Forum: Symbolica - de muziek en soundeffects

Pagina: 1 van 2 (32 items)
<< 1·2 >>

Het gaat nog wel even duren eer Symbolica af is, maar ik begin mij nu al af te vragen hoe het eindresultaat er uit gaat zien! Als eyecatcher van de Efteling wordt de attractie op elk niveau zo magisch mogelijk gemaakt. Verhaal, decor, licht (en wellicht geur?) maken de attractie compleet. Hoewel... zoals elke andere thema-attractie vandaag de dag speelt geluid ook een belangrijke rol. Zeg nou zelf, een horrorfilm met vrolijke muziek zorgt echt voor een anti-climax, net zoals (vreemde) geluiden de atmosfeer maken.

Ik vroeg mij dus af, wat gaan we straks horen, als we door heel Symbolica lopen/rijden? Wat zal de sfeer van de muziek op iedere plek worden? En wat voor geluiden krijgen we allemaal? En zal er een orkest te horen zijn, of misschien toch een synthesizer (of een combinatie)? Krijgen we een dag-soundtrack (zoals nu te horen op de promenade) en een avond-soundtrack (indrukwekkender met koor)?

Ik hoor graag jullie mening op al deze vragen (en natuurlijk meer)!

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... De 6 Zwanen 2019!

Offline dj dre
Ik hoop op geur effecten en mooi uit gelichte show

andre keur

Leuk topic!

Ik durf bijna niet meer te reageren omdat ik tegenwoordig veel gezeur krijg over mijn manier van reageren

Ik hoop eigenlijk wel dat ze voor iedere scene een apart muziekje maken. Het liefst heb ik orkest muziek want dat past goed bij de Efteling. Het zou natuurlijk wel leuk zijn als ze bij bijv. de Winter Efteling dan een speciaal deuntje maken!

Auties love Efteling

Ik denk dat we een variant krijgen van de Pardoes Promenade qua muziek.

Symbolica, het rijk der Fantasie...

Muziek is inderdaad heel belangrijk voor een attractie. Wie kan zich Villa Volta nou voorstellen zonder het prachtige koor, of De Vliegende Hollander met die kenmerkende melodie op blokfluit, die iedereen uit z'n hoofd kent...

Merkelbach kennende denk ik dat:
- Het gespeeld zal worden door een orkest,
- Er meerdere variaties komen op één sterk thema,
- Het gespeeld wordt in een 3/4 maat (zoals vrijwel alle Efteling muziek uit de laatste paar jaren),
- En er een aanstekelijke melodie gespeeld zal worden op een kenmerkend instrument (zoals de panfluit bij de Pardoes Promenade).

Ik kan haast niet wachten, maar zoals het spreekwoord luid: ''Good things take time''.

Citaat van: IkbennlXD link: /forum/138/25257/809565 op: 02-10-2016 17:51:03

Ik durf bijna niet meer te reageren omdat ik tegenwoordig veel gezeur krijg over mijn manier van reageren

Trek je er niks van aan, ik heb ook een foutje hier en daar gemaakt, maar we zijn hier allemaal om te leren en om plezier te hebben!

Offline Amanda
Stiekem hoop ik wel dat de Pardoes Promenade muziek hier en daar tevoorschijn komt, maar dat is meer omdat ik dat gewoon een heel fijn stukje Efteling vind.
Het vertrouwen in René Merkelbach is altijd erg groot en hij heeft nog nooit teleurgesteld, we wachten geduldig op een teken van muziek de komende maanden! Zeker nu er een 'Making Of' is aangekondigd.

Hoe toevallig... Merkelbach begint met de muziek!

http://www.looopings.nl/weblog/6213/Efteling-componist-begint-met-muziek-van-nieuwe-attractie-Symbolica.html

Villa Volta in RCT3? Check het hier: http://wqd.nl/ePww We'll meet again. Don't know where, don't know when... Oh I'll know we'll meet again some sunny day... De 6 Zwanen 2019!

Offline Divart
Merkelbach is wat mij betreft de matigste huiscomponist van de Efteling in vergelijking met Ruud Bos en Maarten Hartveld. Op zijn best heeft hij een aanstekelijk deuntje (Vliegende Hollander) maar doet daar dan weer veel te weinig mee en soms zet hij een goede sfeer neer (eerste minuut van Ravelijn) om dat daarna weer om zeep te helpen.
Op zijn slechts klinkt de muziek van Merkelbach simpel, irritant, bombastisch met een gebrek aan alles en een teveel aan effectbejag (Joris en de Draak bijv.).
Hou me ten goede. Merkelbach maakt mooiere en betere composities dan ik ooit zal kunnen maken. Maar ik kan me niet voorstellen dat er in Nederland niet wat beters rondloopt.
Conclusie. Ik hou mijn hart vast en laat me graag verrassen

Citaat van: Trollenbol link: /forum/138/25257/809568 op: 02-10-2016 19:29:10

- Het gespeeld wordt in een 3/4 maat (zoals vrijwel alle Efteling muziek uit de laatste paar jaren),

Interessant argument, want afgezien van de Vliegende Hollander, Assepoester en Polles Keuken zijn er volgens mij bijna geen driekwartsmaten te vinden in de nieuwe attracties (rekenend vanaf 2000)...

