Forum: Droomvlucht de Musical

Pagina: 1 van 2 (10 items)
<< 1·2 >>
Pagina: 15 van 58 (1151 items)
<< 1·2·3·10·11·12·13·14·15·16·17·18·19·20·56·57·58 >>

Offline Carlo
Korte review

Op woensdag 28 september heb ik met een aantal vrienden de eerste (publieke) try-out bij mogen wonen van de Musical Droomvlucht.
Via deze korte review zal ik proberen mijn totaalbeleving te delen, zodat je een eerste indruk krijgt van deze nieuwe musical die op
9 oktober officiëel in premiére gaat in Theater de Efteling.

De musical draait om het tienermeisje Lila, wiens oma een nogal uitgebreide fantasie bezit. Ze neemt haar kleindochter tijdens bezoekjes dan ook graag mee in haar fantasiewereld vol elfen en trollen, om zo aan het alledaagse haastige leven te kunnen ontsnappen. Echter heeft Lila ondertussen schoon genoeg van alle verhalen over oma's breinschepsels, en wil er eigenlijk niets meer van weten. Op een bijzondere manier komen zij echter zelf ook terecht in die wereld, waarin het Elfenvolk onder leiding van Koning Oberon op zoek is naar hun verloren elfendochter. Daarbij ondervindt het Elfenvolk ook nog last van het Trollenvolk onder leiding van Furius de Trollenkoning, die het Elfenrijk liever vandaag dan morgen ten onder ziet gaan. Samen met trol Krakeel die een enorme identiteitscrisis heeft omdat hij namelijk graag liever een elfje zou willen zijn, ondernemen Lila en haar oma een spannende tocht die uiteindelijk zal moeten leiden tot de redding van hun sprookjeswereld. En hierbij zal Lila zich toch echt moeten verplaatsen in oma's fantasieën...

De uitwerking van het verhaal is zeer bijzonder te noemen. Van het begin af aan wordt je als het ware
de musical ingezogen, zeker na het adembenemende begin waarin je door middel van projecties door een wereld van luchtkastelen vliegt, en
via het raam van één der torens belandt in het huis van oma, waar kleindochter Lila op bezoek gaat. De overgangen van (bijvoorbeeld) het huis naar
de fantasiewereld en van trollenbos naar Elftentuin (en zo vele meer) zijn prachtig vormgegeven, en lopen redelijk soepel in elkaar over.

De decors zijn zeer fantasievol en soms zelfs simpel maar doeltreffend, en echt op z'n Joop van den Ende's: groots. Er zitten een aantal mooie vondsten
in, zoals een soort van "knikkerbaan" waardoor bloemen naar beneden komen rollen. Ook de omlijsting van het decor in het theater is niet vergeten, overal zijn grote vlinders in metaal-look verwerkt en hangen verlichte planeten aan het firmament. De kostuums van de trollen zijn tot in detail schitterend uitgevoerd, en de fauntjes hebben een prettige mix gekregen van hippe kleding, sprookjesachtige hanenkamkapsels en groene oortjes. De elfjes echter zijn wat simpeler gekleed; vooral de jongere elfjes lijken hun gewone schoolkloffie soms aan te hebben waar wat vleugels tegenaan geplakt zijn.

Het spel en zang van de cast was bijzonder goed en zéér overtuigend. Van Lila met haar gouden strotje en Furius de Trollenkoning tot de kleine fauntjes
aan toe was iedereen (nu al) goed op elkaar ingespeeld, en werd er (ondanks dat het een try-out was) niet één woordje verkeerd uitgesproken of nootje
vals gezongen. De vervanger van Hugo Haenen, die Koning Oberon speelt, bleek bij de eerdere repetities zo bar slecht in zingen te zijn, dat hij het bij zijn solo voorlopig even moet doen met playback, wat helaas erg opvalt doordat het geluid plots van een andere kant lijkt te komen. Verder niets dan lof, maar de terugkeer van Hugo zal straks voor iedereen een verademing zijn.

De muziek... die is waanzinnig goed, evenals de liedjes. Natuurlijk komen de bekendste Droomvlucht-melodieën voorbij, die op een prettige manier
overlopen in de nieuw gemaakte compostities. Opvallend is wel dat alle voor ons bekende stukken worden voorzien van dans, en lijken te fungeren als
overgang naar een volgende scéne, echter is dit niet storend te noemen. Mooi is overigens dat ook de zaal een aantal keren wordt benut door de spelers,
zodat je echt het idee hebt echt binnen in de musical te zitten. Daarbij zijn ze een goede afleider voor zaken die op het podium gebeuren, zoals decor-
wisselingen en enkele gedaantewisselingen van de sprookjesfiguren.

