Forum: Raveleijn

Pagina: 1 van 22 (192 items)
<< 1·2·3·4·5·6·20·21·22 >>
Pagina: 84 van 149 (2980 items)
<< 1·2·3·79·80·81·82·83·84·85·86·87·88·89·147·148·149 >>

Offline wezel
Citaat van: eftelingfan link: /forum/50/19519/729475 op: 26-04-2013 19:04:02

De wachter van vuur met als enige functie ze kan al brandend van rechts naar links rijden. Verders heeft het niks met de show te maken.

Ik ben er dan wel niet heen geweest. Maar lijkt me gaaf om te zien hoe hij in de fik vliegt.

Riddle me this, riddle me that, who is afraid of the big black bat?

Ook ik heb vandaag de show gezien, maar ben nog niet onder de indruk.

De show ziet er qua decor en spektakel goed uit, alleen het verhaal ontbreekt nu ontzettend erg, ondanks de teksten. Er zit geen opbouw naar het verhaal (eindgevecht), wat overduidelijk in de vorige show wel aanwezig was. Verder is het muziek gebruik erg vervelend omdat sommige muziekstukken ontzettend vaak terug komen, en bij ook een aantal stukken is de pitch verhoogd, wat erg amateuristisch klinkt. Verder zitten er nutteloze momenten in, zoals de brandende wachter. Het ziet er gaaf uit, maar wat is het nut er van? Ook moet het doek nog want strakker gezet worden want als het nu valt en je zou vooraan zitten krijg je het doek over je heen, hierna rolt het wel de bak in waar het doek in moet maar toch is het niet fijn als je een doek over je heen krijgt. Ook moet de show nog wat aangevuld worden, er was een moment in de show waar ik anderhalf minuut naar een "lege" arena keek en gewoon maar moest luisteren naar de muziek, verder was er niks te zien. Ook de invalide plaatsen zijn slecht geregeld. Mijn opa heeft vrijwel niks van de show kunnen zien. Toen ik hoorde dat ze de arena volledig aan het verbouwen hadden verwachtte ik op zijn minst een opritje zodat minder valide mensen bijvoorbeeld de eerste rij van de tribune op kunnen, maar dat hebben ze dus niet gedaan.

Even alles op een rij:
+ Indrukwekkende arena decor
+ Hele gave effecten
+ Mooie stunts (algemeen)
+ Spanning

- Decor staat af en toe nogal in de weg
- Er ontbreekt een duidelijk verhaal, ondanks de teksten
- Met de teksten word de situatie té veel opgelegd wat erg stoort omdat het opvalt
- Draconicon, het zogenaamde ultieme wapen, is binnen 2 minuten na zijn opkomst al verslagen
- De muziek is nogal amateuristisch
- Vanaf de minder valide plaatsen zie je absoluut niks

Mijn Conclusie:
De poging is leuk maar er moet nog heel wat aan gesleuteld worden als dit een gave show moet worden, er moet een duidelijker verhaal in komen, en aan de muziek is ook nog wat werk aan nodig. Als ik nu zou moeten kiezen tussen deze show of de vorige dan zou ik voor nu de vorige show zeggen.

Hopelijk leest de Efteling mee met de recensie's hier en zullen we 30 april een show zien die Efteling waardig is.

Offline Tjomme
Hoeveel acteurs zijn er nu eigenlijk?
5 ruiters, 2 keer olaf , halina, 5 kinderen, vader, 3/4 wachters.
Natuurlijk zullen er een aantal dubbelrollen inzitten, maar je hebt toch wel 15 acteurs nodig denk ik.

"De fantasie reist onbegrensd en niet aan tijd gebonden" Henny Knoet (1942 - 2013)

Offline Tjomme
Hier een filmpje van het doek.

*sory voor dubbelpost

"De fantasie reist onbegrensd en niet aan tijd gebonden" Henny Knoet (1942 - 2013)

Wel, aangezien ik de show nog niet live heb kunnen zien, zal ik dus over de actie en dergelijke verder niet mijn mening uitspreken, ik zal nu enkel mijn mening geven over wat ik heb gezien in filmpjes en op foto's.

