Forum: De Vijf Zintuigen 2019 - Het Forum Verdwijnt

Pagina: 1 van 2 (21 items)
<< 1·2 >>

Jullie zullen vast wel gelezen / gehoord hebben via Kleine Boodschap dat er veel gaat veranderen op De Vijf Zintuigen.

https://www.vijfzintuigen.nl/nieuws/5552/Vijf-Zintuigen-gaat-veranderen!

Het meest opvallende nieuws is dat zowel de Parkgids, Verzamelgids als het forum waar we ons nu op bevinden niet langer onderdeel zullen uitmaken van de vernieuwde website, welke medio 2019 online zal komen.

Wat vinden jullie van dit nieuws? Ik vind het geweldig dat er eindelijk weer wat gaat gebeuren, het begon hier een beetje een dooie boel te worden. En voor wat context, dat komt van iemand die pas sinds 2016 lid is, ik begrijp dat het hier een paar jaar terug echt een bruisende, levendige community was waar vollop werd gediscussieerd en gespeculeerd. Natuurlijk lees ik al langere tijd mee, dus ik ben bekend met hoe dit er toen uit heeft gezien. Het is gewoon jammer dat er zo veel (nu nog!) bekende gezichten zijn die zich teruggetrokken hebben, vooral de laatste twee jaar, en dat de staff zo goed als opgehouden is te bestaan... Waar deze uitsterving nu aan ligt is mij nooit helemaal duidelijk worden. Gewoonweg minder interesse in de Efteling? Nee, de online community is groter dan ooit. Overname door kanalen als social media? Ook niet, er zijn genoeg fora waar het hartstikke druk is anno 2018... Mocht iemand hiervoor wel een verklaring hebben, dan hoor ik dat graag!

Dat het forum hier dus ophoudt met bestaan is volkomen logisch, hoewel het voor mij altijd een hoogtepuntje van de dag was om op de knop in mijn bladwijzerbalk te klikken en een flinke lijst dikgedrukte bordeauxrode topicnamen voorgeschoteld te krijgen. Ik mis die tijden!

Dat ook de Park- en Verzamelgids zullen verdwijnen mag niet onderschat worden. De Parkgids is misschien wat achterhaald maar het bleef een mooi overzicht van attracties met bijbehorende feitjes en foto's. Dat iedereen daar zelf plaatjes aan kon toevoegen is gewoon een geweldig idee, hoewel dit niet zo vaak gebruikt leek te worden. De Verzamelgids was, hoewel verre van compleet, een goed begin voor verzamelaars en ik verbaas me erover dat er nooit meer inspanningen zijn verricht om hiermee verder te gaan. De Efteling heeft zo veel interessante uitgaves en merchandise, als niemand met dit concept verder gaat is het echt een groot gemist als dit deel stopt met bestaan.

Hoe dan ook, vrienden van De Vijf Zintuigen, Marwin, ik heb het hier bijna drie jaar lang erg naar mijn zin gehad en wens de website en iedereen veel geluk toe. Bedankt voor de mooie tijd!

Ik vind het erg jammer dat het forum verdwijnt, voor mij was het forum altijd de perfecte manier om bouwprojecten bij te houden die door verschillende mensen altijd uitgebreid gefotografeerd werden. Dank hiervoor. Verder was het forum voor mij ook een plek om andere fans te ontmoeten; andere fans die elk op een andere manier hun passie voor de Efteling uitten, of het nou creatief was met hele bouwwerken (wat ik ook altijd erg leuk vind om te zien) of met leuke video- en fotoreportages. Het was altijd leuk om nieuwe berichten en andere meningen te lezen die je een totaal andere blik op sommige dingen gaven. Helaas nam het aantal posts per dag door de jaren ontzettend af. Misschien heeft dit te maken omdat mensen ouder worden, een gezin krijgen en dan wat minder tijd gaan doorbrengen op een forum. Ik zal het erg missen. Bedankt allemaal voor al jullie leuke reacties en enthousiasme op het forum.

Dat de Parkgids en de Verzamelgids weggaan vind ik ook erg jammer. De Parkgids gebruikte ik soms om even wat op te zoeken en was zeker in de beginjaren van Efteling-liefhebber zijn erg handig. De Verzamelgids vond ik altijd leuk om er even doorheen te kijken wat de Efteling in het verleden voor souvenirs had uitgebracht. Ik heb daar ook nog wat dingen gemarkeerd, maar na een tijdje stopte het volgens mij met het bijhouden van nieuwe souvenirs etc.

In maart 2014 kwam ik op het forum, nu gaat het helaas weg. Bedankt, mensen van de Vijf Zintuigen, voor het bedenken van al deze mooie dingen en jammer dat het gaat verdwijnen. Ik ben benieuwd naar de nieuwe site en ideeën. Bedankt!

Symbolica, het rijk der Fantasie...

Nou daar gaat mijn middelbareschool verleden. Het is misschien ook wel mooi geweest na zes jaar hier lid te zijn geweest met een korte intermezzo. Ik schrok er wel van toen ik las dat het forum zou verdwijnen. Ik begrijp best dat ze de stap nemen, aangezien dit forum een beetje aan het uitsterven is. Misschien komt het door andere social media of het verdwijnen van het rct gedeelte van dit forum of dat de server te veel geld kost en op het forum niet zoveel meer gebeurt. Ik ga dit forum toch echt missen, ondanks dat ik hier niet altijd actief was. Vooral de bouwupdates en foto's ga ik echt missen en de attractie crypto.

Waar gaan we nu verder discussiëren over de Efteling en andere attractie parken, waar kan ik weer eens veel te moeilijke crypto's oplossen? Gaan we met z'n alle dit forum voortzetten op een gratis website waar je forum kan aanmaken (als dat bestaat), of gaat dit in z'n geheel naar facebook/instagram/twitter? Het lijkt me een beetje surreal als dit forum op de een of de andere dag verdwijnt en er geen alternatief is(, mocht de Vijfzintuigen echt geen alternatief meer bieden). Wat is jullie mening hierin? We hebben in ieder geval nog tot medio 2019 om of afscheid te nemen van het bestaan van dit forum en het te laten voor wat het is of het forum te verplaatsen naar een ander medium met de nog beetje actieve leden en het open te houden voor iedereen die zich wil toevoegen aan deze groep van (oud)forumleden.

De wonderen zijn Kaatsheuvel nog niet uit!