Er valt genoeg te lachen, vooral de trol die een elf wil zijn komt zeer kolderiek over, en wordt schitterend neergezet. Ook de verwijzingen naar de
tegenwoordige tijd die eigenlijk niet in de getoonde droomwereld passen, zorgen voor hilariteit onder de bezoekers. Niet alleen voor kinderen, maar ook
voor volwassenen is er op die manier genoeg te beleven. Overigens mag de Efteling best melden dat de musical geschikt is voor kinderen (zeker wel!), maar
een leeftijdsgrens mag er best aangehangen worden. Vooral de eerste trollenscéne met de vele onweersklappen, bliksems en diverse andere schrikeffecten zorgen voor een redelijk duister geheel
met een luguber randje, wat de kinderen op de eerste rijen duidelijk iets minder vonden.

Een verband tussen de musical en de attractie heb ik niet echt kunnen leggen, al komen natuurlijk de bekende deuntjes en
beelden wel voorbij, zoals elfjes die met hun beentje door het water spartelen of enkele bollen met Hemelburchten die over komen
vliegen. Maar verder wisten wij bijvoorbeeld niet dat de trollen zó kwaadwillend waren dat ze de Elfenwereld om zeep zouden willen
helpen, wat in de musical dus wel de strekking van het verhaal is. De attractie is lieflijk, sprookjesachtig en teder. De musical is op
z'n tijd wat harder en gemener. Al is de scéne met de schommelende elfjes wel een verademing, met een grote aaibaarheidsfactor.
En ja, alle elfjes hebben gewoon blonde haartjes. Zoals het hoort.

Maar verder... jongens wat een belevenis is deze musical. Het almaar geroepen "vernieuwende theater" heb ik er niet echt uit kunnen halen, maar het
is wel een zeer prettige mix geworden van techniek en magie, die elkaar op allerlei fronten flink ondersteunen.
Het spelen met licht geeft een flinke meerwaarde aan het hele schouwspel.
Ik en mijn medebezoekers waren in ieder geval zwaar onder de indruk, en ik kan alleen maar zeggen: als je ook maar een béétje van de Efteling of van musical houdt, ga deze musical zien!!!
Het zou echt zwaar zonde zijn als je dit spektakel zou missen. Het is een onderdompeling in een fantasiewereld die zijn weerga niet kent.

Vergeet Raveleijn, vergeet vooral de voorganger Kruimeltje, Droomvlucht is pas écht de moeite waard.
Laat deze productie alsjeblieft volle zalen gaan trekken, dat hebben de producers ditmaal écht verdiend.

Oh ja, nog één ding: als ze de show die ik gezien hebben een "try-out" noemen, ben ik heel benieuwd hoe de show er uit gaat zien
als deze nog wordt bijgeschaafd; naar mijn idee "staat" alles nu al als een huis overeind. Laten we het even nog niet hebben over eventuele nominaties voor Musical Awards, maar het zou mij niet verbazen als die er een aantal gaan volgen. Vooral voor de bijrollen,
decor, kostuums en licht zijn er vast wel een paar plekjes over voor Droomvlucht.

Het voordoek vóór aanvang van de musical                                                                                        Verlichte planeten aan het plafond in de zaal.

Efteling-counter 2014: 14 x (2011: 56x / 2012: 33x / 2013: 25x) Een bericht getypt en je onderbouwde mening geuit? Check dan je spelling en haal eerst de fouten er uit!

Mensen, hier kan ik het alleen maar mee eens zijn!! Wat een TOP!!! musical!! Een prachtige avond gehad met vrienden (waaronder dus Carlo met zijn vrouw)!

Ik ga nu niet inhoudelijk reageren op de musical, maar moet mijn enthousiasme echt even kwijt:

Het moment dat we de pauze ingingen en elkaar aankeken met grote ogen, monden open en gewoon niet wisten wat we moesten zeggen... dat is tijdens de uitloop alleen maar groter geworden.

Dit is iets onwerkelijks, iets zo prachtigs, iets wat bijna (sorry) onmogelijk leek in theater de Efteling. Niet zozeer door het theater, maar door de voorgaande voorstellingen die er gestaan hebben. Maar inderdaad, hierbij verbleken , Kruimeltje, Doornroosje, de Kleine Zeemeermin, Tita Tovenaar en etc. Droomvlucht de Musical is iets wat niet te beschrijven valt, dit moet je gewoon mee gaan maken.

