Forum: Met de trein naar Phantasialand [TR]

Pagina: 1 van 1 (3 items)
<< 1 >>

Online Robin
De gratis entree voor Efteling-abonnementhouders bracht mij ook dit jaar weer richting Brühl.
Voor het eerst bewoog ik me vorige week zelfstandig naar de geliefde plek die Phantasialand wordt genoemd.
Vier treinen en een bus voerden me op deze voorlaatste dag van de zomer langzaam maar zeker naar een van de mooiste plekjes van Duitsland. En de zon was er (overwegend) bij inbegrepen.
Mijn reis begint om 8:05 bij mijn voordeur.

Om 9:05 vertrekt in Venlo de trein naar Duitsland, maar het is eerst zaak daar te geraken. Na een wandeling van 23 minuten is het nog even wachten op de trein naar Venlo op het imponerende station Deurne. Het is een beetje vergelijkbaar met Antwerpen Centraal maar dan zeer minimalistisch, klein en lelijk.

Eenmaal in de Duitse trein naar Mönchengladbach bevonden, reis ik op mijn dagkaartje die ik als E-ticket op internet heb gekocht.
Vanuit deze trein, die als eindbestemming Hamm heeft, kan ik in Mönchengladbach overstappen naar Köln. Maar ik kan ook nog even blijven zitten tot Düsseldorf en van daaruit naar Köln, waarbij de aankomsttijd in PHL gelijk blijft. Mijn interesse trekt mij naar het station van Düsseldorf waar ik ook nog wat tijd heb om het station te bezichtigen.

In de stationspassage worden trappen gebruikt voor grote reclame-advertenties.

Of nog bonter.

Het is 10:30 en ik kom terecht in een trein met een ietwat verouderd uiterlijk. Eenmaal binnengestapt blijken er cabines te zijn en een gangpad dat langs het raam van de trein loopt. Een deel van de trein betreft normale treinstellen.

Voor de fietsen onder ons zijn er aangename staanplaatsen met lux fietsenrek en uitzicht naar buiten.

Deutsche Bahn heeft een standaard en schappelijk aanbod voor een dagticket. Een weekenddag is voor 40 euro onbeperkt in geheel Duitsland. Maar dat is nog niet alles, want niet alleen de treinen zijn toegankelijk maar ook nog alle bussen, trams én metro's.
Alsof dat nog niet genoeg is kun je voor 4 euro extra een 2e persoon meenemen, wat neerkomt op 22 euro p.p. En zelfs een 3e, 4e en 5e persoon mag mee voor 4 euro p.p. Nou zijn ze niet geldig in de ICE-trein maar dat hoeft ook niet.
Voor een dagticket doordeweeks betaal je 4 euro p.p. ''toeslag''.
Maar er is meer. De reis van Venlo naar PHL verloopt binnen Nord-Rhein Westfalen en laat daar nu ook een apart dagticket voor zijn van 30 euro. Eveneens voor alle treinen, bussen, trams en metro's. De 2e persoon kost 14 euro extra. De 3e, 4e en 5e persoon reist gratis mee en hij is geldig zowel in het weekend als doordeweeks.
Verder geldt voor alle varianten dat ze doordeweeks vanaf 9:00 geldig zijn.

Eenmaal op station Köln de trein naar Brühl genomen en daar staat ie dan, de PHL-Shuttle.
Kennelijk verzorgt het park zelf deze dienst en is het dagkaartje hier dus niet geldig. De prijs bedraagt 3 euro voor heen en terug. Om 11:25 begint hij zijn rit naar het park met daarbij een tussenstop bij de tramhalte in het centrum van Brühl.

Wat direct opvalt aan de bus is dat er geen ramen inzitten. Maar voor wie binnenstapt blijkt een doorkijk naar buiten alleszins mogelijk.

De haltepaal toont een plaatje van een nar dat meer dan tien jaar geleden werd gebruikt voor advertenties en folders.
Helemaal uit de tijd.

Het is intussen 11:40 maar voordat ik het park voor het eerst via Eingang Berlin binnenloop neem ik eerst een kijkje bovenop het entreegebouw waar vanuit ik een blik werp op een klein stukje van de bouwplaats waar al het een en ander aan staal overeind staat voor nieuwe gevels van het toekomstige themagebied Rookburgh.

De wachtrij van Black Mamba.

Vanaf de Kaiserplatz zie ik weer wat van Rookburgh.

De show Musarteum in theater Wintergarten is dit jaar vernieuwd en kan me opnieuw bekoren.

Dat 2017 het jubileumjaar is wordt duidelijk gemaakt met banieren met daarop ''50'' en daarbij zes torentjes in de stijl van de verschillende themadelen (geen foto). Een jubileumattractie bleef helaas uit.

Sommige foto's heb ik een beetje bewerkt zoals de volgende foto waarvan de kleuren intenser zijn geworden. Daarvoor heb ik een simpel online photoshop-programma gevonden, namelijk https://www.befunky.com/

Bij de bouwplaats is aan de Wuze Town-zijde een enorme wand gecreëerd. Links op de foto zie je het gebouw van Maus-au-Chocolat en achter de bruine muur bevind zicht Hotel Tartüff.

En dan weer terug naar de spoorwegen. Terug op station Brühl maak ik een foto van het slot Augustusburg dat tegenover het station gelegen is.

Tijdens de rit naar Köln stopt de trein met rijden en een tijdje later wordt duidelijk gemaakt dat iedereen moet uitstappen op het eerstvolgende station. Iets met een brug en personen.

Er gaan geen treinen meer naar Köln maar een tramverbinding is er ook. Geen idee heb ik waar de tramhalte is maar de behoorlijke meute, waar ik ineens onderdeel van ben, weet het wel. Via een autoweg waarlangs deels enkel een fietspad is aangelegd loopt men als ware vluchtelingen richting trambaan om bijna 20 minuten later te arriveren.
Ik heb wel eens in een legere tram gestaan maar mijn reis boekte weer vooruitgang. En als ik bij de halte Köln Centraal Station/ Dom (waar de trein ondertussen ondergronds is gegaan) uitstap en naar boven loop, kijk ik zó tegen de Dom van Köln aan. En hij is gigantisch.

En zo heb ik uiteindelijk voor vier tientjes toch maar een mooie trip achter de rug inclusief entree tot PHL.
Tot slot station Mönchengladbach.

Goh, dat klinkt als een heel gedoe. Maar het is dus wel goed mogelijk, naar Brühl met openbaar vervoer. Ik wil het misschien ook plannen, maar dan hoop ik wel eerder in het park te zijn, zo zonde die reistijd.

Online Robin
Het is wel gunstig om het leuk te vinden om te treinen.
Als je in het weekend gaat kun je in Venlo ook met de trein van 8:05 gaan. Dan ben je (als alles goed gaat) een uur eerder in het park dan ik was.

Pagina: 1 van 1 (3 items)
<< 1 >>