Forum: Phantasialand | 13-07-2017 | Een phantastische dag!

Pagina: 1 van 1 (5 items)
<< 1 >>

Ook dit jaar wisten mijn ouders het zo te plannen: onze vakantiebestemming lag dicht in de buurt van een pretpark! Dit jaar: Phantasialand. Ik had er al veel over gelezen en gehoord en was erg benieuwd naar wat het park me brengen zou! Hieronder een trip report van deze phantastische dag (‘wat een originele grap zeg!’ ). Veel leesplezier!

Rond een uur of tien reden we het parkeerterrein van Phantasialand op. We waren gestuurd naar Eingang Mystery en stapten dus aan die kant van het park naar binnen. Maar helaas, wat een drukte bij de ingang! Een hele grote groep mensen stond te wachten en het was erg onduidelijk waar we naar binnen konden, omdat de rij voor de kassa en de rij voor kaartcontrole erg door elkaar liep. Wij hadden gelukkig van tevoren al kaartjes gekocht en konden na wat gewurm eindelijk naar binnen. De dag ging beginnen!

Samen met mijn zusje had ik al uitgezocht waar we allemaal naar toe zouden willen. We besloten om rustig te beginnen, dus liepen we naar Geister Rikscha in China Town. Onderweg kwamen we Feng Ju Palace tegen en die stond ook op ons lijstje, dus gingen we daar naar binnen. Wat een madhouse zeg! Letterlijk! Het verhaal is heel gek en onbegrijpelijk, en de hoofdshow is ook erg gekkig. Zeker in vergelijking met Villa Volta. Ze wisten de illusie niet goed te behouden! Zo bleven we soms ‘op de kop’ stil hangen. Met gemengde gevoelens stapten we naar buiten en liepen we door naar Geister Rikscha. Ook maar een matige attractie! Het is leuk dat de baan hoogteverschil heeft, maar verder is dit ‘spook’huis totaal niet eng of spannend. We waren er met verkeerde verwachtingen ingestapt… De wat grotere scene met het spookschip is wel een leuke scene (en meteen de beste), omdat de karretjes gaan draaien zodat het windeffect versterkt wordt.

Nadat we de totaal onduidelijke ingang van Colorado Adventure hadden gevonden, stapten we na 25 minuten de achtbaan in. Als je een kenner van Phantasialand bent, moet je je eens voorstellen dat je totaal onvoorbereid deze achtbaan instapt. Wat een plezier hebben wij gehad! Ik zat naast mijn zus en bij elkaar bocht en afdaling lagen we weer dubbel. Wat een verrassende bochten en wat een lange baan! En dan ook nog eens drie lifthills en dus drie afdalingen én zelfs een verrassend lang indoorgedeelte! Echt een grote aanrader en een enorme goedmaker voor de eerste twee attracties! Een topper!

Na dit achtbaangeweld wilden we weer wat rustigers gaan doen, maar we kwamen langs Chiapas. Ik wist zeker dat we hierin moesten gaan, en nu we er dan toch waren… We bleven even kijken bij de steile afdaling en mijn moeder begon te twijfelen of ze mee wilde. Ik haalde haar over en we stapten met het hele gezin de wachtrij van 30 minuten in. Net voordat we aan de beurt waren, was er helaas een technische storing. Gelukkig was die na een aantal minuten al weer opgelost met een applaus tot gevolg. We konden instappen en genieten. Wat een prachtige baan is Chiapas! De omgeving is schitterend, de baan is lang en verrassend en de steile afdaling is geweldig! De disco-scene is ook erg leuk en de wisseling van achteruit varen naar weer vooruit varen is erg grappig! Zeker weten de beste log flume waar ik ooit in ben geweest! En je werd niet eens zo nat…

Uitzicht op de grote splash van Chiapas met op de achtergrond Taron en rechts Mystery Castle.

We namen een korte pauze op het grote plein in Berlin en liepen daarna door naar Das verrückte Hotel Tartüff. Deze type attractie had nog niemand in ons gezin een keer meegemaakt, dus we waren erg benieuwd… en we kwamen er erg enthousiast weer uit! Wat is een cakewalk toch leuk! Mijn ouders waren er ook erg enthousiast over. Het is echt een attractie voor het hele gezin. Van draaischijven tot doolhoven, van glijbanen tot bewegende trappen. Ik quote mijn ouders: ‘Dit zou zeker ook in de Efteling passen’. En daar ben ik het mee eens!