Je wordt van het begin tot het einde meegenomen in de belevenis van de acteurs, en als je weer naar buiten loopt, weet je niet wat je moet zeggen en denken, je wilt meteen boeken voor de volgende!

Efteling, vd/ Ende en alle mensen die dit mogelijk maken: De Musical Awards voor volgend jaar gaan naar jullie!!

'Sluit je ogen niet, durf te Dromen!'

Zo te lezen was die Wow van mr. de Boer dus volledig op zijn plaats?

Offline Carlo
Citaat van: kwikjealex link: /forum/50/14401/607137 op: 29-09-2011 00:57:40

Zo te lezen was die Wow van mr. de Boer dus volledig op zijn plaats?

Die wow was volkomen terecht en zeker niet overdreven.
Het is een heerlijke musical.

Efteling-counter 2014: 14 x (2011: 56x / 2012: 33x / 2013: 25x) Een bericht getypt en je onderbouwde mening geuit? Check dan je spelling en haal eerst de fouten er uit!

Als ik dit lees krijg ik al kippenvcel, kan niet wachten tot morgen! Leuk om jullie nog even gezien te hebben bij de mac! En aan jullie reacties te horen was het iid echt een super voorstelling! Ik ben benieuwd!

Vandaag is niet gister, vandaag is niet morgen.

Offline Petra
Ik geloof dat ik binnenkort ook maar weer eens een bezoekje ga brengen aan Theater de Efteling

Offline Andrea
Wat ben ik blij dat wij dinsdag gaan als ik dit zo lees. Ik ben zeer benieuwd, maar door deze review heb ik er nog meer zin in dan hiervoor.

Denk dat dit de eerste live-musical wordt waar ik heen ga , heb er veel zin in

'it huis, dit vervloekte huis...'

Offline Gommer
gisteren mocht ik ook aanwezig zijn bij de eerste try-out. over het verslag van Carlo hoef ik zelf niks aan toe te voegen. een prachtige musical waar ik zeker nog eens naar toe ga. de attractie wordt werkelijk mooi gevolgd eigenlijk ziet je te kijken naar de attractie die langer duurt dan 6 minuten. aspecten van de attractie zitten in het decor en zelfs in het script. Furis (Jorge verkroost) speelde ge-wel-dig. een lekkere droge humor rol. en Lila was geweldig qua stem en spel. het verhaal speelt zich af in deze tijd. en dat is ook duidelijk te merken. tevens ook lekker veel gebeurtenissen in de zaal. nog meer dan bij The Sound of Music wat ik ook al veel vond.

Leuke recensie om te lezen! Ben benieuwd ik ga waarschijnlijk volgende week! Wordt de musical zoals andere ondersteund door een orkest of heb ik daar overheen gelezen?

Myn wil is wet, Ik zal vaeren, Storm of gheen Storm, Pasen of gheen Pasen, Verbod of gheen Verbod al is het tot in eeuwigheid! Ik zal vaeren!

Offline Gommer
wordt ondersteund door een orkest. maar die zitten volgens mij niet in het orkestbak (om bepaalde de rede en omdat ik ze niet zag)

Citaat van: Gommer link: /forum/50/14401/607186 op: 29-09-2011 13:42:50

wordt ondersteund door een orkest. maar die zitten volgens mij niet in het orkestbak (om bepaalde de rede en omdat ik ze niet zag)

Ik trek het zwaar in twijfel of er een orkest is. De orkestbak is niet gevuld met orkest maar met decor etc, en de dirigent op de schermen zat gewoon in de zaal, dus
dat was een video opname.

joehoe!! vanavond is het personeel uitgenodigd om te gaan kijken. ik heb er zin in!

ding dong dinge daar de efteling is 60 jaar!

Citaat van: twinkelaer link: /forum/50/14401/607200 op: 29-09-2011 15:24:58

joehoe!! vanavond is het personeel uitgenodigd om te gaan kijken. ik heb er zin in!

En gisteren... en eergisteren...

Welke plaats zit je? Heel veel plezier alvast, geniet ervan!

Klinkt goed!

'Beheerst u het perspectief?'