Citaat van: slangenprins link: /forum/138/25257/809648 op: 04-10-2016 23:09:47
Interessant argument, want afgezien van de Vliegende Hollander, Assepoester en Polles Keuken zijn er volgens mij bijna geen driekwartsmaten te vinden in de nieuwe attracties (rekenend vanaf 2000)...

Of een combinatie van 4/4 en 3/4 zoals bij Joris en de Draak. Aan de andere kant, de Pardoes Promenade is 4/4, en de muziek van Symbolica wordt daar misschien op gebaseerd. Alles is nog mogelijk!

Citaat van: Trollenbol link: /forum/138/25257/809652 op: 05-10-2016 12:52:15

Of een combinatie van 4/4 en 3/4 zoals bij Joris en de Draak. Aan de andere kant, de Pardoes Promenade is 4/4, en de muziek van Symbolica wordt daar misschien op gebaseerd. Alles is nog mogelijk!

Met dat laatste ben ik het eens. Alles wat daarvoor staat klopt simpelweg niet. Er zijn weinig muziekstukken in de Efteling waarbij de driekwartsmaat zo prominent naar voren komt als bij de Pardoes Promenade... En voor zover ik weet zit er in Joris en de Draak ook geen wals, dus ik vraag me echt af waarop je die beweringen baseert...

Citaat van: slangenprins link: /forum/138/25257/809653 op: 05-10-2016 15:10:52

Met dat laatste ben ik het eens. Alles wat daarvoor staat klopt simpelweg niet. Er zijn weinig muziekstukken in de Efteling waarbij de driekwartsmaat zo prominent naar voren komt als bij de Pardoes Promenade... En voor zover ik weet zit er in Joris en de Draak ook geen wals, dus ik vraag me echt af waarop je die beweringen baseert...

Pardoes Promenade heeft juist een 4/4 maat. Joris en de Draak snoept aan het einde van het refrein steeds een kwartmaat weg, wat hem deels een 3/4 maat laat krijgen. Toevallig ben ik de laatste tijd bezig geweest met research van Efteling muziek. Ik heb misschien geen muziek opleiding gedaan maar met wat vrije tijd kom je al heel ver

Maakt het trouwens zo veel uit? De meeste mensen zullen het niet eens door hebben.

De promenade is inderdaad een wals. De stukken van Joris en de Draak zijn eerder in te delen in 2/4 maat, oftewel een mars. Maar of het nou een 3/4 maat of 4/4 maat of zelfs een 5 kwartsmaat is (denk aan take 5), maakt voor nu inderdaad niet uit.

Ik hoop dat de muziek goed aansluit bij iedere kamer, d.w.z. een troonzaal gezellig en bombastisch (klavecimbel, trompetten en andere blazers en misschien een trommel), een donker woud griezelig (aparte soundeffecten, violen) en een bibliotheek met planetarium mysterieus en prachtig (veel violen, harp en synth/piano). Hopelijk gaan we een koor terug horen, het liefst als avondsoundtrack bij het kasteel, want bij een kast van een paleis met magie in de avond vind ik niet echt een liefelijk deuntje zoals nu te horen op de promenade passen. In de ochtend en middag is een ander verhaal, hoewel het stuk misschien wel wat koninklijker mag klinken (meer blazers).

Versie: 1 Aangepast: 5 oktober 2016 15:44 door: IProducties reden: Spellingsfouten en toevoegingen...

Ik denk eerder dat een donker woud magische muziek krijgt. Ik denk ook niet dat er griezelige efecten in Symbolica te vinden zijn. Mischien wel een schrik effect net als bij droomvlucht

Ooh, nu voel ik me heel erg dom! Ik zat mijn eigen gemaakte rommel terug te luisteren en daar had ik de Promenade uitgevoerd in 4/4. Nu ik het origineel beluister is er geen twijfel mogelijk.

Mijn excuses, slangenprins!

Inderdaad. Pardoes Promonade is overduidelijk een wals.
Bij Joris en de Draak is het gewoon een 4/4 maat waarbij af en toe een 3/4 en een 2/4 te horen is.
Net zoals bij de Baron (Kompels gezocht), waarin er in het refrein een patroon zit van 4x 4/4, 1x 2/4, 5x 4/4, 1x 2/4

Wat betreft de stelling dat Merkelbach te bombastisch zou zijn, daar ben ik er het niet mee eens.
De Vliegende Hollander, Raveleijn, Joris en de Draak,Baron 1898 zijn allen spannende attracties, en die vragen nou eenmaal om opzwepende muziek. Juist bij Joris en de draak vind ik de muziek de attractie een extra dimensie geven. Ok, ik geef toe dat de track heel wat 'dikker' is dan die van Vogel Rok (Ruud Bos) maar de achtbaan is dan ook behoorlijk intensiever.

