Klopt misschien een tip voor mensen die crossed Eye kijken, maar er moeite mee hebben, ga 1 of 2 meter van je computer zitten. Zodoende hoef je minder "scheel te kijken", als je ogen dan gefixeerd zijn wacht even rustig totdat je ogen opnieuw scherpstellen (kost even 1 a 2 seconden). Eventueel kun je als hulpmiddel gebruiken: je handen als oogkleppen langs je gezichtsveld. Hierdoor scherm je met je rechter oog met je rechterhand het rechter plaatje af, en voor het linkeroog, scherm je met je linkerhand het linker plaatje af. Dan is het een kwestie van een beetje scheel kijken (zorg dat je hoofd recht is! Anders moeten je ogen te veel inspanning leveren en lukt het niet. Als je het eenmaal gefixeerd hebt, probeer dan iets dichterbij te komen.
Nu heb ik het eenmaal door en wat gaaf zeg! Ik wist niet eens dat dat kon.
Ik ook niet, het kost even wat moeite om het trucje te leren! Maar als je het eenmaal kunt, vind ik het de beste manier van 3D kijken (alsof het een viewmaster betreft!), beter zelfs nog dan de anaglyph

Die parallelle heb ik ook geprobeerd maar daarmee krijg ik de plaatjes nét niet overlapt, is er een verschil in resultaat?
Het resultaat is hetzelfde. Eventueel kun je hier als hulpmiddel gebruiken,door je handen tegen elkaar te zetten (alsof je om vergiffenis smeekt), en 10 a 15 cm voor je neus plaatst. Je probeert dan, met de handen voor het linker oog het rechter plaatje af te schermen en andersom (dus even met 1 oog kijken

). Mocht je ietwat verder weg zitten van je scherm kun je de handen iets openvouwen (ala: oog < scherm (< = positie van de handen) ) Als je in positie bent is het een kwestie van je ogen ontspannen en eigenlijk proberen de plaatjes op elkaar te krijgen (je kijkt zeg maar verder dan het scherm). Door het hulpmiddel te gebruiken voorkom je ook dat je crosseye gebruikt ipv parallel (crosseye op parallel eye wordt de afstand tussen de plaatjes groter ipv kleiner).
Oh en sorry, los van het 3d-gebeuren zijn het ook nog eens hele toffe platen
Hahah dank je!
@ Fallgum, klopt, naast Ezeltje strekje en Carrouselpaleis is het een favoriet van mij

. Maar ben nog lerende!
Mezelf toch ook eens in verdiepen.
Met zo'n brilletje zal het toch wel makkelijker gaan denk ik.
Heeft voor en nadelen. Zoals aangegeven, met crossed en parallel kun je de kleuren behouden, met anaglyph niet altijd helaas! Er zijn brilletjes te koop bij
http://www.fotograferen-in-3d.nl waarbij je twee geslepen stukjes hebt, zodat je in principe niet je ogen hoeft te belasten. Alleen het nadeel daarvan is, dat je dat niet op max resolutie kan doen, aangezien het een vergrotende werking heeft. Dus alles heeft zijn voors en tegens!
edit: Ik heb de cross-eye techniek nu onder de knie en kan zelfs zeer geconcentreerd naar de "middelste" foto kijken. Erg mooie plaatjes hoor. De heks bij de ingang/uitgang van het sprookjesbos heeft een erg goede dieptewerking.
Heel goed

, het is even een trucje en als je het kan dan werkt het heel tof! Ik ben nog zoekende hoe ik perfect 3D foto's kan maken (plaatsing van objecten, en het kader, belichting etc) Maar goed dat is een kwestie van proberen en reageren op jullie input