Offline Weavel
Vanavond onverwachts ook kunnen gaan kijken, en wauwie, wat een goeie productie. Prachtig simpel decor, goeie technische ondersteuning en mensen wat kan die cast zingen (muv de Oberon, die werd vlug naar playback geschakeld)! De teksten zijn goed, met genoeg humor voor jong en oud, en de muziek is een goede op zich zelf staande compositie met de nodige knipogen naar de originele muziek van de attractie (ik wil een CD met de instrumentale orkest versies!).

Toch een verbeterpuntje: De geluidsmix valt een beetje tegen. In refreinen met het hele ensemble wordt het een beetje een brei, waarbij de muziek het hele gedeelte alsnog wat overstemt. Je verstaat soms gewoon niet wat ze zingen, en dat kunnen deze mensen nu juist allemaal zo goed!. Misschien iets anders balansen en wat beter er boven uit trekken? In het algemeen mag er trouwens van mij iets meer volume de zaal in geschoten worden voor net dat ene beetje climax wat ik nog mis.

Daarnaast is het einde een beetje een dooddoener... geen finale niks. 3 buigingen, doek dicht, licht aan en naar huis. Gewoon een reprise er achteraan, zoals dat hoort zou ik bijna willen zeggen.

Maar, dit is nog de try-out periode, en ik heb er volle vertrouwen in dat dit een productie wordt waar heel Nederland van kan genieten. De kwaliteit is nu al ruimschoots aanwezig, en met wat tweaks hier en daar kan het nog beter!

Citaat van: Gommer link: /forum/50/14401/607186 op: 29-09-2011 13:42:50

Citaat van: Willem van der Decken link: /forum/50/14401/607185 op: 29-09-2011 13:41:17

Leuke recensie om te lezen! Ben benieuwd ik ga waarschijnlijk volgende week! Wordt de musical zoals andere ondersteund door een orkest of heb ik daar overheen gelezen?

Alle muziek komt vanaf een meersporen speler, en is dus idd niet live. De bak zit idd vol met apparatuur en is ook een plek waar acteurs op en af gaan. De dirigent wordt achter op een LCDscherm vertoond (was duidelijk een opname). Het scherm kapte er tijdens de tweede helft mee, maar dat maakte de acteurs duidelijk niks uit Op zich mis je het orkest niet, het zijn goede opnames dus het live-gevoel zit er toch een beetje in.

"The beat: the driving force that holds our lives together..."

Offline apple
Hoezo wordt de dirigent op een LCD scherm vertoond? Je bedoeld dat je daar op het podium zeg maar een tv hebt staan met een opgenomen dirigent die wat staat te wapperen met een stokkie, terwijl er vooraf opgenomen muziek speeld? Dat zou werkelijk geniaal zijn

Ik heb zin deze musical te gaan zien. Toch eens doen denk ik zo

Blog: pompidom

Ik ben vanavond geweest bij de 2e try-out, en moet zeggen dat het me echt heeft verbaast hoe goed het stuk + de cast was!
Heb me echt vermaakt! echt een mooi en soms gevoelig stuk! schitterend!

18x Efteling 2012

Efteling.......what else?

Citaat van: apple link: /forum/50/14401/607322 op: 30-09-2011 00:52:45

Hoezo wordt de dirigent op een LCD scherm vertoond? Je bedoeld dat je daar op het podium zeg maar een tv hebt staan met een opgenomen dirigent die wat staat te wapperen met een stokkie, terwijl er vooraf opgenomen muziek speeld? Dat zou werkelijk geniaal zijn

Ik heb zin deze musical te gaan zien. Toch eens doen denk ik zo

Dat scherm staat ergens waar het publiek het niet kan zien tijdens de show. Zo kunnen de spelers beter op de muziek letten.
Dat geld trouwens alleen bij shows waar live muziek bij hoort, omdat dat per show kan verschillen. Als mensen langer ergens om applaudiseren bijvoorbeeld, kan men ook langer doorgaan met de muziek, en daar kunnen de spelers dan rekening mee houden.
Volgens mij.

Offline shutny
Ik ben er nog niet echt uit wat ik er van vind, ik vond het soms nogal erg hak op tak gaan, als is dit in de attractie ook het geval. Maar afgezien van de figuren heb ik eigenlijk niet echt een link kunnen leggen tussen de attractie en de musical.

Het hoogtepunt van de musical vond ik de opening eigenlijk, met de projectie en hoe dat gebruikt werd met het spel.

Pagina: 15 van 58 (1151 items)
<< 1·2·3·10·11·12·13·14·15·16·17·18·19·20·56·57·58 >>