Forum: Reacties en meningen over Symbolica

Pagina: 2 van 3 (54 items)
<< 1·2·3 >>

Of de "zachte" muziek echt storend is verschilt natuurlijk per persoon. De muziek staat harder dan in het begin in ieder geval, dus ik vind het minder storend nu. Zij het niet dat de muziek in bepaalde scènes van mij nog wel harder mag worden gezet.

Het is niet storend perse, ik ben ook niet zo'n grote fan van de muziek. Maar, in sommige scenes, bijvoorbeeld Botanicum, moet je echt flink je best doen wil je het kunnen horen. De muziek wordt als het ware ondergesneeuwd door de sound effects, dat is gewoon jammer.

HOI.
nou zal ik dan ook mijn mening geven over symbolica.
in een woord "jammer"

in meer woorden staat hieronder.
ik heb nu 1x de muziek tour gedaan.
en hier natuurlijk ook de hele bouw gevolgd. en alle bouwupdate's op youtube gevolgd. misschien is daardoor mijn verwachting een beetje aan de hoge kant geweest.
als techneut zeg ik dat er mooie technieken zijn gebruikt. en ja het stroomt over van de detail. er is inderdaad geen hoekje over geslagen. mogelijk zelfs "overkill"
tenminste de hoekjes die ik gezien heb. om alle details te kunnen zien gaat het wagentje iets te snel. en die had ik ergens al eerder gehoord.
het is zeker mooi en knap gemaakt. maar ik mis de "wou-factor". na ooit lang geleden als klein jochie de wou-beleving na een eerste keer fata morgana, en iets minder lang geleden. de "wat is dat gaaf" na een eerste ritje in de droomvlucht. ( was ook voor de later toegevoegde veiligheidsplateaus).
was mijn gevoel na dat ene ritje. "was dat het dan", "er had zoveel meer beleving in kunnen zitten", en misschien waren mijn verwachtingen te hoog. ja. ongetwijfeld. heb ik me laten afleiden door dat interactieve scherm in het karretje. misschien... had de rit minder geweest zonder interactieve deel. in mijn beleving voegt het weinig toe, behalve een storende factor. ook de noodzaak voor verschillende route's gezien de lengte van de "aparte" route mis ik.

tegen het einde was er een wand met diverse foto's, het eerste wat ik daar bij dacht was. "als het dan toch zoveel miljoen moet kosten. zorg dan voor een scherm met resolutie die beter is dan die van een oude beamer".
voor mij zal de symbolica in hetzelfde rijtje komen als de pagode en de pandadroom. ik zal er niet wakker van liggen als ik een efteling bezoek zal afsluiten zonder een bezoek aan deze attracties heb gebracht. en dat is voor een "signatureattractie" eigenlijk best jammer.
mogelijk dat ik nog een paar keer nodig heb om mijn idee hierover bij te stellen.
ehum eigenlijk is de pandadroom eineglijk ook wel weer een buitencatagorie "jammer maar helaas, platschuiven en iets nieuws neer zetten".
dat hoeft bij symbolica dan ook niet.

Offline Weirdo
Citaat van: petervr link: /forum/138/25312/813217 op: 14-08-2017 14:13:33

HOI.
nou zal ik dan ook mijn mening geven over symbolica.
in een woord "jammer"

in meer woorden staat hieronder.
ik heb nu 1x de muziek tour gedaan.
en hier natuurlijk ook de hele bouw gevolgd. en alle bouwupdate's op youtube gevolgd. misschien is daardoor mijn verwachting een beetje aan de hoge kant geweest.
als techneut zeg ik dat er mooie technieken zijn gebruikt. en ja het stroomt over van de detail. er is inderdaad geen hoekje over geslagen. mogelijk zelfs "overkill"
tenminste de hoekjes die ik gezien heb. om alle details te kunnen zien gaat het wagentje iets te snel. en die had ik ergens al eerder gehoord.
het is zeker mooi en knap gemaakt. maar ik mis de "wou-factor". na ooit lang geleden als klein jochie de wou-beleving na een eerste keer fata morgana, en iets minder lang geleden. de "wat is dat gaaf" na een eerste ritje in de droomvlucht. ( was ook voor de later toegevoegde veiligheidsplateaus).
was mijn gevoel na dat ene ritje. "was dat het dan", "er had zoveel meer beleving in kunnen zitten", en misschien waren mijn verwachtingen te hoog. ja. ongetwijfeld. heb ik me laten afleiden door dat interactieve scherm in het karretje. misschien... had de rit minder geweest zonder interactieve deel. in mijn beleving voegt het weinig toe, behalve een storende factor. ook de noodzaak voor verschillende route's gezien de lengte van de "aparte" route mis ik.