Offline Marwin
Moderator
Ja het is best wel een drastische stap, forum, parkgids, verzamelgids, beeldbank, wat gaat verdwijnen. Uiteindelijk is er heel veel tijd en moeite in gaan zitten. Het is al een keuze waar ik een aantal jaren tegenaan hik en wellicht heeft dat er ook voor gezorgd, dat de website stil is komen te liggen muv de evenementen en de video. Ik merk ook bij mezelf dat in de twintig jaar dat ik hiermee bezig ben, dat interesses ook veranderen. Vroeger was nieuws jagen super leuk om te doen er waren ook weinig sites die dat aanboden, dus dat was een gat in de markt voor wat betreft de community.

Tegenwoordig zijn er sites zoals Looopings, Eftelingsestraat en Eftepedia die daar een dagtaak van gemaakt hebben en daar onwijs meer energie in stoppen dan dat wij dat doen. Dus de meerwaarde van nieuws en parkgids wordt snel minder aangezien je in dezelfde vijver vist en dus minder onderscheidend in bent. Nu zou het in theorie allemaal wel mee naar de nieuwe site kunnen, maar het punt wat ikzelf merk is dat informatie gedateerd raakt. Neem bijvoorbeeld de Bob, die wordt volgend jaar gesloopt, dat soort zaken moet je bijhouden in de parkgids, anders staat het gewoon slordig, zeker als andere sites dat wel doen. Verzamelgids zou eventueel wel kunnen, maar ook daar, als de nieuwste pinnen er niet in staan, kun je de dienst niet goed aanbieden, heb je er nog niks aan... Afgelopen jaren is het heel lastig gebleken om dat wiel draaiende te houden en dan wordt het keuzes maken.

Waar ik zelf veel energie van krijg, zijn de evenementen en de videoproducties, dat geeft onwijs veel bijzondere momenten zowel voor de community als voor mezelf. Ik merk zelf dat dat een enorme meerwaarde heeft. Exclusieve productie zoals van de Python, is gewoon heel tof om te doen, maar datzelfde geldt ook voor Europa-Park en dat zijn zeker ook twee motivatieredenen van mijn kant waardoor de site niet volledig doodgebloed is. En daarom gaan we daar ook op concentreren. Dat maakt de site ook een stuk meer beheersbaarder.

En door DVZ zijn ook onwijs veel vriendschappen ontstaan, en dat is iets wat we in de toekomst graag willen stimuleren. Niet zo zeer vanachter een keyboard maar gewoon persoonlijk door de evenementen. En ik weet niet of je de podcast van Kleine Boodschap hebt geluisterd anders ook zeker even doen. Je zal daarin ook horen dat we de community ook meer centraal willen stellen, dat als er een leuke podcast of vlog voorbij komt dat we die ook een podium kunnen geven. Dus voorlopig is het absoluut geen goodbye, zij het dat het contact op een andere manier zal gaan. Maar voorlopig kan er nog rustig door geforumd worden hoor. We zijn nog in een designfase.

Sowieso wil ik nog wel iedereen bedanken die bijgedragen heeft aan toch een van de grootste content sites over de Efteling met 128.000 foto's, bijdrages, forum posts, ideeën en nog veel meer. We beginnen aan een nieuw hoofdstuk, en dat wordt zeker gaaf! Community 2.0!

- Vaak is de beste verklaring veel ingewikkelder dan de meest eenvoudige verklaring.

- The copyright bargain: a balance between protection for the artist and rights for the consumer.

Offline Robin
Best een raar idee dat ieder hier straks in feite monddood wordt. Dat er hier straks geen mensen meer zijn... Dat was de Vijf Zintuigen voor mij, de mensen, maar die zijn er straks dus niet meer. Ik vraag me af waarvoor ik de site nog zal gaan bezoeken. Het forum blijf ik zien als basis voor wat DVZ is.

Geheel onverwachts komt het eerlijk gezegd niet. Ik begrijp dat het forum niet meer is wat het zijn moet. In het verleden werden in topics veel foto's gedeeld van vernieuwingen en wat er gaande was in het park etc. door de ''Eftelwesley's'' onder ons om het zo maar te zeggen. Meestal kwamen daar dan vaak reacties op of zorgde voor inspiratie bij mensen om wat te schrijven. En dat werkte wel, maar tegenwoordig vindt men het niet meer de moeite waard blijkbaar. Ik denk dat dit gegeven ook heeft meegewerkt aan de verdere teruggang.

Het Europa-Park deel blijf ik vreemd vinden. Het is natuurlijk een bijzonder interessant park en dat de Efteling-fansite er een park 'bijneemt' is het vreemdste nog niet, maar het park is zo onbereikbaar. Je komt er alleen als je op een korte vakantie gaat, wat het zo anders maakt dan de Efteling. Wanneer Phantasialand erbij werd gehaald in plaats van Europa-Park was het nog begrijpelijk geweest, een ander (net als Efteling) bereikbaar park van hoog niveau, waar mensen ook af en toe heengaan.
Gevoelsmatig klopt het niet wanneer je naar de video's kijkt van bijvoorbeeld Tot Ziens in Europa-Park. Het is prettig om te weten of je naar een promotievideo/reclame zit te kijken of niet, los van of het interessant en/of amusant is. De maker wil me duidelijk naar Europa-Park lokken en dat is natuurlijk zeer opmerkelijk voor een Efteling-fansite nota bene.
De video's worden trouwens niet eens meer gelinkt aan de site. Het is dat ik er per toeval achterkwam dat de video's nog gemaakt blijven worden, maar daar is op de site niks van te zien, wat alles nog opmerkelijker maakt.
Wellicht dat het Europa-Park deel de 'naam' die de Vijf Zintuigen had ook niet goed heeft gedaan, maar dit paste misschien beter in het feedback-topic.

Wel is het natuurlijk mooi dat de Vijf Zintuigen blijft bestaan. Ik ben benieuwd naar wat er komen gaat en misschien lijkt het me wel wat om naar een van de evenementen te komen.

Tja, ik moet zeggen dat ik de redenatie deels begrijp. Het bijhouden van zaken als de parkgids is met een Eftepedia niet te doen en eigenlijk ook niet nuttig. Men zal eerder daar op kijken en daarom denk ik dat het beter is om bijzondere zaken in de parkgids en de verzamelingen door te sturen naar Eftepedia. Hierdoor blijft de informatie bewaard en wordt Eftepedia dé encyclopedie voor de Eftelingliefhebber. Meerdere sites voor hetzelfde is niet nuttig en bijna irritant te noemen als je meerdere sites moet afstruinen om alle informatie bij elkaar te rapen over bijvoorbeeld een sprookje.

