Forum: Raveleijn

Pagina: 1 van 22 (192 items)
<< 1·2·3·4·5·6·20·21·22 >>
Pagina: 90 van 149 (2980 items)
<< 1·2·3·85·86·87·88·89·90·91·92·93·94·95·147·148·149 >>

Offline Fiyero
Pssst... Iets met spoilers en zo, je kent het wel...

Een nieuwe weg voor de Efteling door samen te werken met Puy du Fou. Zoals gebleken is bij de musical Droomvlucht, is uitbesteden een hele verstandige keuze voor de Efteling.

Het nieuwe script is heel anders opgesteld, geen aanpassing van een vorige versie, maar een compleet nieuw script. Een script is te allen tijde het hart van je show, als het daar al mis gaat kun je perfectioneren wat je wil, maar het zal nooit perfect worden. Een bevriend theaterwetenschapper van me zegt altijd “Als je een fantastisch script fantastisch uitvoert heb je een waanzinnige voorstelling, een matig script zal nooit een waanzinnige voorstelling opleveren, hoe fantastisch je het ook uitvoert.”

Ken je het boek niet? Ken je de serie niet? Geen probleem, de nieuwe show is helder: Vier kinderen zoeken hun verdwaalde broertje, ze vinden een poort, gaan er doorheen, komen in Raveleijn terecht, vinden hun broertje, krijgen de opdracht om de heerser van Raveleijn te verslaan en slagen daar in. Klaar. Helder en duidelijk, gewoon middeleeuwse Power Rangers. Niets mis mee.

Ken je het boek en de serie wel dan zul je dingen herkennen, dan kun je inderdaad de vijf krachten zien. Ze zijn echter niet essentieel voor het verhaal en maakten in de oude show de boel nogal belegen en uitleggerig. Het niet benoemen in de nieuwe show is in mijn ogen absoluut een pluspunt, het houdt de boel tenminste niet op. Ik moest denken aan wat een zekere manager in al zijn furie riep na afloop van de previews twee jaar geleden: “Heb je de strijd tussen goed en kwaad er uit gehaald”. Ja, dat heb ik er nu uitgehaald, meer niet en dat is nú helemaal goed.

Overigens wel het gevoel dat de show soms een beetje een Puy-du-Fou-showcase is, waardoor sommige dingen wat vreemd zijn zoals de Wachter van Vuur. Sommige dingen zijn ook mij niet helemaal duidelijk, zoals de wisseltruc waarbij Olaf bovenop de toren verdwijnt en ineens uit de lucht komt geabseild. Waarom moet Halina verdwijnen in de kooi en weer verschijnen (wat overigens goed mis ging vanmiddag)? Wat is daar de gedachte achter? Waarom hebben de paarden eerst wel hun kleedje aan en later niet? De poort staat in de weg voor bepaalde delen van de tribune? Ja, dat klopt. Je merkte ook dat er vandaag veel mensen zaten die zich voor meer shows hadden aangemeld, want iedereen stond te wachten om rechts te kunnen gaan zitten en links bleef gewoon tot het laatst leeg.

Overigens wil ik toch ook graag iets zeuren: Per direct alle acteurs, met een regisseur erbij, terug de studio in en alle stemmen opnieuw inspreken, want het is nu gewoon huilen met de pet op. De stemmen zijn gewoon dra-ma-tisch! (Wel goed voor een zalig lachsalvo, dat wel, maar niet om de juiste reden.)

Ach ja, mantels der liefde er overheen en klaar, want laten we eerlijk zijn, Raveleijn heeft zo’n negatieve voorgeschiedenis dat wát de Efteling ook doet, de fanbase zal met Raveleijn nooit écht tevreden zijn.

Onder de spoiler de suggesties die eerder ook gevallen zijn opnieuw opgesomd; hier en daar met de nodige uitbreiding. Ik weet het, vaak omvatten de suggesties aanpassingen in de voice-over. Maar goed het zijn maar ideeën die voor mij persoonlijk beter in de show lijken te passen.