tegen het einde was er een wand met diverse foto's, het eerste wat ik daar bij dacht was. "als het dan toch zoveel miljoen moet kosten. zorg dan voor een scherm met resolutie die beter is dan die van een oude beamer".
voor mij zal de symbolica in hetzelfde rijtje komen als de pagode en de pandadroom. ik zal er niet wakker van liggen als ik een efteling bezoek zal afsluiten zonder een bezoek aan deze attracties heb gebracht. en dat is voor een "signatureattractie" eigenlijk best jammer.
mogelijk dat ik nog een paar keer nodig heb om mijn idee hierover bij te stellen.
ehum eigenlijk is de pandadroom eineglijk ook wel weer een buitencatagorie "jammer maar helaas, platschuiven en iets nieuws neer zetten".
dat hoeft bij symbolica dan ook niet.

Ik kan me wel vinden in je woorden.
Maar het is de wauw-factor in plaats van de wou-factor.

Offline lieven
Of het is de wou-factor als in dat wou hij graag...

wauw of wou. als dit nu het enige puntje van de attractie was. was er niets aan de hand. ;-)

o en had ik "signatureattractie" wel goed geschreven?

Gisteren eindelijk Symbolica kunnen gaan bezoeken. We waren vroeg in de Efteling echter bleek er een kleine storing te zijn en ging de attractie niet open. En medewerker die langs kwam wist ook niet hoe lang het nog duurde. Dus maar eerst het park in gegaan. Begin van de middag eerst via de single-ride Symbolica bezocht, ik kreeg de schattentour toegewezen. Begin van de avond de hele wachtrij gepakt om alle Symbolen te ontcijferen. Er was een wachtrij van anderhalf uur, maar door het puzzelen (we hebben alles zelf ontdekt en hadden geen verdeelsleutel) ging de tijd snel voorbij. Toen voor de muziektour gekozen.
Ik had zo links en recht al wat dingen voorbij zien komen maar zoveel mogelijk de spoilers genegeerd.
De voorshow is erg leuk, ook het effect om in de kelders te komen is prachtig gemaakt.

De rit is echt prachtig je komt ogen te kort om alles in je op te nemen, moet er nog vaak in om alles te ontdekken. Van de 2 tours die ik heb gedaan vond ik de muziektour het mooist met dat orgel, en de Koningszaal is gewoon prachtig, had alleen gehoopt iets langer rond te dansen over de vloer.

Citaat van: JeroenNEC link: /forum/138/25312/813225 op: 15-08-2017 09:42:51

je komt ogen te kort om alles in je op te nemen, moet er nog vaak in om alles te ontdekken.

Dit is precies waarom de een Symbolica prachtig vindt, en de ander niet. De een vind deze overkill geweldig en voor de ander is het te veel. Ik kan er nog geen precies oordeel over vellen, ik ga er namelijk pas over vijf weken in, maar wat ik zo links en rechts zie stemt mij erg positief. Het drukke hoort ook bij paleizen, kijk maar eens naar andere paleizen over de wereld. Verder valt mij op dat alle recensenten, en met name de buitenlandse, heel erg positief zijn. De enige negatieve reacties lees ik op de fora. Ik denk dat wij als actieve volgers van de Efteling misschien wel onmogelijk hoge verwachtingen hadden, maar ik ben dus wel benieuwd om te horen van jullie WAT hadden jullie anders willen hebben aan Symbolica om het wel aan jullie verwachtingen te laten doen?

Hoogmoed komt voor den val...