Ook Eftelingsestraat en Looopings zijn dé nieuwssites geworden in pretparkland, waarbij Eftelingsestraat toch minder bekend is. Desalniettemin moet ik zeggen dat Looopings nog altijd van de rioolpers is, ondanks het feit dat ze al meerdere keren hebben gezegd dat ze professioneler willen worden. Ik merk daar bij een paar redacteurs nog altijd niets van. Enige voordeel van Looopings is de snelheid, nieuwszaken van alle pretparken in omgeving en daarmee de bekendheid van de site. Eftelingsestraat komt ondanks de mindere bekendheid professioneler over.

Dat jullie je willen gaan focussen op zaken als videoproducties en evenementen juich ik alleen maar toe, want hier zijn jullie erg goed in. Maar, gaan jullie ook daarmee stoppen als een Looopings of Eftelingsestraat dit ook gaat doen? Jullie zijn geen zoveelste supermarkt die snel weer weg kan. Bedenk dat goed.

Zo ook voor het forum: de enige bekende fora met een groot Efteling-aanbod die ik ken zijn: themepark.nl en jullie. En om eerlijk te zijn, vind ik de stijl van vijfzintuigen een stuk prettiger overkomen. Daarnaast vind ik ook themepark.nl steeds rustiger in het Efteling-sub-forum. Ik vraag me af wat de reden hiervan is. Ja, twitter lijkt groter, maar ook dit zijn veelal dezelfde mensen die ik weer voorbij zie komen. Het lijkt dan ook eerder een afname in populariteit.

Maar goed, ik raad dus aan om het forum te behouden (dan wel niet naar de achtergrond te plaatsen). Misschien is het ook wel handig om een samenwerking aan te gaan met Eftelingsestraat (zijn dat trouwens niet oud-leden?). En dan een driehoeks-samenwerking te creëren: Eftelingsestraat levert het nieuws aan (ik neem aan dat Looopings zijn eigen weg wil varen, wat ook meer dan logisch is), de video en evenementen zelf in organisatie te houden en het forum-gedeelte uit te besteden aan oud-leden. Nu de Efteling uitbreidingsplannen mag doorvoeren, zal dit nog zeker veel forum en nieuwsmogelijkheden opleveren.

Edit: waarom trouwens niet een twitter-systeem creëren in het forum, waarbij twitterberichten makkelijker en sneller bij de topics kunnen worden betrokken. Dan zullen ook meerdere topics per dag actief zijn, al dan niet via het forum zelf. Looopings heeft dit met zijn berichten ook gedaan en dat levert toch weer wat meer populariteit op.

Versie: 1 Aangepast: 30 oktober 2018 17:04 door: IProducties reden: Edit toevoeging
Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... De 6 Zwanen 2019!

Citaat van: Marwin link: /forum/18/25395/815650 op: 30-10-2018 14:49:23
Sowieso wil ik nog wel iedereen bedanken die bijgedragen heeft aan toch een van de grootste content sites over de Efteling met 128.000 foto's, bijdrages, forum posts, ideeën en nog veel meer. We beginnen aan een nieuw hoofdstuk, en dat wordt zeker gaaf! Community 2.0!

Mooie woorden en mooie cijfers! Het is dus echt wel een groot deel Efteling fancontent dat met één druk op de knop zal verdwijnen.

Was de Europa-Park samenwerking niet in het leven geroepen omdat de site met de Efteling tegen de limiet aan zat met wat er mogelijk was qua samenwerkingen? Hoewel dit tegenwoordig wel anders ligt, zie de Python documentaire bijvoorbeeld. Daar is zelfs de Efteling trots op. Persoonlijk vind ik Europa-Park prachtig, maar aangezien ik er niet vaak kom heb ik er niet echt een band mee. That being said, ik kijk wel alle video's op het Vijf Zintuigen YouTube kanaal zelfs als ze over EP gaan.

Met Phantasialand valt haast niet samen te werken, die slepen je website nog voor de rechter als er een bouwfoto op verschijnt.

Tja, worden wij monddood gemaakt? Ik vind van niet, ik heb zelf accounts op andere platformen en interactie met DVZ zal blijven voortbestaan middels comments op YouTube, social media enz. Want ik neem aan dat de forum staff tegenwoordig aan deze kanalen werkt en via daar toch input van de community kan blijven ontvangen?

Ik vind het erg jammer dat het forum weg gaat. Hoewel ik totaal niet spraakzaam ben op het forum (wat ik, achteraf gezien, meer moest doen) kijk ik elke dag op het forum voor de laatste nieuwtjes over de Efteling. Van updates over de laatste toevoeging aan het attractieaanbod tot de foto albums van de Efteling in de herfstkleuren. Elke dag dat ik mijn PC opstart, is het eerste wat ik in mijn browser open deze site.

Ik kan wel begrijpen waarom het weg gaat. Er waren genoeg dagen dat er niks gezegd werd in een topic. Daarnaast zijn er andere bronnen om het nieuws mee te krijgen. Voor bouwupdates kan je naar Looopings, voor video's naar YouTube waar bijvoorbeeld EftelWesley fantastische video's maakt. Maar het wat dit forum zo mooi maakt is dat dit een van de weinige plekken is waar Efteling fans samen kunnen discussiëren over bepaalde beslissingen die gemaakt worden door de Efteling. Wij willen allemaal het beste voor het park en om onze ideeën en meningen te kunnen geven over die beslissingen is wat er zo mooi aan dit forum is.

Verder ben ik wel blij dat de site een flinke renovatie tegemoet gaat. Het is wel nodig, de site kan je langzamerhand 'outdated' noemen. Maar toch blijf ik bij mijn mening dat ik het jammer, bijna zonde vind dat het forum weg gaat. Persoonlijk voel ik me nu namelijk ook meer aangemoedigd om juist bij te dragen bij de discussies en niet mijn mening voor mezelf te houden.