Decor:
Zeer, zeer geslaagd. Het ziet er erg realistisch uit, en de toegevoegde toren sluit goed aan bij de rest van de arena.
Ook ben ik zeer te spreken over het doek dat nu de arena tot aanvang van de show verbergt. Een mooi ding, en het
geeft een leuk effect bij het begin van de show. Tevens hebben ze het erg leuk opgelost met Draconicon, het is heel overtuigend met dat mos erop, en het valt ook niet zo op tussen de planten bij de poort. Over het zicht op het decor kan ik verder niet echt oordelen daar ik de voorstelling nog niet live bijgewoond heb.

Kostuums:
Het spijt me zeer, maar hier ben ik minder over te spreken. De kostuums waren toch wel (een van) de beste dingen uit de oude show. Ik betreur het ten zeerste dat de mooie ridderkostuums vervangen zijn door leren jacks. Ik snap heel goed dat de kostuums functioneel moeten zijn, maar die cape (wellicht ingekort) zou toch geen hindernis moeten vormen? Als ik het goed heb gezien werpen ze die af, jammer... En ik weet niet of ik het goed heb gezien, maar zijn bij Emma en Lisa de pruiken nu helemaal geschrapt? Ik zie ze namelijk in de filmpjes zonder haren/vlechten, en op de foto's met, heel raar...

En dan vind ik Halina's ''owngrade'' ook wel erg treurig. Voor zover ik weet hoeft Halina (afgezien van die trap in de toren beklimmen) geen al te ingewikkelde dingen te doen. Jammer van de sleep, maar als ze die gewoon hadden ingekort was het probleem toch ook opgelost? En dan vind ik het tevens erg jammer dat ze geen losse haren meer heeft. Dat had toch wel iets vrouwelijks en wat elegantie, iets wat ik hierin niet terugzie helaas...

En dan zijn daar nog Olaf en zijn wachters. De metamorfose van de wachters vind ik op zich nog best aardig, het idee is leuk, en het komt ook een heel stuk dreigender over dan een man in ('slechts' een zwarte cape. Bij Olaf echter heeft dit voor mij een omgekeerd effect, want hij lijkt nu niet meer op een graaf in mijn ogen. Hij is het statige en protserige kwijt, en lijkt nu zelf meer op een soldaat als je het mij vraagt... Nu weet ik dat dit wederom vast wel te maken zal hebben met het feit dat het functioneel moet zijn, en dat Olafs oude kostuum nou niet echt geschikt is om het water mee in en uit te gaan, maar desondanks vind ik het toch jammer dat ze voor deze oplossing hebben gekozen.

Verdere actie in de show:
Ziet er heel aardig uit. Het stuk waarbij de 'kinderen' met de raven door de poort lopen is leuk opgelost, en de vechtscènes zien er beduidend beter uit. Ik ben wel heel erg benieuwd naar die wachters en Olaf die het water in en uit gaan. Ik ben erg benieuwd.

Zit het welbekende 'ames en heren, meisjes en jongens...'-verhaaltje van Arnoud Schellenberg dat o.a. meldt dat je niet mag flitsen en eten en drinken eigenlijk ook nog voor de show? Of hebben ze dat in deze show weggelaten?

Parken 2018: Efteling 24x | Tikibad (Duinrell) 1x | Attractiepark Slagharen 1x | Europa-Park 1x | Toverland 1x | Walibi Holland 1x

Parken 2017: Efteling 17x | Disneyland Park 2x | Walt Disney Studios Park 2x | Phantasialand 1x

Efteling totaal 81x

Offline Tjomme
Citaat van: SWIding97 link: /forum/50/19519/729521 op: 26-04-2013 21:26:49

Zit het welbekende 'ames en heren, meisjes en jongens...'-verhaaltje van Arnoud Schellenberg dat o.a. meldt dat je niet mag flitsen en eten en drinken eigenlijk ook nog voor de show? Of hebben ze dat in deze show weggelaten?

Jep, wel iets anders en opnieuw ingesproken. Maar verhaal is ongeveer hetzelfde.

Wordt er eigenlijk veel gesproken of valt dat wel mee?

'Beheerst u het perspectief?'

Offline tijn.
Citaat van: darkridefreak link: /forum/50/19519/729525 op: 26-04-2013 21:36:00

Wordt er eigenlijk veel gesproken of valt dat wel mee?