WAT er anders zou moeten dat is nogal een vraag. ondanks alle details in de afwerking, zit het uiteindelijk nog steeds in de detail. Dat het tijdens de bouw een loods met torentjes op één rand genoemd is, dat ben je als je voor de attractie staat om de wachtrij in te gaan wel vergeten. wat dat betreft moet ik zeggen dat het goed gelukt is. wat mij die wauw-factor niet geeft ligt misschien hier en daar in de timing. Het is een stukje sfeer dat misschien nog moet groeien, misschien is het door dat je met 3 wagentjes onderweg bent en dat daar door de timing er voor mij net niet is. kijk is het de bedoeling om kennis te maken met het rijk symbolica, dan is het voor mij net niet geslaagd en te snel. Is het van de makers de bedoeling dat je snel en gejaagd door de (achter)kamers geleid door pardoes eventjes bij de koning in de troonzaal langs komt. dan is het proces gelukt, en is bij mij het kwartje niet gevallen. ik was daar laatst met een beste groep. en ik was de enige van de groep die zal ik het zo zeggen minder enthousiast was.
maar laat je vooral zelf je mening vormen. uiteindelijk staat er een dijk van een attractie waar heel veel mensen WEL enthousiast over zijn.

Symbolica is een mooie aanwinst, maar er mag nog wel wat veranderen..
Ik persoonlijk mis wat spannings opbouw, vooral in het planetarium waar wel wat rook/nevel effecten mochten zijn.
Daarbij vind ik dat ze wel iets meer spannends hadden kunnen verzinnen op de hemel in het planetarium, zoal een mooie bewegende projectie of zo.
De miniatuurstad is mooi gemaakt maar er gebeurd niks in de stad dan die paar vlinders! jammer
Ik ben nu +- 10 keer er in geweest en ik merkte dat toen ik afgelopen keer weer in de Efteling was, ik geen drang naar had om in Symbolica te gaan.
Dus de herhalingswaarde is voor mij minder blijkt, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Bekijk de wereld altijd door een mooi gekleurd glas!!

Offline Robin
Als hoge verwachtingen terecht zijn zijn ze dus niet 'te' hoog.
Hoe men Symbolica beoordeeld, heeft natuurlijk met veel meer te maken dan alleen Symbolica zelf. Als je niet zo met de Efteling bezig bent, zoals buitenlandse recensenten, kan ik begrijpen dat je enthousiast bent. Hoofdzakelijk komen alleen de grote filmparken immers met zulke darkrides als deze. En het gros van de bezoekers stapt niet de attractie in met de intentie om hem te beoordelen. Wat ze dus ook niet doen, waarna het dan een attractieve rit bleek want er was van alles te zien aan moois. Het kan daarom ook niet anders dan dat Symbolica een groot succes is bij het publiek.
Maar bekijk je de attractie met een kritisch oog... Dan blijkt dat het bij mensen iets minder bevalt.
Oftewel, je moet er niet kritisch naar kijken.

WAT ik graag anders zag is onder andere meer van een rondrit door het paleis. Bij het betreden van het paleis begint het goed met een mooi ontvangst, maar tijdens de rit verwacht je dan toch een volledige indruk te krijgen van het paleis. Maar het is vrij weinig. Het Observatorium is een mooi begin, Panorama Salon kan ik niet meetellen, Botanicum ook niet want een kas is juist buiten het paleis, dan alleen nog het Fantasie Depot en de koningszaal. Met die drie scenes weet ik nog altijd niet erg veel van dat paleis. Ik begrijp dan ook niet waarom je in Fata Morgana langs zóveel decor komt, en er trouwens ook niets ontbreekt qua uitbeeldingen (zou begot niet weten wat ze daar nog hadden kunnen uitbeelden) en in Symbolica maar vijf scenes hebt terwijl Fata Morgana toch weinig groter is en de scenes nog best ruim te noemen zijn.

Als er dan toch enkel ruimte was voor vijf scenes, had dan in de plaats van Panorama Salon een van de vele bijzondere vertrekken van het paleis uitgebeeld. Wat precies weet ik ook niet, maar fantasie hebben ze daar genoeg dus dat had geen probleem kunnen zijn.