Citaat van: IProducties
Maar goed, ik raad dus aan om het forum te behouden (dan wel niet naar de achtergrond te plaatsen). Misschien is het ook wel handig om een samenwerking aan te gaan met Eftelingsestraat (zijn dat trouwens niet oud-leden?). En dan een driehoeks-samenwerking te creëren: Eftelingsestraat levert het nieuws aan (ik neem aan dat Looopings zijn eigen weg wil varen, wat ook meer dan logisch is), de video en evenementen zelf in organisatie te houden en het forum-gedeelte uit te besteden aan oud-leden. Nu de Efteling uitbreidingsplannen mag doorvoeren, zal dit nog zeker veel forum en nieuwsmogelijkheden opleveren.

Ik sluit me hierbij aan bij de ideeën van IProducties. Ik zou, zoals ik al meerdere keren zei, het een groot gemis vinden om het forum te zien verdwijnen.

Alvast bedankt voor de mooie jaren lezen door alle topics!

Versie: 1 Aangepast: 30 oktober 2018 17:46 door: MrWhippyCreamy reden: words
Ik denk dat het forum stiekem door veel mensen wordt bezocht zonder dat er iets wordt geplaatst. Is er een mogelijkheid om het forum (eventueel los van de site) te laten bestaan?

Offline Marwin
Moderator
Citaat van: Robin link: /forum/18/25395/815655 op: 30-10-2018 16:13:36

Best een raar idee dat ieder hier straks in feite monddood wordt. Dat er hier straks geen mensen meer zijn... Dat was de Vijf Zintuigen voor mij, de mensen, maar die zijn er straks dus niet meer. Ik vraag me af waarvoor ik de site nog zal gaan bezoeken. Het forum blijf ik zien als basis voor wat DVZ is.

Nou er liggen opzich genoeg ideeen in mijn hoofd die ik zou kunnen doen. Het forumgebruik loopt bij ons ook al jaren terug. En dat heeft twee oorzaken in mijn ogen. Enerzijds is social media een heel laagdrempelige tool om je mening op te ventileren zonder enige modus van moderatie. Twee voor deze site heb je echt nog een PC/Mac nodig. De slag om mobiel hebben we gemist zover, maar gaan we oplossen in de nieuwe site. En ik denk dat er zeker wel reactie mogelijk heden zijn op de site. Maar ik neem dat zeker mee!

Citaat van: Robin link: /forum/18/25395/815655 op: 30-10-2018 16:13:36

Het Europa-Park deel blijf ik vreemd vinden. Het is natuurlijk een bijzonder interessant park en dat de Efteling-fansite er een park 'bijneemt' is het vreemdste nog niet, maar het park is zo onbereikbaar.

Ha ja een van de grootste mysteries misschien wel van DVZ Die vraag ga ik hopelijk duidelijk antwoord op geven in het interview met Kleine Boodschap!

Citaat van: IProducties link: /forum/18/25395/815660 op: 30-10-2018 16:57:08

Tja, ik moet zeggen dat ik de redenatie deels begrijp. Het bijhouden van zaken als de parkgids is met een Eftepedia niet te doen en eigenlijk ook niet nuttig.

Inderdaad en de mensen achter Eftepedia doen goed werk.

Dat jullie je willen gaan focussen op zaken als videoproducties en evenementen juich ik alleen maar toe, want hier zijn jullie erg goed in. Maar, gaan jullie ook daarmee stoppen als een Looopings of Eftelingsestraat dit ook gaat doen? Jullie zijn geen zoveelste supermarkt die snel weer weg kan. Bedenk dat goed.

Ha dat vind ik wel een heel tof compliment! Het stoppen met die producties om die reden daarvan is de kans heel klein. Met video en evenementen is echt iets van onze hand.

Ik vraag me af wat de reden hiervan is. Ja, twitter lijkt groter, maar ook dit zijn veelal dezelfde mensen die ik weer voorbij zie komen. Het lijkt dan ook eerder een afname in populariteit.

Ik denk wat ik hierboven heb gezegd, dat de twee redenen zullen zijn voor dit forum.

Misschien is het ook wel handig om een samenwerking aan te gaan met Eftelingsestraat (zijn dat trouwens niet oud-leden?). En dan een driehoeks-samenwerking te creëren: Eftelingsestraat levert het nieuws aan

Hebben we een tijdje gedaan zelfs. Alleen het probleem is dat je een fotokopieerapparaat wordt van een andere site en dat is ook niet de bedoeling, en doet ook geen recht aan de Eftelingsestraat en kan zelfs een verkeerd beeld geven. Ik vind zelf ook dat iets met passie gemaakt moet worden.

Edit: waarom trouwens niet een twitter-systeem creëren in het forum, waarbij twitterberichten makkelijker en sneller bij de topics kunnen worden betrokken. Dan zullen ook meerdere topics per dag actief zijn, al dan niet via het forum zelf. Looopings heeft dit met zijn berichten ook gedaan en dat levert toch weer wat meer populariteit op.

Als reactiesysteem bedoel je?

Citaat van: Trollenbol link: /forum/18/25395/815662 op: 30-10-2018 17:15:11

Mooie woorden en mooie cijfers! Het is dus echt wel een groot deel Efteling fancontent dat met één druk op de knop zal verdwijnen.

Thanks! Ja platvloers gezegd wel, maar wil niet zeggen dat de content niet zal terugkeren via onze socials en dus opnieuw onder de aandacht gebracht wordt. Afgelopen jaar hebben daar wat proefjes mee gedaan en werkt erg goed!

Was de Europa-Park samenwerking niet in het leven geroepen omdat de site met de Efteling tegen de limiet aan zat met wat er mogelijk was qua samenwerkingen? Hoewel dit tegenwoordig wel anders ligt, zie de Python documentaire bijvoorbeeld. Daar is zelfs de Efteling trots op.

Absoluut dat is zeker een hoogtepunt! En ja er is inderdaad een onbalans tussen EP en Ef video's en daar wil ik wel meer aan werken en energie in steken.

Persoonlijk vind ik Europa-Park prachtig, maar aangezien ik er niet vaak kom heb ik er niet echt een band mee. That being said, ik kijk wel alle video's op het Vijf Zintuigen YouTube kanaal zelfs als ze over EP gaan.

Super tof om te horen. Wat ik mooi vind bij Europa-Park is dat ze een heel tof kijkje in de keuken geven. Of dat nu een horror event is of het plussen van een achtbaan. En in zo'n belang vind ik het tof om dit soort content te maken. En ik denk dat het ook als verlenging van je pretparkhobby toffe kost is, ook al is het niet van je thuispark. Er komt gewoon veel kijken bij het runnen van een attractiepark. En ik dat licht zie ik ook dit soort video's.

