 33x / 2013: 25x) Een bericht getypt en je onderbouwde mening geuit? Check dan je spelling en haal eerst de fouten er uit!

Offline Fiyero
Citaat van: kwikjealex link: /forum/50/22565/729753 op: 28-04-2013 12:19:21

In principe niet echt veel, maar het is ook een opvuller zodat het theater niet leeg hoeft te staan in de tijd dat ze wel een goede musical kunnen ontwikkelen. Daarnaast heeft deze musical iets klassiek, daardoor maakt het het merk Efteling alleen maar sterker (kan het eventueel nog linken aan het Spookslot).

The Phantom of the Opera heeft niet iets klassieks, het ís een klassieker. The Phantom in het Efteling theater? Dat is in mijn ogen echt een volstrekt onlogisch idee. Het produceren van een voorstelling van The Really Useful Group (eigenaar van de rechten van The Phantom) kost zo ongelofelijk veel geld, dat je dat zeker niet als opvullertje gaat programmeren. En laten we eerlijk zijn, de Efteling heeft wel degelijk een goede musical ontwikkeld. Sterker nog, wel meer dan één.

The Phantom of the Opera linken aan het Spookslot? Ken je de musical?

Deze musical is op zich geschikt voor kinderen, maar wel ouder dan 8 jaar, zodat ze het verhaal kunnen begrijpen (en niet eng dromen).

Nogmaals: Ken je de musical?

Kijk naar de musical Wicked, kindvriendelijk en toch volwassen met 'magie'. Dit is een perfect exemplaar hoe de Efteling het moet doen.

Een familiemusical word simpelweg anders opgebouwd dan een musical voor een volwassen publiek. Wicked richt zich totaal niet op kinderen, leuke bijkomstigheid als ze naar het theater komen, maar horen niet tot de doelgroep.

Ze moeten daar juist vandaan gaan en de wrijving en relaties tussen mensen gaan opzoeken met veel actie en veel humor. Dan hebben ze pas kans op succes.

Als er een standaardreceptuur zou bestaan voor een succesmusical... Tja, dan zouden er wel heel wat meer bestaan. Het opzoeken van wrijving en relaties tussen mensen is zeker geen standaard-sleutel tot succes, al ben ik het met je eens dat het wel interessanter is. Er zijn overigens wel pogingen gedaan voor zo’n ‘receptuur’, genoeg boeken over hoe je een musical zou moeten schrijven.

Citaat van: Carlo link: /forum/50/22565/732036 op: 12-05-2013 19:19:39
Maar ik denk wel dat driekwart van alle musicals, verhalen en films gaat over de strijd tussen goed en kwaad of het zoeken van iets dat ooit op de een af andere manier verdwenen is. Dat kan de fantasie zijn, een goudschat of de ware liefde.

Liefde... Dat doet het vaak goed in musicals, bijna elke succesmusical kun je terugbrengen tot de liefde.

Ik kan er alleen niet tegen als iets enorm veel potentie heeft (eigen theater, groot budget, een hele fijne verplichting om sky-high te kunnen denken door de fantasie) het dan helemaal verpesten (netjes uitgedrukt) door met zulke achterlijke plots op de proppen te komen, iedere keer maar weer...

Het Efteling theater mist één van de belangrijkste peilers van potentie: Lokatie, het ligt niet in de randstad. Het klinkt stom, dat weet ik. Zo goed als iedereen die niet in de randstad woont reist zonder morren naar de randstad om een voorstelling te zien. Zo goed als niemand die in de randstad woont reist zonder morren de randstad uit om een voorstelling te zien. Dan is de Efteling ‘heel ver weg’. Dan zullen er vast genoeg randstedelingen hier op het forum roepen dat ze toch vaak genoeg naar de Efteling reizen, tja, voor je hobby/passie doe je veel. Zodanig reis ik ook zonder morren naar Antwerpen of Amsterdam voor een voorstelling. Ik ben er van overtuigt dat de lokatie van de Efteling een enorme handicap is. Daarnaast heeft het Efteling theater zo’n slechte naam als het gaat om de stoelen/banken. Daar kunnen ze aan doen wat ze willen, maar de afgelopen tien jaar heeft dat wel een ‘reputatie’ opgebouwd. Dat speelt mee, ik ken vrienden uit Amsterdam die pas naar The Sound of Music kwamen toen het in Carré speelde, zodat ze niet in het Efteling Theater hoefde te zitten. Daarnaast heeft het Efteling Theater op technisch gebied ook genoeg beperkingen die je in elk willekeurig ander theater niet hebt... Ik denk dat The Phantom niet eens zou ‘passen’.