Verder had Botanicum wel een ruimte in het paleis kunnen zijn als het geen kas was maar wel een gigantisch aquarium binnen in het paleis (zover reikt mijn fantasie dan weer wel haha). Dan was er toch nog een soort logica geweest voor de mooie vis-scnene en hadden we weer wat meer van de binnenkant van het paleis gezien. Met een juiste vormgeving had ik nog geloofd dat er een gigantisch aquarium zich in het paleis bevond. Is dat fantasie of niet? Met nog logica erbij ook!
Waarbij we nu op een punt komen dat, vanwege het (krankzinnige) fantasie-concept in deze scene, de fantasie bij mij juist stagneert, wat in strijd is met het doel van de attractie...

Verder was het misschien mooi als er twee scenes (achter elkaar) bij elkaar hoorden. Als een scene die uit twee delen bestaat.
Dat je wat meer het gevoel wordt gegeven dat de ruimtes van het paleis ook wel iets met elkaar te maken hebben (te denken aan de Armenwijk dat overgaat in de Markt) en de illusie dat je ook net zo goed zelf kon rondstruinen in plaats van je te laten vervoeren.
Ach het zijn maar wat ideeën.

Ik heb de rit nog niet gedaan, dus kan nog steeds geen goede beoordeling geven (komt nog wel). Wat ik dan volgens alle meningen, reacties, foto's en video's kan zeggen, is het volgende: verander twee van de drie aparte kamers. Dat zorgt gelijk voor meerdere kamers in het paleis en toch wat meer wisseling in de rit, want zeg zelf, het enige echt goede verschil van de drie "verschillende routes" zit hem in het fantasiedepot. Hoeft er ook gelijk niet veel aan de andere ruimtes veranderd te worden en wie weet maakt dat juist het interactieve wat beter (zoals een slaapkamer van een hofnar, een opmaakkamer van Pardijn (dus een kamer blijft nagenoeg ongewijzigd) en bijvoorbeeld een studeerkamer. Dan eventueel nog een kleine illusie in de gang van de uitgang/het trappenhuis: een spiegel die de indruk geeft alsof er nog een kamer achter een deur zit die een klein beetje open staat (of juist nog een geheime gang) en voila.

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... Achtbaan 2019!

Citaat van: AEGTTE link: /forum/138/25312/813187 op: 09-08-2017 22:18:29

Hallo

Ik heb net een mail gekregen van een mevrouw die zegt dat de mindervalide fantasievaarders alleen de muziek route kunnen nemen en dat je er alleen tussen 2 en 8 uur terecht kan?

Is dit een tijdelijk probleem waar ze nog aan werken of gaat dat altijd zo zijn?

Je kunt er de hele dag terecht alleen tussen 10 en 2 uur wordt er op reservering gewerkt (je krijgt een kaartje mee met de tijd waarop je de attractie kunt bezoeken), na 2 uur is er een vrije inloop (vergelijkbaar met andere mindervaliden wachtrijen).
Je kunt inderdaad alleen de muziektour doen als mindervalide en dat is een bewust besluit en dus geen tijdelijk probleem.

Parken 2017: Efteling 12x | Disneyland Park 2x | Walt Disney Studios Park 2x

Parken 2016: Efteling 14x | Phantasialand 3x | Europapark 1x | Moviepark Germany 1x | Walibi Holland 1x

Efteling totaal 52x

Offline daanh
Ik heb Symbolica nu 6-7 keer gedaan en kan mij vinden in de kritiek eerder genoemd in dit topic. Ik vind Symbolica mooi en zeker een aanvulling maar toch de volgende punten:

Na ook weer Fata Morgana te hebben gedaan kan ook ik niet begrijpen waarom niet gewoon gekozen is voor de Fata Morgana techniek. Ik ben eigenlijk helemaal niet fan van dat Gardner Holt. Ik dacht dat ik de enige daarin was maar ik zie weinig verschil tussen Fata Morgana poppen en Symbolica poppen, behalve waarschijnlijk de prijs!! Erg jammer!

De magie-verlichting-glitters (ofzo) zien er een beetje uit als zo'n goedkope discolamp die allemaal van die glitters in de zaal verspreidt. Vind voor 2017-video mapping ook niet echt geslaagd.