Vooral in het eerste deel, voordat Draconicon omhoog komt, wordt er redelijk veel in gesproken. De inleiding door de 'Vader' is al behoorlijk, waarna telkens kleinere tekstjes volgen. Niet allemaal even scherp en duidend, maar het heeft wel iets dat er 'gepraat' wordt.

Overigens zijn de truc'jes natuurlijk allemaal hartstikke leuk, een echte toevoeging aan het 'normale' paardrijden. Over dat paardrijden gesproken, dat lijkt veel minder belangrijk, maar ook veel minder mogelijk. Jammer!

Verder oogde het tot nu toe nog wat rommelig en ook wij zaten achter de poort, waardoor we hele delen mistte. Daardoor zaten we enkele minuten naar een 'kaal' decor te kijken, wetende dat men erachter met zwaarde gooide en men met elkaar in gevecht was.

Daarnaast is de finetuning echt funest. Thomas die 'abseilde' van de toren mag bijvoorbeeld wat soepeler, wanneer je in de ogen van het 'grote kwaad' kijkt, ga je jezelf niet even rustig in een tuigje hijsen. De over en weer vliegende zwaarden, de over de balustrade vallende wachters zorgen voor wat beweging en dynamiek.

Thomas' Vuurzwaard én een duidelijk einde zoals bij de vorige, (met vlaggen én uittocht), mis je wel. Zo ook Samira en de inhoudelijke rol voor de Bannelingen. Maar het oogt allemaal een stuk stoerder én 'avontuurlijker'.  In principe wringt het wat; er zijn meer acteurs, maar toch zijn er voor je gevoel er minder over.

Overigens heb ik nog niemand echt gehoord over de 'onderbroeken-lol' met Olaf. De tribune moest er om lachen en het blijft ook bij, maar of het iets toevoegt, is een ander 'verhaal' !

Over de kostuums is al voldoende gezegd. Dat is en blijft natuurlijk doodzonde, de ruiters, Halina én Olaf zijn er allemaal op achteruit gegaan. De stoffen, materialen en vormen zijn minder fantasierijk, maar de functionaliteit is natuurlijk belangrijk. Al vraag ik me wel af waarom Halina een 'functionele' jurk moet hebben, gezien haar tamme rolletje ! De Wachters daarentegen zijn 'verstoerd', positief! Want dat van de wachter uit de vorige show(s) was niet echt badass-like.

Kortom, er moet zeker nog (heel) wat gefinetuned worden, ook aan de muziek en geluiden. Benieuwd hoe ze het geheel vanaf dinsdag gaan presenteren!

Twitter | Twitter.com/@Martvgerwen

Offline Tjomme
Hier nog niet over gehad, maar de enige functies die de 'bannelingen' hebben, is bijvoorbeeld zorgen dat het doek goed valt en dingen ophangen en dergelijke.
Het is dus meer personeel die in gethamatiseerde kleding rond loopt. Ze hebben geen rol in de show zelf.

Citaat van: tijn. link: /forum/50/19519/729527 op: 26-04-2013 21:48:36

De raven die (tot op heden) niet meer uit de hokjes komen boven de tribune zijn ook een klein gemis. Vaak was daar toch wel de verbazing van het publiek te horen en te voelen. Dat loopt men (nu nog) mis.

Vanmiddag bij de preview waren er wel degelijk raven en die kwamen wel degelijk uit de hokjes.

'Sluit je ogen niet, durf te Dromen!'

De bannelingen hebben dus dezelfde functie gekregen, als dat ze hadden bij de allereerste versie.

Offline tijn.
Citaat van: Tjomme link: /forum/50/19519/729532 op: 26-04-2013 21:55:21

Hier nog niet over gehad, maar de enige functies die de 'bannelingen' hebben, is bijvoorbeeld zorgen dat het doek goed valt en dingen ophangen en dergelijke.
Het is dus meer personeel die in gethamatiseerde kleding rond loopt. Ze hebben geen rol in de show zelf.

Overigens is dat 'ophangen', het eigenlijk tijdelijk afzetten van de arena door linten te spannen, echt ontzettend storend. Je kijkt ernaar, waarna je later beseft dat het enkel functioneel bedoeld is. Afleidend!