Tja, worden wij monddood gemaakt? Ik vind van niet, ik heb zelf accounts op andere platformen en interactie met DVZ zal blijven voortbestaan middels comments op YouTube, social media enz. Want ik neem aan dat de forum staff tegenwoordig aan deze kanalen werkt en via daar toch input van de community kan blijven ontvangen?

Absoluut! En alle input blijft welkom he . Afgelopen tijd hebben we ook meer de focus gelegd op social media. Ik weet niet of dat is opgevallen?

Citaat van: MrWhippyCreamy link: /forum/18/25395/815663 op: 30-10-2018 17:36:20

Ik vind het erg jammer dat het forum weg gaat. Hoewel ik totaal niet spraakzaam ben op het forum (wat ik, achteraf gezien, meer moest doen) kijk ik elke dag op het forum voor de laatste nieuwtjes over de Efteling. Van updates over de laatste toevoeging aan het attractieaanbod tot de foto albums van de Efteling in de herfstkleuren. Elke dag dat ik mijn PC opstart, is het eerste wat ik in mijn browser open deze site.

Gaaf heel tof om te horen!

Citaat van: MrWhippyCreamy link: /forum/18/25395/815663 op: 30-10-2018 17:36:20

Verder ben ik wel blij dat de site een flinke renovatie tegemoet gaat. Het is wel nodig, de site kan je langzamerhand 'outdated' noemen. Maar toch blijf ik bij mijn mening dat ik het jammer, bijna zonde vind dat het forum weg gaat. Persoonlijk voel ik me nu namelijk ook meer aangemoedigd om juist bij te dragen bij de discussies en niet mijn mening voor mezelf te houden.

Yep het is outdated. Ook qua styling zijn er puntjes die wel beter willen aanpakken. Met de renovatie 5 jaar geleden bijna het design strakker geworden. En we gaan nu meer toch minder strak maken, er komen weer wat barokke elementen terug. En van de ontwerpen die ik zie ziet het er allemaal meer als 1 geheel uit en credits gaat zeker uit naar onze designers, Dennis en Elwin.

Citaat van: robkuh84 link: /forum/18/25395/815667 op: 30-10-2018 20:37:20

Ik denk dat het forum stiekem door veel mensen wordt bezocht zonder dat er iets wordt geplaatst. Is er een mogelijkheid om het forum (eventueel los van de site) te laten bestaan?

Hebben we naar gekeken en dat zal helaas niet gaan lukken. Wat is het geval: we zijn ooit begonnen als SMF forum. Met de grote renovatie 5 jaar geleden is Joomla en SMF naar buiten gezet. Piet heeft een engine gebouwd die alle onderdelen inelkaar liet verweven, wat razend knap is. Zaken die we niet konden doen destijds met Joomla en SMF. Daardoor is het ook niet mogelijk om een programma los te laten om de hele site te kopiëren, laat staan dat je site-onderdelen los laat bestaan. Straks gaan we weer terug naar een standaard cms-systeem. Zodat het eenvoudiger gebruik te maken van bestaande plug-ins, zowel voor de shop als evenementen, als video. Alle huidige accounts verdwijnen dus heel veel referenties verdwijnen waardoor in de huidige structuur onbruikbaar wordt. Vandaar dat we ook een streep trekken en met een schone lei beginnen.

Ik realiseer me ook heel erg dat dit best een ingrijpende beslissing is, maar de afgelopen jaren hebben we wat rondgedobberd zonder koers. En het is ook niet makkelijk om als website te innoveren zeker in zo'n niche markt en uitdaging te blijven vinden. Wat dat betreft hebben we echt extremen opgezocht qua website. Van onbeperkte fotohosting, bizarre databases, 17 jaar aan Efteling nieuws, decennia aan manuren van iedereen en stiekem zonder enige vorm van reclame, noch andere inkomsten, pure passie en de site gaat veranderen. Soms is het tijd om te snoeien om de website in vorm te houden. En heel eerlijk dit is niet de eerste grote verandering we'll manage!

Dank voor de toffe en warme reacties en ook voor het meedenken! Word zeer gewaardeerd

Versie: 1 Aangepast: 30 oktober 2018 22:55 door: Marwin reden: Geen reden aangegeven
- Vaak is de beste verklaring veel ingewikkelder dan de meest eenvoudige verklaring.

- The copyright bargain: a balance between protection for the artist and rights for the consumer.

Wat zonde! Het forum was altijd een perfecte plek om je Efteling speculatie kwijt te kunnen bij mensen die er verstand/interesse in hebben. Hoewel ik ook op Themepark.nl speculeer, viel mij op dat de fan comminuty hier, kleiner, maar ook zeker een stuk gezelliger was. Altijd een vast groepje reaguurders. Het was een mooie tijd op het forum en voor ik postte las ik ook al een hoop mee. Toen ik ging posten voelde ik mij echt onderdeel van de Efteling community en tot vandaag de dag heb ik daar nog altijd totaal geen spijt van.

Voor de forummers:
Misschien ben ik niet altijd de aardigste tegen jou geweest met mijn fanatieke forumposts! Excuses hiervoor. Ik heb passie voor het park en haar geschiedenis en dat heb ik al jaren. Ik vond het super leuk en een eer om met jullie te mogen speculeren en discussieren over verschillende Eftelingse onderwerpen. Wellicht heb je mij nog nooit gezien en in dat geval hoop ik dat onze paden ooit nog kruizen op bijvoorbeeld Themepark.nl. Heb je mij ooit gezien op de fora of hebben we ooit gespeculeerd, hoop ik dat ik je speculatie niet verpest heb en hoop ik dat je het 1 en ander van mij hebt kunnen leren zoals ik dat van jullie heb kunnen doen. Al dan wel niet iets kleins als de eerste foto’s van Symbolica tot dingen als de Genova duiven die niet meer geverfd worden.

Voor de mods:
Bedankt dat we op dit forum hebben mogen speculeren en discussieren over verschillende Eftelingse onderwerpen. Het was een eer om een account onder de banner van DVZ te hebben. Iedere Efteling fan kent jullie account en heeft wellis van jullie gehoord. Dat is super knap voor een website wat zichzelf omhoog heeft moeten helpen in een kleine, hechte fancommunity die (geloof het of niet) soms groter is dan het eigenlijk lijkt. Niet alleen de forummers maar ook lezers, website bezoekers en werknemers behoren tot deze grote community.