Maus au Chocolat lag letterlijk om de hoek, dus daar liepen we naar binnen. Na een korte wachtrij kregen we onze 3D-bril en stapten we de attractie in. Ik was erg benieuwd, want hier had ik veel over gelezen. De wachtrij beloofde al veel goeds, wat mooi gethematiseerd! De rit zelf is ook erg leuk! Maar ik had niet verwacht dat het echt alleen maar om het schieten zou draaien. Alles is mooi gedecoreerd, maar de attractie zelf mist wat mij betreft échte decors. De lengte van de attractie verbaasde mij dan wel weer, de 3D-schermen bleven maar komen! Het schieten op de muizen werkte ook verrassend goed en ik was de winnaar van de familie. Een erg leuke interactieve darkride, maar meer decors in de rit zelf waren welkom geweest!

Maus au Chocolat ligt aan het grote plein in Berlin, waarop deze zweefmolen staat.

We liepen door naar het Fantasy-gedeelte van het park. Dit vonden wij het meest tegenvallende deel van het park. We liepen eerst naar Temple of the Night Hawk, de langste indoorachtbaan ter wereld! Dat voorspelde veel goeds, maar dat werd niet waargemaakt. De baan is lang, maar niet snel en niet spannend. De hele baan is donker, nergens wat licht of thematisering. Vogel Rok is stukken beter! Mijn zussen en ik hebben tijdens de rit ook gewoon lekker zitten praten over hoe niet eng deze achtbaan is (‘Maar wel een lekker windje’, zei ik). Na deze achtbaan stapten we met z’n allen in Hollywood Tour. Ook deze attractie stelde een beetje teleur. Een aantal dingen waren erg mooi en leuk, zoals het varen door de grot en de opspringende haaien uit het water aan het begin, maar verder zag je duidelijk dat dit al een wat oudere darkride is. Hier had wat meer spanning en interactie in gemogen (‘Maar wel echt een stuk spannender dan het spookhuis’, zei m’n zusje). Via Wuze Town liepen we Fantasy weer uit. Wuze Town is een donkere bedoeling, maar zal voor kinderen erg leuk zijn, denk ik. Winja’s Fear and Force hebben we overgeslagen, omdat we de wachtrij te lang vonden (40 minuten), dus die achtbanen kan ik niet beoordelen.

Tijd voor Black Mamba! Hier had ik erg naar uitgekeken! De rij was hier ook 40 minuten, maar deze achtbaan moest ik gedaan hebben. Samen met mijn vader en zusje stapten we de rij in. De rij leek erg vlot te gaan, ook al hebben we er wel echt 40 minuten gestaan. De rit was phantastisch! Vorig jaar was ik voor het eerst in een hangende achtbaan van B&M geweest, Katun in Mirabilandia (https://www.vijfzintuigen.nl/forum/20/25232), en toen was ik al erg enthousiast, maar nu was ik nog veel enthousiaster! De aankleding van deze baan is namelijk honderd keer mooier. Je raast echt door het landschap en de inversies komen als een verassing, behalve de looping dan (die ik trouwens echt geweldig vind!). Katun ligt gewoon op een open veld en je kan precies zien hoe de baan gaat verlopen. Black Mamba is veel verrassender en naar mening een echte topbaan!

Na Black Mamba liepen we naar Mystery Castle. De vrije val. Een wachtrij van 20 minuten konden m’n zus en ik aan en we stapte naar binnen. De wachtrij is donker en eng, maar erg mooi. Je weet alleen niet goed wat je kan verwachten (wat natuurlijk ook wel wat heeft). Ik had gelezen dat er zelfs acteurs in verstopt zouden zitten om je te laten schrikken, maar die hebben we gelukkig niet gezien. Na 10 minuten mochten we al naar binnen! En ik was helemaal verrast. Ik verwachtte een Space Shot, zoals in Walibi Holland, maar we kwamen binnen en namen in een enorme hal plaats op een van de zes lange banken. De rit begon en de combinatie van alles maakte dit tot een heel leuk avontuur! Eerst gingen we tot de helft omhoog en we vielen naar beneden, tot het opeens opviel dat alle banken zich op een andere hoogte bevonden. Elke bank leek zijn eigen rit te hebben. Weer beneden werd de spanning opgebouwd en we schoten tot de top! Daar volgde een lichtshow en weer begonnen de banken los van elkaar te bewegen. We vielen naar beneden en gingen nog rustiger op en neer. Wat een gezicht! Het was echt een geweldig effect om te zien hoe al die banken verschillend van elkaar bewogen. Een geweldige, maar eigenlijk veel te korte rit!