Offline tijn.
Citaat van: Pardotje link: /forum/50/19519/729533 op: 26-04-2013 21:56:15

Vanmiddag bij de preview waren er wel degelijk raven en die kwamen wel degelijk uit de hokjes.

Je hebt gelijk! Wanneer ze naar Halina vliegen op de toren worden ze weldegelijk gebruikt. Verdrongen, denk ik !

Citaat van: tijn. link: /forum/50/19519/729536 op: 26-04-2013 21:57:23

Overigens is dat 'ophangen', het eigenlijk tijdelijk afzetten van de arena door linten te spannen, echt ontzettend storend. Je kijkt ernaar, waarna je later beseft dat het enkel functioneel bedoeld is. Afleidend!

Niet enkel functioneel, maar het behoudt ook de magie. Ieder kan zijn plek in nemen. Wil je als bezoeker dan zo graag zien dat de ruiters zich even nestelen achter de poort?

Offline Tjomme
Citaat van: tijn. link: /forum/50/19519/729536 op: 26-04-2013 21:57:23

Helemaal mee eens. Volgens mij was het om te zorgen dat de paarden niet de verkeerde kant op konden rennen?

Offline tijn.
Overigens daar waar de arena voorheen veel te kaal én reusachtig groot leek, leek hij nu haast té klein en op elkaar gepropt. Echte uitloop voor de paarden is op deze manier minimaal.

Offline tijn.
Citaat van: Tjomme link: /forum/50/19519/729539 op: 26-04-2013 21:59:56

Helemaal mee eens. Volgens mij was het om te zorgen dat de paarden niet de verkeerde kant op konden rennen?

Dat leek me inderdaad ook de functie van de 'afzetlinten'. Misschien dat het op de een of andere manier nog door gewenning van de paarden opgelost gaat worden. Voorheen was het immers ook niet nodig.

Offline Carlo
Ik ga hier ook eens even mijn spreekwoordelijke duit in het zakje doen, om een beetje in Middeleeuwse termen te blijven. Vandaag heb ik de vernieuwde show mogen aanschouwen en ik heb er zo mijn eigen mening op nagehouden die lang niet overal positief uitvalt. Ik zal proberen zo weinig mogelijk van de show te verraden, maar mensen die zich helemaal willen laten verrassen: niet verder lezen. U zijt gewaarschuwd.

Voor mensen die denken stiekem binnen te sneaken zonder geldig entreebewijs: forget it. Elk formulier wordt goed en zorgvuldig vergeleken met je abonnement, als het niet klopt kom je er niet in. Diegenen die hun bevestiging op de mobiel hebben opgeslagen in plaats van uitgeprint: je houdt de rij hiermee ontzettend op. Print het ding even uit, kleine moeite.

Na binnenkomst wordt je door het personeel meteen doorgeleid naar de achterste tribune, zodat je links in de arena komt te zitten. Tip: wacht even op het binnenplein totdat ook de rechtertrap open gaat, want vanaf het midden zit je rechts nou eenmaal het beste op de tribune voor het mooiste zicht. Waarom, daar kom je zodadelijk vanzelf achter.

De arena is middels een mega-groot doek dat práchtig ontworpen en bedrukt is afgeschermd, eenmaal op de tribune gezeten wordt er dus niks verraden van wat er straks te zien is. Het verhaal van het "niet eten en niet flitsen" is er nog steeds, maar vandaag bleek al dat dit juist aanleiding is om een pakje Sultana open te maken. Abonnementhouders zouden beter moeten weten, maar ja. Daarna werd nog eens extra omgeroepen dat fotograferen en filmen NIET is toegestaan, dat geldt alleen voor de try-outs. Aanwezig personeel op de tribune waakt daar over, maar blijkbaar weten die niet hoe een echte camera er uit ziet: iemand met een compactcameraatje werd op de vingers getikt, terwijl iemand twee rijen daaronder met een giga-lens constant foto's zat te maken, en hij was niet de enige.