Citaat van: Carlo link: /forum/50/22565/732036 op: 12-05-2013 19:19:39
Ik ben bang dat het verhaal van de komende musical meer door de markteting-afdeling is geschreven dan door een goede musicalmaker.

Dan komt het goed uit dat het script en de liedteksten van de nieuwe musical worden geschreven door Allard Blom. Niet zomaar iemand en zeker niet de eerst de beste. De beste man heeft onder meer enkele van de beste oorspronkelijk Nederlandstalige musicals geschreven. Als ik ergens zijn naam als schrijver vermeld zie staan maak ik me geen zorgen.

Dan ook nog Hetty Feteris als regisseusse aan het roer, van wie ik al meerdere bijzonder sterke musicals heb gezien. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik erg benieuwd ben naar het resultaat...

Of het geweldig word? Tja, da’s afwachten... Het blijft toch... Jeweetwel. 

Offline Aurora
Citaat van: kwikjealex link: /forum/50/22565/729727 op: 28-04-2013 02:20:40

Kunnen ze niet gewoon 'The Phantom of the Opera' weer naar Nederland halen.
Klassiek verhaal dat zeker geen afbreuk doet aan het merk Efteling en dat staat er met gemak 3 jaar (heeft het eerder ook gehaald, en in andere landen staat het er al 25 jaar onafgebroken).

Dan kunnen ze over 3 jaar, wanneer de kassa weer vol zit, weer eens met iets fatsoenlijks op de proppen komen, dit keer zonder kinderen!!

Hmm dat gaat heel moeilijk worden. Dure productie,vereist veel cast en crew en daarbij niet echt een familie verhaal.

Ik zou wel een musical willen zien over Duimelijntje of Fata morgana. Volgens mij kan je daar wel iets heel moois mee maken. Daarbij bouwt de Efteling steeds meer goede contacten op dus wie weet zit daar wel iets tussen wat handig hiervoor zou zijn.

Offline Dromer
Dit najaar staat een nieuwe familievoorstelling op de planken van het Efteling Theater: de sprookjesmusical Klaas Vaak. De titelsong van de musical ‘De wereld van Klaas Vaak’, is ingezongen door de tienjarige Jada Borsato en vanaf vandaag gratis te downloaden. Jada: “Ik vind het een heel mooi liedje, het is echt een beetje sprookjesachtig. Ik vond het spannend en leuk om het lied in de studio in te zingen en een videoclip te maken”.

Muziek
Het lied ‘De wereld van Klaas Vaak’ is één van de vele liedjes die straks in de musical van de Efteling te horen zullen zijn. De titelsong is vanaf vandaag gratis te downloaden via www.eftelingtheater.com. Vanaf dit weekend is de videoclip ook online te bekijken.

Het verhaal
Klaas Vaak bezorgt met zijn magisch slaapzand kinderen over de hele wereld mooie dromen. Zo ook in het Sprookjesbos. Maar de laatste tijd lijkt het slaapzand niet meer te werken. Heeft Heks er iets mee te maken? En waar komt het zwarte zand vandaan? Bij het vallen van de nacht gaat Klaas Vaak samen met zijn trouwe vriend de uil op pad om het raadsel voor eens en altijd op te lossen.

