Pythonverbouwing

Pythonverbouwing

Sinds dag en dauw scheren de rode treinen van de Python elke dag trouw door het Ruigrijk. Sinds 1981 prijkt deze stalen achtbaan trots boven de bomen uit en mag hij na vele dienstjaren gezien worden als een Nationaal icoon. De ideeën voor de achtbaan ontstonden echter al jaren ervoor toen het park wilde uitbreiden aan de andere kant van het Sprookjespark.

Ton van de Ven, Jan Verhoeven en Lex Lemmens werden er op uit gestuurd om studiebezoeken te verrichting in Amerika om te zien hoe de Amerikaanse 'collega's' het daar nou geregeld hadden. Hoewel men aanvankelijk dacht dat het achtbaan geweld niks voor in de Efteling was werd er toen door de toenmalige directie een goedkeuring verleend voor de bouw van een super achtbaan. Een nieuw tijdperk voor de Efteling brak aan en Herman ten Bruggencate nam contact op met het, toen nog jonge, bedrijf Vekoma in Vlodrop (Limburg).

Vekoma kwam met diverse ontwerpschetsen op de proppen waar Van de Ven, Verhoeven, Lemmens en Ten Bruggencate niet tevreden over waren. Men wilde grootser en spectaculairder dat kon tippen aan het buitenlandse achtbaangeweld. Niet veel later kwam er een ontwerp uitrollen met de naam 'Double Loop Corkscrew'. Een achtbaan met een dubbele loop en een dubbele kurkentrekker. Hoewel de directie voor het plan was, was er ook kritiek op de komst van de achtbaan. Anton Pieck kon zich niet vinden in het geweld wat zich zou vestigen aan de rand van Kaatsheuvel op een korte afstand van het Sprookjesbos. Echter had het park de supercoaster nodig voor de nieuwe koers en de aantrekkingskracht te vergroten. Uiteindelijk werd door 30 september 1980 een bouwvergunning door de Gemeente Loon op Zand verstrekt en niet veel later begon Vekoma met de bouw van de attractie.

Er brak een rumoerige tijd aan binnen de muren van de Efteling. Vanuit de gemeente werd goedkeuring verleend, maar de Brabantse Milieufederatie en een milieugroepering tekenen echter bezwaar aan tegen de plannen. Als steunpunt noemen zij geluidsoverlast en horizonvervuiling in het gebied van de Loonse en Drunense duinen. Ook zou de attractie niet passen binnen het bestemmingsplan van de gemeente. De Efteling ziet echter geen kwaad in de plannen en probeert de menigte er van te overtuigen dat de plannen noodzakelijk zijn voor de groei van het park. Helaas krijgen de groeperingen gelijk en de Raad van State besluit de zaak de onderzoeken waardoor de bouw op 31 oktober 1980 stil kwam te liggen.

Dagen later vindt er onder de bevolking van Kaatsheuvel/Loon op Zand en personeelsleden van het attractiepark een protestmars plaats om de bouwstop op te heven. Zij leveren een petitie in tegen de stop en eisen dat de bouw met onmiddellijke ingang weer van start kan gaan. En met succes. De gemeenteraad gaat akkoord en de bouw kan na twee maanden, het is dan januari '81, hervat worden. Vekoma laat diverse ploegen aanrukken om de baan ter plekke aan elkaar te lassen en het bedrijf weet wonder boven onder de attractie op tijd te realiseren.


De Bayern Curve nadert zijn voltooiing

De double Corkscrew


Door de opening van de attractie ging er een nieuwe wereld open voor de Efteling. Technisch werkte de attractie anders als het sprookjesbos en vereiste een deskundig onderhoudsschema met bijbehorende kennis. Hierdoor was het attractiepark genoodzaakt een technische dienst in werk te stellen die de attractie kon onderhouden en inspecteren. Het park merkte na ruime tijd dat de doelgroep waarvoor de superachtbaan gebouwd was ook daadwerkelijk richting het park kwam, maar hierdoor ook vandalisme in het park optrad.
Wederom moest er binnen de Wereld van de Efteling een nieuwe afdeling zijn intrede doen. Een bedrijfsbeveiliging werd in het leve geroepen om alles netjes in goede banen te leiden. De achtbaan werd een waar icoon binnen Nederland en men kwam van mijlen en ver om de achtbaan te aanschouwen. Zelfs buiten het park had de attractie vele toeschouwers die de waaghalzen in de attractie wilde zien zitten.

Na 14 jaar trouwe dienst werd het tijd voor een grondige onderhoudsbeurt en moesten er diverse technische aanpassingen gedaan worden aan de attractie. Lex Lemmens kreeg echter het idee om de attractie een update te geven, de zogenaamde Python Plus. Op diverse plekken werd de baan door geknipt en verlengd met diverse baandelen. Met een 2e liftheuvel werd daarna een nieuwe hoogte bereikt van 40 meter en zouden de treinen onder andere door een horecapunt omhoog schieten. Hoewel er wederom goedkeuring was vanuit de directie en vanuit de bouwer Vekoma moest de attractie opgeleverd worden met het bijbehorende restaurant. Helaas strandde dit project door budgetbeperkingen omdat juist dat restaurant te duur werd.