Deze foto van Mystery Castle is vanaf de parkeerplaats genomen.

Na dit avontuur was het bijna vier uur, dus liepen we naar Ice College 2017. Deze halfuur durende ijsshow wekte gemengde gevoelens op. De dansers deden prachtige dingen, maar het verhaal was een aanfluiting (was er wel een verhaal?). Het leek meer een kijk-wat-ik-kan-show. Ook de ‘meet en greet’ na afloop was erg ongemakkelijk. Niemand die naar de schaatsers liep om er mee op de foto te gaan. Het was een gekke bedoeling, maar ik doe de schaatsers zeker niet na!

Na deze ijsshow was het toch echt zover. Tijd voor Taron! De wachtrij voor deze lanceerachtbaan stond al de hele dag op 110 minuten, maar we moesten en zouden deze baan bezoeken. Met goede moed stapten mijn zussen en ik de wachtrij in. Verbazingwekkend genoeg konden we een heel groot stuk van de rij al helemaal doorlopen. De rij begon pas naast de grote (bijna helemaal) groene (in de zin van: door planten groen gemaakte) muur. Na minder dan een half uur stapten we de trein al in! Een hele meevaller. En toen begon de rit die een van mijn meest favoriete achtbaanritten ooit zou worden! Wat een bochtenwerk, wat een snelheid, wat een onverwachte wendingen en wat een plezier hebben we gehad! De tweede lancering is ook echt geweldig! De snelheid voor de tweede lancering is namelijk al heel hoog, maar je schiet zo de baan weer in met nóg meer snelheid! Het lukt gewoon bijna niet om je armen omhoog te doen, omdat de baan zo snel is. Je mag deze achtbaan écht niet missen als je ooit eens in Phantasialand bent. Na Blue Fire mijn meest favoriete lanceerachtbaan! Je mist de inversies niet in Taron, maar de inversies van Blue Fire voegen toch net nog dat extraatje toe.

Mijn ouders waren naar Pirates in 4D gegaan en zij waren nog niet eens klaar met de film toen mijn zussen en ik al weer op het grote plein in Berlin zaten bij te komen van Taron. Pirates in 4D vonden mijn ouders maar middelmatig. Ze waren niet razend enthousiast. Na wat geloop via Mexico en weer terug naar Berlin op zoek naar ‘die ene snackbar waar ze frikadellen hadden’, kwamen we uit bij de snackbar naast de aankondiging van Rookburgh, waar de nieuwste aanwinst van Phantasialand moet gaan verschijnen. Ik ben erg benieuwd naar deze flying coaster!

Tijdens het eten overlegden we over wat we nog zouden gaan doen. Toch nog naar Winja’s Fear and Force, of de familieachtbaan Raik? Nee, het werd toch de wildwaterbaan River Quest, want het was redelijk goed weer, en we zouden in die laatste anderhalf uur voor sluitingstijd nog wel kunnen opdrogen. Nou, mooi niet. Bij het station hingen al bordjes met ‘you will get soaked’, maar we dachten dat het wel mee zou vallen (‘We laten het over ons heen komen’, zei m’n zus). Mijn zussen en ik stapten in het bootje en gingen op weg naar de verticale lift (erg leuk!). Daarna kwamen we bij de draaikolk en toen was het zover. De afdaling naar beneden volgde en een enorme golf kwam over ons bootje heen. We waren doorweekt. Maar echt, helemaal doorweekt. De rit vervolgde en de tweede afdaling die we van buiten de attractie al hadden gezien kwam eraan. We verwachten weer een hele golf, maar nee, het bleef bij een paar druppels. Gelukkig maar, zou je zeggen, maar het had niet uitgemaakt. Natter konden we toch niet meer worden.