Toon spoiler

Even terugkomend op het punt van de brandende wachter; ik denk dat het simpelweg niet haalbaar is voor Thomas om hem in brand te zetten. Immers wanneer Olaf roept over zijn duistere krachten klinkt er een soort magische klap waardoor Thomas van zijn paard valt (makkelijk te missen als je niet die kant op kijkt). Niet echt te doen als hij het “echte” vuurzwaard in handen heeft.

~ It takes angel wings to gain a lion's heart ~

Citaat van: lordsnoopy link: /forum/50/19519/729858 op: 29-04-2013 00:25:58

Even terugkomend op het punt van de brandende wachter; ik denk dat het simpelweg niet haalbaar is voor Thomas om hem in brand te zetten. Immers wanneer Olaf roept over zijn duistere krachten klinkt er een soort magische klap waardoor Thomas van zijn paard valt (makkelijk te missen als je niet die kant op kijkt). Niet echt te doen als hij het “echte” vuurzwaard in handen heeft.

Om de wachter in brand te steken heb je niet perse het vuurzwaard van Thomas nodig. Hij kan er met een flinke afstand naar toe schieten, waarna een automatische ontsteker het pak van de wachter in brand zet. Zo creëer je visueel het juiste effect, maar blijft het toch veilig.

Die ontstekers worden ook veelal gebruikt in films, dus ik zou niet weten waarom dat niet in Raveleijn gebruikt zou kunnen worden.

Myn wil is wet, Ik zal vaeren, Storm of gheen Storm, Pasen of gheen Pasen, Verbod of gheen Verbod al is het tot in eeuwigheid! Ik zal vaeren!

Als het een beetje waait heb je trouwens best een probleem met de verdwijntruc van Halina. Vraag me af waarom ze dat niet gewoon met doek gedaan hebben...

'Beheerst u het perspectief?'

Offline Tjomme
Ze proberen de show volgens mij al te verbeteren. Ze waren net in ieder geval delen van de show aan het oefenen met muziek en al.

"De fantasie reist onbegrensd en niet aan tijd gebonden" Henny Knoet (1942 - 2013)

Hallo,

Is er hier iemand die mij kan vertellen hoe de stunt dat olaf uit het water komt in zijn werk gaat?Hoe doen ze dat?

'' Nergen in Uw eygen huys, noch waar ook ter wereld, zult gij rust of vrede, nu U God's huys geschonden hebt. Eerst dan wanneer een edel mens met het reine geweten van een pasgeboren kunt Uw woonstede zal betreden, dan zult gij vrede vinden. In Uw huys en in Uw hart.

Citaat van: darkridefreak link: /forum/50/19519/729879 op: 29-04-2013 11:51:24

Als het een beetje waait heb je trouwens best een probleem met de verdwijntruc van Halina. Vraag me af waarom ze dat niet gewoon met doek gedaan hebben...

Die doeken zitten er namelijk wel.. Kijk maar eens goed.

Met de mist is de truc wat spectaculairder naar mijn idee. En inderdaad, het doek ligt er wel, dus als het hard waait zullen ze het denk ik ook met het doek doen. Maar ja als het in principe niet hard waait en er komt toevallig op dat moment even een harde windvlaag hebben ze dat ook niet in de hand.

Wat mij opvalt is dat ze dingen echt allemaal netjes achter elkaar doen.. Waarom kan het podium niet alvast naar achteren rijden terwijl Olaf zijn tekst doet? Waarom moet dat allemaal op elkaar wachten..

Citaat van: kevinjpg link: /forum/50/19519/729888 op: 29-04-2013 12:30:46

Die doeken zitten er namelijk wel.. Kijk maar eens goed.
Oh, nu zie ik hem liggen inderdaad!

Citaat van: kevinjpg link: /forum/50/19519/729891 op: 29-04-2013 12:47:25

Wat mij opvalt is dat ze dingen echt allemaal netjes achter elkaar doen.. Waarom kan het podium niet alvast naar achteren rijden terwijl Olaf zijn tekst doet? Waarom moet dat allemaal op elkaar wachten..