Het onboard touchpad met extra's is leuk bedacht, maar totaal niet handig/intuitief. Ik heb nog in geen 1(!) ritje gezeten dat deze goed gebruikt werd. Ik hoop dat met nieuwe software dit gemakkelijk en goedkoop op te lossen is.

De aparte stukjes voor de verschillende 'tours' zijn echt ondermaats. Bij de helden-tour is het volstrekt onduidelijk wat er gebeurd of wat het idee is (twee vechtende ridders), Muziektour, ja ach, leuk, en de diamant is dan nog wel het mooist.

Ondanks de 'speciale coating' zijn er toch al sporen op de vloer te zien.

Symbolica leuk als attractie, maar krijg een beetje buikpijn van het idee dat het "de attractie van de 21e eeuw in de Efteling" moet zijn. Ik moet helaas vaststellen dat voor mij dat niet gelukt is. Eerlijk gezegd ben ik toch wel benieuwd waar die 35 miljoen naar toe gegaan is. Zal mij niets verbazen als die maffe Amerikanen bij Gardner Holt best wat hebben opgesnoept.

Voordeel van deze nieuwe poppen is dat ze een tussenprogramma (wanneer ze niet geactiveerd zijn) en hoofdprogramma hebben (wanneer ze geactiveerd zijn), dus ze bewegen altijd... wat het echter maakt. Dat kan niet met de nokkenschijven van de Fata.

Sprookjes Bestaan in de Wereld vol Wonderen.

Citaat van: DVHMark link: /forum/138/25312/813271 op: 23-08-2017 21:47:43

Voordeel van deze nieuwe poppen is dat ze een tussenprogramma (wanneer ze niet geactiveerd zijn) en hoofdprogramma hebben (wanneer ze geactiveerd zijn), dus ze bewegen altijd... wat het echter maakt. Dat kan niet met de nokkenschijven van de Fata.

Inderdaad niet met de huidige nokkenschijven, maar wat als ze er een tweede schijf naast plaatsen die via een soort versnellingsbak geactiveerd kan worden?

Edit 28-8-2017: Ben vandaag voor het eerst in Symbolica geweest (eindelijk...) en heb 1 route kunnen doen door de drukte en de groep waarmee ik liep: schattentour. Ik houd het kort, de puntjes die ik in mijn vorige bericht aangaf, vind ik persoonlijk terecht. Máár... ik ben toch zeer verrast door deze nieuwe aanwinst. In het echt is natuurlijk wat anders dan foto's en video's: kraakhelder beeld 360 graden, andere geluidservaring en bovenal geur! Dit laatste vond ik ook echt goed uitgewerkt in de attractie. Oftewel: er zijn dingen die altijd beter kunnen, maar de attractie in realiteit is een mooie parel! Ik ben benieuwd naar de andere routes in realiteit.

Versie: 1 Aangepast: 28 augustus 2017 22:05 door: IProducties reden: Edit toevoeging
Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... Achtbaan 2019!

Mijn eerste reactie hier: een Symbolica rencensie.

Ik ben deze week voor het eerst in Symbolica geweest. We hadden expres gewacht met het Eftelingbezoek tot na de zomervakanties, zodat er geen enorme wachtrijen meer zouden zijn. Bij Symbolica bleek het wachten ruim een half uur. Dat is te doen en te verwachten, zelfs op een redelijk rustige dag, bij zo'n nieuwe attractie waar iedereen in wil.
Ik kan me aansluiten bij wat ik over het algemeen lees en hoor over Symbolica: het is prachtig gemaakt met veel oog voor detail, zoals we van de Efteling gewend zijn, maar mijn favoriete attractie zal het niet worden.

De aankleding van de wachtij inclusief audio-oproepen van Punctuel is leuk. (Onbegrijpelijk voor mij is dat slechts twee maanden na de opening bijna alle kampunten,van de kam die als decoratie hangt samen met borstel en spiegel e.d., al zijn afgebroken! Dat mensen zo respectloos kunnen zijn...?)