Twee jaar later, in 1996, vind er echter wederom groot onderhoud plaats waarbij ook beide treinen van Arrow Dynamics worden verwijderd en plaats moeten maken door twee nieuwe varianten van Vekoma. Deze treinen zijn gestroomlijnder waardoor er een hogere topsnelheid gemaakt kan worden. Op de baan worden enkele technische zaken onder handen genomen waardoor de veiligheid vergroot word. Echter zijn de treinen van Vekoma na 8 jaar, in 2004, weer aan vervanging toe waarna de Efteling kiest voor het minder bekende KumBak Coasters.


De 1e generatie Arrow treinen

De 2e generatie Vekoma treinen


De periode van het KumBak materieel bestaat bekend als één van de mindere periodes van de Python. De treinen konden niet volledig worden opgeleverd, vinden er rollbacks plaats in onder andere de Bayern Curve en zijn er klachten vanwege het ritcomfort. Op 30 juli 2007 komt de attractie negatief in het nieuws wanneer een trein boven aan de lifthill stil komt te staan. Medewerkers starten met een evacuatie wanneer de trein plotseling in beweging komt en zijn weg naar beneden vervolgd. Sommige inzittende weten hun net geopende veiligheidsbeugel dicht te krijgen voor de eerste looping.

De Efteling ziet in dat het niet langer kan met deze treinen en besluit dat de treinen in 2011 het veld moeten ruimen. Opnieuw wordt er gekozen voor 2 Vekoma treinen van het type MK-1212. De treinen zijn open, bieden meer zitcomfort en zijn bovendien veiliger.


De 4e generatie Vekoma treinen

Meer zitcomfort en ruimere coaches




Op 13 oktober 2017 wordt bekend gemaakt dat de Python zijn langverwachtte onderhoudsbeurt krijgt. Vanaf 8 januari 2018 wordt begonnen met het afbreken van de huidige baandelen. De gehele baan, exclusief remmen, station en lifthill, zal worden vervangen door het plaatsen van nieuwe baandelen die zijn geproduceerd door het Belgische bedrijf CSM Steelstructures. 
 
Lees meer...

Bijzonderheden

Meer bijzonderheden...
15 januari 2018 Allebei de kurkentrekkers zijn weg en men begint langzaam met het wegsnijden van de kolommen. De bouten hiervan zullen later verwerkt worden in een uniek souvenir. Ook de eerste looping moet het ontgelden en wordt ontdaan van zijn top.
12 januari 2018 De sloop van de baan vordert gestaag. De tweede kurkentrekker is verwijderd en de top van de tweede looping wordt ontmanteld. De meeste kolommen staan nog overeind.
11 januari 2018 De Efteling start met de afbraak met de baan van de Python. De stukken worden met een pneumatische sloopschaar in stukken geknipt en afgevoerd. Men start bij de Helix en werkt tegen de richting in. De overige delen worden dagelijks met een hogedrukreiniger schoongemaakt voor een schilderbeurt.
8 januari 2018 Efteling is begonnen met de sloop van de Python. Er wordt begonnen met verwijderen van liftketting en alle groenstroken moeten veld ruimen

Het laatste nieuws

Meer nieuws...

Beeldbank foto's en video's

Laatste foto's op het forum

Meer topics...
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing
Pythonverbouwing

Forum topics

Gisteren 22:58Python onderhoud 2017
11-12-2016 10:14Grootschalige verbouwing Het Witte Paard
17-04-2016 23:38Python schiet door bij evacuatie
13-04-2016 19:06De Python
17-02-2016 21:31Python 3D
07-12-2015 20:20Grondige verbouwing van de N261 tussen Tilburg en Waalwijk
21-11-2014 08:33Python.
11-06-2014 17:08[DLP] Verbouwing 'Indiana Jones et le Temple du Péril'
30-05-2014 16:15Verbouwing voetgangers tunnel en verbetering verkeersstroom
19-04-2014 10:57Schaalmodel Python (Afmetingen en beeldmateriaal gezocht..!)
26-01-2014 15:09[DLP] Verbouwing Town Square Photography
12-05-2013 13:15Discussie: Python word gesloopt
19-07-2012 20:41Maquette Python
15-09-2011 18:35Madame Tussauds Amsterdam ondergaat flinke verbouwing
14-04-2011 23:04python kop kar karton
10-02-2011 17:20Jouw eerste ritje Python
04-12-2010 13:50[GERUCHT] *Spoiler* Artikel van ECC: Nieuws over Hartenhof en de Python!
12-11-2010 21:32Python Plus: gysbrecht van Aemstel
30-01-2010 23:13Python in de Winter Efteling geopend!
18-05-2009 19:56Mishandeling in python wachtrij

Laatste foto's leden galerie