Dat heeft misschien te maken met het nog in de rollen komen, je ziet bij de gevechten ook dat daar nog wat meer soepelheid ingevonden moet worden. Een 2e reden kan zijn om voor de toeschouwers wat rust te bewaren omdat er op zoveel locaties wat gebeurd. Dus door eerst de tekst te zeggen de toeschouwer de tijd krijgt om zijn of haar aandacht richting Olaf te vestigen waarna de beweging in gang wordt gezet.

Is er iemand die weet hoe het gedeelte dat Graaf Olaf uit het water komt in zijn werk gaat? Ben namelijke erg benieuwd hoe ze dat doen

'' Nergen in Uw eygen huys, noch waar ook ter wereld, zult gij rust of vrede, nu U God's huys geschonden hebt. Eerst dan wanneer een edel mens met het reine geweten van een pasgeboren kunt Uw woonstede zal betreden, dan zult gij vrede vinden. In Uw huys en in Uw hart.

Ik denk dat hij vanuit dat luik komt. Hoe ze dat beneden doen weet ik niet, een soort sluis misschien?

Als je iets doet, doe het dan goed.

Aantal keer Efteling in 2017: 1x | 2016: 63 | 2015: 67x | 2014: 59x

Aantal keer Baron 1898 in 2017: 0x | 2016: 51x | 2015: 184x

Vandaag ook weer de 2 shows gezien, toch weer wat dingetjes anders als gisteren, en ze lezen inderdaad mee hier want vandaag stond Halina op het einde van de shows inderdaad niet meer bij de kinderen voor de poort, maar stond zij in het verleden vanaf de toren toe te kijken en te zwaaien :

Ook kwam de brandende wachter te paard niet voorbij gerend in de 2e show...

Edit:

De nieuwe tijden van de shows:

30 april - 12 mei

11:30 uur - 13:00 uur - 14:30 uur - 16:00 uur - 17:30 uur

13 mei - 30 juni

ma t/m vrij:
13:00 uur - 14:30 uur - 16:00 uur - 17:30 uur

za en zon:
11:30 uur - 13:00 uur - 14:30 uur - 16:00 uur - 17:30 uur

Kijk ook eens op Youtube.com/EftelwesleyHD, meer dan 17.000 Abonnees!

Zijn het eigenlijk twee wachters die naar beneden komen abseilen? Of is een van die twee Olaf?

Citaat van: darkridefreak link: /forum/50/19519/729945 op: 29-04-2013 17:12:00

Zijn het eigenlijk twee wachters die naar beneden komen abseilen? Of is een van die twee Olaf?

2 wachters + graaf grafhart.

7x Efteling bezocht in 2018.

http://www.youtube.com/eftel1ngfan

Citaat van: eftelingfan link: /forum/50/19519/729946 op: 29-04-2013 17:12:56

2 wachters + graaf grafhart.
Oh, ik dacht dat er maar 2 naar beneden kwamen. Maar vlak daarvoor staat Olaf toch op de nieuwe toren?

Citaat van: darkridefreak link: /forum/50/19519/729947 op: 29-04-2013 17:16:01

Oh, ik dacht dat er maar 2 naar beneden kwamen. Maar vlak daarvoor staat Olaf toch op de nieuwe toren?

Inderdaad daar verdwijnt hij en de wachters, meteen daarna komen ze abseilend naar beneden.

Citaat van: eftelingfan link: /forum/50/19519/729948 op: 29-04-2013 17:19:10

Inderdaad daar verdwijnt hij en de wachters, meteen daarna komen ze abseilend naar beneden.
Hmm, ik wilde eigenlijk typen dat ik dat raar vond, maar ik vind het wel vet eigenlijk!

Citaat van: darkridefreak link: /forum/50/19519/729949 op: 29-04-2013 17:24:56

Hmm, ik wilde eigenlijk typen dat ik dat raar vond, maar ik vind het wel vet eigenlijk!

Dus de olaf die het water uit komt is niet de olaf die het water ingaat, zo hoeft hij niet de hele show met een nat pak te lopen. Daarom waarschijnlijk ook zijn masker zodat het verschil tussen die 2 niet opvalt.

Pagina: 90 van 149 (2980 items)
<< 1·2·3·85·86·87·88·89·90·91·92·93·94·95·147·148·149 >>