Forum: Foto Droomvlucht + Vraag (01-06-2016)

Pagina: 1 van 1 (2 items)
<< 1 >>

Hoi Allemaal,

Ik heb begin deze maand, de volgende foto gemaakt in de Droomvlucht, maar merk dat er een soort van ruis overheen zit.

Weet iemand hoe je dit kan voorkomen, of hoe je in darkrides en in het donker wel mooie, goede foto's kan maken, qua opties, instellingen en dergelijke? Ik heb een statief voor waar mogelijk is.

Bram

Moderator
Hallo Bram,

Je legt met betrekking tot dark-ride fotografie de vinger op de zere plek.

Je krijgt ruis omdat je hoog in de ISO-waardes kruipt.

Hoe hoger je ISO, hoe meer ruis je krijgt.
Het is dus de kunst om je foto's in een zo laag mogelijke ISO te schieten of te gaan werken met een lichtgevoeligere lens/camera.

Het nadeel van deze lichtgevoeligheid is het feit dat de prijs ook spectaculair omhoog gaat naarmate de lichtgevoeligheid toeneemt.

Dus, hoe lichtgevoeliger je wilt dat je camera is, hoe duurder hij gaat worden.
Hetzelfde geldt voor de lens.

Wat kun je nu doen om te zorgen dat je zo min mogelijk ruis krijgt:
- Beweeg mee met de beweging van het karretje zodat je fototoestel als het ware stil staat als je de foto maakt.
- Kies een ISO waarde die nog acceptable is en waarbij je eventueel later nog ruis reductie toe kunt passen.
- Koop een camera die lichtgevoeliger is.
- Koop een lens die lichtgevoeliger is (de 50mm f/1.8 is al een mooi begin voor weinig geld)

Op de laatste plaats heb je gewoonweg dom geluk nodig - sommige van mijn foto's heb ik letterlijk honderden keren moeten maken om 1 goede opname te krijgen. Het is gewoon veel oefenen!

Als je het fijne wilt weten van deze materie, dan raad ik je de fotomeeting aan van aanstaande zaterdag aan.
Daarin gaat Marwin begrippen als ISO en F-waarde bespreken, alsmede truukjes laten zien hoe je in de Efteling mooie avondfoto's kan maken met statief!

Overigens vind ik het best een mooie plaat, behalve dan dat de exposure iets verder open mag waardoor de foto wat lichter wordt.

Een mooi gratis fotobewerkingspakket waarin DFine zit is gratis te downloaden vanaf het internet.
Ik gebruik DFine zelf ook voor mijn ruisreductie. (let op: wel naverscherpen).

Ik hoop dat ik je niet helemaal overstelpt heb met informatie - vraag gerust

Gr. Dennis

Un berigt getiepd en je onderbauwde mening cheuit? Tsjek dan eersdt du spelling en haal alle vauten er uid! < - Irritant heh? het leest gewoon vervelend - verbeter je fouten A.U.B!

Pagina: 1 van 1 (2 items)
<< 1 >>