Dit was dan ook waarschijnlijk 1 van mijn laatste posts op DVZ. Ik zal lezen tot de fora zijn opgeheven en probeer zoveel mogelijk mijn mening voor mij te houden zodat ook de stille lezers is een keer een kans krijgen hun mening kwijt te kunnen voor 1 laatste keer.

Bedankt allen.

...Dan zult gij vrede vinden. In uw huis en in uw hart...

Misschien een idee voor de mensen die het jammer vinden dat het forum weg gaat: we zouden een subreddit kunnen maken! Hierdoor blijft de mogelijkheid om te kunnen discussiëren, foto's en ideeën te delen bestaan, alleen dan op een andere site

Het is slechts een idee natuurlijk, maar laat weten wat je ervan vindt.

Ik moet zeggen dat ik het ook erg jammer vind dat het forum gaat verdwijnen, al is het inderdaad wel het geval, zoals eerder aangegeven, dat het niet meer zo is als ´vroeger´, en dat is prima! Je kan niet blijven hangen in het verleden, al zien de meeste Efteling fans dat natuurlijk wel anders. Wat ik wel hoop is dat er op de nieuwe site ruimte blijft voor foto's uit het verleden, Eftepedia heeft per pagina natuurlijk wel wat oude foto's, maar volgens mij lang niet zoveel foto's als hier! En dan zeker de foto's van de bouw van verschillende attracties.

Wat ik zelf echter wel het meest spijtig vind is het verwijderen van de verzamelgids. Dat niet alle plattegronden en pins van de afgelopen jaren te vinden zijn vind ik zelf wat minder erg, maar zeker van de verzamelobjecten van vroeger is het een mooie plek om meer informatie te vinden. Daarnaast vind ik het ook wel jammer dat ik nergens kan zien wat ik bijvoorbeeld nog mis in een bepaalde collectie.

Inmiddels ben ik hier al meer dan tien jaar lid, wat toch wel een flinke tijd is! Ik ben niet vaak op meetings oid geweest, maar waar ik wel geweest ben zal ik in ieder geval altijd onthouden!

Bedankt voor de afgelopen tien jaar in ieder geval! Het heeft gezorgd voor de Efteling liefde die ik vandaag de dag, alhoewel in mindere mate dan in het begin, zal blijven behouden.

Allereerst, bedankt voor de feedback! Keep it coming Dat is voor ons allemaal heel waardevol, en kritisch zijn juich ik alleen maar toe!

Dit is een spannende tijd. Voor ons als team, maar ook voor ons als community. Zoals Marwin al aangaf is de Vijf Zintuigen in al zijn vormen de afgelopen 20 jaar een hoop veranderd en gegroeid. Wat dat betreft hebben we voor gekkere uitdagingen gestaan. De site is uiteindelijk alleen het medium, de manier waarop we elkaar spreken en dingen delen. Ondertussen is de de Vijf Zintuigen verder gegroeid dan alleen de site. We willen de dingen die we doen graag goed doen in plaats van veel zaken aanbieden die allemaal niet iets beter kunnen. Dat betekent elk onderdeel op waarde schatten, en waar het helaas nodig is soms snoeien.

Als we terug gaan naar de kern is DVZ vooral een collectie van een hoop gezellige Efteling nerds (en ik zie nerd als compliment). Met het designteam houden we het communitygevoel en het samenzijn als doel bij de nieuwe user experience. Zonder deze club mensen doen we het namelijk ook maar voor saus. En het zou reete ongezellig zijn!

Wat betreft het forum:
Ook een forum is een vorm van social media. In de kern heel goed, maar in de uitvoering heel verouderd. Zelfs fora voor mobiel werken niet helemaal geweldig. Bedenken hoe we op een nieuwe manier kunnen discussiëren en informatie delen is een hele kluif. Maar ik heb er vertrouwen in dat we elkaar straks op een veel gemakkelijkere en toegankelijke manier kunnen spreken. (Ik ben dit op mijn telefoon aan het typen, en ik besef me ineens waarom ik de laatste tijd alleen maar meelees )

Wat betreft de verzamelgids, spreukjesbos, parkgids etc:
Dat deze onderdelen van de site verdwijnen betekent niet dat ze voor eeuwig verloren hoeven gaan. Zoals de mannen van Kleine Boodschap zeiden: “Er is straks veel ruimte voor content uit de community.” Vind je het zelf leuk om een verzamelgids bij te houden omdat dit stukje helemaal je ding is? Kijk wat je er mee kan doen. We zijn allemaal eigenaar van de dingen die we delen in deze groep. En wie weet, als het iets tofs wordt kan het een podium krijgen op de nieuwe DVZ. Dat is wat we straks ook graag willen zien. Meer toffe projecten, creaties en ideeën die we kunnen delen met elkaar.

Ik zal dit board en dit draadje de komende tijd goed in de gaten houden. Heb je feedback of ideeën voor de nieuwe DVZ? Dan wil ik dat heel graag van je horen!
Stuur een PMmetje of een email naar dennis (apenstaartje) fruts.nl. Of gooi het in dit topic, allemaal prima.

Leuk om de reacties te lezen en hoe betrokken iedereen is!
Dennis

Werkt momenteel heul heul heul hard aan de nieuwe vormgeving van DVZ! Gooi je feedback in een PM of de mail!

Offline Daan
Citaat van: DennisTinderbox link: /forum/18/25395/815672 op: 31-10-2018 01:15:44

Heb je feedback of ideeën voor de nieuwe DVZ? Dan wil ik dat heel graag van je horen!

Wat ik enorm jammer vind is het verdwijnen van de Beeldbank. Eftelpedia heeft namelijk lang niet alle beelden die wij daar van vroeger delen. Ik heb jaren de beeldbank mede beheerd en heb hier hele avonden aan gezeten om oud Efteling materiaal bij elkaar te brengen en goed te sorteren (met juiste zoek-tags, op jaartal en met juiste bronvermelding). Dit is eeuwig zonde als dit zou verdwijnen. Ik snap dat je je gaat focussen als site op de video's. Maar waarom de video- en beeldbank niet als archief raadpleegbaar houden? Uren werk van prachtig materiaal. Met die weken van de nostalgie die in het verleden zijn gehouden. Laat dat niet verdwijnen, want dan verdwijnt er een stukje geschiedenis van de Efteling van internet.

Ahhhh!