Net voordat de show begint duikt er in het midden van de tribunes (net onder het techniekhok) een man op die begint te vertellen dat hij zijn vijf kinderen kwijt is, zij zijn vertrokken met een kaart in de hand. Het is als bezoeker flink kijken waar de stem vandaan komt, want in plaats van een opvallend vaderfiguur met een beetje kleurrijke kleding staat er een man met een donkere spijkerbroek en dito overjasje, donker haar en bril ergens tussen de bezoekers. Valt dus totáál niet op.
Zo snel als pappa verscheen is-ie ook weer weg. Na de bekende ouverture-muziek valt het doek naar beneden en zien we de arena. Daar hoeft verder weinig over verteld te worden, iedereen die wil heeft deze beelden al kunnen zien.

Mocht je links op de tribune zitten kijk je vooral op de grote Magische Poort. Daaráchter ligt Draconicon ergens (dus niet te zien als je links zit) en vindt het grootste deel van de show plaats, zoals de meest spectaculaire verschijningen en verdwijningen. Maar nogmaals, je moet goeie ogen hebben wil je dat vanaf de linkertribune kunnen volgen.

De inhoud van de show ga ik even puntsgewijs af, dat leest wat makkelijker.

- Het decor. In één woord prachtig! Echt zoals we de Efteling kennen. Mooie poort, mooi aangeklede waterpartij er omheen. Eindelijk is de arena een beetje gevuld! De toren (voorheen het podium waar de troon op stond) is qua vormgeving geheel passend gemaakt bij de klokkentoren van Raveleijn, erg mooie details.

- De ingesproken stemmen. Voegen zeker wat toe, ze zijn een goede vervanger van de altijd spiegelende beeldschermen, die overigens (hiep hiep hoera) ook verdwenen zijn.

- De vechtscénes. Die zijn beduidend beter dan bij de vorige versies van de show. Ondanks het feit dat duidelijk te zien is dat iedereen nog op elkaar ingespeeld moet worden zit hier zeker potentie in. Nu zijn de acteurs nog wat voorzichtig, maar straks als ze blindelings het decor en de mogelijkheden kennen zal het nog heftiger worden, daar ben ik van overtuigd. Nu mist het echter die overtuiging op sommige momenten nog. Want hoe kan het bijvoorbeeld dat één van onze ruiters boven van de toren af valt zonder dat er een wachter in de buurt is?
Overigens zijn de vechtscénes een beetje verdeeld over de arena, zodat ook op de linkertribune meegenoten kan worden van de strijd tegen het kwaad. Dit is trouwens ook bijna het enige moment dat de rolstoelers wat te zien krijgen, want de rest van de show speelt zich voor de tribunes (dus voor hen áchter de Magische Poort) af.

- De vuurwachter. Op een gegeven moment worden onze ruiter-vrienden gewaarschuwd voor het vuur dat hen zal bestrijden! Wat gebeurt er vervolgens: rechts komt de in vlammen staande wachter te paard oprijden op een manier van "Tralalala, kijk mij eens even in brand staan!" Vervolgens paradeert het paard al fikkend rustig voor de tribunes langs, om er vervolgens links weer te verdwijnen. De ruiters zijn al even verbaasd als de bezoekers op de tribune, want wat de toegevoegde waarde van dit heetgebakerd type is weet niemand: hij komt alleen langs, en doet verder niets. Geen handgebaren, geen stunts, niets! Kortom, onzinnig.

- De opkomst van Draconicon. De Here zij geprezen dat we van dat ellenlange stukje af zijn dat alle koppen één voor één omhoog komen en dus tevens van het blokfluitverhaal waarbij iedereen in slaap viel. Draconicon komt nu vrij snel al vuurspuwend naar boven toe. Maar ja, wat doe je in de tussentijd dat het ding tijd nodig heeft om in aanvalsstand te staan? Daar weten de ruiters wel antwoord op: de stunts die voorheen aan het einde van de show werden opgevoerd, worden nu gedaan tijdens de opkomst van Draconicon. Halloooo? Snapt hier de regisseur (als die er is) wel wat er aan de hand is? Er dreigt gróót allesvernietigend gevaar! Ga je dan even het publiek vermaken? Wat mij betreft een zéér idioot stukje show.