De sprookjesmusical Klaas Vaak gaat op zaterdag 21 september in première. Tijdens deze feestelijke première zal Jada de titelsong ten gehore brengen.

Het lied is hier te beluisteren:
http://www.efteling.com/media/audio/De_wereld_van_Klaas_Vaak-Jada_Borsato.mp3

Moderator
Leuk liedje, maar de uitspraak van de letter "s" vind ik regelmatig lichtelijk irritant.

Un berigt getiepd en je onderbauwde mening cheuit? Tsjek dan eersdt du spelling en haal alle vauten er uid! < - Irritant heh? het leest gewoon vervelend - verbeter je fouten A.U.B!

Offline Carlo
Citaat van: Moriarty link: /forum/50/22565/735093 op: 13-06-2013 10:57:28

Leuk liedje, maar de uitspraak van de letter "s" vind ik regelmatig lichtelijk irritant.

Volgens mij slist ze.

In ieder geval is de keuze voor Jada gebaseerd op naamsbekendheid en niet op zangkwaliteit.

Efteling-counter 2014: 14 x (2011: 56x / 2012: 33x / 2013: 25x) Een bericht getypt en je onderbouwde mening geuit? Check dan je spelling en haal eerst de fouten er uit!

Serieus mensen, gebruik gewoon de reeds bekende versie. Dat klinkt vele malen beter dan dit gelal.
Die 's' is inderdaad vresjheleijk irritant om aan te horen.

Offline bibi31
Daar ben ik het helemaal mee eens, gebruik gewoon de originele versie. Na 20 seconden geluid uit gezet niet om aan te horen.

Ik heb van anderen vernomen dat er soms problemen zijn met het beluisteren/downloaden, dus daarom hier even een link naar de muziek op YouTube:

Ze is 'e dochter van', we filmen even de bekende vader en moeder, et voilà; de media berichten wel even over de musical... Hoe aardig het kind ook mag zijn, zingen kan ze (nog) niet. Om maar over de uitspraak te zwijgen.
Op zich een best leuk lied, maar waarvan de originele versie 100 maal beter is, zoals al door andere leden gezegd. Als dit de standaard wordt voor de musical, dan houd ik mijn hart vast voor het resultaat  .

Citaat van: Eftelingbos link: /forum/50/22565/735104 op: 13-06-2013 13:45:24

Als dit de standaard wordt voor de musical, dan houd ik mijn hart vast voor het resultaat  .

Ik verwacht dat dit lied in de musical gewoon live zal worden gezongen, dus zonder Jada

Ja dat snap ik, maar ik bedoel meer: als de producenten van de Klaas Vaak musical even kritisch zijn op het zangresultaat in de musical als bij deze single, dat ik dán niet veel goeds verwacht. Een single zou normaal gesproken mensen moeten triggeren om het volledige album te kopen, of in dit geval de musical te gaan bezoeken. Dat gevoel heb ik nog niet. Al hebben vorige musicals aangewezen dat ze het op zich best wel kunnen, dus ik verwacht kwalitatief goede spelers in de musical. 

Snap niet dat ze dit überhaupt uitbrengen. Het is op vele punten gewoon vals gezongen.. Jammer! Waren zat andere kinderen geweest die het waarschijnlijk beter hadden gedaan.

Hoop niet.. Droom niet.. Geen verwachting, geen verdriet..

De videoclip:

Het blijft irritant ingezongen. Na die 's' begin ik me nu ook te ergeren aan haar 't'.

ze kan wel zingen maar ze slist alleen een beetje en doordat dat heel erg opvalt trek je al snel een verkeerde conclusie.

Eftelucas! https://www.vijfzintuigen.nl/Forum/index.php?topic=23349.msg746170#new

Heeft ze misschien een beugel voor haar ondertanden? Als je tijdens het zingen op haar uitspraak let, dan maakt ze soms rare bewegingen met d'r mond waardoor die klanken naar voren komen.

Pagina: 4 van 17 (332 items)
<< 1·2·3·4·5·6·7·8·9·15·16·17 >>