Offline Jali
Ook van mij uit even een bedankje voor de inzet van de crew voor de afgelopen jaren. ondanks dat ik een stille lezer ben voor het grootste deel.
Echter denk ik dat ik ook in de categorie val van mensen die weg zullen vallen als het forum verdwijnt. Juist de onderlinge discussies op het forum hier waren voor mij de reden om zeker tijdens nieuwe projecten hier mijn informatie te vinden over de Efteling zijn projecten. vooruit denken en onderling speculeren is toch fijn. Als DVZ veranderd in de zoveelste nieuwssite (waar het voor mij toch op gaat lijken als ik het zo lees) dan hou ik het voortaan bij Looopings en de persberichten van de Efteling.
Ik snap dat jullie vooruit willen kijken maar ik denk dat jullie de plank toch wat mis gaan slaan.

Had vandaag dit bericht gelezen via Facebook (dat er op de site dingen gaan verdwijnen).

In eerste instantie was ik flink geschrokken van het bericht, maar aan de andere kant had ik wel het gevoel dat dit er een keer aan zat te komen.
Ikzelf ben al heel erg lang lid (sinds de Bockenrijdersvleugel ergens) en heb het de laatste jaren erg druk gehad. Probeerde altijd het nieuws van jullie in de gaten te houden (maar dit ging helaas ook wat achteruit, waarin sommige dingen helemaal niet werden gepost) en geprobeerd zo nu en dan de forumberichten in de gaten te houden. Van de berichten snap ik ook wel, doordat er ook andere zijn (zoals gezegd) die dit doen, maar bij jullie vond ik het dan altijd fijn om dit dan ook in de Parkgids terug te vinden.

De reden dus dat ikzelf minder op het forum kwam, was in eerste instantie door de drukte met werk e.d. maar ook dat er steeds minder werd gepost.
Ik heb in ieder geval een heel fijne tijd beleeft aan het forum en heb hier zelfs een aantal mensen van ontmoet.
Wat ik alleen nooit heel goed heb gedurfd was om bij meetings erbij te zijn. Maar met vrienden uiteindelijk bij twee meetings geweest (waarvan één meeting van 14-04-2013 deze meeting zou ik nooit vergeten. Het was een echt ontzettend leuke meeting met als naam De Enige Echte Efteling Expres, waarin je met teams door het park moest en raadsel e.d. oplossen. Altijd jammer gevonden dat zoiets nooit meer gedaan werd). Andere meeting kan ik niet meer herinneren.

Wat ik het meest ga missen is denk ik de Verzamelgids en de Parkgids (van Efteling dan. Europa-Park vind ik ook een mooi park, maar Efteling trekt mij meer). Zoals al gezegd gebruik ik de Parkgids soms nog steeds om bepaalde dingen die gebeurd zijn op te zoeken. Eftelpedia heeft ook erg veel informatie, maar die mist soms nog wel eens om de exacte datum erbij te zetten. Hierin deden jullie het (in mijn opzichten) iets beter.

Blijf de site in ieder geval nog wel bezoeken (tot het einde der tijden ) en hoop in de toekomst wat meer filmpjes te zien van de Efteling. De making-offs heb ik van jullie erg genoten (zoals van Python), maar het meest nog van de documentaires zoals die van Ton van de Ven en Lex Lemmens.

Waar ik ook erg van genoten heb (en ik hoop dat het ooit nog eens wordt georganiseerd) was de speciale dag in de Voorste Venne, waarbij je een heel mooie show, een documentaire, een vragenrondje met oud Eftelingers en een zeer grote Efteling verzamelbeurs had.

Zowel de moderators en de mensen die altijd reageerde (maar ook de andere leden) heel erg bedankt.

Ps: nog even een vraagje, weet iemand hoe je het beste de foto's uit je eigen media (dus de hier geuploade foto's) eraf kunt halen/opslaan? Ik heb deze namelijk niet meer op mijn computer en weet zo niet hoe ik deze het beste eraf kan halen, zonder dat de kwaliteit of de groote van de foto veranderd wordt.

Versie: 1 Aangepast: 1 november 2018 20:10 door: efteling reden: dringende vraag waar ik tegenaan liep
Dat is heel jammer dat het forum gaat verdwijnen! Maar eerlijk moeten we zijn, in 2018 in een forum wat ouderwets. Hoewel ik wel met veel plezier altijd deelnam aan sommige discussies (al meer dan 10 jaar) merkte je inderdaad dat het niet meer zo veel bezocht werd als dat zou moeten zijn.

Waar ik overigens wel een kanttekening bij wil zetten, en dan niet om te zeuren maar als feedback. Het forumdeel is behoorlijk omslachtig en moeilijk te vinden. Een topic zoeken is gewoon niet duidelijk voor nieuwe mensen en bezoekers. In deze tijd draait als om snelheid en overzicht. De huidige mens is wat lui dus alles moet met 1 druk op de knop te vinden zijn, anders is het teveel werk. Wellicht in de toekomst bij een nieuw discussie platform (in welke hoedanigheid ook) heb je hier wat aan!

Bedankt voor alle gezellige jaren en deze prachtige site van een natuurlijk prachtig pretpark! Veel geluk allen!

Offline Marwin
Moderator
Even een kleine update, uiteraard nemen we jullie suggesties uiterst serieus en we zijn voor de nieuwe website zeker aan het kijken voor reactiemogelijkheden.

Citaat van: Daan link: /forum/18/25395/815676 op: 31-10-2018 12:39:26

Wat ik enorm jammer vind is het verdwijnen van de Beeldbank. Eftelpedia heeft namelijk lang niet alle beelden die wij daar van vroeger delen. Met die weken van de nostalgie die in het verleden zijn gehouden ... Laat dat niet verdwijnen, want dan verdwijnt er een stukje geschiedenis van de Efteling van internet.

De bedoeling is om dat weer eens opnieuw onder de aandacht te brengen, maar op een andere manier dan: he hier staat een beeldbank scharrel er maar eens in. Afgelopen maanden hebben we wat proefjes gedaan met oude content op social media en het is tof om al die persoonlijke reacties te lezen bij een foto. Meer dan: he we hebben weer drie foto's aan toegevoegd. De content wordt meer onder de aandacht gebracht op die manier.

Citaat van: Jali link: /forum/18/25395/815695 op: 01-11-2018 18:55:48

Ook van mij uit even een bedankje voor de inzet van de crew voor de afgelopen jaren. ondanks dat ik een stille lezer ben voor het grootste deel.