Ook bij de Pardoes Promenade blijft het speels/vrolijk. (Het blijft tenslotte een nar)
Assepoester, daarintegen is de muziek wel dik aangezet, maar ik geloof dat die gehele attractie wel wat overdreven is.

Ruud Bos en Maarten Hartveld hebben beiden in hun attracties, de juiste sfeer gecreerd. Hartveld heeft naar mijn weten alleen HMMDZ als attractie gecomponeerd, dus de vergelijking met de ruige attracties en composities van Merkelbach vind ik niet helemaal terecht.

Maar goed, ieder zijn mening, en ik blijf fascinerend vinden hoe iemand op een andere wijze naar muziek kan luisteren, en daar zijn eigen beleving mee creeert.

Citaat van: Sem_3fteling link: /forum/138/25257/809657 op: 05-10-2016 15:48:23

Ik denk eerder dat een donker woud magische muziek krijgt. Ik denk ook niet dat er griezelige efecten in Symbolica te vinden zijn. Mischien wel een schrik effect net als bij droomvlucht

Ik meen op het forum gehoord te hebben dat er wel degelijk spannende (ligt eraan of je het eng genoeg vind om het eng te noemen, maar mag ook best onder categorie spannend vallen) scènes kwamen (de totaalbeleving is familie gericht, dus er zullen ook scènes voor de kleine te vinden zijn). Schrikeffecten mogen van mij altijd.

Een donker woud zou ik voor dit keer niet magische muziek willen meegeven, mede doordat (zoals ik het zie) we dan richting zompenwoud van Droomvlucht gaan. Ik zie deze magische muziek liever in de meest machtige (lees grootse en bijzondere) vertrekken van het paleis, zoals de bibliotheek.

Tevens aan jullie de vraag: in de vroegere plannen van toenmalig Hartenhof was er sprake van een opstaphalte met een reusachtige kroonluchter. Het is naar mijn weten nog niet bekend of we dit in Symbolica terug gaan zien (hoop het stiekem wel), maar welke soort muziek zouden jullie hier graag terug horen? Haal bijvoorbeeld inspiratie uit al bestaande nummers. Ik ben benieuwd!

Citaat van: Divart link: /forum/138/25257/809630 op: 04-10-2016 13:00:05

Merkelbach is wat mij betreft de matigste huiscomponist van de Efteling in vergelijking met Ruud Bos en Maarten Hartveld. Op zijn best heeft hij een aanstekelijk deuntje (Vliegende Hollander) maar doet daar dan weer veel te weinig mee en soms zet hij een goede sfeer neer (eerste minuut van Ravelijn) om dat daarna weer om zeep te helpen.
Op zijn slechts klinkt de muziek van Merkelbach simpel, irritant, bombastisch met een gebrek aan alles en een teveel aan effectbejag (Joris en de Draak bijv.).
Hou me ten goede. Merkelbach maakt mooiere en betere composities dan ik ooit zal kunnen maken. Maar ik kan me niet voorstellen dat er in Nederland niet wat beters rondloopt.
Conclusie. Ik hou mijn hart vast en laat me graag verrassen

Ik vind de Aquanura versie van Joris en de Draak juist zo mooi omdat er veel details in zitten. (Zo noem ik het altijd) En mooie stukjes. Ik vind dat Merkelbach het juist enorm goed doet.

Auties love Efteling

Is het eigenlijk al bekend hoe streng er een verhaal gevold gaat worden? Ik neem aan dat Pardoes in de attractie te vinden is (samen met andere figuren) en mogelijk tekst heeft. Zelf ben ik minder fan van deze manier van story telling, omdat de tekst de muziek dan overschaduwd. Bovendien zou dat minder leuk zijn voor buitenlandse gasten, omdat die er dan niks van begrijpen.

Het donkere bos kan erg mooi worden, vooral wanneer deze de indruk geeft dat je verdwaalt bent, met bijvoorbeeld scherpe bochten en vele doodlopende wegen (in tegenstelling tot het Zompenwoud, die meer als een soort diorama wordt gepresenteerd). Daarvoor zou ik ook eerder kiezen voor spannende muziek, maar natuurlijk niet te eng.

Ik had niet eerder gehoord van het kroonluchter idee, maar ik zie het wel zitten. We staan dan nog in de wachtrij, dus ik zou kiezen voor rustige maar sfeer volle muziek. Het leek mij trouwens wel cool als de muziek steeds grandiozer zou worden, naar mate je dichter bij het opstap perron komt. De Vliegende Hollander heeft een (misschien toevallig) vergelijkbaar effect.

Ik vraag me af of Merkelbach voor Symbolica, bepaalde herkenbare elementen van de Pardoes Promonade zal gebruiken.

Pagina: 1 van 2 (32 items)
<< 1·2 >>