De binnenkomst in de hal is een beetje rommelig omdat mensen nog niet goed weten waar ze moeten gaan staan. Het ziet er wel erg mooi uit. Het voortdurende geblaat van Punctuel begint inmiddels lichtelijk te irriteren. Het geluid staat ook te hard. Als Pardoes er dan ook nog bij komt (met een stem die ik niet bij hem vind passen) wordt het helemaal druk. Met het geroezemoes van de bezoekers erbij veel te veel geluid. De hele discussie tussen Pardoes en Punctuel voegt voor mij trouwens niets toe aan het geheel. Maar goed, eerlijk gezegd heb ik nooit veel met Pardoes gehad.

Het opengaan van de trap is indrukwekkend. Maar...als je dan verwachtingsvol doorloopt, kom je in een stoffig keldergewelf waar het nog eens tien(!) minuten duurt voordat je de trappen verder bent afgedaald. Dit duurt naar mijn mening veel te lang. De hele eerste verwondering van de halscène ben je allang weer kwijt. Het trappenhuis is bedompt met te weinig frisse lucht en stank van mensen die zich beter hadden gewassen voor hun Eftelingtrip. (Sowieso een 'wachtrijkwaal')
Ik vind zo'n stoffig gewelf ook helemaal niet passen bij een paleisbezoek en misschien hadden we beter naar Punctuel kunnen luisteren dan naar Pardoes..?

Dan zitten we uiteindelijk in de karretjes. We hebben twee keer voorin gezeten en wel wat op de knoppen gedrukt, maar het is mij nog steeds volstrekt onduidelijk wat de interactie precies behelst. Alleen het 'dansen' in de slotzaal was wel grappig, alhoewel ook daar het interactieve niet veel toevoegt.

De zalen zijn allemaal even prachtig en je raakt niet uitgekeken. Groot probleem voor mij is het geluid: er zijn veel te veel geluidseffecten die te hard staan en waar de muziek niet bovenuit komt. Ik vind het sowieso vreemd dat deze muziek is goedgekeurd; deze is ongeïnspireerd en saai en mist volledig zijn doel: het versterken van het attractiegevoel. Zo uitmuntend als dat bijvoorbeeld werkt in Vila Volta, Fata Morgana en Het meisje met de zwavelstokjes, waar de muziek een enorme toegevoegde waarde heeft, zo weinig brengt hier de muziek teweeg. Alles bij elkaar had ik liever oordoppen ingehad om het rommelige totaalgeluid buiten te sluiten.

Nog een belangrijk kritiekpunt: de karretjes gaan veel te snel. Je hebt het ene nog amper gezien of je gaat alweer door. Wellicht onder het mom van: dan heb je nog steeds wat nieuws te zien als je nogmaals in de attractie gaat. Maar voor mij hindert het de beleving. Zoals ik hier al eerder las: Als ik uitstap, denk ik: wat heb ik nou eigenlijk gezien? Flarden van fantasie-taferelen waar kop nog staart aan zit. Ik mis samenhang in het geheel.

Al met al schrijf ik misschien te negatief, want ik heb heus wel gezien dat het allemaal prachtig gemaakt is. Maar ik vind de attractie als geheel te weinig doordacht.

Je hebt gelijk en zeker wat de muziek betreft. Ik vind sowieso dat Merkelbach niets voorstelt vergeleken bij Bos en al helemaal bij Hartveldt. Bos en Hartveldt schreven muziek, Merkelbach fantaseert een deuntje op z'n keyboard en laat dat dan vervolgens herhalen en herhalen tot het net zo irritant wordt als de Vliegende Hollander en je er tot thuis mee in je hoofd zit. Het veranderen van de parkmuziek is dan ook het enige waarin de Efteling, ook vanwege de nostalgische waarde voor mij, me ooit teleurgesteld heeft...

Maar dit is waarschijnlijk niet het juiste topic voor mijn geklaag.

Offline AEGTTE
Nou ik ben nu 3 keer symbolica ingeweest en elke tour een keer gedaan. Ik moet zeggen dat het me tegenvalt. Ik dacht dat het op het niveau zou zijn van de droomvlucht maar het was meer op het niveau van carnaval festival. Slechter zelfs.

Toon spoiler

Het komt er op neer dat het allemaal meer op een Disney attractie leek dan op een Efteling attractie en dat is ontzettend teleurstellend.

An Englishmen's Guide To The Efteling

http://aegtte.weebly.com/

Pagina: 2 van 3 (54 items)
<< 1·2·3 >>