Tof om te horen dank je wel! Jij ook bedankt voor al de bezoekjes!

Echter denk ik dat ik ook in de categorie val van mensen die weg zullen vallen als het forum verdwijnt. Juist de onderlinge discussies op het forum hier waren voor mij de reden om zeker tijdens nieuwe projecten hier mijn informatie te vinden over de Efteling zijn projecten. vooruit denken en onderling speculeren is toch fijn.

Ja en ik denk dat daar op de nieuwe site zeker wel ruimte voor blijft. Daar zijn we nu dus aan het kijken.

Als DVZ veranderd in de zoveelste nieuwssite (waar het voor mij toch op gaat lijken als ik het zo lees) dan hou ik het voortaan bij Looopings en de persberichten van de Efteling.

Nee zeker niet, nieuws heeft bij ons al heel lang stilgelegen (en nog steeds) en op de voorpagina is dat wel het ding. Er zijn fantastische initiatieven ontwikkelt daar door andere liefhebbers, iets waar wij nog denk ik weinig in kunnen bijdragen. Qua video en evenementen zeker wel. Daar liggen ook zoveel toffe ideeën. Vandaar ook de focus. Dus ik hoop dan ook, dat we jouw aandacht kunnen rekenen en juist niet de zoveelste nieuwssite zijn over de Efteling. Uiteindelijk moeten we onszelf ook blijven ontwikkelen en 20 jaar aan historie meenemen is niet niks.

Citaat van: efteling link: /forum/18/25395/815696 op: 01-11-2018 19:54:47

... maar bij jullie vond ik het dan altijd fijn om dit dan ook in de Parkgids terug te vinden.

Tof om te horen, ja het idee is daar altijd alles aan alles te koppelen. Het ideetje waar ik stiekem nog wel trots op ben en ook de kern is van deze site en ook kunnen doen omdat alles in databases zit.

De reden dus dat ikzelf minder op het forum kwam, was in eerste instantie door de drukte met werk e.d. maar ook dat er steeds minder werd gepost.

Ja zoiets gaat ook in golven, elke vijf jaar ververst een community zich. Mensen worden ouder en krijgen het steeds drukker en voelen zich ook minder genoodzaakt om discussies te voeren. Dat is al wat ik wel in de afgelopen 14 jaar gezien heb. Is natuurlijk gedrag van mensen.

Maar met vrienden uiteindelijk bij twee meetings geweest (waarvan één meeting van 14-04-2013 deze meeting zou ik nooit vergeten. Het was een echt ontzettend leuke meeting met als naam De Enige Echte Efteling Expres, waarin je met teams door het park moest en raadsel e.d. oplossen. Altijd jammer gevonden dat zoiets nooit meer gedaan werd). Andere meeting kan ik niet meer herinneren.

Naja het feit dat je dat is bijgebleven is natuurlijk goud. En ik denk ook dat we dat de laatste jaren uit het oog verloren zijn. Geen echte grote meetings meer, meer teruggetrokken bestaan. Als ik kijk naar de laatste twee pubquizen, zie ik ook dat er gewoon heel veel behoefte aan is. Stukje gezelligheid in het ons geliefde park. Dat is wat ons bindt, niet zo zeer een parkgids of verzamelgids en nee ik onderschat niet de waarde van die tools. Maar het is als naslagwerk niet iets dat mensen bindt. En dat de community versplinterd raakt in vele sites die iets doen, is al lang geleden al voorspeld door de interim marketingmanager destijds van de Efteling. Dat is natuurlijk en geeft ook de volwassenheid van de community aan. En ik denk dat voor ons, en met onze ervaring er een hele mooie toekomst ligt om de brug te zijn en te slaan tussen al die eilandjes.

Blijf de site in ieder geval nog wel bezoeken (tot het einde der tijden ) en hoop in de toekomst wat meer filmpjes te zien van de Efteling. De making-offs heb ik van jullie erg genoten (zoals van Python), maar het meest nog van de documentaires zoals die van Ton van de Ven en Lex Lemmens.

Volmondig ja!

Ps: nog even een vraagje, weet iemand hoe je het beste de foto's uit je eigen media (dus de hier geuploade foto's) eraf kunt halen/opslaan? Ik heb deze namelijk niet meer op mijn computer en weet zo niet hoe ik deze het beste eraf kan halen, zonder dat de kwaliteit of de groote van de foto veranderd wordt.

Als je bij de bron van de foto kijkt, heb je _thumb.jpg _forum.jpg er is ook een _real.jpg versie en dat is de originele versie.

Citaat van: Weatherboy link: /forum/18/25395/815719 op: 07-11-2018 11:05:59

Waar ik overigens wel een kanttekening bij wil zetten, en dan niet om te zeuren maar als feedback. Het forumdeel is behoorlijk omslachtig en moeilijk te vinden. Een topic zoeken is gewoon niet duidelijk voor nieuwe mensen en bezoekers. In deze tijd draait als om snelheid en overzicht. De huidige mens is wat lui dus alles moet met 1 druk op de knop te vinden zijn, anders is het teveel werk. Wellicht in de toekomst bij een nieuw discussie platform (in welke hoedanigheid ook) heb je hier wat aan!

Goede feedback gaan we zeker op letten!

Anyways feedback is goed om te horen en blijf dat vooral ook geven en daar kunnen we ook zeker wat mee!

Offline Tummy
Mijn laatste activiteit op het forum is een kleine 10 jaar gelden en, hoewel ik sindsdien geen post meer geschreven heb en geen topic meer heb geopend, staat de Vijf Zintuigen nog altijd in mijn browser's favorieten balk zodat ik eens in de week kan polsen of er nog Efteling nieuwtjes waren. Dat er een einde aan moest komen was een kwestie van tijd en ik ben er zelf net zo 'schuldig' aan.

Ik wil de heren van het team van harte feliciteren met het nemen van dit moedige besluit! Ik dank hen ook voor de vele jaren waarin ik met plezier op het forum zat te f5-en; wachtend op reacties in de vele fijne discussies. Ik hoop dat de voortzetting van de website in een andere vorm het vuur van de communitie weer aanwakkert; al zij het op een andere manier.

Driemaal Hoezee! Hoezee! Hoezee!

Zolang ze slaapt, droomt ze van mij...

Pagina: 1 van 2 (21 items)
<< 1·2 >>