- Het acteerwerk. Okee, het zijn try-outs, maar dat moet anders. Vooral Halina (die tegenwoordig als Gothic door het leven gaat) is een dieptepunt. Op het moment dat ze de kooi in wordt geslingerd stribbelt ze absoluut niet tegen, ze vertrekt zelfs geen spier. Nee, ze stapt zelf rustig de kooi in en strijkt vervolgens haar jurk een beetje recht! Zo... spannend! Als ik opgesloten zou worden zou ik wel anders reageren, een paar kreukels in mijn kleren zouden mij niet interesseren. Ook het bevel aan Graaf Olaf om te verdwijnen wordt wel héél gemakkelijk uitgevoerd. Hier ontbreekt een groot stuk acteerwerk.

- De vier elementen. Die blijken niet meer van belang te zijn, ze worden zelfs niet meer genoemd. Aarde en metaal zijn sowieso verdwenen, alleen vuur en water zijn nog over. Het vuur wordt vooral en alleen geleverd door Draconicon en komt op diverse plekken uit de gevels, het water wordt uit de waterpoel als een soort mini-Aquanura over Draconicon gespoten. Echter viel het mij op dat al het water op de grond weer in de poel stroomt, en daarbij het aanwezige zand waar de boompjes in geplant staan meeneemt, waardoor je een soort van modderstroom krijgt. Niet bijster slim, het is wachten op de dag dat de techniek van de onderwaterlift dichtslibt.

- De nieuwe muziekmix. Slecht! Welke stagiare is hiermee aan de slag gegaan? Messcherpe knippen op rare momenten en Draconicon sterft niet meer qua geluid zoals het voorheen was. Maar nog erger: de overwinningsmuziek ontbreekt te erg! Het is niet echt duidelijk wanneer de echte overwinning op Graaf Olaf wordt gevierd, waardoor een uitzinnig publiek uitblijft. Want als je niet weet wanneer of waarom je moet klappen, waarom zou je het dan doen.

Er zit ook nog steeds géén vaart in de show. Er zijn zoveel momenten dat de spelers elkaar aan staan te staren of te wachten tot een volgend special effect dat het op een gegeven moment vervelend wordt. Er zal nog veel loze tijd ingevuld moeten worden.

Natuurlijk zijn er ook positieve punten te noemen, zoals de abseilende wachters, de onderwaterverdwijningen van enkele figuren en het feit dat de vijf kinderen de Magische Poort ingaan en er weer uitkomen als de ruiters te paard. Dat nieuwe luik had er een paar jaar geleden al moeten zitten! Als je recht voor de poort zit moet dit een mooi schouwspel zijn. Chapeau!

Maar op het moment dat in het begin van de show de raven binnen kwamen vliegen en de eerste raaf metéén rechtsaf draaide was dat eigenlijk al een soort van voorteken. Toen vervolgens raaf nr. 4 ook nog rechtsomkeer maakte en er boven het publiek plotseling achter kwam dat zijn opengesprongen houten kooi al dicht was kon ik maar één conclusie trekken: als die beesten zich nu al zo gedragen is het wachten tot ze eerdaags demonstratief met de vleugels over elkaar in hun hokje blijven en tegen elkaar krassen: "Nee, we doen het niet!"

De Efteling lijkt momenteel zijn eigen Koningslied te hebben: ondanks dat het kwalitatief nog vérre van af is, zal de show tóch door de strot van het toegestroomde en door de vele reclamecampagnes gekgemaakte publiek gedouwd worden. Zal er óóit een moment komen dat ook Bart de Boer twittert "Ik ben er he-le-maal klaar mee, ik trek de show terug"? Als de kwaliteit en de duidelijkheid van de show niet héél snel beter worden kun je hier enkel maar op hopen. Want ondanks dat het decor er prachtig, spectaculair en veelbelovend uit ziet, blijft de show zelf qua kwaliteit heel ver achter, het is nog steeds niet spectaculair. Veel geblaat maar weinig wol.

Efteling-counter 2014: 14 x (2011: 56x / 2012: 33x / 2013: 25x) Een bericht getypt en je onderbouwde mening geuit? Check dan je spelling en haal eerst de fouten er uit!

Waarom zeikt nu iedereen over de nieuwe show. Bijna iedereen vond de oude show niet goed genoeg, komt er een nieuwe show is het nog niet goed. Maak een keuze mensen!!!

Pagina: 84 van 149 (2980 items)
<< 1·2·3·79·80·81·82·83·84·85·86·87·88·89·147·148·149 >>