Mijn ouders vonden het erg fijn om lekker in de zon op de ideale ligstoelen op het plein in Berlin te gaan liggen, dus daar liepen we heen. Mijn zussen en ik gingen onszelf droog laten waaien in Wellenflug, de zweefmolen die midden op het plein staat. Een erg leuke rit! Lekker lang, en extra leuk door het water onder je voeten.

Eerder op de dag had ik dit doorkijkje op Wellenflug gefotografeerd.

Toen was het kwart over zeven en over een half uur zouden de rijen gaan sluiten. Winja’s Fear and Force had nog steeds wel een redelijke wachtrij, dus m’n zusje en ik gingen nog even kijken bij Taron. Ook nog een redelijk lange rij. Uiteindelijk werd Colorado Adventure de attractie die we nog een keer zouden gaan doen. Mijn ouders en zus liepen de mainstreet van Berlin nog even in. Als een van de laatsten stapten mijn zusje en ik de achtbaan in en genoten weer van de leuke verrassende rit. Toen we het station in kwamen, zagen we nog maar een paar mensen staan wachten. Andere uit onze trein stapten de trein gewoon nog een keer in en wij deden dat ook en genoten nog eens extra van de allerlaatste rit die de Colorado Adventure die dag zou rijden. Wat een mooie afsluiter!

We zagen onze ouders en zus op het plein in China Town en we liepen met een tevreden en voldaan gevoel het park weer uit, wat een mooie dag hadden we gehad! Naast wat dompers, hebben we twee topachtbanen van wereldklasse bezocht (Black Mamba en Taron), hebben we een top log flume bezocht (Chiapas), hebben we fanatiek muizen beschoten (Maus au Chocolat) en zijn we erg vaak op een erg leuke manier verrast (Mystery Castle, Hotel Tartüff en River Quest). Ik kom zeker terug als Rookburgh geopend is!

Nog een paar opmerkingen in het algemeen:
Toon spoiler

Heb je tips voor een volgend bezoek, hebben wij dingen gemist, of heb je gewoon een leuke opmerking? Laat het me weten!

Bedankt voor het lezen!

Eftelig

Versie: 1 Aangepast: 16 juli 2017 20:38 door: Eftelig reden: Geen reden aangegeven
Je kunt me volgen op Instagram als: @vncnt96 (:

Leuk om te lezen, Phantasialand is echt een mooi park! Er zijn inderdaad wat minpuntjes, de krappe ruimtes, wat vergeten en aan hun lot overgelaten attracties (hoewel ik de oude darkrides wel een bepaalde charme vind hebben). Wel zou ik zeggen dat vergeleken met de Efteling, de ''themagebieden'' beter zijn aangekleed, omdat ze meer als een geheel voelen. Laat de Efteling eerst maar eens een compleet gethematiseerde achtbaan als Taron of Black Mamba neerzetten, in plaats van enkel een gebouw waar de attractie in zit / uit komt. . Maar... De Efteling blijft ook mijn nummer één hoor!

Versie: 1 Aangepast: 18 juli 2017 23:43 door: Trollenbol reden: Geen reden aangegeven
Ja, daar heb je zeker een goed punt! Als je kijkt naar Baron 1898 had daar wat omgeving betreft veel meer ingezeten, in vergelijking met Phantasialand. Van complete themagebieden (bijvoorbeeld meerdere attracties in Symbolica-thema) ben ik minder fan, maar volgens mij doelde jij met je reactie ook meer op de omgeving van één attractie. Daar zou de Efteling nog wel meer uit kunnen halen, ja!
Bedankt voor je reactie!

Mooie TR
Je verhaal komt wel redelijk overeen met hetgeen ik vorig jaar van Phantasialand vond, toen ik voor het eerst ging.

Mijns inziens heb je wel een 'fout' gemaakt door de beide Winja's in te ruilen voor een (aantal) reruns Colorado Adventure.
Ik vond beide versies erg leuk om te doen.
Of je hebt nog een mooie reden om nog een keer terug te gaan

Bedankt voor je reactie! En bedankt voor je tip! Gaan we zeker onthouden voor de volgende keer! Qua (wacht)tijd kwam het tijdens ons bezoek beter uit om hiervoor te kiezen

Pagina: 1 van 1 (5 items)
<< 1 >>